Ga naar inhoud
GENEGEERD

Roken & stoppen. Hoe?


Aanbevolen berichten

Dat is wel erg makkelijk gezegt. Het kans nog steeds een echte verslaving en de ene komt er makkelijker vanaf dan de ander. Net al de ene alleen in het weekend kan roken en de ander het dan niet meer kan laten.

Roken is "lekker", althans zo ervaren onze hersenen dat. Onze hersenen registreren waar we dat "lekkere" stofje kunnen krijgen. Vandaar dat ik altijd een wel/niet conflict in mijn hoofd kreeg als ik voorbij een benzinepomp reed toen ik zonder medicatie gestopt was. En dat conflict had ik bij collega's die rookte, bij opstap gaan en ik ging zelfs een keer extra de logeerden uitlaten ,n de hoop dat ik iemand tegen zou komen waar ik een peuk aan kon vragen.

Is dit niet typisch gedrag van een verslaafde??

Jazeker!

 

Vandaar dat ik altijd adviseer om de makkelijkste weg te kiezen. Ze mogen mij een slappeling noemenomdat ik medicatie heb gebruikt, maar ik ben er wel vanaf! En dat telt.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Novitamya zeg je nu echt dat wanneer je zou stoppen met roken je ook stopt met drinken (water,thee,koffie,fris,sappie)? :confused: En dat je dat dan zolang volhoudt tot je dood gaat door uitdroging. :confused:

 

Het moet haast wel zo zijn dat ik dat helemaal verkeerd begrijp, want anders geloof ik er geen snars van. Volgens mij ga je vanzelf weer drinken zogauw de dorst groot genoeg is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Novitamya zeg je nu echt dat wanneer je zou stoppen met roken je ook stopt met drinken (water,thee,koffie,fris,sappie)? :confused: En dat je dat dan zolang volhoudt tot je dood gaat door uitdroging. :confused:

 

Het moet haast wel zo zijn dat ik dat helemaal verkeerd begrijp, want anders geloof ik er geen snars van. Volgens mij ga je vanzelf weer drinken zogauw de dorst groot genoeg is.

 

Wel tot een zeer ongezond niveau in ieder geval wel, en vervolgens dus niet zodanig drinken dat het genoeg aanvult. Ik herken het dorst gevoel niet echt. Zelfde trouwens met honger gevoel. Roken KAN dodelijk zijn. Maar om na een week met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht te komen, is iets wat ik toch wel wil voorkomen. Dit zie ik op de korte termijn eerder een probleem zijn dan mogelijk ernstig ziek later.

 

Toen ik gestopt was met roken, toen ik zwanger wou worden, heb ik gemerkt dat ik 2 glaasjes drinken naar binnen kreeg op 1 dag. OMDAT mijn vriend de hele tijd zei, drink nou wat! En ik kan geen heel glas achter elkaar leeg drinken. moet je voorstellen 300ml mits er toezicht is.

 

Zoals ik al zei, mijn vriend zou er heus wel op toezien dat ik zo nu en dan drink, maar zonder dat toezicht, kan ik gerust een hele dag niet drinken zonder uberhaupt te denken dat ik misschien wat moet drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel toevallig ben ik sinds maandag 7 september gestopt met roken, en ik ben inderdaad cold turky gegaan op 2 dingen tegelijk. Het scheelde ook dat ik zwaar verkouden ben, en daardoor minder zin heb in een sigaret. Daarbij vond ik het ook nodig tijd om te stoppen, vanwege mijn gezondheid en financieel vlak. Daarbij vind ik het ondertussen ook belangrijk om te stoppen, want als een shtf begint kan je beter fit zijn dan het niet zijn ;) En ik moet zeggen ik heb nog geen zin een sigaret gehad, en ik merk al wel dat me eetlust weer omhoog gaat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Novitamya dit bedoel ik absoluut niet lullig, maar je houding in deze kwestie vind ik een behoorlijk geval van "de omgekeerde wereld".

Je stelt zelf dat je een drinkprobleem hebt, logische stap zou zijn om aan dat drinkprobleem te gaan werken (los van het roken!), NIET om je rookprobleem te accepteren omdat je nou eenmaal ook een drinkprobleem hebt.

Wat je nu doet is in mijn ogen gewoon vluchtgedrag, je vlucht voor je eigen verantwoordelijkheid om je eigen problemen op te lossen. Je maakt je afhankelijk van externe factoren (de sigaret, je vriend die je op je drinkgedrag moet wijzen) ipv intern naar een oplossing te zoeken.

 

Nou ben ik absoluut geen expert op dit gebied, maar volgens mij hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als je maar bereid bent zelf actie te ondernemen, en in te zien dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen handelen. Wat ik lees heb je een associatie tussen roken en drinken GECREËERD. Die was er niet toen je geboren werd, deze associatie heb je zelf gemaakt in je hoofd door tegelijkertijd te drinken en te roken. Net zoals je die associatie gecreëerd hebt, kan je dus ook een nieuwe associatie creëren.

Je zou bijvoorbeeld met een timer kunnen werken. Dat je die bijvoorbeeld vanaf het moment dat je opstaat totdat je naar bed toe gaat ieder half uur laat piepen, en dat je zelf dus de verantwoordelijkheid neemt om iedere keer dat die timer piept wat te drinken. Als dit eenmaal in je systeem zit kan je het volume van die piep steeds zachter zetten, als dat ook allemaal goed werkt kan je bijvoorbeeld ipv een piepgeluid slechts een klik kiezen, en als ook dat helemaal in je systeem zit kan je kijken of het al zo'n automatisme is geworden om ieder half uur wat te drinken dat je het zelf, zonder timer kan. En dan is het aan jou om zelf de verantwoording te nemen dat je hier verantwoord mee om gaat. Dat je goed in de gaten blijft houden of je het daadwerkelijk vol blijft houden, en zo niet, de timer er weer bij te pakken. Dat is dus niet de verantwoording van jouw vriend, van een sigaret, of van wie of wat dan ook.

 

Nogmaals, niet aanvallend of verwijtend bedoeld, maar zolang je zaken buiten jezelf blijft leggen blijf je natuurlijk afhankelijk en overgeleverd aan allerlei externe factoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel toevallig ben ik sinds maandag 7 september gestopt met roken, en ik ben inderdaad cold turky gegaan op 2 dingen tegelijk. Het scheelde ook dat ik zwaar verkouden ben, en daardoor minder zin heb in een sigaret. Daarbij vond ik het ook nodig tijd om te stoppen, vanwege mijn gezondheid en financieel vlak. Daarbij vind ik het ondertussen ook belangrijk om te stoppen, want als een shtf begint kan je beter fit zijn dan het niet zijn ;) En ik moet zeggen ik heb nog geen zin een sigaret gehad, en ik merk al wel dat me eetlust weer omhoog gaat.

 

Sterkte gewenst. Ik hoop dat je het ook volhoudt als je verkoudheid over is. Cold turkey op twee dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel toevallig ben ik sinds maandag 7 september gestopt met roken, en ik ben inderdaad cold turky gegaan op 2 dingen tegelijk. Het scheelde ook dat ik zwaar verkouden ben, en daardoor minder zin heb in een sigaret. Daarbij vond ik het ook nodig tijd om te stoppen, vanwege mijn gezondheid en financieel vlak. Daarbij vind ik het ondertussen ook belangrijk om te stoppen, want als een shtf begint kan je beter fit zijn dan het niet zijn ;) En ik moet zeggen ik heb nog geen zin een sigaret gehad, en ik merk al wel dat me eetlust weer omhoog gaat.

 

Hou Vol C. MotherFucker C., goed bezig man.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Novitamya dit bedoel ik absoluut niet lullig, maar je houding in deze kwestie vind ik een behoorlijk geval van "de omgekeerde wereld"......................................................................................................................

................................ deze associatie heb je zelf gemaakt in je hoofd door tegelijkertijd te drinken en te roken. Net zoals je die associatie gecreëerd hebt, kan je dus ook een nieuwe associatie creëren.

Je zou bijvoorbeeld met een timer kunnen werken. Dat je die bijvoorbeeld vanaf het moment dat je opstaat totdat je naar bed toe gaat ieder half uur laat piepen, .......................................................................................................................................................

Nogmaals, niet aanvallend of verwijtend bedoeld, maar zolang je zaken buiten jezelf blijft leggen blijf je natuurlijk afhankelijk en overgeleverd aan allerlei externe factoren.

 

Lieve @Loreen

 

Kijk dit is precies wat ik bedoel :) Tuurlijk heb ik die associatie zelf gemaakt (eigenlijk moet ik gewoon hoesten en kokhalzen als ik niet drink als ik rook, dus daardoor is dat min of meer gekomen, maar ja ik was 15, puber etc. Stom hè, dat weet ik maar al te goed. Ik bedoel het dus ook niet als smoes of excuus, het was echt bedoeld als uitleg waar ik mee zit en dat ik dus niet weet hoe ik me daar los van moet maken. Bedenk alsjeblieft wel dat dit stukje in het stoppen met roken, HOE topic staat :) en het echt een bewuste hulpvraag is.

 

Dat wat jij zegt zou een optie kunnen zijn en deze hou ik dus zeker in gedachten, want op de een of andere manier, moet ik echt leren drinken. Hoe normaal dat dan ook is voor de meeste mensen, voor mij is dat nu eenmaal niet zo. Het wordt wel wat hoor, want ik moet dan ook bewust dus NIET roken op die timer momenten.

 

Dus dank je wel Loreen voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...