Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Keturah

Autopolis met chip in je auto

Recommended Posts

Ik had net een klein wtf momentje.

Hoorde op RTL nieuws een item over het vrijwillig plaatsen van een chip in je auto waarmee je verzekering je rijgedrag kan volgen zodat je korting krijgt op je premie.

Dit is voor nu het enige artikel wat ik zo snel kon vinden.

Autopolis met chip

Maar serieus, welk voordeel is er voor de bestuurder? Ik dacht dat daar de no-claim korting voor bedacht was.

En ik zit er niet op te wachten dat mijn verzekeraar weet waar, hoe lang, waarheen, wanneer ik rij, dat gaat ze helemaal niets aan.

Ps. topic mag verplaatst als deze niet goed staat.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

De verzekeringmaatschappij kan inderdaad aardig wat zien, maar het systeem berekent vooral een score op basis van je rijgedrag en als die score goed genoeg is (of beter gezegd, niet te slecht) krijg je korting op je premie. Die korting komt bovenop je no-claim.

Het idee er achter is heel simpel; rij je netjes dan is je kans op een ongeluk kleiner; rij je wat minder netjes, dan is de kans dat 't fout gaat ook groter.

Meer info: https://fairzekering.nl/

Het is puur een extra korting en ja, daarvoor geef je gegevens over je rijgedrag en locatie van je voertuig door. Of dat wenselijk is is je eigen keus...

Deze post delen

De verzekeringmaatschappij kan inderdaad aardig wat zien, maar het systeem berekent vooral een score op basis van je rijgedrag en als die score goed genoeg is (of beter gezegd, niet te slecht) krijg je korting op je premie. Die korting komt bovenop je no-claim.

Het idee er achter is heel simpel; rij je netjes dan is je kans op een ongeluk kleiner; rij je wat minder netjes, dan is de kans dat 't fout gaat ook groter.

Het is puur een extra korting en ja, daarvoor geef je gegevens over je rijgedrag en locatie van je voertuig door. Of dat wenselijk is is je eigen keus...

Zolang het je eigen keus is, is het je eigen verantwoording.

Maar helaas werkt het in de praktijk maar al te vaak zo dat mensen alleen kijken naar de centen en de gevolgen ervan niet kunnen/willen overzien. Daarnaast is het maar de vraag hoelang verzekeraars de eigen keus optie in stand houden.

Toen ik in 2011 mijn auto kocht, betaalde ik per maand ruim 10 euro minder voor mijn verzekering dan ik nu betaal ondanks dat ik geen schade heb gehad in al die jaren en no-claim heb opgebouwd. Een maand of 2 geleden kreeg ik een brief van de verzekering dat ze niet meer in staat waren om mijn huidige verzekering voort te zetten omdat dat voor hun te duur werd. Mij werd een andere polis aangeboden die exact dezelfde dekking had alleen koste het mij per maand 10 euro meer. Niets te kiezen, gewoon dokken. En ja, 10 euro premie verhoging is veel geld voor een verzekering die mij daarvoor maar 19 euro per maand koste.

Dus nu mag je de chip nog weigeren, maar voor hoelang nog?

Deze post delen

Zolang het je eigen keus is, is het je eigen verantwoording.

Maar helaas werkt het in de praktijk maar al te vaak zo dat mensen alleen kijken naar de centen en de gevolgen ervan niet kunnen/willen overzien. Daarnaast is het maar de vraag hoelang verzekeraars de eigen keus optie in stand houden.

Toen ik in 2011 mijn auto kocht, betaalde ik per maand ruim 10 euro minder voor mijn verzekering dan ik nu betaal ondanks dat ik geen schade heb gehad in al die jaren en no-claim heb opgebouwd. Een maand of 2 geleden kreeg ik een brief van de verzekering dat ze niet meer in staat waren om mijn huidige verzekering voort te zetten omdat dat voor hun te duur werd. Mij werd een andere polis aangeboden die exact dezelfde dekking had alleen koste het mij per maand 10 euro meer. Niets te kiezen, gewoon dokken. En ja, 10 euro premie verhoging is veel geld voor een verzekering die mij daarvoor maar 19 euro per maand koste.

Dus nu mag je de chip nog weigeren, maar voor hoelang nog?

Dan ga je toch naar een andere verzekeraar? Let wel op met die vergelijkingssites, sommige krijgen gewoon een paar euro per maand uit jouw zak. Gewoon na de vergelijkingssite even de site van de specifieke verzekeraar bezoeken.

Ik hoorde van wel 35% korting op je verzekering. Nu gaat dat bij mij niet veel opleveren, maar als je een duurdere verzekering hebt kan het wel een behoorlijke stimulans zijn.

Deze post delen

Allemaal leuk en aardig maar als ze die korting berekenen aan de hand van je snelheid en remgedrag (zo werd verteld in het nieuwsbericht) zegt dat helemaal niks over of je wel of geen goed bestuurder bent. Er zitten teveel haken en ogen aan in mij beleving. Hoe kunnen ze privacy waarborgen? Ik denk niet.

Deze post delen

We zouden een soort van wet moeten krijgen waar we ons op kunnen beroepen dat dit niet zo wordt 'opgelegd'.

@Keturah, met je eens!

Deze post delen

Ach, de duurdere nieuwe auto's staan toch al in contact met met de fabrikant, over een paar jaar heeft elke nieuwe auto dat.

Je mobiel wordt ook al continue gevolgd, straks je auto ook en er komt steeds meer spul wat aan 't internet hangt.

Feit is wel dat een autoverzekering toch nooit uitbetaalt; je hebt alleen maar echt iets aan je WA en eventueel een glas verzekering, verder naaien ze je toch al lachend van achteren. Dus tja... ik heb zelf de goedkoopste verzekering die je kunt krijgen + glas, als je (aanzienlijk) minder hoeft te betalen en ze daarvoor weten waar je bent.. ach, fijn voor ze..

Deze post delen

Allemaal leuk en aardig maar als ze die korting berekenen aan de hand van je snelheid en remgedrag (zo werd verteld in het nieuwsbericht) zegt dat helemaal niks over of je wel of geen goed bestuurder bent. Er zitten teveel haken en ogen aan in mij beleving. Hoe kunnen ze privacy waarborgen? Ik denk niet.

Je snelheid in combinatie met de GPS locatie geeft duidelijk aan of je te hard rijdt. Als je continue overal te hard rijdt geeft dat dus absoluut wat aan over je gedrag.

Vaak hard remmen doet dat ook; als je vaak hard remt dan zit je dus te dicht op je voorligger.

Hetzelfde met G-kracht; de manier waarop je inhaalt en bochten neemt e.d. heeft duidelijk herkenbare patronen en bepaald (slecht) gedrag is echt makkelijk te detecteren.

Het werkt verbazingwekkend goed :p

Deze post delen

Dan ga je toch naar een andere verzekeraar? Let wel op met die vergelijkingssites, sommige krijgen gewoon een paar euro per maand uit jouw zak. Gewoon na de vergelijkingssite even de site van de specifieke verzekeraar bezoeken.

Ik hoorde van wel 35% korting op je verzekering. Nu gaat dat bij mij niet veel opleveren, maar als je een duurdere verzekering hebt kan het wel een behoorlijke stimulans zijn.

Klopt, dat dacht ik ook. Maar er zat een flinke adder onder het gras. De no-claim korting die ik had opgebouwd was niet de normale no-claim maar een punten systeem. Nu met mijn nieuwe polis zijn die kortingspunten omgezet in een echte no-claim, maar daar zit ik voor minimaal 1 jaar nog aan ze vast. Wanneer ik 2 maanden geleden had over willen stappen, kon dat kosteloos, maar mijn punten worden door een andere verzekeringsmaatschappij niet erkend als no-claim.

Overstappen was dus voor mij duurder omdat ik geen no-claim meekreeg.

Stom van mij dat ik destijds voor deze verzekering gekozen had, maar ja. was goedkoop en verder goede ervaringen met deze maatschappij.

Deze post delen

...

Feit is wel dat een autoverzekering toch nooit uitbetaalt; je hebt alleen maar echt iets aan je WA en eventueel een glas verzekering, verder naaien ze je toch al lachend van achteren. Dus tja... ik heb zelf de goedkoopste verzekering die je kunt krijgen + glas, als je (aanzienlijk) minder hoeft te betalen en ze daarvoor weten waar je bent.. ach, fijn voor ze..

Klinkklare onzin: toen onze auto uitbrande hadden we binnen een paar dagen een goede deal. Kregen we gewoon ons geld en konden we een andere auto kopen.

Ok, auto was all risk verzekerd. Bij ruitschade ook nooit probleem gehad.

Dus gewoon schrijven dat een verzekering nooit uitbetaald is onzin.

Grootste probleem vind ik dat de premie bepaald wordt over de nieuw waarde en bij uitbetaling wordt dat de dagwaarde..

Deze post delen

Je snelheid in combinatie met de GPS locatie geeft duidelijk aan of je te hard rijdt. Als je continue overal te hard rijdt geeft dat dus absoluut wat aan over je gedrag.

Vaak hard remmen doet dat ook; als je vaak hard remt dan zit je dus te dicht op je voorligger.

Hetzelfde met G-kracht; de manier waarop je inhaalt en bochten neemt e.d. heeft duidelijk herkenbare patronen en bepaald (slecht) gedrag is echt makkelijk te detecteren.

Het werkt verbazingwekkend goed :p

Rest de vraag, kunnen ze alleen zien of je remt en of hoe hard je remt.

Hetzelfde geld voor snelheid, altijd overal veel te hard, ok. Wie gaat die marge bepalen? De meeste tellers wijken af.

En hoe lang duurt het voor de politie deze handige methode ontdekt en je de bekeuringen gewoon automatisch thuis gestuurd krijgt?

Deze post delen

Gast tom666

Met het oog op het toenemende aantal zware ongevallen op onze Belgische wegen zie ik niet waarom dit slecht zou zijn.

Moest ieder zich wat meer gedragen in zn stalen kooi zouden deze maatregelen er niet komen.

Voor mijn part moge ze heel erg streng zijn. Lees de kranten maar eens na een weekend en zie welke ellende er is op de baan.

Deze post delen

Hetzelfde geld voor snelheid, altijd overal veel te hard, ok. Wie gaat die marge bepalen? De meeste tellers wijken af.

En hoe lang duurt het voor de politie deze handige methode ontdekt en je de bekeuringen gewoon automatisch thuis gestuurd krijgt?

Er zit een G-sensor (zwaartekracht dus) in 't kastje. Ze zien dus hoe hard je remt, hoe agressief je optrekt, stuurt e.d.

Verder kijkt 'ie niet naar je snelheidsmeter maar gebruikt daarvoor gewoon z'n ingebouwde GPS ontvanger. En wie die marge bepaalt? De verzekeringsmaatschappij natuurlijk.

Deze post delen

Via GPS kun je een aardig beeld krijgen van de snelheid en hoe vaak en hoe hard je snelheid afneemt. Daarnaast natuurlijk hoeveel kilometer je aflegt en op welke wegen je dat doet. En als ze dat zouden willen/mogen ook waar je bent geweest, waar je naartoe gaat en hoe lang je op die plekken blijft.

Nu is het al zo dat als je toevallig in een buurt woont waar veel auto's gejat/opengebroken worden, dat je premie dan fors omhoog gaat. Ik kan me zo voorstellen dat je premie ook stijgt als ze zien dat je veel op wegen rijd waar vaker dan gemiddeld aanrijdingen plaatsvinden.

Natuurlijk zal de politie ook toegang willen tot het systeem. Dat wilden ze ook toen er sprake was van rekeningrijden.

Ik vermoed dat de verzekeraars zo op het idee gekomen zijn, dus via het rekenign rijden zouden ze die gegevens niet krijgen, dus dan maar op deze manier.

Maar goed, ik mag hopen dat dit systeem bij wet verboden wordt. Dit is zo'n grote aantasting van je privacy dat zou niet moeten worden toegestaan. Want als er iemand niet te vertrouwen is met jou privacy dan zijn het de verzekeraars. Denk aan de zorgverzekeringen en het nieuwe EPD.

Deze post delen

Ik vraag me wel eens af, wanneer komt de a.i.v.d. bij me op bezoek? Ik heb geen mobiel... mmm, kan, maar is vreemd. Ik doe niet aan s.m.s. dus, geen whats ap. geen face book, geen twitter, geen gechipte auto...

Laten we eens een onderzoekje doen naar deze meneer, wat heeft hij te verbergen dat hij zich in alle ernst af keert van de "gewone" maatschappij? Ik zie dit als een niet uit te vlakken mogelijkheid.

Misschien zou dit onder een ander topic moeten, maar ik weet niet welke. De moderators vast wel.

Deze post delen

Via GPS kun je een aardig beeld krijgen van de snelheid en hoe vaak en hoe hard je snelheid afneemt. Daarnaast natuurlijk hoeveel kilometer je aflegt en op welke wegen je dat doet. En als ze dat zouden willen/mogen ook waar je bent geweest, waar je naartoe gaat en hoe lang je op die plekken blijft.

Nu is het al zo dat als je toevallig in een buurt woont waar veel auto's gejat/opengebroken worden, dat je premie dan fors omhoog gaat. Ik kan me zo voorstellen dat je premie ook stijgt als ze zien dat je veel op wegen rijd waar vaker dan gemiddeld aanrijdingen plaatsvinden.

Natuurlijk zal de politie ook toegang willen tot het systeem. Dat wilden ze ook toen er sprake was van rekeningrijden.

Ik vermoed dat de verzekeraars zo op het idee gekomen zijn, dus via het rekenign rijden zouden ze die gegevens niet krijgen, dus dan maar op deze manier.

Maar goed, ik mag hopen dat dit systeem bij wet verboden wordt. Dit is zo'n grote aantasting van je privacy dat zou niet moeten worden toegestaan. Want als er iemand niet te vertrouwen is met jou privacy dan zijn het de verzekeraars. Denk aan de zorgverzekeringen en het nieuwe EPD.

Via gps snap ik, maar de snelheidsmeter in mijn auto werkt niet met gps. Daar zit dan dus al een verschil.

Wat jij zegt over het stelen of gevaarlijke wegen vind ik ook een goed punt!

De belastingdienst gaat zich er uiteraard ook in mengen als je te vaak in het buitenland zit. En als je naar 'gevaarlijke' landen wil rijden gaat je premie zeker 300% omhoog.

Allemaal "what ifs" natuurlijk maar helaas niet heel onrealistisch vrees ik.

@Enki, G-sensor klinkt inderdaad logisch, daar denk ik dan weer niet aan. Thanks.

Deze post delen

Ach, het heeft ook voordelen, als je auto gejat is kan je online gewoon zien waar 'ie is gebleven :-)

Deze post delen

Met het oog op het toenemende aantal zware ongevallen op onze Belgische wegen zie ik niet waarom dit slecht zou zijn.

Moest ieder zich wat meer gedragen in zn stalen kooi zouden deze maatregelen er niet komen.

Voor mijn part moge ze heel erg streng zijn. Lees de kranten maar eens na een weekend en zie welke ellende er is op de baan.

Als ik van mijn motor gereden wordt omdat iemand niet op zit te letten, een slechte rijstijl heeft of iets dergelijks heb ik er helemaal niets aan als zijn premie stijgt.

Geloof toch niet dat een chip in je auto daar een oplossing voor is. Dat is eerder symptoombestrijding dan het probleem aanpakken.

Mijn ervaring op de weg is dat veel mensen achter het stuur vooral met andere dingen bezig zijn dan met autorijden.

Deze post delen

Via gps snap ik, maar de snelheidsmeter in mijn auto werkt niet met gps. Daar zit dan dus al een verschil.

Wat jij zegt over het stelen of gevaarlijke wegen vind ik ook een goed punt!

De belastingdienst gaat zich er uiteraard ook in mengen als je te vaak in het buitenland zit. En als je naar 'gevaarlijke' landen wil rijden gaat je premie zeker 300% omhoog.

Allemaal "what ifs" natuurlijk maar helaas niet heel onrealistisch vrees ik.

@Enki, G-sensor klinkt inderdaad logisch, daar denk ik dan weer niet aan. Thanks.

Ze maken geen gebruik van jou snelheidsmeter maar van de gps in die chip. Je snelheidsmeter in je auto, staat daar gewoon los van.

Deze post delen

Probleem is alleen dat die snelheidsmaniaken dus nooit zo'n chip zullen in laten bouwen. Tenzij het verplicht is om er één in te laten bouwen en dan vindt ik het toch wel een mega groot probleem want mijn privacy, voor zover ik die nu nog heb, ben ik zuinig op. Daarbij weet ik niet wat er nog meer met de informatie gebeurd.

Valt me erg tegen dat jij als prepper dat gevaar dus eigenlijk niet inziet.........

Deze post delen

Ze maken geen gebruik van jou snelheidsmeter maar van de gps in die chip. Je snelheidsmeter in je auto, staat daar gewoon los van.

Dat begrijp ik en is ook mijn punt ;)

Het kan dus zo zijn dat je onbewust chronisch te hard gaat omdat je snelheidsmeter afwijkt.

Deze post delen

Zijn jullie stom of zo? Binnen 10 jaar is dit verplicht in elke nieuwe auto. Er zijn al heel veel voertuigen mee uitgerust. De ideale manier om onder het mom van veiligheid, jouw vrijheid en privacy te schenden.

Zijn er hier nog liefhebbers van onze fantastische overheid en fantastische koning? Voorwaarts, lemmingen, maar wel met een registratie kastje (en accijnzen op brandstof, BPM, hoge wegenbelasting.....Ja ja, de overheid kost wat....en de koning dito)

Deze post delen

Je komt er wel veel door aan de weet, ja... Ik ken het systeem van bedrijfsauto's waar dit in is ingebouwd. Met je ID meld je je aan op het systeem van het voertuig en de computer doet de rest.. Zo leer je dat ongelofelijke snelheden worden behaald met bedrijfsauto's in de eerste versnelling, dat er op 50 km wegen ruim 100 km/u kan worden gereden en dat je met zo'n voertuig natuurlijk ver buiten het bedrijfsterrein kunt rijden - ook al mag de auto het terrein niet af ivm wegenbelasting en verzekering)..

Maar voor de individuele burger zuigt het... precies zoals KS meldt, er kan veel meer aan worden gekoppeld... wel zo makkelijk...

Deze post delen

Auto's worden al jaren voorzien van track & trace systemen. Op zich niets mis mee, al zou ik die info niet graag bij een verzekeraar of overheid zien.

Het "Internet of Things" is de toekomst. Steeds meer apparaten zullen aan internet hangen, wat een hoop luxe oplevert, maar wat zeer zeker ook een hoop nieuwe privacy wetgeving en regulering vereist.

Je kunt er heel hard tegen schoppen en het tegenwerken, of je kunt het omarmen en er het beste van maken en vanaf 't begin meehelpen om te zorgen dat de privacy van mensen niet geschonden wordt. Zoveel mogelijk de voordelen pakken en de nadelen zo ver mogelijk inperken.

Smart Homes en Smart Cars zijn trends die niet meer te stoppen zijn en die van zichzelf ook niet slecht zijn.

Een auto die na een ongeluk 112 belt en de locatie en aantal passagiers e.d. doorgeeft is een goede zaak, het redt potentieel veel levens.

Een huis met een domotica installatie die ook de taak heeft om als alarm installatie te werken kan anders reageren als je niet thuis bent (door bijvoorbeeld de locatie van je telefoon bij te houden). Niemand van je gezin thuis -> Alarm automatisch aan. Er is een hele hoop slims en zeer nuttigs mee te doen, ook voor bejaarden of zieken. Iemand die (overdag) al (bijvoorbeeld) 4 uur lang in dezelfde kamer is, kan een probleem hebben (gevallen zijn en niet meer op kunnen staan bijvoorbeeld). Zo'n systeem kan vervolgens familie oid inschakelen en een foto meesturen.

Ja, er kan misbruik van gemaakt worden, maar met welk systeem is dat niet zo en is dat nou echt een goede reden om de toekomst tegen te houden? Ik denk dat 't belangrijker is om te zorgen voor meer waarborging van de privacy en veiligheid van de data van gebruikers.

Deze post delen

Ik denk dat 't belangrijker is om te zorgen voor meer waarborging van de privacy en veiligheid van de data van gebruikers.

dat kunnen ze niet waarborgen

ik vindt het een kwalijke zaak dat een verzekeringsmaatschappij gaat beoordelen of jij goed kunt rijden.

En reken er maar op dat in de toekomst die data wordt doorgegeven. dan krijg je automatisch een bekeuring in de bus als je ergens te hard hebt gereden.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...