Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slaaptekort in de Survival situaties


Aanbevolen berichten

http://www.doomandbloom.net/2012/07/sleepdeprivation.html?

 

 

Als een verloskundige in het eerste periode van mijn medische carrière, kan ik je vertellen dat het leveren van baby's om 4 uur niet bevorderlijk is voor een goed slaappatroon. Gebrek aan slaap wordt genoemd slaaptekort, en kan een acute of chronische aandoening. In een survival situatie, kan je voorstellen dat de vele redenen waarom u misschien last hebben van te weinig slaap: Onbekende omgevingen, verantwoordelijkheden ten aanzien van tactische verdediging, vermoeidheid van inspannende activiteiten, en gewoon oude stress zal samen sterk toenemen van de incidentie van deze medische kwestie.

 

LEES VERDER OP DEZE LINK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Daar heb ik ook al aan gedacht, hoe los je dit op? In ieder geval net als in de zorg, indien dit met meerdere personen/ gezinnen mogelijk is. Dag, acond en nachtdiensten gaan draaien. Op dit moment zijn wij in de gelukkige positie al met drie gezinnen en hopelijk binnenkort met vijf gezinnen. Maar dan nog zal het slaap gebrek toeslaan. Niet kunnen slapen door stress of door de toestand wat op dat moment aan de gang is. Makkelijk zal het zeker niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een enorm onderschat feit.

In die situatie is er al enorm veel stress, je lichaam kan daar slecht tegen.

Als je daarbij ook nog slecht kunt slapen wordt het effect veel sterker.

Als je dan ook nog slecht kunt eten, drinken enz.... Dan is te raden wat dat tot gevolgen heeft.

 

Je bent ineens met zaken bezig die je normaal niet doet, sommige zullen wellicht hun vlijmscherpe messen tevoorschijn halen en voor dagelijkse klusjes gaan gebruiken met alle risicos.

In het leger is de aanloop naar een oorlog of de gang naar net front berucht om het hoge percentage eigen slachtoffers dat er vallen door ongelukken enz. Bij burgers zal dit In zo'n scenario weleens een even groot of groter risico kunnen zijn.

Enige voordeel dat ik zie is dat er relatief weinig vuurwapens on nederland zijn, al kon dat in die situatie nog steeds wel een te veel blijken te kunnen zijn!

 

Probeer ruim voldoende tijd te creeren om te rusten slapen en te ontspannen.

Medicijnen kunnen helpen, maar als je half bewusteloos ligt te slapen dan moet je wel heel zeker weten dat er niks gebeuren kan.

Zelfs met anderen die de wacht lopne zou ik er niet op vertrouwen dat je zonder risico je slaapje kunt doen.

 

Meestal zullen velen van ons na een dag fysieke arbeid wel goed slapen, hoe dat uitpakt met een fysieke dreiging of als je diezelfde dag nog een belager(s) hebt moeten afweren kan ik me niet voorstellen, ik denk dat het heel anders zal zijn dan we nu voor mogenlijk achten.

 

Een van de reden dat in je vertrouwde omgeving blijven wellicht beter is dan rondzwerven, als je de luxe hebt van een goede bol dan is dat natuurlijk top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rust is het medicijn voor het lichaam, slaap is het medicijn voor de geest.

 

slaap draait volledig om gemoedsrust, als je gaat malen kun je niet slapen.

 

afhankelijk waar je bent op moment van shtf.

 

je nachtrust zal waarschijnlijk drijven op 3 dingen.

fortificatie,beveiliging en/of camouflage.

 

is je huis voorzien van alle mogelijke veiligheid?? sloten,grendels,balken,voorzetramen,rolluiken,etc etc is je schutting voorzien van taxussen,vuurdoorns,prikkeldraad en andere ontmoedigings middelen.

heb je op strategische plekken in je huis een fireknockout staan, een co2/brand/water melder??

heb je van die alarmpjes op je ramen en deuren zitten?? heb je camera,s hangen?

dan zul je meer gemoedsrust hebben en eerder durven indommelen.

 

zit je in je kelder binnengesloten en is de toegang tot die kelder gecamoufleert(doormiddel van een kast ofzo) dan kun je rustig slapen.

ook al weet je dat er boven mensen kunnen inbreken en dergelijke dan weet je ook dat er misschien niet ingebroken wordt je bent toch niet kwetsbaar want ze kunnen niet bij je komen

dat geeft gemoedsrust

is het een gewone kelderdeur dan zal er vanzelf pogingen gedaan worden om dat deurtje te kraken.(en weg is je slaap).

 

zit je op je boot in een afgesloten jachthaven of ben je op het water voor anker dan zul je ook rustiger slapen.

wetende dat ze minder makkelijk bij je kunnen komen en er minder mensen zijn die bij je zullen kunnen komen.

 

slaap je in je auto of in een tentje in het bos en je hebt netjes struiken en takken of camouflagekleed eromheen gedaan zodat je niet zomaar meer zichtbaar bent

ook dan zul je met iets meer gemoedsrust slapen.

 

valeriaan helpt om rustiger te zijn, het is geen slaaptablet, het is geen medicijn als zodanig, maar het helpt net een klein beetje de braampjes van je scherpte af te krijgen, waardoor je misschien iets rustiger bent maar nog wel kordaat wanneer iemand toeslaat.

thee helpt om je moraal op te vijzelen,

warme melk misschien met anijs of evt met amaretto doet je zo indommelen.

 

niet alleen wij hebben slaap nodig hoor, relschoppers en plunderaars hebben dat ook, ik denk dat wij beter kunnen slapen met onze volle maagjes dan hun weliswaar.

maar daar staat tegenover dat de spanning en stress voor hun levensbedreigend zal zijn. na 2 dagen niet slapen ga je dingen zien die er niet zijn, na 4 dagen zie je gekleurde stippen op lichtsnelheid op je netvlies voorbij schieten en na een week niet slapen wordt je letterlijk gek. (zombies?) shellshock achtige verschijnselen.

tel daarbij op de honger die ze zullen hebben.

 

zolang je jezelf beschermd met een schil van fortificatie, jezelf kunt beschermen of waarschuwen mocht er iemand door die schil heen dreigen te breken, jezelf camoufleerd,

dan zul je meer gemoedsrust ondervinden, en beter slapen.

wetende dat je er alles aan gedaan hebt om voor jezelf en je partner en kinderen de boel veilig te hebben, je een tijdje te kunnen bedruipen is goed te doen.

 

kan zijn dat je toch wil wachtlopen.

dat op wacht zitten, is leuk maar op gegeven moment valt degene die op wacht zit in slaap, wachtlopen is een lastig iets in een huis. en onveilig om te doen op een toegankelijke bol.

jij bent het niet gewend je vrouw/man is het niet gewend en gevolg is dat 1 van jullie onvermijdelijk in slaap valt, ik moet iets om handen hebben en dan kan ik heel lang wakker blijven.

ben ik moe en zit ik rustig dan val ik vanzelf in slaap.

een notebook met een spelletje erop, of een patiance spelen kan helpen, muziekje luisteren kan ook(maar zorg dan dat je naar je beveiligingcamera kunt kijken of je alarmpjes kunt horen).

 

1 schil beveiliging is trouwens niet genoeg, als je alarmpjes afgaan betekent dat namelijk al dat die schil doorbroken is of dat gaat doen.

dan moet je genoeg tijd hebben om een ander te wekken en om tot actie over te gaan voorzover dat nodig mocht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, heb ik zelf eens mee mogen maken. Ik zag een autoweg bord boven het bospad hangen, LOL. Ik wist dat het niet waar was, maar was te moe om me daar druk over te maken.

En ik was er nog redelijk goed aan toe, andere mensen in de groep vielen al wandelend in slaap. Je moet elkaar in zo'n situatie scherp in de gaten houden en er voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Gelukkig zijn die slaap/wakker fasen dan afwisselend, dus wanneer de een het erg heeft zitten is er vaak wel een ander die redelijk bij zijn positieven is, en je er voor kan behoeden gewoon het kanaal in te wandelen.

 

ik heb het gehad toen ik paar jaar terug werkloos was, ik nam het even niet te nauw met slapen enzo, ging op gegeven moment rode stippen zien die met bloedsnelheid in mijn kamer voorbij schoten probeerde ze te volgen met mijn ogen maarja het zat juist bij mijn ogen dus ik kon volgen wat ik wilde het was me altijd te snel af:p

best wel trippy dus.

 

het ergste is nog dat je er inderdaad een soort in berust, nou ja ik zie dat dus het zal allemaal wel goed zijn. dat is het dus niet.

het zijn gewoon je hersenen die dol draaien op zo,n moment.

 

pak je daarna flink je rust dan herstel je weer volledig,

 

als je er daarentegen niet op tijd bij bent en consequent wekenlang te weinig slaap krijgen kun je letterlijk gek worden, paranoide, meerdere personen worden etc.(dat vond ik ook wel mooi gevonden aan fightclub).

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.google.nl/products/catalog?hl=nl&cp=5&gs_id=2n&xhr=t&q=melatonine&safe=off&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1600&bih=756&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=3415399769952485161&sa=X&ei=zPUMUJvQFcen0QWC1OC5Cg&sqi=2&ved=0CGYQ8wIwAw

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

 

ook handig bij wisseldiensten etc,

zover ik het begrijp is het een "lichaamseigen" stof

en ze werken

 

 

 

 

en zoals eerder gezegd ik ben medikneus dus als een van de forum medicijnmannen er wat over te zeggen heeft graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.google.nl/products/catalog?hl=nl&cp=5&gs_id=2n&xhr=t&q=melatonine&safe=off&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1600&bih=756&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=3415399769952485161&sa=X&ei=zPUMUJvQFcen0QWC1OC5Cg&sqi=2&ved=0CGYQ8wIwAw

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

 

ook handig bij wisseldiensten etc,

zover ik het begrijp is het een "lichaamseigen" stof

en ze werken

 

 

 

 

en zoals eerder gezegd ik ben medikneus dus als een van de forum medicijnmannen er wat over te zeggen heeft graag

Ja hier je persoonlijke arts vriend; neem 5 mg om goed effect te hebben. Dat geven we ook aan blinde mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op het potje staat 1 pil per nacht maar ook dan werken ze al

zitten er 500 in dus je kan ff vooruit met zon potje

 

of een paar borrels maar dan heb je kans dat je slecht wakker word

 

met die pillen word je gewoon normaal wakker als je word geroepen enzo, en je blijft nuchter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb melatonine een paar jaar terug uitgeprobeerd, vond dat nu niet echt een super middel. Maar misschien moet je daadwerkelijk slaapproblemen hebben om er de benefiet van te krijgen.

Met valeriaan zou ik ook een beetje oppassen bij langdurig gebruik. Dat geeft ontwenning verschijnselen, dus kijk uit vooral bij kinderen. Zou dan eerder kiezen voor zonnehoed, maar dat is geen slaapmiddel eerder een self esteem opbouwer en als dat goed zit slaap je ook goed.

Maar wat kan je wel doen? Zowel voor kinderen als volwassenen.

Maak zakjes gevuld met hop en lavendel en leg die naast je hoofd bij het slapen gaan. Je zal verbaast zijn over het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Ja hier je persoonlijke arts vriend; neem 5 mg om goed effect te hebben. Dat geven we ook aan blinde mensen.

 

hebben jullie het over melatonine? Dat slik ik zowiezo al ( op recept, vooral om in te slapen en dieper te slapen, 'k slaap heel erg licht ) ik neem een halve tablet van ( 2,5 mg dus ) en dat helpt. maar ik denk niet dat 5 mg particulier te krijgen is zonder recept, wel is er bij de Kruidvat een potje met slaappillen van melatonine van 3 mg, dus daar valt wel goed aan te komen, en vooral bij kinderen ( tot 12 jaar meestal ) is er ook een geeft het voor een groot deel een psychologisch effect, trouwens bij de meeste volwassenen ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow het gaat hier om in slaap kunnen komen, ik had verwacht dat het over wakker en alert blijven zou gaan dus had grapjes en tips over het eea aan drugs verwacht ;)

 

in Engeland noemen ze medicijnen immers niet voor niets "drugs", en wakker en alert blijven breekt op een gegeven moment ook op hoor. alertheid verslapt eigenlijk al vrij snel als er niks gebeurd, en als je te veel nachten achter elkaar minder dan 5 uur slaapt kan dat dodelijk zijn, niet meteen want kijk maar naar de moeders die de hele nacht met krijsende kinderen rondlopen. En als je alleen dankzij de drugs wakker blijft val je als een blok in slaap als je door gebrek aan drugs je volgende shot moet missen. wat ook niet echt helpt voor de veiligheid.

 

maar goed zoiets dacht ik eerst ook hoor daar niet van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaapproblemen ? Valeriaan is een wonderkruid. Ik heb zelf geoogst en vanmiddag in een bui schoongemaakt.

 

IMG_0258.jpg.87b46587f3c2f395666a2b648e13abab.jpg

 

Momenteel is het bijna uitgebloeid, dus wie nog wil moet er snel bijzijn.

 

Samen met mijn prepmaat @strijder wilde ik gister of vandaag wat valeriaan zoeken, maar het weer zit ook niet echt mee.

 

En wat @Chinaka schreef. Pas op met kinderen en langdurig gebruik.

 

Ook hopbellen is een goed middel maar daar is het te vroeg voor om te oogsten. September/Oktober pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg waar kan ik valeriaan vinden? het klinkt voor mij als een wonderkruid ( wonder want het zou precies zijn wat ik nodig heb;) ) Ik ben namelijk wel een fan van homeopathie, maar dien op de ouwe-vrouwtjes-hekseketel manier dan. Het beste medicijn is gewoon uit de natuur te halen, kwam dit uit een boek van "grootmoeders tips"? het zou me niks verbazen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg waar kan ik valeriaan vinden? het klinkt voor mij als een wonderkruid ( wonder want het zou precies zijn wat ik nodig heb;) ) Ik ben namelijk wel een fan van homeopathie, maar dien op de ouwe-vrouwtjes-hekseketel manier dan. Het beste medicijn is gewoon uit de natuur te halen, kwam dit uit een boek van "grootmoeders tips"? het zou me niks verbazen!

 

Wij zijn ook groot fan van homeopathie. Er is al een draadje over van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaapproblemen ? Valeriaan is een wonderkruid. Ik heb zelf geoogst en vanmiddag in een bui schoongemaakt.

 

IMG_0258.jpg.87b46587f3c2f395666a2b648e13abab.jpg

 

Momenteel is het bijna uitgebloeid, dus wie nog wil moet er snel bijzijn.

 

Samen met mijn prepmaat @strijder wilde ik gister of vandaag wat valeriaan zoeken, maar het weer zit ook niet echt mee.

 

En wat @Chinaka schreef. Pas op met kinderen en langdurig gebruik.

 

Ook hopbellen is een goed middel maar daar is het te vroeg voor om te oogsten. September/Oktober pas.

 

zou je misschien een foto kunnen laten zien van deze kruiden:D? en hoe moet ik ze verwerken ( thee van maken, soep van koken, tinktuur van maken of . . . )

o en waarom moet je uitkijken met langdurig gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaapproblemen ? Valeriaan is een wonderkruid. Ik heb zelf geoogst en vanmiddag in een bui schoongemaakt.

 

IMG_0258.jpg.87b46587f3c2f395666a2b648e13abab.jpg

 

Momenteel is het bijna uitgebloeid, dus wie nog wil moet er snel bijzijn.

 

Samen met mijn prepmaat @strijder wilde ik gister of vandaag wat valeriaan zoeken, maar het weer zit ook niet echt mee.

 

En wat @Chinaka schreef. Pas op met kinderen en langdurig gebruik.

 

Ook hopbellen is een goed middel maar daar is het te vroeg voor om te oogsten. September/Oktober pas.

 

Wees voorzichtig met Valeriaan! Je kan er echt van op je kop gaan staan en niet weten wat boven en onder is (letterlijk bij een vriendin in het zwembad meegemaakt die van de dokter valeriaan moest gebruiken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn ook groot fan van homeopathie. Er is al een draadje over van mij.

 

Dit is mijn 'bijbel' :)

 

IMG_0259.jpg.0c0e4dba12fb80d0992db5e89156a793.jpg

 

Met op de voorzijde, inderdaad, valeriaan.

 

Toen ik nog jong was ooit op een rommelmarkt gekocht. Ik heb er nog steeds plezier van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb bepaalde dingen ontwikkeld sinds ik naast insomniac ook moeder ben.

BV ik ben in staat om als mijn lichaam het seintje geeft gerust 1 uur lang op de bank te slapen terwijl ik ondertussen constant moet reageren op vragen en verzoeken van mijn dochter, ( praat in mijn slaap achtig ) en in spoed zaken ( HELP EEN SPIN ) Ben ik dan ook 100% alert.

 

En als mijn lichaam zegt nu kan het, maakt de omgeving ook niet veel uit. ( ben zelfs eens in slaap gevallen op een stoel in de oefenruimte van een metalbandje )

 

en als je het verhaal leest van dat meisje die de wereld alleen rondzeilde over hoe ze moest slapen terwijl ze om de 5 minuten uit het raam moest kijken om te controleren voor ijsbergen

dan denk ik dat sommige mensen zich redelijk goed kunnen aanpassen aan slaapgebrek

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb bepaalde dingen ontwikkeld sinds ik naast insomniac ook moeder ben.

BV ik ben in staat om als mijn lichaam het seintje geeft gerust 1 uur lang op de bank te slapen terwijl ik ondertussen constant moet reageren op vragen en verzoeken van mijn dochter, ( praat in mijn slaap achtig ) en in spoed zaken ( HELP EEN SPIN ) Ben ik dan ook 100% alert.

 

En als mijn lichaam zegt nu kan het, maakt de omgeving ook niet veel uit. ( ben zelfs eens in slaap gevallen op een stoel in de oefenruimte van een metalbandje )

 

en als je het verhaal leest van dat meisje die de wereld alleen rondzeilde over hoe ze moest slapen terwijl ze om de 5 minuten uit het raam moest kijken om te controleren voor ijsbergen

dan denk ik dat sommige mensen zich redelijk goed kunnen aanpassen aan slaapgebrek

 

In 2009 heb ik een vervelende situatie meegemaakt, kleine PTSS met insomnia erbij. 9 maanden lang 3 uur slaap per dag doet een mens geen goed.

Oxazepam hielp toen ook niet echt.

 

Gelukkig gaat het nu goed en slaap ik nu prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...