Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn home made fietskar


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Of te wel een kogel koppeling dat is wat Tom bedoelt, ander is de koppeling constructie zo kapot met en bobbelige wegdek, denk aan een zandweg waar al auto's overheen zijn gebaggerd, dat is toch waar wij als Preppers rekening mee houden.

Je bent toch handig misschien kun je tussen er nog een demper (die geschikt is voor duw en trek stoten) tussen lassen dan komt het nog minder aan op de koppeling en de bevestiging daar van.

 

Demping tussen de wiel frame constructie is denk in al te laat je hebt het al zonder gemaakt.

De bekisting onderhoud vrije Aluminium zou ook nog een optie kunnen zijn.

Ik zou misschien naderhand de kar behoorlijk gaan toetakelen om het om de kar onaantrekkelijk te maken, omdat je waarschijnlijk je preppers spullen er in gaat doen, misschien kan je er ook nog een niet te hoge dubbele bodem in maken om daar je belangrijkste spullen in te bewaren.

Het geheel ook weer met iets afdekken en daar rommel op leggen voor het geval en ander een glimp op vangt wat betreft de inhoud.

De pijp constructie geschikt maken om daar ook weer waardevol in op te slaan. bv.b je goud/zilver, of geld:o, medicatie goed afgesloten tegen vocht.

 

Je prepper spullen kun je ook in een vierkante groene *dekzeil*1* zak (kubus) bewaren en dan in je schuur bewaren, de kar vaak gebruiken voor allerlei dingen dan zijn de mensen in je omgeving gewend aan het vehikel wat voor hen van geringe waarde is.

 

*dekzeil wat gebruikt word voor vrachtwagens gaat een leven lang mee is waterdicht te lassen en is heel sterk*1*

 

Als je de constructie nog niet is af gelakt kun je het ook laten verzinken/galvaniseren dan is het uitwendig en inwendig goed beschermt.

 

Ja nog een kleinigheid een slot bevestiging tussen de fiets en de kar, kan een stalen oog zijn waar een kettingslot door heen kan.

 

Deze kar is gemaakt om simpele zaken te doen. Niet zozeer als prep kar.

De koppeling is een kruiskoppeling en niet hetzelfde als een kogelkoppeling.

Kruiskoppeling is het systeem dat bij bv cardanas gebruikt wordt en is meer dan voldoende.

Verzinken is niet nodig want de constructie is in roestvaststaal gemaakt.

Dempers en toestanden niet nodig en stootdemper tegen zadel ook niet omdat ik daar ook geen overdreven kg's ga in vervoeren.

Slot komt er zeker op. Schilderwerken zijn camou kleur.

Dekzeil heb ik (camou ) en ringen steek ik zelf in het zeil. Het aan elkaar ''lassen '' van een zeil is niet moeilijk . Met warme lucht blazer (verfafbrander ) werkt dit zeer goed. Al veel gedaan.

Mijn prerpspullen liggen bij mij steeds mooi en proper in een kast en kunnen steeds mee wanneer nodig.

De bak wordt morgen gemaakt. Vandaag geen tijd.

Dus update volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666 je schrijft :''Dekzeil heb ik (camou ) en ringen steek ik zelf in het zeil. Het aan elkaar ''lassen '' van een zeil is niet moeilijk .

Met warme lucht blazer (verfafbrander ) werkt dit zeer goed. Al veel gedaan.''

over welk soort dekzeil heb je het dan en hoe doe je dit ''warmte lassen '' met een verfbrander

Ik heb daar veel interesse in en ben dus benieuwd hoe je dit doet

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 je schrijft :''Dekzeil heb ik (camou ) en ringen steek ik zelf in het zeil. Het aan elkaar ''lassen '' van een zeil is niet moeilijk .

Met warme lucht blazer (verfafbrander ) werkt dit zeer goed. Al veel gedaan.''

over welk soort dekzeil heb je het dan en hoe doe je dit ''warmte lassen '' met een verfbrander

Ik heb daar veel interesse in en ben dus benieuwd hoe je dit doet

gr will

 

 

Het is een ''bache zeil'' maar de meeste zeilen kan je ''lassen ''.

Je warmt de 2 zijden aan de te kleven kant goed op . Bijna smelttemperatuur.

Je drukt ze samen en dan rol je ze. Er bestaan gemaakte rollen maar home made werkt even goed. Je doet dit best met een plank er achter zodat je een ''bodem'' hebt om op te rollen.

Op deze manier kan je echt heel veel en alle reparaties worden op deze manier gedaan . Ik heb heel veel zeilen van trailers moeten herstellen en serieuze lappen gekleefd maar dit lukt telkens even goed met een simpele warme lucht blazer. Geen haardroger want die wordt niet warm genoeg. Een verfafbrander is perfect maar enkel warme lucht..GEEN vlam !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier alvast de volgende stage die is afgelopen.

De bodem bestaat uit betonplex van 12 mm en de zijwanden van grenen planchetten die in elkaar schuiven.

Dit was de eerste kost die ik effectief heb gedaan.

Alles is behandeld met BIO carboline .

 

Het werkt zeer goed. Proefrit gedaan daarna met 3 kinderen in het karretje en alles liep op wieltjes..hehe letterlijk en figuurlijk.

Morgen komen er nog 2 reflectoren op de achterzijde en een achterlicht.

Nadien zal ik nog haken bevestigen om een bache te kunnen opspannen bij regen.

 

1.jpg.a088c446eadee82191131b65e8fb48cd.jpg

 

2.jpg.12ea5b4bb5d4c159e587bb216a971dfd.jpg

 

 

De kruiskoppeling doet perfect haar werk.

De doorvoerbout voor de op en neergaande beweging is links en rechts voorzien van een rubber zodat er geen vervelend lawaai vrijkomt.

De links en rechts beweging zit vast gebout in de zadelpen met M6 , rechtstreeks getapt zodat er niet te veel troep omhangt.

Dit alles is zeker stek genoeg en het is een zeer leuke kar om met te toeren en heel veel zaken te doen.

 

De ontkoppeling gebeurt met een M bout die door een as zit met een snelkoppeling vastgemaakt en doorboord zodat deze makkelijk los te maken is en terug vast.

Dit alles heeft me tot nu toe 1dag en een half werk gekost dus dit valt heel erg goed mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier alvast de volgende stage die is afgelopen.

De bodem bestaat uit betonplex van 12 mm en de zijwanden van grenen planchetten die in elkaar schuiven.

Dit was de eerste kost die ik effectief heb gedaan.

Alles is behandeld met BIO carboline .

 

Het werkt zeer goed. Proefrit gedaan daarna met 3 kinderen in het karretje en alles liep op wieltjes..hehe letterlijk en figuurlijk.

Morgen komen er nog 2 reflectoren op de achterzijde en een achterlicht.

Nadien zal ik nog haken bevestigen om een bache te kunnen opspannen bij regen.

 

1.jpg.a088c446eadee82191131b65e8fb48cd.jpg

 

2.jpg.12ea5b4bb5d4c159e587bb216a971dfd.jpg

 

 

De kruiskoppeling doet perfect haar werk.

De doorvoerbout voor de op en neergaande beweging is links en rechts voorzien van een rubber zodat er geen vervelend lawaai vrijkomt.

De links en rechts beweging zit vast gebout in de zadelpen met M6 , rechtstreeks getapt zodat er niet te veel troep omhangt.

Dit alles is zeker stek genoeg en het is een zeer leuke kar om met te toeren en heel veel zaken te doen.

 

De ontkoppeling gebeurt met een M bout die door een as zit met een snelkoppeling vastgemaakt en doorboord zodat deze makkelijk los te maken is en terug vast.

Dit alles heeft me tot nu toe 1dag en een half werk gekost dus dit valt heel erg goed mee.

 

Knap. Je kan ze ook gebruiken als steekkar als je een horizontaal stuk door het oog steekt. Dat zag je vroeger wel eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap. Je kan ze ook gebruiken als steekkar als je een horizontaal stuk door het oog steekt. Dat zag je vroeger wel eens.

 

 

Dat kan zeker. Is makkelijk als ik veel hout naar achter moet brengen enz..

Het is een handig karretje en ben tevreden dat ik dit eindelijk eens heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een ''bache zeil'' maar de meeste zeilen kan je ''lassen ''.

Je warmt de 2 zijden aan de te kleven kant goed op . Bijna smelttemperatuur.

Je drukt ze samen en dan rol je ze. Er bestaan gemaakte rollen maar home made werkt even goed. Je doet dit best met een plank er achter zodat je een ''bodem'' hebt om op te rollen.

Op deze manier kan je echt heel veel en alle reparaties worden op deze manier gedaan . Ik heb heel veel zeilen van trailers moeten herstellen en serieuze lappen gekleefd maar dit lukt telkens even goed met een simpele warme lucht blazer. Geen haardroger want die wordt niet warm genoeg. Een verfafbrander is perfect maar enkel warme lucht..GEEN vlam !!!!

 

Wij hebben tenten gehad van het merk Karsten die ook voor het leger zijn gemaakt die hebben een hoog kuipzeil die gelast zijn, vandaar het idee voor de kar.

De tenten zijn echt het einde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze nog wat foto's op vraag van de kruiskoppeling en het geheel bij elkaar.

Ondertussen al heel wat ritten gedaan met de kar en alles werkt volledig naar behoren.

Rond de bouten die de scharnier vormen is tape gedaan om het geluid van metaal op metaal te dempen.

 

3.jpg.6395ae9412a022fbb0ade5e0439fbcd5.jpg

 

4.jpg.7a355ef935ee2dac2ea60ee9981ac6e2.jpg

 

5.jpg.30dc7f18dc2dfa804ad24a0c29e92aa9.jpg

 

6.jpg.f9df1bd4b4d8597d07d753edebd47922.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@tom666 Dat ziet er mooi uit man, klasse werk!!

 

En prachtig dat het voornamelijk hergebruikt materiaal is:cool: daar houd ik altijd wel van.

 

Ik wil toch nog even reageren op je wielen. (moet niets zeggen want ik heb fietskarren die kant en klaar zijn, maar toch, jij ent goed in de gelegenheid om een en ander zelf aan te passen )

 

Er zijn in mijn ogen wel valide redenen te benoemen waarom het wellicht toch (ooit) een optie kan zijn om je wielen te vervangen voor wielen die gelijk zijn aan die van je (trekkende) fiets..

Rolweerstand, mijn ervaring is toch wel dat een aanhanger met kleinere wielen zwaarder fietst dan een met grotere wielen.

Verschillende effecten op terrein, kleinere/smallere wielen zakken sneller weg in bijvoorbeeld modder etc.kan je actieradius dus nadelig beinvloeden.

En zeker ook uitwisselbaarheid, stel dat je de fiets en kar voor een SHTF nodig hebt, dan kan je toe met minder reserve materiaal (1 maat binnen en buiten band IPV 2 maten) en zou je wellicht bij ernstigere materiaal pech (velg gebroken) je fiets of kar in elk geval rijdend/rollend kunnen houden waardoor je alsnog meer gear mee kan nemen dan wanneer je alles op de rug moet mee torsen. Wellicht zijn er nog wel eens wielen te krijgen in de juiste maat voor weinig (marktplaats etc.) .

 

Gewoon een gedachtegang waar je wellicht iets mee kan.

 

Nogmaals, wat een prachtjob, KLASSE!!

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 Dat ziet er mooi uit man, klasse werk!!

 

En prachtig dat het voornamelijk hergebruikt materiaal is:cool: daar houd ik altijd wel van.

 

Ik wil toch nog even reageren op je wielen. (moet niets zeggen want ik heb fietskarren die kant en klaar zijn, maar toch, jij ent goed in de gelegenheid om een en ander zelf aan te passen )

 

Er zijn in mijn ogen wel valide redenen te benoemen waarom het wellicht toch (ooit) een optie kan zijn om je wielen te vervangen voor wielen die gelijk zijn aan die van je (trekkende) fiets..

Rolweerstand, mijn ervaring is toch wel dat een aanhanger met kleinere wielen zwaarder fietst dan een met grotere wielen.

Verschillende effecten op terrein, kleinere/smallere wielen zakken sneller weg in bijvoorbeeld modder etc.kan je actieradius dus nadelig beinvloeden.

En zeker ook uitwisselbaarheid, stel dat je de fiets en kar voor een SHTF nodig hebt, dan kan je toe met minder reserve materiaal (1 maat binnen en buiten band IPV 2 maten) en zou je wellicht bij ernstigere materiaal pech (velg gebroken) je fiets of kar in elk geval rijdend/rollend kunnen houden waardoor je alsnog meer gear mee kan nemen dan wanneer je alles op de rug moet mee torsen. Wellicht zijn er nog wel eens wielen te krijgen in de juiste maat voor weinig (marktplaats etc.) .

 

Gewoon een gedachtegang waar je wellicht iets mee kan.

 

Nogmaals, wat een prachtjob, KLASSE!!

 

GreetZ,

Pjotr78

 

Bedankt voor de reactie.

En ja , het zou kunnen dat dit in de toekomst nog wordt aangepast . Voorlopig voldoet het karretje heel goed en ben ik nog steeds tevreden en verbaasd hoeveel er werkelijk wel in kan.

 

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 : een heel mooi karretje! Ik zou willen dat ik dat zelf ook kon maken, heb helaas op school alleen "nuttige handwerken" gehad. Cursussen van de volksuniversiteit zijn hier aan de prijs.

Idee om preppen als vak in te voeren in het onderwijssysteem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...