Ga naar inhoud
GENEGEERD

Paalkamperen en BOB-test


Loreen

Aanbevolen berichten

De laatste tijd ben ik erg druk bezig geweest met het compleet maken van de BOB's van mijn kinderen en mezelf. Aangezien ik van mening was dat ik nu echt een heel eind was met die samenstelling, vond ik het tijd voor een testcase: een nachtje paalkamperen samen met mijn kinderen.

 

Allereerst de rugzakken:

pk2.jpg.b1283bbebeb1c2d89d872f36dd9668df.jpg

Van links naar rechts:

De Deuter Fox 40 van mijn dochter, zoals de naam al doet vermoeden met een inhoud van 40Liter (+5 als ik me niet vergis)

De Osprey Ace 38 van mijn zoontje, met uiteraard 38L inhoud.

Van beide rugzakken kunnen niet alleen de banden in lengte versteld worden, maar de rugbanden ook in hoogte. Als het goed is kunnen ze dus jaren mee.

De Deuter Aircontrol 55+10 van mezelf. De verkoper vertelde met half stotterend met het zweet op zijn voorhoofd dat de vrouwentassen mij niet pasten, ik wou eigenlijk nog voor de gein kijken of ie flauw zou vallen als ik zou roepen "wil je me nou zeggen dat ik een mannenlijf heb???" maar ik heb het de arme man bespaard. Maar goed, het punt was dus dat mijn bovenlijf te lang was voor de damesmodellen, ook zaten de schouderbanden te dicht bij elkaar, dit model paste wel precies goed dus vandaar dat ik deze tas had uitgekozen.

 

De locatie was snel gekozen, we gingen naar Chaam toe. Onder andere omdat daar kampvuur gemaakt mag worden, en natuurlijk omdat het ook in Brabant ligt ;)

Zaterdag was het dan zo ver, rugzakken in de auto en gaan. Bij de bossen de auto geparkeerd, BOB's op de rug en wandelen. Nou had ik expres mijn eigen BOB loeizwaar gemaakt, met 32 graden had ik daar natuurlijk al snel spijt van. Loeizwaar is wellicht wat overdreven, met het samenstellen heb ik juist enorm op gewicht gelet, zeker omdat de kids maar beperkt kunnen dragen en ik dus ook dingen van hen mee moet zeulen. Maar omdat ik nu maar voor 2 dagen eten mee had, had ik besloten dat te compenseren door oa het grote, hardcover, SAS-survivalboek van 1,5 kg mee te nemen (terwijl ik ook gewoon de dwarsligger van 400gr heb :rolleyes:) Oké, en 4 biertjes :o En ik probeer het liever met meer gewicht dan het uiteindelijk wordt, dan met minder. Oké, en toegegeven, ik hou wel van een beetje uitdaging :) Het precieze gewicht weet ik niet omdat mijn weegschaal het al maanden niet doet.

Hoe dan ook, uiteindelijk kwamen we bij de locatie aan.

 

pk1.jpg.cd8ad9801effb08c9d1718371f04be7c.jpg

 

Als eerste natuurlijk de tent opgezet. Heel mooi plekje gevonden, dennenappels weggehaald, en toen puzzelen. De tent was nog niet uit de verpakking geweest, maar het was goed te doen. Ik had er ook een los grondzeil bij gedaan, omdat in de tent geen ruimte is voor de rugzakken, en in het extra stuk voor de tassen geen grondzeil zat. De tent zelf (3 persoons, officieel) is 2,6kg, het grondzeil 400gr.

 

pk15.jpg.8bb62d9b6cad8b1d0f73a10006ddb724.jpg

Hier staat ie dan.

 

Nadat we de tent hadden opgezet had ik de kinderen een heuptasje gegeven met daarin een waterfilter, victorinox, fluitje, lampje, pleisters, reddingsdeken, glowstick en een firesteel. Nou ja, ik had nog maar 1 heuptasje dus zoonlief kreeg een heuptas en dochterlief kreeg een ziplockzak :p verschil moet er wezen... De kids natuurlijk helemaal happy en meteen vanalles uitproberen, daarna wat gewandeld en rondgesjouwd, en op een gegeven moment hadden we logischerwijs honger. Ik had de Kelly Kettle Trekker meegenomen, en zakken eten van Lyo Food. Dat is gevriesdroogde voeding, maar dan zonder kunstmatige troep :o We besloten dit keer voor de goulashsoep te gaan.

 

pk3.jpg.b69dbd817edf91b27a9cb0a8f3c938d3.jpg

 

Het eerste dat mijn zoontje riep was "we moeten tondel zoeken!", dus ik dacht wtf zit hij ook op het forum??? Maar toen bedacht ik me dat hij bij opa en oma thuis altijd al die survivalprogramma's op discovery kijkt :o

De kids hebben fanatiek hout en tondel gezocht, en probeerden even met de firesteel de Kelly Kettle aan te steken maar dat gaven ze al gauw op. Toen maar met een lucifer, en dat lukte wel goed, dus een paar minuten later hadden we kokend water, en weer 10 minuten later hadden we soep!

 

pk4.jpg.f062c0431c5ad544c7885cba1cca7c82.jpg

Nou, in een restaurant krijg je het niet beter hoor! ;)

Na de soep weer een beetje lopen klooien, nog meer hout gesprokkeld, de tent verder klaar gemaakt voor het overnachten ed, en daarna hadden we Penne bolognese gegeten, ook van Lyo. Ook al goed te eten, en ook met de Kelly Kettle dit keer geen problemen.

 

's Avonds was het natuurlijk tijd voor het kampvuur, ookal was het nog hartstikke licht. Het fikte goed, het was gezellig, tja wat wil je nog meer?

 

pk5.jpg.62b8a3d5cda4dca77d2edbb87877d7fb.jpg

 

Op een gegeven moment gingen de kids zonder problemen naar bed toe, toen ik zei dat ze best nog even mochten kletsen verstonden ze blijkbaar "ga maar liggen keten", dus die hebben nog een hele tijd liggen lachen. Vooral toen ik bijna mijn nek brak over een scheerlijn, en toen "oeps" zei, vonden ze erg leuk :rolleyes:

 

Op een gegeven moment werd het toch stil in de tent, en zat ik daar in een donker worden bos, aan het kampvuur, biertje erbij... Je kan het slechter treffen hoor! Overigens kreeg ik wel nog gezelschap, ik hoorde opeens een stel mannenstemmen en dacht "oh-ohhh" toen ik mijn machete wat dichterbij zette XD

Het waren 3 knullen die op zoek waren naar een plek om hun bier op te drinken. Gelukkig zag ik er erg gevaarlijk uit zo met mijn machete, en besloten ze toch maar ergens anders te gaan zitten ;)

 

pk6.jpg.0940f8eca917ca2d84baf9b736a21b46.jpg

 

Na een tijdje had ik al het hout opgestookt, en besloot ik ook maar eens naar bed toe te gaan.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De volgende ochtend "werd ik wakker" (volgens mij zeg je dat alleen als je daadwerkelijk geslapen hebt :rolleyes: ) van regen, oh goody... Zoonlief was ook vroeg wakker en was eerst nog gezellig bij me komen liggen (ik was anderom tussen de kids in gaan liggen, dus ik bij hun stinkpoten en zij bij die van mij). Dochterlief besloot uit te slapen tot half 9! Maar goed, regen dus. Op zich niet erg, want zoonlief moest toch nog huiswerk maken, en dochterlief was maar het SAS survivalboek gaan lezen. Op een gegeven moment heb ik ze de tent uitgetrapt en gingen ze lekker spelen, terwijl ik me lag te bedenken dat ik best graag nog had willen slapen.

 

pk7.jpg.eafe0ae767052739f2a035bb437116eb.jpg

pk8.jpg.e16b72684e08329e230f0ba12f262b57.jpg

 

Nou ja, op een gegeven moment toch maar in beweging gekomen en de kussens en slaapzakken vast in de hoesjes gedaan. De slaapzakken zijn van de Xenos, zijn superklein in te pakken en wegen maar 600gr. Niet geschikt voor in de winter, maar nu was het heel goed te doen, zelfs mijn dochter had het niet koud gehad en dat wil wat zeggen. De kussentjes zijn ook van de Xenos, geen idee wat ze wegen maar veel zal het niet zijn.

 

pk9.jpg.bd93e65360047a50f6fb75908ae085b7.jpg

 

Toen ik de tent uit ging had m'n dochter al takken klaargezet voor een kampvuur., met daaronder tondel (zo vertelde ze het trots). Het was duidelijk, er moest weer fik gestookt worden. Maar goed, alles was natuurlijk zeiknat geregend, dus op hoop van zege dan maar. ik had een wattenschijfje met vaseline gepakt, zoonlief pakte zijn firesteel en ja hoor, vuur!!! Kind gloeide nog harder van trots dan het watje XD Binnen no time hadden we de boel in de fik, en nog een goede fik ook. De kids uitgelegd hoe je die takken kan veren zodat ze sneller fikten, en zo zaten de kids met hun victorinox, en ik met mijn Gerber een beetje aan te klooien. Al met al hebben we toch een paar uur een goede fik gehad, en dat allemaal met nat hout, een watje en een firesteel. Je kan wel zeggen dat we best trots waren op onszelf ;)

 

pk10.jpg.9ac1b353105181ebf0e5cc1e36c0a481.jpg

 

Toen was het dan ook weer tijd voor een soepje, dit keer brocoli-spinazie-soep, weer van Lyo. Heel saai maar ook dit was weer goed te eten, niet spectaculair ofzo, maar niets op aan te merken.

 

En toen kwam natuurlijk zo ongeveer de allergrootste uitdaging: alles weer inpakken.... Toen ik aan de tent begon had ik uit voorzorg de kids maar bij me uit de buurt gestuurd, ik ken mezelf met dat soort dingen... ;) Maar het viel eigenlijk reuze mee! Meteen de eerste poging was het pakketje groot genoeg om in de hoes te passen, en uiteindelijk kreeg ik zelfs het grondzeil nog in de tent-verpakking er bij (terwijl ik ze los gekocht had). Zeker een momentje van trots dus ;)

De tent was me eigenlijk wel goed bevallen, ja oké hij was ontzettend krap maar dat wist ik natuurlijk vantevoren, ik had hem puur en alleen gekocht om de prijs/gewicht-verhouding. Hij had de regen doorstaan, het opzetten en afbreken ging in m'n eentje dus dat is handig.

 

pk11.jpg.7ad163e20e43dff839296495b501719e.jpg

 

Vervolgens kreeg ik ook alles weer in de rugzakken, en konden we gaan. Nog niet meteen terug naar de auto, we besloten eerst nog een wandeling te gaan maken.

 

pk13.jpg.21e0983c59694c65d0dbec2defb8fc43.jpg

Klaar voor vertrek...

 

Van de rugzakken hadden de kinderen eigenlijk weinig last, alleen had de broek van m'n zoontje van die knopen aan de binnenkant om de taille smaller te maken. Aangezien hij een sprietje is heeft hij dat ook echt nodig, alleen irriteert dat aangezien die knopen precies onder de heupband van de rugzak zitten. Dat ze verder weinig last hadden van de rugzak bleek wel toen we even op een bankje gingen uitrusten: daar waar ik als eerste de rugzak van me afgooide, gingen zij vrolijk met rugzak en al op het bankje zitten ;)

 

pk14.jpg.d0969082f769fc5a820f4a3c53d44900.jpg

 

We hadden niet heel erg ver gewandeld, een km of 4, maar voor nu vond ik het wel genoeg. Het was een erg bijzonder weekend geweest, veel geleerd, veel dingen ontdekt die ik nog beter wil regelen, maar vooral twee erg enthousiaste kinderen. Ze riepen beiden dat ze dit vaker willen doen, en waren moe maar enorm voldaan.

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat slaapmatje betreft ben ik nog niet uit. We hebben nu alleen dat super dunne matje van 200gr, tja dat is natuurlijk net of je gewoon op de grond ligt. Dat wist ik uiteraard van tevoren, maar ik wou eerst uitproberen hoe ernstig dat dan is als je er ligt. Nou waren er vannacht momenten dat ik het echt heel ernstig vond, maar al met al hebben we het alle drie doorstaan. Met m'n kapotte schouder was het wel behoorlijk klote, op die kant kon ik gewoon niet liggen. Maar nou weet ik dus niet, als je langere tijd zo moet liggen, went het dan of wordt het dan juist erger? Voor nu zit ik er aan te denken om van die lichtgewicht 3/4-matjes er bij te halen, dan heb je de isolatie en bescherming van dat dunne matje, en dan toch wat extra comfort van dat andere matje. Maar hier ben ik dus nog niet uit.

 

EHBO heb ik niet nodig gehad, op de zelfgemaakte anti-muggenolie na dan. Het stikte echt van de muggen, dochterlief en ik hebben beiden 1 muggenbult, zoonlief 3 maar alle drie op zijn enkel, en die van mij ook. Ik denk dus dat dat gewoon plakjes waren waar we niet gesmeerd hadden, ik denk dan ook dat ie aardig goed werkte.

 

Water blijf ik lastig vinden. Zelf heb ik een 2-liter zak, dan hebben we alle drie de sawyer-zak, en dan beide kinderen nog een bidon. Qua gewicht is het heel veel, maar zeker met gevriesdroogd eten waar je ook al water voor nodig hebt vind ik het in totaal toch best weinig. Met deze hoeveelheid ben je dagelijks afhankelijk van vers water.

 

Ik kwam ook tot de conclusie dat ik echt veel te veel messen bij me heb. Ik had de machete, mijn Gerber, mijn Mora en mijn Leatherman, en de kinderen hadden dan beide die victorinox... Ik denk dat ik sowieso de Mora uit de BOB haal. Denk ik. Lastig hoor :p

 

Nou ja zo waren er nog wat puntjes, maar voor nu wel genoeg getypt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagje, hebben jullie nog (veel) last gehad van teken?

 

Ik heb twee keer gehad dat er een teek over mijn arm wandelde, maar die zaten dus nog niet vast. Vanavond beide kids gecontroleerd, maar niets gevonden, al wil dat natuurlijk niet alles zeggen.

Mezelf moet ik vanavond nog controleren.

 

Al met al valt het me hoe dan ook mee, met al dat hoge gras was ik bang dat we helemaal onder zouden zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee keer gehad dat er een teek over mijn arm wandelde, maar die zaten dus nog niet vast. Vanavond beide kids gecontroleerd, maar niets gevonden, al wil dat natuurlijk niet alles zeggen.

Mezelf moet ik vanavond nog controleren.

 

Al met al valt het me hoe dan ook mee, met al dat hoge gras was ik bang dat we helemaal onder zouden zitten!

Ja, precies, Ik las op t forum dat er een ware plaag is uitgebroken van die beesten. Maar ook jezelf ook goed controleren (of laten controleren, nog beter :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook jezelf ook goed controleren (of laten controleren, nog beter :p)

 

"Zeg, buurman, wil je even kijken... *doet lange regenjas uit* ... of ik teken heb?"

Haha ik zie het helemaal voor me :p

Ik geloof dat ik toch maar gewoon voor de spiegel ga staan ;)

 

 

Thanx iedereen voor de leuke reacties, het was erg leuk en leerzaam zeker voor herhaling vatbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets zo leuk als op deze manier een oefening te houden. Zo kom je er op speelse wijze achter wat wel en wat niet werkt, ga je tassen herindelen, ga je automatisch straks minder spul meenemen en heb je ook nog een heerlijk weekend met je kids gehad ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel aan messen? Ja dit keer misschien wel maar de volgende keer misschien niet .

 

Ja zo denk ik dus ook iedere keer, maar als ik ALLES mee ga nemen dat ik misschien een volgende keer nodig heb, zal ik ook een sterke gespierde man (nee wat zeg ik, een complete harem!) moeten preppen want dat krijg ik nooit allemaal mee gesjouwd ;)

 

Ik was vooral bang dat m'n zoontje het 's nachts eng zou vinden, het is bij ons dan wel "de man des huizes" maar als het er op aan komt is ie nog bang van z'n eigen schaduw ;)

Gelukkig had hij het helemaal niet eng gevonden, al scheelt het denk ik wel dat het nog licht was toen ze gingen slapen. Ik ben ook erg benieuwd hoe hij gereageerd had als er 's nachts een beest in de buurt van de tent was gekomen. Dat was voor mij iig de reden om voor nu voor een tent te kiezen ipv voor een tarp.

 

Over bang voor de eigen schaduw gesproken, op een gegeven moment toen het al donker was, was ik even wezen plassen, kom ik terug zie ik daar in een keer een enorm persoon bij het kampvuur staan. Mijn hart sloeg van schrik een paar keer over en besloot daarna naar mijn keel te verhuizen, maar toen bedacht ik me dat het de paal was waar ik een vuilniszak aan had gehangen XD

Hahaha, wat een held ben ik toch :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verslag. Zelf ben ik zo begonnen met voorbereiden voor een hike in Schotland en die ervaring gebruik ik nu nog (prepte toen nog niet).

 

Een niet al te zwaar matje, een therm à rest neoair. Zijn wel vrij prijzig maar slaapt goed.

 

Thanx voor de tip :D

Ik had toevallig net deze besteld.

De Therm-a-Rest Prolite S Slaapmat van 335gr. Is een 3/4 matje, maar icm de matjes die we nu al hebben denk ik zeker goed genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...