Ga naar inhoud
GENEGEERD

[N00b-review] Gerber chameleon 1


Loreen

Aanbevolen berichten

Oké, Loreen kreeg een mes. Niet zo'n stoer groot macho ding, nee een heel lief schattig klein mesje, namelijk de Gerber Chameleon 1.

Dus opeens liep ook ik op SC's trots mijn mes te showen XD

 

Maar ik ben dus een n00b. Ik doe nooit zoveel messerige dingen, behalve groente en vlees snijden :rolleyes:

Toen het nog niet mocht zat ik natuurlijk altijd met zakmessen te klooien en in takken te snijden, maar zodra ik oud genoeg was om een mes vast te houden heb ik er eigenlijk nooit meer wat mee gedaan.

Verwacht dus geen info over de staalsoort, de snede, of ie wel of niet full tang is (ow nee wacht, dat kan natuurlijk niet bij een folder :rolleyes: (haha meteen even gegoogeld maar het kan dus wel!)) of meer van dat soort dingen.

Enige dat ik je kan vertellen is wat ik met het mes gedaan heb, en hoe dat beviel. Vanuit het oogpunt van een n00b dus.

 

Allereerst de specs, helemaal zelf van internet afgeplukt:

 

Kleur: zwart

Merk: Gerber

Type: Chameleon I

Staal: Roestvrij

Lemmet: Glad

Vergrendeling: Springlock

Handgreep: Kunststof

Lengte: 14,50 cm

Gewicht: 39 gram

Extra Specificaties: Veiliheidsgreep met ring.

 

En dan natuurlijk waar iedereen op zit te wachten,

zo ziet ie er uit:

 

gerber-chameleon-i.jpg

Hij kan dus dichtgevouwen worden, en ik heb het niet gemeten maar gezien de lengte zal ie dan 7 a 8 cm lang zijn.

 

Wat heb ik er mee gedaan?

Omdat ie dus zo klein is, zit ie gewoon standaard in m'n broekzak. Dit houdt in dat ie bij de meeste simpele klusjes het eerst in de buurt is, dus krijgt ie de eer om touwtjes door te snijden, verpakkingen open te snijden, dat soort shit. Super saai maar hij doet het natuurlijk wel enorm goed.

Vandaag moest ik een tijdje wachten in de auto (nou ja dat moest niet, maar het waaide zo hard dus ik bleef liever zitten), en ik verveelde me natuurlijk de pleuris. Gelukkig heb ik een zoon, dus ligt er altijd wel een tak ergens in de auto, en besloot ik met m'n mes te gaan spelen. Al gauw bleek dat de tak echt knijterhard was, maar toch sneed het mes er makkelijk door heen.

Omdat het mes zo lief en schattig en klein is besloot ik er een enorm stoer macho mannelijk vormpje mee te gaan snijden.

 

1g1.png.e24b0be139483c02efdab90d33b1f0ef.png

Nou ja, dit ging natuurlijk super makkelijk. Al snel had ik er een mooie punt aan zitten, zonder enig probleem.

 

1g2.png.dbb75907f7b45ae1eab692144da76001.png

Ik was eerder klaar met wachten dan met snijden, dus thuis op de bank maar verder gaan. Snijden nog steeds geen probleem.

 

1g3.jpg.cdb73403109ffe890b7aac0a21411b04.jpg

Kijk dan toch! Mijn stoere mes heeft een enorm stoer macho hartje gemaakt!

Oke, het is natuurlijk geen houtbewerkmes, en ik ben natuurlijk geen houtbewerkster, maar hey, je kan zien dat het een hartje is!

 

Nou weten we dus dat ie prima in een broekzak kan, dat ie touwtjes en verpakkingen door kan snijden, dat ie ook nog eens als een malle hout snijdt, maar dan blijft er natuurlijk 1 grote vraag over...

 

Prikt ie ook een beetje??

Nou zou Loreen Loreen niet zijn als ze daar niet zelf achter was gekomen.

 

1g4.png.6b25d2dd897dfc73a1d273daa052db8b.png

Hij prikt mooie gaatjes in vingers

 

1g5.png.abc059c0d779b6fbe55858ea0c5d7399.png

Hij kan ook prima polsen doorsnijden

 

 

Conclusie:

Ik ben echt helemaal happy met m'n mes(je)!

Nee, je moet er niet mee gaan batonnen denk ik, en als je er uit wil zien als een stoere Rambo is dit mes waarschijnlijk niet wat je wil.

Wil je echter een mes die zelfs in je skinny broek gewoon comfortabel in de broekzak zit, en waar je gewoon mee kan doen wat je met een mes moet kunnen doen, waar je stoere awesome hartjes mee kan maken, en je ook nog eens iemand mee kan prikken (jezelf dus hè, anders is het natuurlijk strafbaar enzo), dan zou ik dit mes zeker aanraden :)

 

The end.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ook geen messen-fetish, dus kan zulke n00b-reviews dan ook zeker waarderen: het geeft een helder oordeel voor

de doorsnee gebruiker die gewoon op zoek is naar "Een" mes, zonder door technische termen te hoeven worstelen.

 

Hij kan ook prima polsen doorsnijden

Top, dat vergroot de doelgroep. :p

 

Bedankt voor je puike review, @Loreen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Grappig mesje.

Leuke Loreen review weer. :)

 

(Als je mes je prikt, is het een blijver, dan houdt hij van je. Kijk, hij tovert zelfs een hartje uit een toverstok. :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Thanx voor de reacties :D

Ondertussen weet ik dat ie ook prima duimen snijdt ;)

 

Damn. Je was al gevaarlijk, maar nu . . .

 

:D

 

(Ik heb trouwens al een nieuwe SC Regel om mijn oren gekregen van @JamHard @Vempain @Castaway: Heksenboot mag geen scherpe dingen op SC, als hij gezopen heeft, anders hakt hij zijn eigen duim er weer af :o )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldige review!!

Pas je nu wel een beetje op je lichaamsdelen in combinatie met het mes?

 

Ik doe m'n best :p

En ach, beter een snee in je duim dan een duim... nee, laat maar :rolleyes:

@Heksenboot persoonlijk zou ik die regel niet alleen voor jou invoeren, maar gewoon in zijn geheel.... Het lijkt me in mijn geval tenminste ook niet verstandig om met m'n bezopen hoofd met messen te gaan spelen :rolleyes: Ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik doe m'n best :p

En ach, beter een snee in je duim dan een duim... nee, laat maar :rolleyes:

@Heksenboot persoonlijk zou ik die regel niet alleen voor jou invoeren, maar gewoon in zijn geheel.... Het lijkt me in mijn geval tenminste ook niet verstandig om met m'n bezopen hoofd met messen te gaan spelen :rolleyes: Ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt ;)

 

Ja he? Gewoon net als autorijden, dat doe ik ook nooit met alcohol op.

 

Ik zei al tegen @homerun : sommige eikels zijn zo bezopen dat ze het slechte voorbeeld geven. :o

 

('s avonds gooi ik tegenwoordig braaf al mijn scherpe spul in de tent)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja he? Gewoon net als autorijden, dat doe ik ook nooit met alcohol op.

 

Ik zei al tegen @homerun : sommige eikels zijn zo bezopen dat ze het slechte voorbeeld geven. :o

 

('s avonds gooi ik tegenwoordig braaf al mijn scherpe spul in de tent)

 

Toch vind ik dat wel heel sociaal van ons, dat wij ons eigen welzijn opofferen om anderen te waarschuwen. Niemand die nog bezopen met scherpe dingen gaat hakken, niemand die in het donker nog gaat greppelduiken...

Ja, heel lief van ons ;)

 

Overigens moest ik wel lachen, toen mijn dochter m'n "wonden" zag vroeg ze verschrikt hoe het kwam, waarop ik zei dat ik met m'n mes had lopen spelen. Kijkt ze me met grote ogen aan, om daarna me kei hard uit te lachen terwijl ze uitroept dat ik haar en d'r broertje leer dat ze niet met messen moeten spelen, en het dan zelf vervolgens wel doe en dat het dan toch echt wel mijn eigen schuld was :rolleyes: Nou zeg ik altijd al dat er voor speciale mensen speciale regels gelden, maar stiekem moest ik toch ook wel mee lachen :p

 

(ik loop tegenwoordig 's avonds braaf met een zaklamp rond over de camping)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn. Je was al gevaarlijk, maar nu . . .

 

:D

 

(Ik heb trouwens al een nieuwe SC Regel om mijn oren gekregen van @JamHard @Vempain @Castaway: Heksenboot mag geen scherpe dingen op SC, als hij gezopen heeft, anders hakt hij zijn eigen duim er weer af :o )

 

Tenzij ik m'n hechtset bij me heb, dan mag het wel en kan ik daarna lekker oefenen. :p

 

@Loreen, lampje hoort echt EDC te zijn. Omdat die sleutelhanger dingen snel stuk zijn en soms te weinig licht geven heb ik deze besteld (niet bij deze winkel): http://www.zaklampwinkel.com/nitecore-tube-zwart?gclid=CL-7nJr5qMYCFUTKtAodCUsCug 1 - 45 lumen maximaal is meer dan genoeg om door een greppelveld te wandelen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Tenzij ik m'n hechtset bij me heb, dan mag het wel en kan ik daarna lekker oefenen. :p

 

@Loreen, lampje hoort echt EDC te zijn. Omdat die sleutelhanger dingen snel stuk zijn en soms te weinig licht geven heb ik deze besteld (niet bij deze winkel): http://www.zaklampwinkel.com/nitecore-tube-zwart?gclid=CL-7nJr5qMYCFUTKtAodCUsCug 1 - 45 lumen maximaal is meer dan genoeg om door een greppelveld te wandelen. :)

 

Dit lampje is ook leuk:

 

http://www.thrunite.com/thrunite-ti3/

 

Met erg lage, zuinige stand o.a. .

 

Firefly: 0.04 Lm(115h), Low: 12 Lm(6.3h), High: 120Lm(0.5h), Strobe:120Lm(1 hour)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Toch vind ik dat wel heel sociaal van ons, dat wij ons eigen welzijn opofferen om anderen te waarschuwen. Niemand die nog bezopen met scherpe dingen gaat hakken, niemand die in het donker nog gaat greppelduiken...

Ja, heel lief van ons ;)

 

Overigens moest ik wel lachen, toen mijn dochter m'n "wonden" zag vroeg ze verschrikt hoe het kwam, waarop ik zei dat ik met m'n mes had lopen spelen. Kijkt ze me met grote ogen aan, om daarna me kei hard uit te lachen terwijl ze uitroept dat ik haar en d'r broertje leer dat ze niet met messen moeten spelen, en het dan zelf vervolgens wel doe en dat het dan toch echt wel mijn eigen schuld was :rolleyes: Nou zeg ik altijd al dat er voor speciale mensen speciale regels gelden, maar stiekem moest ik toch ook wel mee lachen :p

 

(ik loop tegenwoordig 's avonds braaf met een zaklamp rond over de camping)

 

Hahaha, mooi verhaal. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lampje is ook leuk:

 

http://www.thrunite.com/thrunite-ti3/

 

Met erg lage, zuinige stand o.a. .

 

Firefly: 0.04 Lm(115h), Low: 12 Lm(6.3h), High: 120Lm(0.5h), Strobe:120Lm(1 hour)

 

Dan kocht ik liever de Olight i3S 0,5 - 80 lumen, maar ja, beide opties zijn zwaarder en duurder als de kleine Nitecore.

Vanwege het elke dag, overal gebruik vind ik het makkelijk dat de Nitecore USB oplaadbaar is zonder extra kosten voor de oplaadbare batterij.

 

Zoveel modellen, zoveel keuzes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Grappig. Ik heb voor mijn verjaardag een Victorinox Rescue Tool gekregen van mijn schoonouders. Op dezelfde dag: schoonvader met een flinke snee in z'n vinger. Week later: mijn eigen vader met een flinke snee in z'n vinger. Een zeer herkenbare review dus :p ! Grappig mesje ook. Kun je er net als de Victorinox Hunter Pro stukken hout mee hakken (

) ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze: Kun je er net als de Victorinox Hunter Pro stukken hout mee hakken (
) ?

 

Geen idee, ik ga het niet uitproberen. Daar pak ik m'n mora, of sinds gisteren m'n Gerber Gator Jr. Machete wel voor.

 

Ik vind m'n Chameleon veel te leuk en handig om te proberen of het wel of niet kan, terwijl ik andere messen heb die daar veel beter voor geschikt zijn. Daarnaast zullen het ook niet erg grote stukken hout zijn dan, aangezien het echt een heel klein mesje is. Het lemmet van de Victorinox Hunter Pro is bijna 2x zo lang als die van de chameleon...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...