Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat hebben we er eigenlijk aan?


Dontor

Aanbevolen berichten

Ik wel.

In geval van Zweden de bomen preventief ver genoeg kappen dat het woonhuis geen gevaar loopt.

En dan gewoon binnen blijven.

 

Bij echte grote bosbranden, helpt dat niet meer, de extreme hitte en zuurstofgebrek maken het dan zeer lastig tot onoverkomelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bij echte grote bosbranden, helpt dat niet meer, de extreme hitte en zuurstofgebrek maken het dan zeer lastig tot onoverkomelijk...

 

als bij een gewone woningbrand al de smelttemperatuur van staal bereikt word, dan is het inderdaad vrij makkelijk te bedenken wat er gebeurt als er een dik bos in de hens staat.

hoewel het bij een bosbrand wel moeilijk word voor de fik om op bijvoorbeeld 20 meter afstand een temperatuur van 350 graden te bereiken, maar dan zit je nog steeds met verschroeiende hitte en i.d.d. zuurstofgebrek.

 

wat ik dan zou doen is een duikuitrusting inslaan, die mij en mijn gezinsleden minimaal 2 á 3 uur van zuurstof kan voorzien, en dan als er een grote droogte heerst de cirkel van bijv. 20 meter vergroten naar 30 of zelfs 40 meter. maar er blijft natuurlijk altijd gevaar. zelf als je niet in de buurt van een bos woont.

 

toen de vulkaan op Ijsland uitbarstte kon het vliegverkeer van Schiphol niet eens meer opstijgen door de aswolk. dus helemaal onberookt zul je nergens zijn.

 

al denk ik wel dat een bepaald groep preppers in die omgeving in een postapocalyptische situatie al praktisch alle bomen rond een nederzetting hebben weggekapt voor bebouwing en als brandstof, zowiezo omdat de benzine aanvoer e.d. erg snel zal stoppen en iedereen in feite aangewezen is op hout en stukken asfalt enzo ter verbranding. maar al die extra vuurtjes geven wel ook weer meer risico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Daar ben ik al mee bezig, de hoogste bomen die 't huis zouden kunnen raken als ze omvallen, zijn grotendeels al weg, de rest gaat van de herfst plat.

 

Verder is er aan 1 kant de rivier waar een bosbrand niet overheen komt en aan de andere kant wat buren met een flink grasveld om hun huizen. Natuurlijk is 't niet onmogelijk dat een bosbrand in de buurt komt, maar de kans is al flink ingeperkt.

 

Daarnaast kan ik, als 't echt fout gaat, alsnog naar minimaal 2 andere locaties, waarvan 1 omgeven door velden met geen enkele boom binnen 100 meter.

 

Enig idee wat de veilige afstand is van een brandend bos?

Ik heb wel eens gehoord van dingen die vlam vatten als ze zich in de buurt van een intense hittebron bevinden, zonder in contact te komen met vlammen.

Dat heeft een naam, maar daar kan ik even niet op komen.

Wel de moeite van het bestuderen waard, want wat ik ervan begrijp staan er nogal wat bomen in Zweden. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot dan is de zelfontbrandingstemperatuur van die bepaalde stof bereikt... en gaat het "spontaan" vlam vatten.

Elke stof gaat (uit)gassen wanneer de temperatuur in de omgeving omhoog gaat. Die gassen ontbranden bij een bepaalde temperatuur.

Het is dan ook zo dat de stof zelf niet brand, maar de gassen die eruit komen.

 

Ja, thanx, die bedoelde ik.

En dan gaat de stof vanzelf mee, vrij snel.

 

Ik zocht op "spontaneous combustion", maar dan krijg je hele andere dingen te zien. :D

 

Weet jij wat van temperaturen, afstanden, brandstoffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig idee wat de veilige afstand is van een brandend bos?

Ik heb wel eens gehoord van dingen die vlam vatten als ze zich in de buurt van een intense hittebron bevinden, zonder in contact te komen met vlammen.

Dat heeft een naam, maar daar kan ik even niet op komen.

Wel de moeite van het bestuderen waard, want wat ik ervan begrijp staan er nogal wat bomen in Zweden. :p

 

Nee, ik heb 't nog niet gevonden helaas, wel iets om uit te zoeken inderdaad. Er staan hier wel redelijk wat bomen ja ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, thanx, die bedoelde ik.

En dan gaat de stof vanzelf mee, vrij snel.

 

Ik zocht op "spontaneous combustion", maar dan krijg je hele andere dingen te zien. :D

 

Weet jij wat van temperaturen, afstanden, brandstoffen?

 

Ik ben brandweerman... dus ja, ik weet er wel het één en ander vanaf. :D

Tegen een flinke bosbrand is preppen nauwelijks mogelijk. Waarbij natuurlijk meerdere aspecten een rol spelen, zoals: droogte-periode vooraf, windkracht en richting, afstand tot de bebossing en dergelijke. Die factoren bepalen hoe heftig en bedreigend de brand wordt.

 

Meer weten... zoek eens op 'vlamoverslag'. Dan vindt je wat je zocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ben brandweerman... dus ja, ik weet er wel het één en ander vanaf. :D

Tegen een flinke bosbrand is preppen nauwelijks mogelijk. Waarbij natuurlijk meerdere aspecten een rol spelen, zoals: droogte-periode vooraf, windkracht en richting, afstand tot de bebossing en dergelijke. Die factoren bepalen hoe heftig en bedreigend de brand wordt.

 

Meer weten... zoek eens op 'vlamoverslag'. Dan vindt je wat je zocht.

 

Aha, dat dus. :)

 

Al met al beter het advies van brandweermannen opvolgen en bovendien het zekere voor het onzekere nemen, lijkt mij.

Heel moeilijke beslissingen dit. Huis verlaten. Dieren niet meer te redden. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dat dus. :)

 

Al met al beter het advies van brandweermannen opvolgen en bovendien het zekere voor het onzekere nemen, lijkt mij.

Heel moeilijke beslissingen dit. Huis verlaten. Dieren niet meer te redden. :(

 

Als ik in die omgeving zou wonen dan zou ik kijken of het niet mogelijk is om met mijn hele hebben en houden ondergronds te gaan...incl. dieren.

Met 1 meter aarde boven je is er niks meer aan de hand, met de juiste ventilatie haal je de zuurstof elders vandaan. Meestal kun je na 24 uur alweer naar de oppervlakte.

 

Het huis en alle inrichting ben je gewoon kwijt... daar moet je voor preppen (sparen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als ik in die omgeving zou wonen dan zou ik kijken of het niet mogelijk is om met mijn hele hebben en houden ondergronds te gaan...incl. dieren.

Met 1 meter aarde boven je is er niks meer aan de hand, met de juiste ventilatie haal je de zuurstof elders vandaan. Meestal kun je na 24 uur alweer naar de oppervlakte.

 

Het huis en alle inrichting ben je gewoon kwijt... daar moet je voor preppen (sparen).

 

Oei, dan ben je afhankelijk van een pomp.

Zit wel een risico weer in. Veel backups plannen dan.

En lekker veel sneeuw preppen in je kelder om koel te blijven. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan ben je afhankelijk van een pomp.

Zit wel een risico weer in. Veel backups plannen dan.

En lekker veel sneeuw preppen in je kelder om koel te blijven. :D

 

met een fiets aandrijven :D

 

 

(maar de ventilatie kan op natuurlijke wijze, en water kan je prima buiten houden zonder pomp...)

of lees ik je post verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan ben je afhankelijk van een pomp.

Zit wel een risico weer in. Veel backups plannen dan.

En lekker veel sneeuw preppen in je kelder om koel te blijven. :D

 

Of gewoon een hele goede airco kopen zodat het zo koel blijft in het huis dat de ontbrandingstemperatuur nooit wordt bereikt. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
met een fiets aandrijven :D

 

 

(maar de ventilatie kan op natuurlijke wijze, en water kan je prima buiten houden zonder pomp...)

of lees ik je post verkeerd?

 

Ventilatie van lucht op natuurlijke wijze, in een zuurstof verslindende bosbrand van een paar hectare.

Hoe werkt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Of gewoon een hele goede airco kopen zodat het zo koel blijft in het huis dat de ontbrandingstemperatuur nooit wordt bereikt. :rolleyes:

 

Hehe. :)

En maar hopen dat ze de stroom niet afsluiten. :p

Of de koelinstallatie van de brandstof van je generator blijft werken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben brandweerman... dus ja, ik weet er wel het één en ander vanaf. :D

Tegen een flinke bosbrand is preppen nauwelijks mogelijk. Waarbij natuurlijk meerdere aspecten een rol spelen, zoals: droogte-periode vooraf, windkracht en richting, afstand tot de bebossing en dergelijke. Die factoren bepalen hoe heftig en bedreigend de brand wordt.

 

Meer weten... zoek eens op 'vlamoverslag'. Dan vindt je wat je zocht.

 

Je bracht mij op een idee ik iemand die goed in de slappe was zit die kan zoiets als op een boot maken, je weet wel die container schepen die hebben een stuurcabine die je om hoog kunt zetten om over de containers heen te zien, zo iets kun je ook misschien ook in de grond bouwen als er dan een beste bosbrand of iets dergelijks, kun je de boel laten zakken, je moet er dan wel een goed dak op hebben die bestand zijn tegen het één en ander.

 

Dan zuurstof en andere voorzieningen die je hebt getroffen mocht je langere tijd onder de grond moet door brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...