Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

phtvs

NASA ontdekt planeet die op aarde lijkt

Recommended Posts

Kepler-452b.JPG.3ec8fe0c335369e1fcad53ad4fc2af19.jpg

De ruimtetelescoop Kepler van het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartagentschap NASA heeft buiten ons zonnestelsel een planeet ontdekt die wellicht bewoonbaar is. Dit heeft John Grunsfeld van de NASA donderdag bekendgemaakt. Afgaande op Keplers waarnemingen lijkt deze planeet van alle ontdekte planeten het meest op de aarde.

De planeet, de Kepler-452b, lijkt ook op ons ten aanzien van de positie ten opzichte van zijn zon. Onze zon en die van Kepler-452b staan op even grote afstand van de planeet. Wel is Kepler 452b 60 procent groter dan de aarde en is de ster van de Kepler-452b anderhalf miljard jaar ouder dan onze zon. De planeet is 1400 lichtjaren van de aarde verwijderd. Een lichtjaar is bijna 9,5 biljoen kilometer.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/24300567/__Planeet_die_op_de_aarde_lijkt__.html

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Leuk deze vermelding, maar ik begrijp niet zo goed waarom zaken die gewoon tijdens journaal vermeld worden, hier ook nog een keer vermeld moeten worden. Dit gebeurd best vaak en persoonlijk valt het voor mij onder de categorie "berichtenteller ophogen". Niet persoonlijk bedoelt trouwens.

Deze post delen

Leuk deze vermelding, maar ik begrijp niet zo goed waarom zaken die gewoon tijdens journaal vermeld worden, hier ook nog een keer vermeld moeten worden. Dit gebeurd best vaak en persoonlijk valt het voor mij onder de categorie "berichtenteller ophogen". Niet persoonlijk bedoelt trouwens.

Dit is een forum bedoeld om over zaken te discussiëren. Dit onderwerp vind ik interessant genoeg om over te discussiëren. Als jij dat niet vindt, prima, lees het dan niet, maar om mij dan te verwijten dat ik dit gebruik om mn berichten teller op te hogen, slaat natuurlijk nergens op!

Overigens mag die teller van mij gewoon uitgezet worden!

Deze post delen

Waarom zou iemand perse zn berichten-teller willen ophogen?

Denk dat het gewoon een leuk feitje is wat iemand graag deelt.

Edit: hij is misschien bewoonbaar maar dus niet bereikbaar?

Deze post delen

Waarom zou iemand perse zn berichten-teller willen ophogen?

Denk dat het gewoon een leuk feitje is wat iemand graag deelt.

Edit: hij is misschien bewoonbaar maar dus niet bereikbaar?

idd. 1400 lichtjaren afstand. Dat ga je niet redden voor een dagje uit LOL

Maar ik hoop wel dat ze er satellieten naar toe sturen want ik ben wel erg benieuwd hoe die planeet eruit ziet en of er leven is natuurlijk.

Dit is overigens de eerste planeet waarvan ingeschat wordt dat er leven mogelijk zou kunnen zijn. Leven in de zin zoals op aarde.

Deze post delen

De exo-aarde Kepler-452b is 60% groter dan de aarde en draait op een afstand van ruwweg 165 miljoen kilometer om zijn moederster. Dit betekent dat de exoplaneet 10% verder verwijderd is van zijn moederster dan de aarde van de zon. Een jaar op Kepler-452b duurt 385 dagen. Dat komt verrassend dicht in de buurt van een aards jaar.

In de toekomst kijken

“Kepler-452b kun je zien als het oudere, grotere neefje van de aarde”, zegt data-analist Jon Jenkins van het Kepler-team. “Dankzij deze exoplaneet kunnen we aanschouwen hoe de toekomst van onze planeet eruit gaat zien. Het is verbazingwekkend dat deze planeet zich al zes miljard jaar in de leefbare zone om een ster bevindt. Dit betekent dat leven meer tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen. Tenminste… als alle ingrediënten voor leven aanwezig zijn.”

Het is onmogelijk om dit systeem in de nabije of verre toekomst te bezoeken. Wel kunnen wetenschappers over enkele jaren de James Webb-telescoop gebruiken om bijvoorbeeld de atmosfeer van de exoplaneet te analyseren. De samenstelling van de atmosfeer kan verraden of er leven (mogelijk) is.

bron: http://www.scientias.nl/aardachtige-exoplaneet-gevonden-die-om-zonachtige-ster-draait/

Deze post delen

Zelf ook wel gezien, maar desondanks wel interessant.

Deze post delen

Wat is die obsessie de laatste tijd met mensen die denken dat er dingen gepost worden om je 'berichtenteller' op te hogen? Ik heb 't ding niet bedacht en 't interesseert me ook niet bijzonder.

Deze post delen

Had het ook al gelezen, lijkt me idd interessant om er eens een aantal satellieten oid (Kepler-rover?) naartoe te sturen. Als deze planeet echt zo vergelijkbaar is met de onze, zou het me niet verbazen als er daar ook (intelligent) leven is.

Deze post delen

Gast tom666

Het is een heel interessant feit.

Deze planeet zou 1,5 miljard jaar ouder zijn dan de aarde , nochtans zijn de planeten die we nu ''kennen'' gevormd net na de big bang. Niet in de huidige vorm natuurlijk.

Als en alleen ''als '' daar leven zou zijn of geweest zijn is het goed mogelijk dat zij heel veel verder staan dan ons. (hm zou Nostradamus gelijk krijgen zoals op veel van zijn visioenen ? ).

Het feit dat er nog steeds ( deels in het verleden bekeken ) planeten gevormd werden of worden is hoogst merkwaardig.

De aarde is dus veel later gevormd en ontstaan door de banen van de brokstukken na de big bang . Hoewel brokstukken de verkeerde woordkeuze is maar duidelijk maakt wat ik bedoel .

Nochtans is in de tijd , de milliseconde na de grote knal die de planckt tijd wordt genoemd , is het heelal gevormd. Nu dijt het heelal deels uit (wat men kan bewijzen door rood en blauw verschuiving in het lichtspectrum) en worden de afstanden groter en groter en groter. Reizen in de huidige vorm van bestaan en techniek zal niet lukken om dergelijke afstanden te bereiken . Mochten we de techniek hebben om met de lichtsnelheid te reizen dan nog zijn we voor deze 1500 jaar onderweg en bestaat er nog steeds het feit dat de mens fysiek niet aan die snelheid kan reizen.

Ombuigen van tijd en ruimte kan soelaas brengen maar daar hebben we nog lang niet de techniek voor. Enkel een theorie die de wetenschap draagt door aanvaardbare speculatie.

Het feit dat de mens nog steeds op zoek gaat naar het onbekende spreekt natuurlijk nog steeds tot de verbeelding maar is ook een heel goede zaak voor het voorbestaan van ons bestaan.

Mochten wetenschappers van vroeger dit niet hebben gedaan waren we niet waar we nu stonden.

Tevens is het vrij egoïstisch om aan te nemen dat ''de mens '' alleen zou zijn in een heelal dat qua grote een vorm aanneemt waar ons brein moeilijkheden met heeft om te begrijpen.

Op de miljarden lichtjaren die er bestaan hebben we nog geen fractie ontdekt. Ons zonnestelsel alleen ter beschouwing gelaten is al te groot om te bereiken en zo zijn er miljarden en miljarden dus waarom zouden we alleen moeten zijn ?

Het wordt pas interessant als men bepaalde theorieën begint te doorgronden en probeert mee te denken in dezelfde richting als bepaalde wetenschappers.

Veel heel goede werken zijn op de markt. Veel is geïnspireerd op het denken van Einstein maar daar komt nu lichte verandering in. Dit is een groot gebeuren binnen de wereld van de astronomen omdat men steeds deze denkwijze van Einstein heeft gevolgd als leidraad. Zou het werkelijk kunnen dat bepaalde wetten van de fysica worden herschreven omdat men zaken in het heelal vind die ons onwerkelijk lijken ?

Probeer voor hen die er interesse in heeft eens een werk van Prof. Hawking door te nemen. Lees dit samen met de relativiteitstheorie van Einstein en het wordt een spektakel van leesvoer. (ikzelf heb beide tot 5 keer gelezen om mijn brein op die golflengte van denken te kunnen plaatsen).

Nu kunnen we hier blijven over doordenken maar menig forumlid zal hier misschien niet met gediend zijn dus laat ik mijn zaak bij deze voorlopig rusten.

Deze post delen

Gast tom666
Zoveel vragen zoveel nieuwsgierigheid.

@tom666 zijn deze gratis op internet te vinden?

Voor zover ik weet niet. De werken van Hawking zijn in de betere boekhandel verkrijgbaar en zijn ook het best om te lezen als boek.

De relativiteitstheorie van Einstein kan je vinden in vele vormen . Van pocket tot een heel erg diepgaand wiskundig werk.

Voor deze zou ik aanraden om met een versie te starten waar alles haarfijn en vooral begrijpelijk is uitgelegd.

De boeken van Hawking zijn beter begrijpbaar als je het werk van Einstein toch een beetje snapt .

Ik volgde een cursus van enkele maanden vroeger op de sterrenwacht in Gent.

In het begin was het wat saai omdat ik door het vele lezen al heel erg veel zaken wist.

Na een maand / maand en half begon het pas heel erg interessant te worden omdat men dan ''dieper '' het heelal binnendrong en alles trachtte te staven met theorie die soms wel heel erg ver ging.

Dan ging ik thuis andere werken opzoeken om deze van de sterrenwacht te kunnen begrijpen en na een tijd ben je verwikkeld in een zelfstudie over astronomie en ging er een heel erg boeiende wereld open die me de dag van vandaag nog meer intrige brengt dan vroeger . Het brein van een mens groeit ook (alle bij de meeste toch :D ) en als er zaken zijn waar je jezelf in verdiept wordt het relatief '' eenvoudiger '' sommige ervan te snappen.

Deze post delen

Ik ben er ooit ook aan begonnen maar dat soort boeken zijn voor mij niet weggelegd ben ik bang. Al na een paar bladzijden begon het mij te duizelen. Je moet echt alles wat je nu al denkt te weten vergeten en het logisch nadenken totaal veranderen wil je er iets van begrijpen.

Misschien dat ik er wel weer een keer aan begin, maar voor nu is het voor mij allemaal hocus pocus. :confused:

Ik heb overigens het boek: Het heelal (engelse titel:Brief history of time)

Deze post delen

Kepler-452b.JPG.3ec8fe0c335369e1fcad53ad4fc2af19.jpg

De ruimtetelescoop Kepler van het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartagentschap NASA heeft buiten ons zonnestelsel een planeet ontdekt die wellicht bewoonbaar is. Dit heeft John Grunsfeld van de NASA donderdag bekendgemaakt. Afgaande op Keplers waarnemingen lijkt deze planeet van alle ontdekte planeten het meest op de aarde.

De planeet, de Kepler-452b, lijkt ook op ons ten aanzien van de positie ten opzichte van zijn zon. Onze zon en die van Kepler-452b staan op even grote afstand van de planeet. Wel is Kepler 452b 60 procent groter dan de aarde en is de ster van de Kepler-452b anderhalf miljard jaar ouder dan onze zon. De planeet is 1400 lichtjaren van de aarde verwijderd. Een lichtjaar is bijna 9,5 biljoen kilometer.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/24300567/__Planeet_die_op_de_aarde_lijkt__.html

Shit m'n BOL is ontdekt wat nu!

• Leuk 1

Deze post delen

Gast tom666
Ik ben er ooit ook aan begonnen maar dat soort boeken zijn voor mij niet weggelegd ben ik bang. Al na een paar bladzijden begon het mij te duizelen. Je moet echt alles wat je nu al denkt te weten vergeten en het logisch nadenken totaal veranderen wil je er iets van begrijpen.

Misschien dat ik er wel weer een keer aan begin, maar voor nu is het voor mij allemaal hocus pocus. :confused:

Ik heb overigens het boek: Het heelal (engelse titel:Brief history of time)

Daar heb je gelijk in.

Je moet de manier van huidig denken laten varen en in andere termen ''leren of willen '' denken want anders kom je niet door zo een soort boeken heen. Maar de moment dat je dit denken kan bereiken is het zo mooi en zo bijna tastbaar dat het erg leuk wordt deze werken te lezen en daarna met jouw eigen gedachten het boek trachten in beeld te brengen.

Deze post delen

Ik kijk bijna geen nieuws, en vind dit soort nieuwtjes erg interessant om te lezen.

Misschien niet zomaar bereikbaar, maar als het nodig is en we verzieken onze planeet, zou het mogelijk kunnen zijn om een groepje afgevaardigden op een bewoonbaar voor meerdere generaties ruimteschip ons er uiteindelijk kunnen brengen. Je weet maar nooit waar zo'n planeet handig voor kan zijn.

Deze post delen

Ik kijk ook geen nieuws , sterker nog ik ga sinds kort tv loos door het leven haha

Ik vind dit soort berichtjes dus best interessant om te lezen . Sommige dingen staan ook op de NOS app welke ik dan wel gebruik maar ook niet alles .

Deze post delen

Ik kijk ook geen nieuws , sterker nog ik ga sinds kort tv loos door het leven haha

Ik vind dit soort berichtjes dus best interessant om te lezen . Sommige dingen staan ook op de NOS app welke ik dan wel gebruik maar ook niet alles .

Gefeliciteerd met je beslissing om niet langer als TV door het leven te gaan. Je overleeft volgens mij ook wel langer bij SHTF.

Deze post delen

Als er echt wat loos is krijg ik wel een push berichtje via de NOS app

Ik zou niet teveel op de niet onafhankelijke staatsomroep vertrouwen;)

Deze post delen

Dit is echt bere interessant. Sorry, dit vind ik echt bere interessant.

Al vanaf mijn vroege jeugd zijn astronomie, fysica, exobiologie, kosmologie en al dergelijke, zaken die mij bezig blijven houden.

Bron: Science Alert.

Overigens @tom666, het staat nog te bezien of het heelal werkelijk uitdijt.

De uitdijing wordt 'bewezen' door de zgn. roodverschuiving van licht, dat veroorzaakt zou worden door het Doppler effect.

Echter, er bestaat al lang een alternatieve theorie, de zgn. Tired Light Theory. In het begin verworpen omdat er een aantal zaken niet mee verklaard konden worden.

Maar heden ten dage door de nieuwe manier van rekenen met 3 tijdsdimensies en 3 ruimte dimensies, in plaats van enkel met 3 ruimte en 1 tijdsdimensie, weer actueel.

Als daarmee de roodverschuiving verklaart kan worden, houd dat in dat het heelal statisch is. Dus niet uitdijt, en niet samentrekt.

Ook de BigBang is dan niet meer nodig om een aantal zaken te verklaren.

Meer info op existics101.com.

Hier nog een video die dit alles zo'n beetje uitlegt.

Maar ik raad je aan op de bovenstaande website alle tijd gerelateerde video's te bekijken.

Het is meer dan interessant, omdat het op vele tot nu toe aangenomen zaken een compleet andere kijk geeft.

• Leuk 1

Deze post delen

Had het ook al gelezen, lijkt me idd interessant om er eens een aantal satellieten oid (Kepler-rover?) naartoe te sturen. Als deze planeet echt zo vergelijkbaar is met de onze, zou het me niet verbazen als er daar ook (intelligent) leven is.

Zo intelligent dat ze ons misschien kunnen beschamen zoals we met onze planeet en medemensen omgaan, wij moeten met elkaar al gaan preppen voor de dingen die we verwachten te komen, in plaats van gezellig genieten van elkaar en dienen die we nog hebben, en kunnen doen.

Deze post delen

@JJ&A Who knows? Maar ja, ik denk dat wanneer een buitenaardse samenleving (intelligenter of niet) ons aardbewoners een lesje zou willen geven in 'hoe het wel moet', kun je in principe gewoon een intergalactische oorlog verwachten. Die wij zijn begonnen, dat dan weer wel.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...