Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

phaelin

Collective inkoop zilveren munten (rijksdaalders)

Hoeveel zou je willen uitgeven om zilveren rijksdaalders collectief in te kopen?  

26 leden hebben gestemd

1. 1. Hoeveel zou je willen uitgeven om zilveren rijksdaalders collectief in te kopen?

• 0 Euro
      14
    • 50 - 100 Euro
      4
    • 100 - 200 Euro
      3
    • 200 - 300 Euro
      1
    • 300 - 400 Euro
      1
    • Meer
      3

Recommended Posts

Wie is er geinteresseerd om collectief zilver aan tekopen als prepper community? Nul betekent nee. De andere opties spreken voor zich. Dit in reactie op dit

topic

EDIT: Ik houd het anoniem, dan kunnen we als er genoeg animo is later bekijken wie wat wil.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Wanneer zilver de standaard is, gaat het erom hoeveel zilver er per muntje in zit. Het maakt zover als ik zie geen verschil of je nu 1 gulden, 2,5 gulden of een 10 gulden muntje hebt. Wanneer je die website gaat gebruiken die gepresenteerd werd in het andere topic kom je tot de conclusie dat 1 kg netto aan zilver in rijksdaalders €515,74 kost.

Wanneer je het acceptabel zou vinden dat je een variatie van de 3 gulden muntjes krijgt, zijn er genoeg andere websites met een beter aanbod. De site die ik gebruik heeft een aanbod van een zak 1kg netto zilver aan guldens (1,4kg bruto) voor € 477,99. Dat is een verschil van €37.75.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat de waarde van 1gram zilver enorm onderschat wordt, en er geen reden is het 1 gulden muntje niet te respecteren, als er al een "standaard" zou komen ;>

Deze post delen

Zoals gezegd, ik heb een aantal maples. Die kunnen altijd in stukjes geknipt worden voor hoeveel gram er nodig is :)

Deze post delen

Dan verlies je nogal veel zilver in het proces, en een halve munt met een scherp randje slijt nogal vlot. 1 guldens ;O!

Deze post delen

Enne... hoe ga je bij een SHTF weten hoeveel % zilver er in zo'n muntje zit? En dus wat 't waard zou moeten zijn? En waarom zou de verkopende partij je geloven?

Die 99.99% puur zilver munten kan ik me dan nog iets bij voorstellen, maar oude afgedankte muntjes met een waarde in oude guldens er op, zonder vaste hoeveelheid zilver? Geen kans dat ik die zou aannemen, kom maar met iets wat aantoonbare waarde heeft.

Daarnaast, collectief inkopen? Oftewel, iemand een lijst geven met adressen van preppers waar ook nog eens PM te halen is? Daar doet toch zeker niemand (die ook maar IETS om opsec geeft) aan mee!?

• Leuk 2

Deze post delen

"Afgedankte guldens" ;D en daarom was ik mijn guldens uiterst grondig. Straks ben ik de enige klootzak in heel Nederland die shiny guldens heeft. Ik raad het aan dat iedereen het doet ;D

Als je weinig munten kennis hebt dan zou ik geen gokje wagen. Op de gulden staat vermeld in welk jaar het geslagen is met een vaste hoeveelheid aan zilver. Als je een muntje tegenkomt dat beschadigd is maar je nog steeds van mening bent dat het wel een echte is weeg je het muntje, en doe je keer het aantal procent zilver dat het heeft en je weet hoeveel zilver er in zit. Sowieso is het een goed idee iedere gulden op te wegen want het gaat tenslotte niet om wat er op staat maar van welk materiaal het gemaakt is.

En je hoort mij niet zeggen dat je mensen op goed geloof moet vertrouwen :>

Deze post delen

Die 99.99% puur zilver munten kan ik me dan nog iets bij voorstellen, maar oude afgedankte muntjes met een waarde in oude guldens er op, zonder vaste hoeveelheid zilver? Geen kans dat ik die zou aannemen, kom maar met iets wat aantoonbare waarde heeft.

..

Als ik mag kiezen (tijdens een SHTF situatie) tussen het ontvangen van 1 zilveren gulden, of 10 briefjes van 50 euro, dan kies ik toch echt voor de zilveren gulden.

Iedereen weet dat de zilverwaarde hoger is dan de muntwaarde, dus ik denk dat het wel zal meevallen m.b.t. acceptatie.

Maar zoals al vaker is gemeld, volgens mij is de juiste volgorde:

1= ruilhandel

2= zilver

3= goud

Deze post delen

Hoe herken je zilver? De meeste mensen gaan dat echt niet zien maar zien gewoon een antieke waardeloze gulden.

En zelfs al zie je dat 't zilver is, die ruilhandel komt toch echt eerst, zilver kan je nog steeds niet eten/drinken, het brandt niet eens. Ik denk persoonlijk dat 't nut van PM stevig overschat wordt.

Deze post delen

Als ik mag kiezen (tijdens een SHTF situatie) tussen het ontvangen van 1 zilveren gulden, of 10 briefjes van 50 euro, dan kies ik toch echt voor de zilveren gulden.

Iedereen weet dat de zilverwaarde hoger is dan de muntwaarde, dus ik denk dat het wel zal meevallen m.b.t. acceptatie.

Maar zoals al vaker is gemeld, volgens mij is de juiste volgorde:

1= ruilhandel

2= zilver

3= goud

Mijn volgorde is net iets anders. Er staat ook nog ergens koper tussen.

Deze post delen

Het klinkt alsof je denkt het allemaal onmogelijk is, mensen nemen de moeite niet, mensen kunnen het niet begrijpen, etc...

Na ruilhandel zullen mensen naar geld stappen, wat zilver en goud is. Maar het preppen van voedsels en voorwerpen heeft natuurlijk prio.

Deze post delen

Ik persoonlijk denk dat goud en zilver en verspilling is van mijn monopoly geld nu, ik koop dan liever wat extra voorraad of EHBO setjes. PM kauwt toch niet zo lekker als bruine bonen uit blik.

Deze post delen

Ik persoonlijk denk dat goud en zilver en verspilling is van mijn monopoly geld nu, ik koop dan liever wat extra voorraad of EHBO setjes. PM kauwt toch niet zo lekker als bruine bonen uit blik.

Maar gemarineerde EHBO setjes daarentegen, dat is een delicatesse ;-).

Maar ok, skills en kennis heb je nooit te veel, er zit echter wat mij betreft wel een duidelijk curve (als in afnemende meerwaarde voor elk extra blik) in voedselvoorraad. Met een paar maanden sparen moet die toch dik in orde zijn, en dan gaan rouleren, tja, en wat dan.

Edit: on topic: nee, geen interesse in gezamelijke inkoop van munten. Voor mij is PM een manier van diversificatie, of vermogen voor de toekomst veilig stellen. Mocht SHTF dan denk ik dat grotere eenheden voor kleinere ruilen geen probleem zal zijn.

Deze post delen

Van de 3.745 leden of 540 actieve leden van het preppersforum zijn er nu 6 die zeggen dat ze hierin willen investeren. (bedrijfstechnisch blijft daar doorgaans een 20% van over)

Gaat zeker een succes worden.

• Leuk 1

Deze post delen

Mocht dit serieus van de grond komen en het inkooptechnisch aantrekkelijk is, laat het mij even weten, dan heb ik wel interesse.

Deze post delen

@Lekker.Dank u voor de belangstelling.Dit idee moet zeker mogelijk zijn en ik hou u op de hoogte.Eerst de poll afwachten hoeveel er aangekocht kan worden en iedereen die wil is er natuurlijk vrij van mee te doen met het idee door individueel te kopen.Een groepsaankoop zal bijna zeker wel een goed prijs opleveren.Eerst de poll en zoveel mogelijk mensen warm maken voor het idee.

Deze post delen

Zoals al eerder door andere gezegd, hangt het allemaal van de prijs af.

Indien het een aantrekkelijke prijs is heb ik ook wel interesse.

Deze post delen

Helemaal mee eens. Imo een totale verspilling.

Niemand weet wat goud en zilver straks waard is na een shtf. Je kan het niet eten en je kan het niet drinken.

Beter investeer je in materialen en skills die ervoor kunnen zorgen dat je wel aan je primaire levensbehoeften kan voldoen.

Er wordt (wederom in mijn ogen) teveel waarde toegekend aan verder totaal nutteloze edelmetalen.

Mocht de wereld na de shtf herstellen en dergelijke materialen weer enigszins waarde hebben, dan zal het me uiteindelijk ook wel aangeboden worden in ruil voor arbeids intensieve voorwaarden.

Er moet toch namelijk iemand jouw goud en zilver beschermen tegen een ander he! :p

Deze post delen

Helemaal mee eens. Imo een totale verspilling.

Niemand weet wat goud en zilver straks waard is na een shtf. Je kan het niet eten en je kan het niet drinken.

Beter investeer je in materialen en skills die ervoor kunnen zorgen dat je wel aan je primaire levensbehoeften kan voldoen.

Er wordt (wederom in mijn ogen) teveel waarde toegekend aan verder totaal nutteloze edelmetalen.

Mocht de wereld na de shtf herstellen en dergelijke materialen weer enigszins waarde hebben, dan zal het me uiteindelijk ook wel aangeboden worden in ruil voor arbeids intensieve voorwaarden.

Er moet toch namelijk iemand jouw goud en zilver beschermen tegen een ander he! :p

Ik doe even Copy Paste van eigen tekst:

Er zijn hier elke weer weer mensen die niet het nut van goud en zilver zien.

Ik geef wederom de voorbeelden waar deze metalen koning waren en dat in de toekomst ook zullen zijn:

Hongerwinter vorige eeuw: De aardappelen werden hier gekocht met gouden ringen, gouden vijfjes en tientjes en zelfs zilveren bestek.

Oorlog Bosnië 1992/1995: Schakels van gouden kettingen werden gebruikt om goederen aan te schaffen.

Crisis Argentinië 1999/2002: Cash was waardeloos, men viel terug op, ja u heeft het goed geraden, gouden en zilveren munten en wederom juwelen.

Economische crisis Zimbabwe eind jaren 90: Moet ik in herhaling vallen?

Iedereen mag nog steeds de mening vormen dat goud en zilver waardeloos zullen zijn na een ramp/shtf/enz.

Helaas blijkt elke keer weer dat juist op die momenten deze metalen je leven kunnen redden.

Prepse,

Greener

Ps: uiteraard alleen als je alle andere preps klaar hebt. PM komt als laatste!

Deze post delen

Ik doe even Copy Paste van eigen tekst:

Er zijn hier elke weer weer mensen die niet het nut van goud en zilver zien.

Ik geef wederom de voorbeelden waar deze metalen koning waren en dat in de toekomst ook zullen zijn:

Hongerwinter vorige eeuw: De aardappelen werden hier gekocht met gouden ringen, gouden vijfjes en tientjes en zelfs zilveren bestek.

Oorlog Bosnië 1992/1995: Schakels van gouden kettingen werden gebruikt om goederen aan te schaffen.

Crisis Argentinië 1999/2002: Cash was waardeloos, men viel terug op, ja u heeft het goed geraden, gouden en zilveren munten en wederom juwelen.

Economische crisis Zimbabwe eind jaren 90: Moet ik in herhaling vallen?

Iedereen mag nog steeds de mening vormen dat goud en zilver waardeloos zullen zijn na een ramp/shtf/enz.

Helaas blijkt elke keer weer dat juist op die momenten deze metalen je leven kunnen redden.

Prepse,

Greener

Ps: uiteraard alleen als je alle andere preps klaar hebt. PM komt als laatste!

Imo betekent ook in mijn ogen.

Copy paste van mijn eigen tekst: Mocht de wereld na de shtf herstellen en dergelijke materialen weer enigszins waarde hebben, dan zal het me uiteindelijk ook wel aangeboden worden in ruil voor arbeids intensieve voorwaarden.

Ik prep om niet op dit soort edelmetalen te hoeven rekenen. Mocht de tijd aanbreken dat dit wel weer zal gebeuren, lees bovenstaande ;)

Deze post delen

.. Mocht de wereld na de shtf herstellen en dergelijke materialen weer enigszins waarde hebben, dan zal het me uiteindelijk ook wel aangeboden worden in ruil voor arbeids intensieve voorwaarden.

..

@Greener geeft juist aan dat in het verleden er TIJDENS een shtf gebruik werd gemaakt van PM, en niet zozeer NA een shtf

Het wel of niet geloven in iets, is iets anders dan het negeren van diverse historische voorbeelden.

Maar ook hier geldt:

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Deze post delen

@Greener geeft juist aan dat in het verleden er TIJDENS een shtf gebruik werd gemaakt van PM, en niet zozeer NA een shtf

Het wel of niet geloven in iets, is iets anders dan het negeren van diverse historische voorbeelden.

Maar ook hier geldt:

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Komttie weer: IN MIJN OGEN prep ik juist om geen gebruik te behoeven maken van edelmetaal. Historische voorbeelden zijn wederom IN MIJN OGEN voorbeelden van mensen die niet prepte en/of op een andere manier niet voorbereid waren.

Dat wil niet zeggen dat het verzamelen van edelmetaal door preppers niet een goede zaak behoeft te zijn.

Ik zeg enkel dat in mijn plannen en scenario's (en ik draai al wat jaartjes mee), ik persoonlijk niet snel het nut van in zie.

Ik geef een voorkeur aan andere ruilmiddelen indien noodzakelijk en zoals mijn voorbereidingen nu zijn, acht ik dat niet snel noodzakelijk.

Uiteraard met de factor geluk inbegrepen ;)

Deze post delen

Als nu de pleuris uitbreekt en voor lange termijn lijkt te zijn, ga ik echt niet m'n potten en blikken eten verkopen voor stukje goud/zilver. Ik prep om te overleven, niet om tijdens TEOTWAWKI een supermarkt te beginnen!

Er zullen altijd mensen zijn die WEL spullen verkopen in ruil voor PM, maar als prepper is nou juist 't idee om zo min mogelijk te hoeven kopen nadat 't fout is gegaan.

Dus ja, PM als EXTRA, als je de rest van je voorraad op orde hebt, is absoluut nuttig, maar zoals anderen ook al zeiden, het komt als laatste op 't lijstje.

En als ik al PM koop, dan ga ik toch echt voor de mooie munten, die naast hun waarde in zilver ook nog waarde hebben als collectors item en er ook nog eens leuk uitzien.

Deze post delen

De mensen die het land willen ontvluchten krijgen helaas geen vlucht of boottocht voor een paar blikken met groenvoer.

En er bestaat altijd een kans dat je te laat bent en dus niet op tijd weg kon.

Velen wilden naar Amerika begin vorige eeuw alleen de mensen met metaal konden weg.

Ach, iedereen heeft zo zijn eigen kijk op preppen.

@Enki,

Inderdaad een scherpe opmerking mbt munten met een numismatische waarde.

Helaas wil een mooie munt niet automatisch zeggen dat de verzamelaarswaarde omhoog gaat.

Maar wie wat vrije tijd investeert kan hier toch zeker een zakcent mee verdienen ondanks dat bv de spotprijs omlaag gaat.

Greener

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...