Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Palmbird

Afspraak zilveren munten.

Recommended Posts

Ik me af waar waarom we als preppers niet afspreken om bij een deel van onze zilveren munten een basismunt zal ik het maar noemen te gebruiken.Dit kan mijn inziens nuttig zijn bij het begin van een monetaire instorting.Ik denk dat 1 oz.munten te grote coupure zouden zijn om gemakkelijk te gebruiken in ruilsituaties.

Waarom geen oproep aan preppers om 1 gemeenschappelijk zilveren munt ter beschikking te hebben.

Ik dacht aan de 2,5 gulden ook gekend als rijksdaalder.We spreken dan natuurlijk af rijksdaalders van voor 1967 aan te schaffen want deze zijn die van zilver.Het zou gemakkelijk zijn een herkenbare zilveren munt uit het verleden te gebruiken.

Eenmaal het idee bij de Nederlands-Belgische preppers ingang zou vinden zou het volgens mij een werkbare en voor iedereen haalbare munt zijn om aan te schaffen.

Wat denken andere forumleden hiervan?

Volgens mij verdient een dergelijk initiatief een kans.

Voor pakweg een 100 euro heb je als prepper dan minstens 15 munten om te ruilen voor handen.

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat denken andere forumleden hiervan?

Volgens mij verdient een dergelijk initiatief een kans.

Voor pakweg een 100 euro heb je als prepper dan minstens 15 munten om te ruilen voor handen.

`Junksilver` is altijd handig.

Wellicht een grotere hoeveelheid inkopen en deze tegen kostprijs verdelen?

Deze post delen

Klinkt in principe wel interssant. Heb niet zo denderend veel verstand van pm's dus ik laat het aan de experts over. Als het wat lijkt doe ik wel mee.

Deze post delen

Klinkt in principe wel interssant. Heb niet zo denderend veel verstand van pm's dus ik laat het aan de experts over. Als het wat lijkt doe ik wel mee.

Nederlands muntgeld is nooit puur zilver maar een bepaald (variërend) percentage (72% ofzo).

Je kunt van daaruit dus berekenen hoeveel waarde aan zilver de munt vertegenwoordigt.

Deze post delen

Nederlands muntgeld is nooit puur zilver maar een bepaald (variërend) percentage (72% ofzo).

Je kunt van daaruit dus berekenen hoeveel waarde aan zilver de munt vertegenwoordigt.

Vandaar de experts..... Ik heb een paar buisjes met die 1 ounce maples. Duidelijk niet aangeschaft als investering, ze zijn nog iets van de helft waard van toen ik ze kocht, maar als iets om mee te kunnen ruilen igv. Maar wat kleinere muntjes zouden inderdaad handig zijn.

Deze post delen

Gaat goed direct goeie reacties .

De prijs is op dit moment inderdaad de helft van paar jaar geleden en juist nu opnieuw nog wat lager.

De rijksdaalder lijkt mij een middelgrote munt (33mm) en daarom handig.

Ik ben zelf niet zo een computerdeskundige en organisator maar misschien kan iemand die geen groentje is zoals ik op dit forum iets op poten zetten voor een gemeenschappelijk aankoop voor wie dat wil en kunnen anderen zelf bestellen waar we willen.

Ik ga uit van een prepper zilver munt(in dit geval 72 procent van de voorgestelde rijksdaalder).

Het lijkt me een goed idee om dit op poten te zetten.

Een pagina met grafiek of zo maken van hoeveel preppers meedoen zodat we een idee krijgen van de groeiende omvang van dit idee lijkt mij nuttig.Bij zichtbaar groeiend aantal zullen wellicht preppers die dit op het eerste zich niets lijkt dan mee doen.

Het lijkt mij alvast een goed idee een zichtbaar projectje op te zetten.

Wie zich geroepen voelt om iets uit werken om te beginnen zou ik zeggen doe maar.

Ik zie het als een idee dat kan aanslaan bij preppers.

Deze post delen

Aan de slag zou ik zeggen tegen wie een idee heeft.

Als iemand een soort poll of grafiek maakt kan wie meedoet met een gemeenschappelijk preppermunt alvast aanklikken en kunnen we de groei volgen.

Deze post delen

Aan de slag zou ik zeggen tegen wie een idee heeft.

Als iemand een soort poll of grafiek maakt kan wie meedoet met een gemeenschappelijk preppermunt alvast aanklikken en kunnen we de groei volgen.

Snap nog steeds niet waar je eigenlijk heen wilt.

Las over een prepper's ingang?

Greener

Deze post delen

Wat ook een punt is of er bij de munthandelaren wel gesorteerd muntzilver te krijgen is.

Normaliter gaat het per kilo assorti munten..

Ik kom er niet meer regelmatig dus wie weet waar er guldens/rijksdalders gesorteerd gekocht kunnen worden per kilo?

Deze post delen

Vlamingen kunnen moeilijk aan Nederlands muntgeld komen. Ik neem wel zuivere gouden en zilveren munten aan. Als de prijs gehalveerd is, dan is dit het moment om er bij te kopen. Dan krijg je een goede gemiddelde prijs. De kunst is te kopen als niemand het wil. Nu dus.

Deze post delen

@Palmbird maar wat wil je ermee dan? Dat preppers onderling de rijksdaalders gebruiken om goederen te kopen / verkopen?

Volgens mij kun je dan beter je geld gebruiken om nu duurzame (en veel gewilde) goederen te kopen. Die zijn dan ook te ruilen met "gewone mensen" die geen sjoege van PM hebben.

Deze post delen

Een zilveren rijksdaalder heeft op dit moment een waarde van een 5 euro.Mij lijkt het een werkbare waarde om te ruilen .Met grotere munten is ruilen volgens mij moeilijker en een buisje(of in tube) rijksdaalders neemt niet veel plaats in.Het voordeel van deze rijksdaalder is ook dat het op dit moment zeker geen grote investering is en iedere prepper die wil kan meedoen volgen mij.

Wat denken andere preppers nog hierover ?

En wie wil mag gerust een pagina met poll of grafiek maken zodat we kunnen zien he dit idee verloopt.Wie wil kan dan alvast aanklikken dat hij een gemeenschappelijke preppermunt (zilveren rijksdaalder) ziet zitten en een tweede grafiek bijv. wie effectief meedoet .

Ikzelf ben niet goed in dergelijke poll-grafieken te maken ,dus laat ik dat met plezier aan iemand anders over.

We gaan voor een preppermunt zou ik zeggen!

Deze post delen

Ik zie de preppermunt als een ruilmiddel in geval van monetaire uitval en dergelijke gebeurtenissen.Op dit moment is het inderdaad gemakkelijk om in euro te betalen maar wat als?Ik zie het als een munt die bij preppers dan direct in gebruik genomen zou kunne worden onderling en wellicht ook niet preppers.Bij een ernstige gebeurtenis is het wellicht onmogelijk om snel zoiets nog algemeen op poten te zetten.Denk aan uitval internet en zo.Nu kan je dit voorbereiden en een algemene preppermunt aannemen is mijn idee.Wie meedoet is dan op dit gebied al mee denk ik zo.

Nu is de timing goed voor dit idee volgens mij(nu het kan en prijs is redelijk).

Deze post delen

Nou ja, ik heb al genoeg rijksdaalders en guldens dus ben al voorzien voor mijn gevoel.

Maar als internet uitvalt, er een monetaire crisis is enz. dan is er sprake van een behoorlijke SHTF en kun je waarschijnlijk andere preppers niet bereiken (geen benzine verkrijgbaar, wegen gesloten of wellicht verstopt, anderen te ver weg om met de fiets te bereiken enz.).

Dus wat is dan je gedachtegang hierachter? Dat je met alleen je zilveren munten terecht kan bij andere preppers en die jou de meest noodzakelijke zaken gaan verkopen? Ik verwacht dat de meeste preppers meer waarde zullen hechten aan hun goederen dan aan een zilveren muntje in zo'n situatie en dus geen afstand zullen willen doen, tenzij je iets tastbaars te ruilen hebt.

Deze post delen

Ik zie hier de vraag waar je rijksdaalders kunt kopen.Er zijn diverse sites met deze munten op http://www.101munten.nl kan je zelfs per stuk kopen.Bij kleine bestelling willen ze zelf in gewone enveloppe opsturen(weinig leveringskosten dan)..Ik zie dat deze site met http://www.thesilvermountain.nl werkt ,misschien kan iemand contact opnemen hoe het daar zit voor de aankoop.

Ikzelf wil als niemand anders wil de taak op mij nemen om algemeen te reageren op verschillende zaken om de preppermunt te helpen van de grond te krijgen.

1)ik zou vragen wie een poll-grafiek kan plaatsen in een topic waar we vorderingen van het aantal deelnemers kunnen volgen.

2)Aangezien deze site met the silvermoutain samen werkt heb ik ook de vraag of iemand daar contact wil mee opnemen om te vragen of ze daar munten kunnen voorzien en een actiepaket per 10 stuks of zo op hun site willen plaatsen voor wie op zichzelf besteld.

3)Verdere opties zijn welkom in deze topic

4)Bij een verder goed werkbaar idee kunnen we zo snel mogelijk verder.

Nogmaals als iemand anders dit project wil organiseren met alle plezier daar ik zelf niet zo een talent erin ben.

Zoniet wil ik wel effenaan een nieuw stap aankondigen volgens de mogelijkheden en de snelheid waarop we aan het werk kunnen.

Ik zie alvast genoeg animo om de eerste stappen te zetten.

Wie doet iets?

Deze post delen

Ik zie hier de vraag waar je rijksdaalders kunt kopen.Er zijn diverse sites met deze munten op http://www.101munten.nl kan je zelfs per stuk kopen.Bij kleine bestelling willen ze zelf in gewone enveloppe opsturen(weinig leveringskosten dan)..Ik zie dat deze site met http://www.thesilvermountain.nl werkt ,misschien kan iemand contact opnemen hoe het daar zit voor de aankoop.

Ikzelf wil als niemand anders wil de taak op mij nemen om algemeen te reageren op verschillende zaken om de preppermunt te helpen van de grond te krijgen.

1)ik zou vragen wie een poll-grafiek kan plaatsen in een topic waar we vorderingen van het aantal deelnemers kunnen volgen.

2)Aangezien deze site met the silvermoutain samen werkt heb ik ook de vraag of iemand daar contact wil mee opnemen om te vragen of ze daar munten kunnen voorzien en een actiepaket per 10 stuks of zo op hun site willen plaatsen voor wie op zichzelf besteld.

Nogmaals als iemand anders dit project wil organiseren met alle plezier daar ik zelf niet zo een talent erin ben.

Zoniet wil ik wel effenaan een nieuw stap aankondigen volgens de mogelijkheden en de snelheid waarop we aan het werk kunnen.

Wie doet iets?

Ik wil well een poll aanmaken, wat moet daarin? Wie er meedoet en voor hoeveel rijksdaalders? Als dat alles is is dat niet zo moeilijk. Verder weet ik zoals ik al meldde niet zo heel veel van inkoop van pm's dus dat kan ik doen, laat ik de rest over aan de mensen die er meer van weten.

EDIT: Misschien beter niet te vragen voor hoeveel rijksdaalers, maar voor hoeveel Euro's men wil kopen?

Deze post delen

Wie doet iets?

Hmm, genoeg animo? Twee leden hebben aangegeven interesse te hebben.

Ook ga je nauwelijks inhoudelijk in op vragen die gesteld zijn waardoor je visie wat mij betreft niet duidelijk wordt.

Daarnaast ben je nauwelijks begonnen als lid, niet dat dat op zich veel uitmaakt maar je komt ook nogal haastig over om dit van de grond te krijgen, waarom?

Is dit omdat je het belangrijk vindt voor de prep gemeenschap of is het mogelijk dat je gewoon zelf graag zilver wilt kopen en op deze wijze hoopt door kwantum korting een betere deal voor jezelf te krijgen?

Sorry voor het wantrouwen maar het niet beantwoorden van vragen en je kennelijke haast geven mij een onprettig gevoel.

Deze post delen

In de poll misschien

1)Wie vind het idee goed van een prepper zilveren rijksdaalder als basismunt ?

2(Wie vind het idee niet goed.

3)Wie zich rijksdaalders gaat aanschaffen (individueel en eventueel in groepsaankoop).

(hieraan kunnen we volgen hoeveel preppers meedoen)

4)Wie heeft nu al voldoende rijksdaalders.

5) Wie zou meedoen aan een groepsaankoop bij goede prijs en voldoende interesse?

6)Indien ja bij 5: hoeveel euro zou je dan eventueel aan rijksdaalders besteden?Misschien opsplitsen tot 20 euro,40 euro,100 euro,200 euro.

(weet niet hoe je dit punt goed in de pollaanbrengt

7)Misschien heb je nog punten die je in de poll plaatst(of dingen die ik vorstel, die je weglaat of verandert,doe maar zou ik zeggen.)

Alvast bedank voor deze start zodat we al meer kunnen afleiden uit de resultaten.

3)

Deze post delen

@Palmbird Ik kom net via de Koninklijke Nederlandse Munt webwinkel op een 10 Gulden munt van de Nederlandse Antillen, die zijn zwaarder (25g ipv 15) en zijn 15euro ipv 5.61euro zoals op de website stond die jij aangaf. Echter is de 10gulden munt per gram goedkoper.

Alleen geen idee of ze er wel veel op voorraad hebben natuurlijk.

Deze post delen

Probleem van de 10 gulden is dat er veel minder van geslagen zijn en waarschijnlijk dan moeilijk als basis preppermunt te doen zijn omdat ze moeilijker te verkrijgen zijn (ook op minder sites).

Deze post delen

@Palmbird als je daadwerkelijk iets met je plan wil bereiken, is het misschien handig wat minder aandacht te besteden aan die poll, en wat meer aandacht te besteden aan de vragen die herhaaldelijk gesteld zijn?

Deze post delen

In de poll misschien

1)Wie vind het idee goed van een prepper zilveren rijksdaalder als basismunt ?

2(Wie vind het idee niet goed.

3)Wie zich rijksdaalders gaat aanschaffen (individueel en eventueel in groepsaankoop).

(hieraan kunnen we volgen hoeveel preppers meedoen)

4)Wie heeft nu al voldoende rijksdaalders.

5) Wie zou meedoen aan een groepsaankoop bij goede prijs en voldoende interesse?

6)Indien ja bij 5: hoeveel euro zou je dan eventueel aan rijksdaalders besteden?Misschien opsplitsen tot 20 euro,40 euro,100 euro,200 euro.

(weet niet hoe je dit punt goed in de pollaanbrengt

7)Misschien heb je nog punten die je in de poll plaatst(of dingen die ik vorstel, die je weglaat of verandert,doe maar zou ik zeggen.)

Alvast bedank voor deze start zodat we al meer kunnen afleiden uit de resultaten.

3)

Dat gaat allemaal niet in 1 poll. Ik kan een poll aanmaken met 'hoeveel zou je willen investeren qua euro's in een collective zilver aankoop'. Met nul als 'ik wil niet' etc... Je kunt voor zover ik weet niet verschillende vragen in 1 poll stellen.

EDIT: Met zo'n poll dek je alle vragen behalve vraag 7. Die kun je dan hier stellen.

Deze post delen

Ik krijg de vraag of ik niet zelf goedkoop zilver wil kopen.Wel nee,eigenlijk koop ik zelf individueel bij de eerste site die ik vernoemde.

Haastig?Komt misschien zo over maar ik denk dat als je met een idee niet verder doet het snel uitdooft.Als je de topic effenaan beantwoord is er meer kans op slagen denk ik.

Sorry als mijn haast je een onprettig overkomt .

Deze post delen

Oude zilveren circulatiemunten lijken mij sowieso wel handig om te hebben. Niet slechts voor handel onderling, maar na het verdwijnen van de euro, krijg je voor een zilveren gulden misschien nog wel een brood van de bakker.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...