Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Yarrnick

Investeren in koper (10cent)

Recommended Posts

Natuurlijk zijn goud en zilver de metalen die het meest zullen exploderen in waarde. De mensen die nu deze metalen kopen zullen enorm rijk zijn, mits ze niet iedereen gaan betalen met 1 troy ounce muntstukken omdat ze geen andere hebben.

Ik raad sterk af dat wanneer de poep over de ventilator gaat met zulke enorme hoeveelheden te betalen. De prijs van zilver die nu staat is nep, en wanneer de voorraad op is zal het papier zilver in het systeem dat ongetwijfeld 95%+ is verdampen in waarde. Waardoor de zilverprijs enorm zal stijgen. Historisch is de verhouding van goud op zilver 1 op 10 en die is nu 1 op 72.

Gefeliciteerd je bent rijk. Je hebt zilver en iedereen wilt het - niemand heeft het. Wanneer je gaat betalen voor voedsel/diensten etc. met 31gram zilver munten geef je een fortuin weg en ben je niet verstandig bezig. Nadat je genoten hebt van de deflatie van zilver(je koopkracht is toegenomen), ga je zorgen voor een enorme inflatie op de markt - want je kunt tenslotte alleen betalen met 31gram munten. Hier is geen economie mee op te bouwen.

Dit is te vergelijken met wanneer mensen in Nederland alleen zouden kunnen betalen met briefjes van € 500, om het zacht te zeggen.

Als je kijkt naar de Euro munten ben ik tot de conclusie gekomen dat 10 cent met 89% koper en 4,1 gram het meest winstgevend is om in te investeren. Wanneer je rolletjes van 10 cent gaat aanschaffen zul je geen verlies maken omdat je dezelfde hoeveelheid in Euro's behoud.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Euromunten

In andere landen heb je munten waarvan de grondstoffen hoger zijn dan het bedrag dat het muntje beweert waard te zijn, dit is niet zo in Europa. Wanneer je waarde voor waarde gaat ruilen is er een moment dat zoveel gram/kg koper 1 gram zilver waard is. Dat zal gaande weg wel duidelijk worden. En dit zal de precieze manier worden van betalen. Wees zuinig met je zilver/goud, het is een gift!

Ik denk dat de meeste mensen hier een voorraad aan briefpapier hebben naast hun zilver en goud. Wanneer nare dingen gebeuren zoals dat de euro munt niet meer bestaat heb je aan briefpapier enkel sanitaire voorzieningen. Munten hebben op dit punt de waarde van de metalen.

In een ander scenario wanneer de prijs van koper gaat stijgen kun je ook op het punt komen dat de 10 cent muntstuk meer waard is dan op het muntje vermeld staat.

Ideeën?

• Leuk 2

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

In een ander scenario wanneer de prijs van koper gaat stijgen kun je ook op het punt komen dat de 10 cent muntstuk meer waard is dan op het muntje vermeld staat.

Ideeën?

De waarde van dat stukje metaal blijft gelijk, de waarde van 10(Euro)cent die daalt... Je referentie van 'waarde' moet je LOS zien van valuta... Druk het eens uit in appels, wollen truien of schroevendraaiers.

Vroeger sneed men al stukjes van munten en gebruikte men en weegschaal... Ik zie dus het probleem niet.

Deze post delen

Ik verwacht niet dat mocht de euro verdwijnen, dat je euro-tjes dan niet meer in te wisselen zijn voor een andere munt. Ik kan ook nergens vinden of dat zoiets ooit is gebeurd in een west-europees land.

Welke waarde je euro's hebben als je gaat inwisselen is natuurlijk wel relevant. Maar compleet waardeloos en niet inwisselbaar, lijkt mij erg stug.

Mocht zo'n situatie wel ontstaan, dan heb je ongetwijfeld andere problemen dan de waarde van je euro-tjes waar je je echt zorgen over moet maken.

Misschien ook een gek idee, maar waarom zou goud en zilver zijn waarde wel houden in zo'n situatie? Kan me zo voorstellen dat goud en zilver ook hun waarde verliezen in een extreme situatie waarbij de euro (of welke andere munt dan ook) waardeloos worden.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een overheid besluit de handel en bezit van goud of zilver na een SHTF te verbieden of in ieder geval de waarde vast te stellen op 0,0

De waarde van goud en zilver wordt nog steeds bepaald door vraag en aanbod. Als de vraag 0,0 is is de waarde ook meteen 0,0 ;-)

Deze post delen

De waarde van dat stukje metaal blijft gelijk, de waarde van 10(Euro)cent die daalt... Je referentie van 'waarde' moet je LOS zien van valuta... Druk het eens uit in appels, wollen truien of schroevendraaiers.

Vroeger sneed men al stukjes van munten en gebruikte men en weegschaal... Ik zie dus het probleem niet.

Je maakt volgens mij een denkfout, zowel als dat de euro in flux is, zijn grondstoffen ook in flux. De waarde van metaal(of producten) blijven niet gelijk, alleen omdat 1kg tegen EUR genoteerd staat op de grafiek, vraag en aanbod.

Ik verwacht niet dat mocht de euro verdwijnen, dat je euro-tjes dan niet meer in te wisselen zijn voor een andere munt. Ik kan ook nergens vinden of dat zoiets ooit is gebeurd in een west-europees land.

Welke waarde je euro's hebben als je gaat inwisselen is natuurlijk wel relevant. Maar compleet waardeloos en niet inwisselbaar, lijkt mij erg stug.

Mocht zo'n situatie wel ontstaan, dan heb je ongetwijfeld andere problemen dan de waarde van je euro-tjes waar je je echt zorgen over moet maken.

Misschien ook een gek idee, maar waarom zou goud en zilver zijn waarde wel houden in zo'n situatie? Kan me zo voorstellen dat goud en zilver ook hun waarde verliezen in een extreme situatie waarbij de euro (of welke andere munt dan ook) waardeloos worden.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een overheid besluit de handel en bezit van goud of zilver na een SHTF te verbieden of in ieder geval de waarde vast te stellen op 0,0

De waarde van goud en zilver wordt nog steeds bepaald door vraag en aanbod. Als de vraag 0,0 is is de waarde ook meteen 0,0 ;-)

Door geldprinterij/schulden zal de waarde van elk fiduciair geld terug keren naar zijn oorspronkelijke waarde: niets (wiskundige zekerheid). En wanneer dat feest begint heb je liever goud/zilver dat onbetaalbaar zou zijn als je het zou willen betalen met briefgeld. Het maakt niet uit wat een regering geeft voor je waardeloze munten, het gaat erom wat jij ervoor kan krijgen (grondstofwaarde).

De waardering van zilver(en goud) is zwaar onderdrukt, in een slechte economie waar in mensen hun welvaart willen verdedigen is een stijgende prijs van zilver de achillespees van het bankster systeem. De prijs wordt bevochten met fraude terwijl grote banken zoals JP Morgan enorme hoeveelheden zilver dagelijks kopen. Wanneer de AIIB online komt en China hun munt aan de goud gaat koppelen(internationale handel) zal de wereld massaal hun Amerikaanse staatsobligaties dumpen om de Yuan als reservemunt te gebruiken, America krijg een hyperinflatie.

Goud/zilver is fysiek en schaars, en historisch bewezen dat goud en zilver de terugval is van elk Fiduciair geldsysteem.

En ja de kans bestaat dat zilver/goud verboden wordt. Dat zou naar zijn. Dit is in Amerika ergens tijdens de depressie gebeurd, alle gouden munten moesten ingeleverd worden. En toen dat gedaan was hebben ze de dollar tegen goud ratio verdubbelt, diefstal dus.

Deze post delen

Goud, alsmede andere edelmetalen, zijn al meer dan 5000 jaar een uitwisselingsmedium met alle kenmerken van geld. Geld dient aan een aantal criteria te voldoen waaronder:

a. Algemeen aanvaardbaar ruilmiddel (goud is overal ter wereld inwisselbaar terwijl niet alle papieren valuta dat zijn. De Zimbabwaanse Dollar heeft buiten Zimbabwe geen enkele koopkracht).

b. Deelbaar (als een goudstaaf in tweeën wordt gedeeld blijft de totale waarde hetzelfde).

c. Compact, eenvoudig te transporteren en een hoge waarde per gewichtseenheid.

d. Relatief zeldzaam en moeilijk te verkrijgen. (Papieren geld heeft deze eigenschap niet omdat dit onbeperkt kan worden aangemaakt door overheden).

e. Slijtvast en onverwoestbaar (99% van al het goud dat ooit is gedolven is nog steeds beschikbaar).

'Het verleden heeft laten zien dat ieder papieren geldsysteem dat ooit is bedacht ten onder is gegaan door onverantwoorde acties van politici en centrale bankiers waardoor er hyperinflatie ontstond of er extreme devaluaties werden doorgevoerd. Ieder papieren geldsysteem krijgt op een gegeven moment te maken met een gebrek aan vertrouwen van de bevolking en dan ontstaat de situatie dat iedereen tegelijkertijd zijn geld wil omzetten in fysieke goederen en is de waarde van de valuta gedaald naar nul. Hierop is geen enkele uitzondering te vinden in de geschiedenis. 100% van alle papieren geldsystemen zijn ten onder gegaan. Het huidige papieren dollar en euro systeem loopt, m.i., ook op zijn eind, de voorbeelden van financiële problemen ten gevolge van een te hoge schuldenlast zijn dagelijks in het nieuws'.

Kortom, het idee van @Yarrnick is zo gek nog niet.

Deze post delen

Je maakt volgens mij een denkfout, zowel als dat de euro in flux is, zijn grondstoffen ook in flux. De waarde van metaal(of producten) blijven niet gelijk, alleen omdat 1kg tegen EUR genoteerd staat op de grafiek, vraag en aanbod.
Alles gaat op en neer, ik bedoel dat als je valuta als de referentie van 'waarde' neemt, dit geen goed begin (meer) is... juist omdat de 'waarde' ervan zo verwaterd wordt. Ik zie nergens waar ik een denkfout maak.

Deze post delen

Ideeën?

Je hebt helemaal gelijk !!!!! MAAR in een ander tijdperk toen koperen munten nog echt van koper waren heb ik dat zelfs meegemaakt. De halve frankjes (koperen BEF) waren meer waard aan koper dan aan muntwaarde. Kunstenaars wisselden hun briefjesgeld om in koperen muntjes om met het koper bronzen beelden te gieten!

ALLEEN zijn de koperKLEURIGE muntjes van vandaag niet meer gemaakt van koper. Ze hebben niets te maken met koper. Het is staal met een klein laagje koper. 95% staal, 5% koper. Zo goed als waardeloos dus ... . Je idee was wel goed. Je kan wel koper afval sparen. Denk daarbij aan koperen sanitair, warmtewisselaars uit oude boilers, oude elektromotoren (met koperen windingen), oude elektrische leidingen, ... Zodra de koperprijs weer opveert, kan jij dan je koper'grondstof' verkopen.

Je kan ook oude contactoren, printplaten uit oude computer, oude mobieltjes, ed sparen. Ik doe dat in elk geval. Ik gooi die spullen gewoon in een oude schoendoos en besteed er verder geen aandacht aan. Als de goudprijs ooit eens 'ontploft' zal dat afval allicht ooit wel geld waard zijn. En anders was het een leuk plan.

Deze post delen

ALLEEN zijn de koperKLEURIGE muntjes van vandaag niet meer gemaakt van koper. Ze hebben niets te maken met koper. Het is staal met een klein laagje koper. 95% staal, 5% koper. Zo goed als waardeloos dus ... .

Op wikipedia staat over de 10,20 en 50 eurocentmunten samenstelling:

89% koper

5% aluminium

5% zink

1% tin

Deze post delen

2 Euro

Metaal: Kern: nikkel/messing, rand: koper/nikkel*

Gewicht: 8,50 gram

Diameter: 25,75 mm

Rand: fijne karteling

1 Euro

Metaal: Kern: koper/nikkel, rand: nikkel/messing*

Gewicht: 7,50 gram

Diameter: 23,25 mm

Rand: Fijne karteling, drie keer onderbroken

0,50 Euro

Metaal: Nordic Gold*

Gewicht: 7,80 gram

Diameter: 24,25 mm

Rand: Grove karteling

0,20 Euro

Gewicht: 5,74 gram

Diameter: 22,25 mm

Rand: Glad met zeven inkepingen (z.g. 'Spaanse bloem')

0,10 Euro

Gewicht: 4,10 gram

Diameter: 19,75 mm

Rand: Grove karteling

0,05 Euro

Metaal: Verkoperd staal

Gewicht: 3,92 gram

Diameter: 21,25 mm

Rand: Glad

0,02 Euro

Gewicht: 3,06 gram

Diameter: 18,75 mm

0,01 Euro

Gewicht: 2,30 gram

Diameter: 16,75 mm

* Gebruikte legeringen in euromunten:

Koper/nikkel: 75% koper, 25% nikkel

Nikkel/messing: 75% koper,20% zink 5% nikkel

Nordic Gold: 89% koper, 5% aluminium, 5% zink, 1% tin

Bron: Koninklijke Nederlandse Munt

Deze post delen

Nordic Gold: 89% koper, 5% aluminium, 5% zink, 1% tin

All That Glitters Ain't Gold.... (zie een song die uit kwam in 1995)

Bizar dat ze het wel aan goud refereren maar dat spul nergens meer toepassen.

Deze post delen

Alles gaat op en neer, ik bedoel dat als je valuta als de referentie van 'waarde' neemt, dit geen goed begin (meer) is... juist omdat de 'waarde' ervan zo verwaterd wordt. Ik zie nergens waar ik een denkfout maak.

Je zei in je eerste post dat de absolute waarde van het metaal koper hetzelfde blijft en dit klopt niet(als ik je goed begreep). Mijn idee is dat mocht de dag komen dat de euro in zijn huidige vorm ophoud of een hyperinflatie krijgt, het metaal koper in de munt meer brood koopt dan de munt voor zijn € waarde.

Je hebt helemaal gelijk !!!!! MAAR in een ander tijdperk toen koperen munten nog echt van koper waren heb ik dat zelfs meegemaakt. De halve frankjes (koperen BEF) waren meer waard aan koper dan aan muntwaarde. Kunstenaars wisselden hun briefjesgeld om in koperen muntjes om met het koper bronzen beelden te gieten!

ALLEEN zijn de koperKLEURIGE muntjes van vandaag niet meer gemaakt van koper. Ze hebben niets te maken met koper. Het is staal met een klein laagje koper. 95% staal, 5% koper. Zo goed als waardeloos dus ... . Je idee was wel goed. Je kan wel koper afval sparen. Denk daarbij aan koperen sanitair, warmtewisselaars uit oude boilers, oude elektromotoren (met koperen windingen), oude elektrische leidingen, ... Zodra de koperprijs weer opveert, kan jij dan je koper'grondstof' verkopen.

Je kan ook oude contactoren, printplaten uit oude computer, oude mobieltjes, ed sparen. Ik doe dat in elk geval. Ik gooi die spullen gewoon in een oude schoendoos en besteed er verder geen aandacht aan. Als de goudprijs ooit eens 'ontploft' zal dat afval allicht ooit wel geld waard zijn. En anders was het een leuk plan.

:I misschien ben ik blind, maar in de link die je heb gegeven zie ik dat de munten 10cent, 20cent en 50 cent gemaakt is van de legering "nordic gold", dat bestaat uit 89% koper. en daarin is de ratio van het meeste koper tot € de 10cent munt het meest ideaal.

@Longmen ;D

Deze post delen

Misschien een domme vraag, maar als je koper wilt hebben kun je toch ook een stuk koperen pijp kopen bij een bouwmarkt, of een plaat of een brok ofzo? Daar kun je ook iets praktisch mee, zonder dat je het eerst om moet smelten.

Deze post delen

Los van het kopergehalte is er behoefte aan een "pasmunt" daar kunnen prima de euro muntstukken voor dienen, na SHTF zal het namaken van die munten lastig zijn en dus is de schaarste gegarandeerd.

Je zou bijvoorbeeld al je muntgeld kleiner dan 0,5 euro elke dag in een kistje kunnen doen(schoenendoos werkt niet, als je zoals ik na 15 jaar de doos wilt oppakken, dondert de hele inhoud over de vloer)

Ik heb denk ik in de loop van al die jaren ongeveer 100-150 euro aan kleingeld verzameld, als het ooit nodig zal zijn zal de koopkracht exploderen omdat zoals al is gezegd je niet een brood kunt betalen met enkel een zilveren of gouden muntstuk. Er is "wisselgeld" nodig, en dat moet herkenbaar en schaars zijn...

• Leuk 1

Deze post delen

Al mijn muntjes behalven de 2 euro's gaan al jaren in een grote spaarpot bij mij. Van die 2 euro muntjes haal ik zo af en toe een patatje met :p Heb een oxy-vanish pot vol met die koper(kleurige) muntjes, de rest zit in een oude wekpot die niet meer wakker wil worden (pun intended).

Deze post delen

Misschien een domme vraag, maar als je koper wilt hebben kun je toch ook een stuk koperen pijp kopen bij een bouwmarkt, of een plaat of een brok ofzo? Daar kun je ook iets praktisch mee, zonder dat je het eerst om moet smelten.

Je hebt gelijk, maar wanneer je met 10 euro 100x 10 cent koopt heb je geen geld € verloren maar i.p.v. briefpapier of nummertjes op je bank heb je fysiek metaal.

Los van het kopergehalte is er behoefte aan een "pasmunt" daar kunnen prima de euro muntstukken voor dienen, na SHTF zal het namaken van die munten lastig zijn en dus is de schaarste gegarandeerd.

Je zou bijvoorbeeld al je muntgeld kleiner dan 0,5 euro elke dag in een kistje kunnen doen(schoenendoos werkt niet, als je zoals ik na 15 jaar de doos wilt oppakken, dondert de hele inhoud over de vloer)

Ik heb denk ik in de loop van al die jaren ongeveer 100-150 euro aan kleingeld verzameld, als het ooit nodig zal zijn zal de koopkracht exploderen omdat zoals al is gezegd je niet een brood kunt betalen met enkel een zilveren of gouden muntstuk. Er is "wisselgeld" nodig, en dat moet herkenbaar en schaars zijn...

Denk het ook, wanneer SHTF zijn mensen meer geïnteresseerd in absolute waarde dan wat fictief beweerd zou worden dat iets waard is. De waarde van koper zal bepaald worden door waar een kilo koper voor gaat in zilver of goud.

En wanneer het daar op neer komt krijg je het meeste koper voor het minste geld in de 10 euro cent, Dus wanneer je tijd hebt om dit op te sparen of te kopen zou dit de ideale investering zijn :)

Deze post delen

Je hebt gelijk, maar wanneer je met 10 euro 100x 10 cent koopt heb je geen geld € verloren maar i.p.v. briefpapier of nummertjes op je bank heb je fysiek metaal.

Als ik naar de bouwmarkt ga en voor 10 euries koper pijp haal, dan heb ik toch ook fysiek metaal.

Natuurlijk wordt het interessant als er voor 15cent koper in een 10 cent stuk zit.

Maar zou de bank dat ook niet weten ? En dus omwisselen of innemen.

En dan nog, serie money melters gemist op NG ?

Je moet altijd nog je materiaal er uit krijgen. Dus (laten) smelten en laten waarmerken. Jij kan wel zeggen dat het 100% koper/zilver/goud is maar gelooft iedereen je ?

Deze post delen

Als ik naar de bouwmarkt ga en voor 10 euries koper pijp haal, dan heb ik toch ook fysiek metaal.

Natuurlijk wordt het interessant als er voor 15cent koper in een 10 cent stuk zit.

En dan nog, serie money melters gemist op NG ?

Je moet altijd nog je materiaal er uit krijgen. Dus (laten) smelten en laten waarmerken. Jij kan wel zeggen dat het 100% koper/zilver/goud is maar gelooft iedereen je ?

Wanneer je die 10 centen Nu hebt en de koper prijs gaat opeens omhoog door tekort aan koper of de EUR die aan het vergaan is, ben je blij met je investering :) En omdat het 10 euro cent is is het failsafe want het blijft in waarde zolang de euro leeft.

Als dat moment is aangebroken kan de bank uitkomen met een nieuwe munt voor 10 cent dat gemaakt is van goedkoper materiaal, maar dat forceert jou nog niet om je oude in te leveren :D

Het is algemene kennis welk materiaal er in euro's zitten, maar helaas weten de meeste dit niet en dat kan voor een probleem zorgen. Eventueel een boekje kopen waar deze informatie in staat zodat je mensen up to date kan brengen. Ik heb guldens en moet hier ook nog een boek voor aanschaffen zodat ik zonder internet kan bewijzen dat munten van een bepaald tijdperk bestaan uit specifieke metalen. Dit wordt gradueel wel universele kennis. De meeste mensen hebben nu absoluut geen feeling met zilver en goud en dat gaat ook nog wel komen. Ik denk dat mensen uiteindelijk gaan denken hoeveel Kg koper 1 gram zilver is.

En ja, dat programma niet gezien ^^

En ben

Deze post delen

Ik ben nog uit de tijd van de Gulden.

Op een gegeven moment kostte het de Nederlandse Bank 3 cent om één cent te maken.

Hij werd zoveel gespaard door mensen dat hij uiteindelijk niet meer gemaakt werd.

Ik herinner me foto's in de krant van mensen die een kruiwagen vol hadden.

Zelf ben ik niet verder gekomen dan 2 weckpotten vol met centen :-)

Deze post delen

Problemen met gebrek aan wisselgeld zie je nu al gebeuren in Griekenland. Munten en kleine coupures zijn bijna niet te krijgen. Kleinste is nu 50 euro, dat is dus duur brood.

Deze post delen

Nou komt dat even mooi uit, ik gooi meestal al het kleingeld onder de 50 cent in een bakje. Veel te zwaar voor in de portemonnee.

Zit nu ergens tussen de 20-25 euro in dat bakje :)

DSC_0003.jpg.90e0523d98e14d532ff5de032fa0a9b9.jpg

Deze post delen

;O een uiterst schattige verzameling. Meer dan wat ik heb :) Ik moet nog beginnen.

Maar ik blijf er wel bij dat 10 cent stukken verhoudingsgewijs de beste investering is, en als het even kan je alle andere munten omruilt voor 10cent stukken

Deze post delen

;O een uiterst schattige verzameling. Meer dan wat ik heb :) Ik moet nog beginnen.

Maar ik blijf er wel bij dat 10 cent stukken verhoudingsgewijs de beste investering is, en als het even kan je alle andere munten omruilt voor 10cent stukken

Tja, een verzameling is het niet, meer dumpen en het is een oude gewoonte van toen ik armer was dan nu. Dit soort potjes konden dan soms net een brood, een flesje wijn of een pakje shag leveren.

Er zitten ook veel 1 en 2 cent muntjes in, handig bij kaarten :)

Deze post delen

..

Ideeën?

Wat je nu schets heeft reeds diverse malen in het verleden plaatsgevonden

Het gouden tientje had bij uitgifte uiteraard de waarde van 10 gulden.

Ondertussen is hij (ongeveer) 200 euro waard.

Dus de kans dat de waarde van het koper in de toekomst hoger is dan de huidige muntwaarde is zeer waarschijnlijk.

(alhoewel ? koper is veel minder schaars, en als ik de grafiek van 10 jaar bekijk dan is de prijs eigenlijk alleen maar gezakt)

Zelf lijkt het me ook niet praktisch om in geval van een SHTF met 1 ounce eagle te gaan betalen.

Het zal dan in verhouding een te hoge waarde hebben.

(maar zoals reeds gemeld kan je met een zaag of kniptang wel een beetje improviseren)

Een van de reden dat ik ooit 2 kilo van dit spul heb aangeschaft is het senario zoals je dat schetst.

https://www.goudmarkt.nl/zilvergeld-nederland-720-per-kilo

Het is herkenbaar voor iedereen, het is zilver, er staat zelf een waarde op.

Dit lijkt me iets praktischer dan een stuk koper van de bouwmarkt, of koperen muntjes met een euro symbool.

Resumerend:

Nee, ik denk niet dat het zinnig is om koperen munten te verzamelen, want dan is de waarde van 1 koperen waterleiding een veelvoud van jouw verzameling.

Ik hou het op 2 kilo zilveren Nederlandse munten.

Al was het maar voor het psychologisch effect van "de gulden"

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...