Ga naar inhoud
GENEGEERD

mjn water verbruik in tuin en dieren park .


Flos

Aanbevolen berichten

We hebben op zijn vlaams uitgedrukt een kwakkel voorjaar . Soms veel te droog vooräl veel te koud en soms veel neerslag op een kort moment.

Om van het laatse geen last van te hebben heb ik zo een dertig jaar geleden mijn eigendom gedraineerd. Drainage is een buis horizontaal in de grond stoppen om het overtollige grond water af te voeren .

Dat heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen . Het beetje grond dat niet geasfalteerd of gebetonneerd is bij mij word dan ook snel droog . En zoals een beetje prepper beaamt wordt iedere vierkante decimeter gebruikt voor moestuin en ook bessen te kweken . Dus ik moet nogal veel water om het vochtig maar vooral groeizaam te houden .

Daardoor wordt gemakshalve de tuinslang wel eens boven gehaald.

Om er een idee van te hebben ben ik nu al meer dan een week alles aan het bewateren met de gieter. Ook de hokken worden gereinigd doormiddel van de gieter .

Het is eigenlijk schrikwekken wat er van water door de gieter wordt gegoten. Mijn gieter is 12 liter.

S'morgens om dat beetje moestuin te bewateren heb ik op droge momenten zoals de laatste drie dagen 7 tot 10 gieters water nodig dat is ongeveer gemiddeld 90 liter. S'avonds worden er dat al gauw 15 stuks . Mijn kippen konijnen haantjes fazanten zuipen zo een 40 liter per dag . Om wat hokken te poetsen ( wekelijks ) en uit te schuren heb ik min. honderden lieter water nodig .

Dus als ik daar een gemiddelde van neem en een beetje afrond om geen muggenzifter te zijn heb ik 1000 liter water per week nodig .

Onder mijn loods zit een regenwater opvang tank van 20000 liter daar kom ik natuurlijk een heel eind mee .

Maar stel bij extreme droogte heb je meer water nodig ook voor andere dingen dan gaat het vlug slinken .

Nu vraag ik mij af hoe anderen het doen die geen grote opslag tank hebben . Of krijgen die het water gratis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb 2 tegen tonnen staan, maar mijn tuin is vast kleiner dan die van jou. Wat ik doe om het verdampen tegen te gaan en de grond vochtiger te houden is mulchen (gewoon met gras van het gazon) of als er mooi uit moet zien boomschors. Dit scheelt véél water gegeven met de tijd voordat ik dat had. Ik gaf meer water toen het nog niet zo droog was dan dat ik nu doe nu het droger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat wij hetzelfde weer hebben en een aantal plantjes al het loodje hebben gelegd maak ik tegenwoordig kleine dijken rondom mijn planten zodat alles wat ik bewater ook bij de plant blijft ipv dat het een beetje bewatert en voor de rest alleen de grond eromheen vochtig maakt. Werkt tot nu toe erg goed, vooral die komkommers die zo'n 10L per dag krijgen groeien enorm snel en maken veel komkommers aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geert, in Lommel heb ik hetzelfde probleem. Mijn moestuin is 200m² . Ik heb momenteel 9 kippen,1 haan en twee ganzen. De ganzen verbruiken ongeveer 7 liter drinkwater per dag. De kippen doen het beter. zij verbruiken max 2 liter per dag. In de moestuin gebruik ik putwater en regenwater. Natuurlijk houd ik rekening wanneer er geen electriciteit meer is, dat ik de pomp dan ook niet kan gebruiken. Ik heb 4500 liter regenwater. Ik probeer zo weinig mogelijk te sproeien. En zoals je misschien wel weet het is hier echte zandgrond. Ik woon hier nu twee jaar. De moestuin is vorig jaar al een succes geweest en dit jaar blijkbaar ook. De bessen doen het uitstekend. De groenten ook. In de herfst leg ik compost met mest op de grond. Wanneer ik in het voorjaar zaai , schuif ik deze weg en zaai. Eens de plantjes uitkomen en wat groter zijn, gaat de compost er terug rond en blijf ik constant mulchen met gras van het gazon en gehakt tarwestrooisel (dit composteert goed). De kunst is om je grond bedekt te houden. Ik tuinier volgens de principes van permacultuur.

Een aanrader om eens te lezen : "Holzer's permacultuur" van Sepp Holzer . ISBN 978 90 6224 517 8 uitgeverij Jan van Arkel, Utrecht http://www.janvanarkel.nl. Ik heb het boek van de bibliotheek. Voordien al eens gelezen van een vriend.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf maar een kleine moestuin (11 meter in de lengte, 9 in de breedte), maar heb wel alles gemulched. Scheelt heel veel water. Plus, alles vroeg in de ochtend bewateren helpt ook het water verbruik verminderen (gezien er dan iets minder verdampt). Wanneer het heel erg warm is laat ik de kraan (lijkt averechts te werken, met het oog op minder water gebruiken, i know) ook wel eens een kwartier stromen zodat alles lekker diep de grond in kan trekken, zodat de wortels langer worden en uiteindelijk het grondwater uit zichzelf bereiken en zichzelf meer kunnen bedruipen. Maar mulchen blijft toch wel een van de meest handige technieken om het water verbruik te verminderen. En als je dat niet gebruikt; bodembedekkers planten. Wil ook wel eens helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef planten (vast en eenjarig) vanaf het moment van aanplant minimaal water.

Zodoende gaan wortels zelf op zoek en gaan derhalve met hun wortels ook vele malen dieper de grond in.

Bij mij mogen de planten blij zijn als ze om de drie dagen water krijgen.

 

Mijn buren op de moestuin geven dagelijks water.

Slaan zij één keer water geven over dan hangt alles slap of erger.

Ik durf gerust een week weg te gaan (ook nu met 25 graden) en dan is er vrij weinig aan de hand.

 

Ik heb 2000 liter voor iets meer dan 400 vierkante meter moestuin en gebruik daar uiterlijk een 800 liter van per jaar.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met drainage is meer voor rijbakken (paarden) en die hebben vrijwel altijd een put waar je bij de eindstukken van de buizen kan om er een dop op te zetten als het water in de bak moet blijven (stortbui net voor lange droogte of bij bv sproeien). Heb jij geen mogelijkheid om je drainage af te sluiten en het water dus meer op te sluiten waar je het moet hebben bij droogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We wonen zo'n beetje in een vergelijkbare streek @Geert en vanzelfsprekend is mijn hoekje tuin dat wordt gebruikt voor tuinieren veel kleiner dan dat van jou. Ook ik moet mijn mijn m2 tuintjes veel bewateren. Aangezien we veel regenwater opvangen heb ik er niet zo'n probleem mee. Mijn dakoppervlakt bedraagt ongeveer 200m2 en daarmee kom ik een heel eind. Omdat er door de klimaatsverandering ook veel lange(re) periodes van droogte zijn, wil ik een boorput aanleggen. Die wil ik gebruiken om dagelijks mijn regenputten aan te vullen. Ook hier merk ik dat de droge periodes merkelijk langer worden. Het is een hele investering maar uiteindelijk vind ik ze wel verantwoord omdat het op termijn waarschijnlijk heel veel geld zal besparen én boorputten in de toekomst wellicht geregistreerd zullen moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier hebben we een regenwaterput van 20 000 liter .Hebben eigenlijk nog nooit zonder regenwater gezeten en moest dat gebeuren hebben we nog een steenput van 6 meter diep ( gevonden tijdens graafwerken tijdens verbouwingen , toen zuiver laten maken en nieuwe aanzuigleiding voorzien ).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tuintje van 6x8m. Ongeveer de helft wordt gebruikt als moestuin. Regenwater wordt vanaf het dak opgevangen in een regenton. Vorige week was deze leeg omdat het al een tijdje niet noemenswaardig had geregend. Ik wilde eigenlijk niet het dure kraanwater gebruiken om mijn planten van water te voorzien. Toen heb ik voor de gein eens al het water wat ik in de keuken gebruik om groente te wassen, kopjes omspoelen en om je handen af te spoelen (uiteraard zonder zeep), op te vangen. Daar kon ik dus elke dag de planten mee bewateren. Onvoorstelbaar hoeveel water je verbruikt in je eentje. En dan reken ik het toilet en douchegebruik niet eens mee.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...