Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eindelijk gevonden


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Na een lange zoektocht om een oude waterslijpsteen te vinden tegen goed betaalbare prijs heb ik er vandaag eindelijk één gevonden.

Oud maar in goede staat. De steen is een redelijk gladde (fijne korrel) en staat nog goed haaks. Waterbakje is ook nog dicht dus goede zaak.

Thuisgekomen , eerst en vooral geprobeerd op 2 van mijn hardox messen en wat een resultaat. Vlijmscherp en messen staan nu echt top.

De bijl ook even gezet en ja hoor , netjes zonder trekken door een blad papier.

Voor 40 Euro heb ik dus een goede zaak gedaan.

 

Nu is alles gedemonteerd en opgeschuurd. Het hout van de voetpedaal is aan vervanging toe en daar zaag ik morgen een mooi stukje azobe voor .

De asjes mooi weer opgeschuurd en bij montage wat nieuw vet.

Morgenochtend nog even snel naar de Hubo om een potje Hammerit antiroest verf en de zaak in een mooi jasje steken.

Zo heb ik eindelijk wat ik al lang wilde.

 

Dus wie zoekt die vindt.....

 

20150725_195557.jpg.ba6ee33d08d4d43a25af80ca565107fd.jpg

 

 

20150725_214823.jpg.bd65fed3402813df0201f245079a6628.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er komt zeker een foto wanneer deze klaar is.

Er staan natuurlijk veel zoekertjes en aanbiedingen online...tot je gaat zien . Geloof me , ik heb er heel wat de revu laten voorbij gaan.

En zo een steen moet je manueel bedienen . Met motor is er niks aan. Met de hand of voet heb je totale controle. Het is ook veilig want er stroomt heel wat water over de steen en de oude electro motortjes hmmmm loopt niet lekker.

Met deze kan ik rustig mijn hand tegen de steen houden plat op het mes zonder mijzelf te bezeren en zo een goede controle bewaren over de slijphoek.

Nadien is de snede mooi blinkend dus de steen heeft gewoon de perfecte korrel.

Veel van de oude stenen zijn ook te grof of staan schuin . Het is een heel werk om een voetbediende steen terug recht te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort apparaten (bij mij zal het gebruik ervan waarschijnlijk resulteren in een afgeschaafde vinger), maar het ziet er mooi uit. Kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent. Geniet er van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een lange zoektocht om een oude waterslijpsteen te vinden tegen goed betaalbare prijs heb ik er vandaag eindelijk één gevonden.

Dus wie zoekt die vindt.....

 

Mooi ding man.

Maar kan je hem nu met pedaal en slinger "aanzetten" ?

Lijkt me dan weer wat tricky als je de pedaal gebruikt en de slinger lekker meedraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ding man.

Maar kan je hem nu met pedaal en slinger "aanzetten" ?

Lijkt me dan weer wat tricky als je de pedaal gebruikt en de slinger lekker meedraait.

 

Deze steen draait geen snelle toeren he.

De handel draait mee , ja maar dat vormt totaal geen probleem voor de werking of het in de weg zitten van...

@Aalawok ja stenen komen scheef te staan omdat ze verkeerd worden gebruikt. Te veel slijpen aan dezelfde zijde bv.

Zo een steen terug rechten is geen geschenk..zeker bij zo een steen. Bij een slijpmolen op stroom is het eenvoudiger. Met speciaal gereedschap staat deze in no time terug recht.

Een grote watersteen als deze gebeurt met een harder materiaal en de steen wordt werkelijk aan één kant versleten tot terug een recht vlak bereikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila

 

Alles zit in een proper jasje. Boutjes , moertjes en splitpennetjes vervangen door nieuwe.

Sommige splitpennetjes waren door de jaren heen heel erg roest en vast komen te zitten. Met de brander beetje opwarmen en dan kon ik ze er uit slaan.

De gaten terug proper uitgeboord en zo kwam alles weer op zijn plaats. Het voetplankje vervangen door een azobe plank en dat is ook weer netjes.

De steen moest weer gecenterd worden dus dat was wel wat werk. De links en rechts slag ging er niet volledig uit maar dit heeft geen invloed op het slijpen. Deze steen is zo oud dat je niet kan verwachten deze nog mm juist staat.

Ik ben tevreden over het resultaat en zal nog jaren plezier aan deze hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze steen draait geen snelle toeren he.

De handel draait mee , ja maar dat vormt totaal geen probleem voor de werking of het in de weg zitten van...

@Aalawok ja stenen komen scheef te staan omdat ze verkeerd worden gebruikt. Te veel slijpen aan dezelfde zijde bv.

Zo een steen terug rechten is geen geschenk..zeker bij zo een steen. Bij een slijpmolen op stroom is het eenvoudiger. Met speciaal gereedschap staat deze in no time terug recht.

Een grote watersteen als deze gebeurt met een harder materiaal en de steen wordt werkelijk aan één kant versleten tot terug een recht vlak bereikt wordt.

 

Met een flex (doorslijpschijf) met een diamantschijf kun je de steen bij slijpen terwijl iemand ander de grote steen snel laat draaien.

Met een vaste hand misschien wat steunen op het onderstel moet het niet zo'n grote klus zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een flex (doorslijpschijf) met een diamantschijf kun je de steen bij slijpen terwijl iemand ander de grote steen snel laat draaien.

Met een vaste hand misschien wat steunen op het onderstel moet het niet zo'n grote klus zijn.

 

Ja maar dan nog moet je de '' groeven '' of de lijnen weer met een stuk oud metaal naar de lengte van de steen leggen.

Maar het is zeker te doen maar liever niet als het niet echt nodig is bij zo een mooie steen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...