Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spaargeld Euro's omzetten in Dollars

GodelEscherBach
 Share

Recommended Posts

Beste Preppers,

Het gedoe in Griekenland zit me niet heel erg lekker. Hoe het gaat uitpakken als Griekenland overstapt op de drachme is nogal onduidelijk alsook de risico's die aan een dergelijk experiment verbonden zijn. De euro is wat dat betreft toch een vreemde munt. Hoewel ik denk dat de gevolgen wel te overzien zijn (zo groot is de Griekse economie vergeleken met andere landen), blijft het de vraag wat de euro precies doet. Wat doet het met de waarde van je spaargeld... Nu heb ik wel wat vreemde valuta (dus ook dollars) achter de hand, maar ik vroeg me af of het ook niet verstandig is een deel van het spaargeld om te zetten in vreemde valuta zoals Dollars. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar kun je dit het beste doen? Op internet kwamen we Garantibank tegen, maar het was de eerste keer dat ik de naam voorbij hoorde komen. (En nee ik ga niet al mijn/ons geld inzetten op alleen goud of zilver, want daar kleven teveel risico's aan).

GEB

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het enige gevaar voor de EU bij een Grexit, is dat de mogelijkheid bestaat dat de Grieken aantonen het prima zonder de EU te kunnen redden. Dat zou namelijk betekenen dat de bangmakerij door de EU, nergens op gebaseerd is en andere landen wel eens op het idee zouden kunnen komen om ook uit de EU te stappen. En tja, dan raken die ruim 20.000 uitvreters in Brussel hun graai baantje, en dat is nog belangrijker, hun macht kwijt.

En ja, dan stort de euro in en mogen ook wij terug naar de gulden of welke andere munt we dan ook zouden willen. Feit is dan wel dat je risico loopt met je euro's die je aan cash in huis hebt. De rest zal gewoon waarde houden, hoewel onze fantastische regering daar wel weer een voordeeltje uit zal slaan.

Voorlopig zie ik een Grexit echt niet gebeuren. Zelfs de Amerikanen bemoeien zich er mee en doen vrolijk mee aan het EU spelletje angst zaaien bij de mensen zodat de Grieken het echt niet aan zullen durven de stap uit de EU te maken.

Maar om je eurotjes om te ruilen voor dollars is imo zo'n beetje het stomste wat je kunt doen als je je centen veilig wil stellen. Van de regen in de drup noemen ze zoiets.........

Link naar reactie

Ik zou bijna iedere stevige valuta willen adviseren, maar nooit de dollar.:(

@lewieke heeft een keer geluk gehad met de Zwitserse Frank, die ineens een stuk meer waard werd.

Dat heeft weinig met geluk te maken maar meer met inzicht. Momenteel investeert Lewieke in vastgoed, neemt hij wat geld op bij de bank in de vorm van een (goedkope) lening om de plannen te betalen want ook schulden maken deel uit van een goed financieel beheer. Hopelijk wordt de Euro dan waardeloos en verdampt mijn schuld als gevolg daarvan.

Er is maar één doel : zorgen dat ik van de overtollige Euro's af kom. Dat is moeilijker dan je denkt.

Momenteel vind ik de NOK aantrekkelijk geprijsd. De dollar is momenteel relatief gezien vrij duur, dus daar raken we voorlopig even niet aan. Het lijkt me niet onmogelijk dat de goudprijs nog flink gaat stijgen, al is dat altijd een beetje onzeker. Dat doe je enkel met geld dat je de eerstkomende 20 jaar niet nodig hebt. Verder werken wij hier aan consuminderen en slimmer investeren.

Link naar reactie

Ik zou bijna iedere stevige valuta willen adviseren, maar nooit de dollar.:(

@lewieke heeft een keer geluk gehad met de Zwitserse Frank, die ineens een stuk meer waard werd.

Waarom zou je niet de dollar adviseren? Zelfs Rusland, Zimbabwe en Venezuela kopen weer dollars, wat weer veel zegt over de waarde hun eigen munt... Overigens ging het me niet per se om de dollar, maar gewoon het principe om Euro's om te zetten in een andere valuta. De Zwitserse frank vond ik een goede optie. Als ik een lijstje sterke munten maak kom ik uit op:

- Noorse Kronen

- Dollars

- Zwitserse franken

Minder interessant lijken me:

- Roebels; Alhoewel interessant qua koers, vertrouw ik Rusland toch niet echt. Rusland is zo'n land waar alles zomaar kan veranderen van de één op de andere dag. En het is maar de vraag wat voor kunstmatige trucs ze uithalen om de Roebel toch nog enige waarde te geven.

- Britse ponden; als ze uit de Euro stappen kan dat gevolgen hebben voor hun munt wat betekent dat ik ineens met munten zit die een stuk minder waard waren dan voorheen.

- Zweedse en Deense krongen (volgens mij gekoppeld aan de Euro)

Maar los van de valuta in kwestie: heeft iemand ervaring met spaargeld omzetten in een andere valuta? Hoe eenvoudig is zoiets?

Link naar reactie

Als je nu nog veel valuta hebt staan op een bankrekening in Euro vorm, is dat even gevaarlijk als dat in Dollar vorm... Beter is datgene dat je kan missen, te investeren in iets dat rendement oplevert. Succes met zoeken.

Dat "iets" dat "rendement" oplevert bestaat natuurlijk niet. Ik spreid liever mijn kansen en het liefst zodanig dat ik flexibel ben op zowel dit moment als een ongunstiger scenario.

Link naar reactie

Waarom zou je niet de dollar adviseren? Zelfs Rusland, Zimbabwe en Venezuela kopen weer dollars, wat weer veel zegt over de waarde hun eigen munt... Overigens ging het me niet per se om de dollar, maar gewoon het principe om Euro's om te zetten in een andere valuta. De Zwitserse frank vond ik een goede optie. Als ik een lijstje sterke munten maak kom ik uit op:

- Noorse Kronen

- Dollars

- Zwitserse franken

Minder interessant lijken me:

- Roebels; Alhoewel interessant qua koers, vertrouw ik Rusland toch niet echt. Rusland is zo'n land waar alles zomaar kan veranderen van de één op de andere dag. En het is maar de vraag wat voor kunstmatige trucs ze uithalen om de Roebel toch nog enige waarde te geven.

- Britse ponden; als ze uit de Euro stappen kan dat gevolgen hebben voor hun munt wat betekent dat ik ineens met munten zit die een stuk minder waard waren dan voorheen.

- Zweedse en Deense krongen (volgens mij gekoppeld aan de Euro)

Maar los van de valuta in kwestie: heeft iemand ervaring met spaargeld omzetten in een andere valuta? Hoe eenvoudig is zoiets?

De deense kroon is idd gekoppeld aan de Euro. Toch is er iets voor te zeggen. De Deense economie staat flink onder druk door die koppeling. Er is een behoorlijk grote kans dat de Denen hun koppeling met de Euro moeten laten schieten en dan schiet de kroon in één dag 10 tot 30% omhoog. Zo verdien je dus geld. De kans dat dit sneller komt dan je denkt kan ik bewijzen door te verwijzen naar de negatieve rente die er nu al geldt. Dat is geen lang houdbare situatie. Het probleem is dat de Denen af willen cash. Dat is het enige wat mij nog tegenhoudt om wat stapeltjes te kopen.

Link naar reactie

Dat "iets" dat "rendement" oplevert bestaat natuurlijk niet. Ik spreid liever mijn kansen en het liefst zodanig dat ik flexibel ben op zowel dit moment als een ongunstiger scenario.

Vastgoed dat je verhuurt brengt iets op... om maar een voorbeeld te noemen. (Maar als de Roverheid nu al begint te spreken van taxeren van huurinkomsten... Maar eentje van 25% gaan ze niet doen zeggen ze nu in België...)

Als je gelooft dat iets niet bestaat, is de kans zeer klein dat je het vindt. Voor de rest is spreiden vaak een goed plan.

En je kan prima Deense kronen kopen zonder dat in papiertjes te doen... Kan prima via een beleggersrekening. Maar dat is eerder speculeren dan spreiden in mijn ogen. Google 's op Forex.

Is een beetje zoals dat je merkt dat je met je bijl minder snel bomen hakt dan met een kettingzaag en om dit op te lossen, koop je een andere bijl waarvan je denkt dat je daarmee beter kan hakken.

Niet mijn soort logica, maar ze is wel amusant. Dat is ook de reden waarom sommigen, zelfs al hebben ze veel geluk in het leven, vooral ter plaatse blijven trappelen en anderen ondanks

(of net juist dankzij, maar we gaan niet de filosofische kant op) hun pech, zichzelf overstijgen.

Vandaag nog eens gezien dat de stelling 'You can't fix stupid' een waarheid als een koe is, bij het helpen van de buitenlander met het vervangen van een lekke band... Misschien geldt dit ook voor bovenstaande?

Link naar reactie

Een goede investering kan àlles zijn. Het meest rendabele wat ik ooit kocht was een popcornmachine. Dat ding kostte 350€, ik verhuurde ze 20x per jaar à 75€ per beurt, dat gedurende 3 jaar. Daarna verkocht ik ze tegen 250€ dat maakt dus : (1500x3)=4500-100 = 4400€ opbrengst, of +/-1000%.

Vanzelfsprekend zoekt iedereen zoiets. Ik heb er al een paar keer geluk mee gehad.

Link naar reactie

Beste Preppers,

Het gedoe in Griekenland zit me niet heel erg lekker. Hoe het gaat uitpakken als Griekenland overstapt op de drachme is nogal onduidelijk alsook de risico's die aan een dergelijk experiment verbonden zijn. De euro is wat dat betreft toch een vreemde munt. Hoewel ik denk dat de gevolgen wel te overzien zijn (zo groot is de Griekse economie vergeleken met andere landen), blijft het de vraag wat de euro precies doet. Wat doet het met de waarde van je spaargeld... Nu heb ik wel wat vreemde valuta (dus ook dollars) achter de hand, maar ik vroeg me af of het ook niet verstandig is een deel van het spaargeld om te zetten in vreemde valuta zoals Dollars. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar kun je dit het beste doen? Op internet kwamen we Garantibank tegen, maar het was de eerste keer dat ik de naam voorbij hoorde komen. (En nee ik ga niet al mijn/ons geld inzetten op alleen goud of zilver, want daar kleven teveel risico's aan).

GEB

Vraagje: waar spaar je voor? Is het een appeltje voor de dorst? Aanvulling pensioen of voor onvoorziene uitgaven? Reden waarom ik dit vraag is om te weten of je het per direct beschikbaar wilt hebben of dat je het voor meerdere jaren vast kan zetten.

Op een spaarrekening brengt je geld niets op. Sterker nog, de inflatie is hoger dan de rente. Daarnaast zal je wellicht ook nog belasting betalen over je gespaarde vermogen. Als jij je geld toevertrouwd aan een bank (wat je nu dus doet) zou ik je eerder adviseren om het te zoeken in een mix tussen aandelen en obligaties.

Ik denk dat het sleutelwoord hier "spreiding" moet zijn. Een deel contant (cash of PM), een deel beleggen en een deel in grond/vastgoed/oldtimer (ja, echt) of iets dat over tig jaar nog geld oplevert (exclusief horloge/kunst/oldtimer/blik bruine bonen).

Mijn twee centen...

Succes!

• Leuk 2
Link naar reactie

Vraagje: waar spaar je voor? Is het een appeltje voor de dorst? Aanvulling pensioen of voor onvoorziene uitgaven? Reden waarom ik dit vraag is om te weten of je het per direct beschikbaar wilt hebben of dat je het voor meerdere jaren vast kan zetten.

Op een spaarrekening brengt je geld niets op. Sterker nog, de inflatie is hoger dan de rente. Daarnaast zal je wellicht ook nog belasting betalen over je gespaarde vermogen. Als jij je geld toevertrouwd aan een bank (wat je nu dus doet) zou ik je eerder adviseren om het te zoeken in een mix tussen aandelen en obligaties.

Ik denk dat het sleutelwoord hier "spreiding" moet zijn. Een deel contant (cash of PM), een deel beleggen en een deel in grond/vastgoed/oldtimer (ja, echt) of iets dat over tig jaar nog geld oplevert (exclusief horloge/kunst/oldtimer/blik bruine bonen).

Mijn twee centen...

Succes!

Oldtimers zijn de laatste jaren gigantisch veel duurder geworden. Jammer genoeg heb ik dat dus niet gedurfd. Ook zeldzame jachtwapens zijn uitstekende beleggingsobjecten.

Link naar reactie

Allereerst: onvoorziene en grote uitgaven. Daarna aanvulling pensioen. En tot slot gewoon onafhankelijkheid. Ik wil een deel van mijn geld gewoon altijd permanent beschikbaar hebben. Als ik bijvoorbeeld failliet ga of arbeidsongeschikt raak wil ik gelijk en direct toegang hebben tot een X bedrag aan geld. Daarnaast wil ik sparen voor aanvulling op het pensioen (ben geen werknemer, dus als ondernemer zal ik daar zelf voor moeten zorgen). En tot slot is spaargeld/goud/zilver/aandelen enzovoort voor mij een vorm van onafhankelijkheid. Dat ik in alle gevallen altijd manoeuvreerruimte heb om te kunnen gaan en staan waar ik dat wil. De volgorde is voor mij erg belangrijk en daarom streef ik ook een mix na van spaartegoeden en andere waardevolle bezittingen.

Op een spaarrekening brengt je geld niets op.

Deels waar. Het blijft desondanks beter om je geld op een bank te zetten dan het lukraak uit te geven. Bovendien kun je je geld ook langer vastzetten (bijvoorbeeld in Kronen of Dollars) tegen een hogere koers :p

Daarnaast zal je wellicht ook nog belasting betalen over je gespaarde vermogen.

Dat vind ik wel erg meevallen. Maar over goud / zilver thuis moet je volgens mij ook belasting betalen. Net als over obligaties / aandelen en alles wat van veel waarde is.

Als jij je geld toevertrouwd aan een bank (wat je nu dus doet) zou ik je eerder adviseren om het te zoeken in een mix tussen aandelen en obligaties.

Ook interessant. Maar ik heb niet zoveel geld dat ik zou kunnen speculeren. Als ik een significant bedrag van minstens 4 nullen voor langere tijd zou kunnen missen zou ik het gelijk doen. Anders is het te risicovol, maar wellicht kun je me hierop aanvullen. Aan spaargeld heb ik altijd wat, bij obligaties / aandelen is afwachten wat het waard wordt.

Helemaal mee eens. Op dit moment heb ik valuta thuis (dollars / kronen / euro's), zilver en goud, drank, voedselvoorraad enzovoort.

Link naar reactie

Hier wordt ik stil van.

En hier geef ik het gewoonweg op...

Vreemde reactie, want volgens mij heb ik gewoon gelijk.

In principe wordt het bezit van zilver of goud gezien als vermogen en dus belast in box 3. Vanaf het belastingjaar 2011 zijn enkele kleine wetswijzigingen aangebracht ten opzichte van het belastingjaar 2010. Voor belastingjaar 2011 wordt het belastbare inkomen in box 3 bepaald op basis van een forfaitair rendement, zijnde 4% van de waarde in het economische verkeer van het aan box 3 toerekenbare vermogen (bezittingen minus schulden) aan het begin van het kalenderjaar (rendementsgrondslag). Het forfaitaire rendement wordt belast tegen een tarief van 30%. Daadwerkelijk genoten rendement en gerealiseerde vermogenswinsten worden niet afzonderlijk belast. Effectief wordt over het aan box 3 toerekenbare vermogen 1,2% inkomstenbelasting geheven.

bron: https://www.thesilvermountain.nl/nl/fiscaliteit

en 2

Hebt u vermogen, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan hoeft u de werkelijke inkomsten, bijvoorbeeld de rente op uw spaargeld, het dividend op uw aandelen of de huuropbrengst, niet aan te geven. Uw kosten, zoals betaalde rente, mag u niet aftrekken. Wij rekenen een vast percentage van 4% van uw grondslag sparen en beleggen als uw voordeel in box 3.

bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/box_3/box_3 (belastingdienst dus).

en 3

Bij box 3 gaat het om bezittingen zoals beleggingen en spaartegoeden, maar ook om overige bezittingen als contant geld, een tweede huis of recreatiewoning, een garage die niet bij de woning hoort, ander onroerend goed, een schenking die u op papier hebt ontvangen, geld dat u hebt uitgeleend, fysiek goud of zilver zoals baartjes of beleggingsmunten en roerende zaken die u verhuurde of anderzins als belegging had.

Het maakt niet uit waar u uw geld heeft gestald. Ook spaartegoeden en beleggingen in het buitenland tellen mee. Nederland heeft met veel landen belastingverdragen afgesloten waardoor ook buitenlandse tegoeden waarschijnlijk vroeg of laat bij de fiscus bekend worden.

bron: http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=valt+goud+in+belasting+box+3

Als je denkt dat je met dure bezittingen wegkomt bij de belastingdienst heb je het mooi mis. Kijk maar naar Bram Moszowicz. Zodra duidelijk is dat je parallel aan de 'gewone' inkomsten in geld andere inkomsten geniet wordt je er gewoon op aangeslagen. Dus zo raar is het niet wat ik zeg. Even een paar duizend euro beleggen in zilver wordt gewoon gezien als onderdeel van je vermogen.

Link naar reactie

Je hebt gewoonweg gelijk, belastingen zijn belastingen... Als je moet, dan moet je gewoon. Hoe kon nu ik zo dom zijn.

Thinking out of the box 3 ... Wat een leuke woordspeling is dat nu :D

Het wordt tijd dat je over het eten in je diepvries ook belastingen moet gaan betalen, niet? Logisch toch, is toch ook een deel van je 'vermogen'?

• Leuk 1
Link naar reactie

Je hebt gewoonweg gelijk, belastingen zijn belastingen... Als je moet, dan moet je gewoon. Hoe kon nu ik zo dom zijn.

Thinking out of the box 3 ... Wat een leuke woordspeling is dat nu :D

Het wordt tijd dat je over het eten in je diepvries ook belastingen moet gaan betalen, niet? Logisch toch, is toch ook een deel van je 'vermogen'?

Nou, onder de 21000 euro spaargeld / goederen (wat je overhoud na aftrek van alle schulden) betaal je geen belasting. En voor relatief kleine eenheden geld weer vrijstelling. Ik weet niet hoe de belastingdienst reageert op 3 pallets WC-papier :o Dus een beetje zilver of goud kan best (verwaarloosbaar), maar complete goud- en zilverbaren zullen ze wel anders tegenaan kunnen kijken. En ik neem daarbij liever geen enkele gok. Ik ben ook nog eens eigen baas en als ondernemer zijn de belastingaangiftes voor een deel onnavolgbaar (dat wat de boekhouder er dus mee doet). Dus als ik een foutje maak wil ik niet dat ze nog meer andere foutjes met de aangifte ontdekken. Misschien een beetje paranoia, maar gedoe met de belastingdienst is wel het laatste waar ik op zit te wachten.

Link naar reactie

Ah, het is een luxeprobleem, had dat dan gezegd dat je complete goud- en zilverbaren wou aankopen... Ja dan verandert de zaak natuurlijk... (niet.)

En inderdaad, gedoe met de belastingdienst, dat wil niemand.... Al zou ik denken dat iemand zoals jij, die alles naar de letter en geest van de belastingwet doet, zodat er zelfs geen water@Kansje is op fouten.

Link naar reactie

Allereerst: onvoorziene en grote uitgaven. Daarna aanvulling pensioen. En tot slot gewoon onafhankelijkheid. Ik wil een deel van mijn geld gewoon altijd permanent beschikbaar hebben. Als ik bijvoorbeeld failliet ga of arbeidsongeschikt raak wil ik gelijk en direct toegang hebben tot een X bedrag aan geld. Daarnaast wil ik sparen voor aanvulling op het pensioen (ben geen werknemer, dus als ondernemer zal ik daar zelf voor moeten zorgen). En tot slot is spaargeld/goud/zilver/aandelen enzovoort voor mij een vorm van onafhankelijkheid. Dat ik in alle gevallen altijd manoeuvreerruimte heb om te kunnen gaan en staan waar ik dat wil. De volgorde is voor mij erg belangrijk en daarom streef ik ook een mix na van spaartegoeden en andere waardevolle bezittingen.

Het probleem is dat je geen gekwantificeerd bedrag hebt. Je hebt nog te veel losse eindjes en aannames in je overdenkingen. Je hebt het over een "X bedrag". Ik adviseer je om eerst duidelijk in kaart te brengen wat denkt nodig te hebben voor de verschillende scenario's die je beschrijft. Pas dan kan je een top down analyse maken, nu is het te vaag en ongrijpbaar. Zo blijf je in cirkels draaien. Dus; kwantificeer!

Deels waar. Het blijft desondanks beter om je geld op een bank te zetten dan het lukraak uit te geven. Bovendien kun je je geld ook langer vastzetten (bijvoorbeeld in Kronen of Dollars) tegen een hogere koers :p

Ja, en het blijft desondanks ook beter om water te drinken als je dorst hebt en niet om de fles leeg te gieten op straat. Open deur lijkt me. Enfin, het is niet deels waar, wat ik zeg is in het geheel waar. De huidige spaarrente, de belasting in Box 3, de bankkosten en de inflatie zorgen er voor dat je "gespaarde" vermogen sneller devalueert dan dat het rendeert. Dat is een feit, daar kunnen we lang of kort over ouwehoeren. Geld langer vastzetten in buitenlandse valuta? Ik dacht dat je zekerheid zocht, nu ga je speculeren. Geld "vastzetten" en hopen dat het later meer waard is geworden...

Dat vind ik wel erg meevallen. Maar over goud / zilver thuis moet je volgens mij ook belasting betalen. Net als over obligaties / aandelen en alles wat van veel waarde is.

Ik vind belasting betalen nooit "meevallen", maar dat terzijde, ik gun ieder zijn fetish en zelfkastijding, als die van jou het betalen van belasting is, so be it. Over goud/zilver thuis belasting betalen... Moet ik daar serieus op ingaan???

Ook interessant. Maar ik heb niet zoveel geld dat ik zou kunnen speculeren. Als ik een significant bedrag van minstens 4 nullen voor langere tijd zou kunnen missen zou ik het gelijk doen. Anders is het te risicovol, maar wellicht kun je me hierop aanvullen. Aan spaargeld heb ik altijd wat, bij obligaties / aandelen is afwachten wat het waard wordt.

Maar je wil wel voor langere tijd je geld vastzetten in buitenlandse valuta? Goed idee! (Mompelt iets over Icesave.........................................). Overigens kan je met het juiste pakket je gehele portefeuille binnen twee dagen weer liquide hebben tegen de dan geldende waarde. Sneller dan dat jij je centjes uit de flappentap kan trekken! ;)

Helemaal mee eens. Op dit moment heb ik valuta thuis (dollars / kronen / euro's), zilver en goud, drank, voedselvoorraad enzovoort.

Nou, geregeld! Overigens ben ik benieuwd wat lekkerder veegt, Dollars of Kronen... ;)

Link naar reactie

Nou, onder de 21000 euro spaargeld / goederen (wat je overhoud na aftrek van alle schulden) betaal je geen belasting. En voor relatief kleine eenheden geld weer vrijstelling. Ik weet niet hoe de belastingdienst reageert op 3 pallets WC-papier :o Dus een beetje zilver of goud kan best (verwaarloosbaar), maar complete goud- en zilverbaren zullen ze wel anders tegenaan kunnen kijken. En ik neem daarbij liever geen enkele gok. Ik ben ook nog eens eigen baas en als ondernemer zijn de belastingaangiftes voor een deel onnavolgbaar (dat wat de boekhouder er dus mee doet). Dus als ik een foutje maak wil ik niet dat ze nog meer andere foutjes met de aangifte ontdekken. Misschien een beetje paranoia, maar gedoe met de belastingdienst is wel het laatste waar ik op zit te wachten.

Zijn jullie nu echt allemaal zo gezagsgetrouw in Nederland ? Ik wil je anders wel eens een cursus ontwijking en creatief invullen van de aangift geven. Voor een schappelijk prijsje regelen we dat. Wat dacht je van 20% van je besparing ?

Link naar reactie

het probleem is dat in nederland veel bestanden aan elkaar gekoppeld zijn.

als je belastingaangifte doet zijn heel veel bedragen al reeds voor je ingevuld , je ontvangen loon, betaalde loonheffing, ( of je een huis bezit, waar, hoeveel dat waard is) je spaarrekening+saldo, aandelen+koerswaarde . alles is al bekend bij de belastingdiesnt voordat je aangifte doet

ook extra bezit ( denk aan tweede huis, bouwgrond, landbouwgrond etc) wat in box 3 valt is al ingevuld als het bij het kadaster is geregistreerd als jouw eigendom.

je hebt dus niet meer zoveel ruimte naar links en rechts

ook veel aftrekposten zijn gestandariseerd ( vast bedrag)

als je met grote bedragen gaat schuiven ( bijvoorbeeld na de verkoop van een huis met winst) willen ze dat volgen.

Indien je een ander huis koopt ben je bijna verplicht de winst van het vorige huis er in te steken. Je kunt dan het geld niet op een spaarrekening zetten en maximale hypotheek nemen.

Link naar reactie

het probleem is dat in nederland veel bestanden aan elkaar gekoppeld zijn.

als je belastingaangifte doet zijn heel veel bedragen al reeds voor je ingevuld , je ontvangen loon, betaalde loonheffing, ( of je een huis bezit, waar, hoeveel dat waard is) je spaarrekening+saldo, aandelen+koerswaarde . alles is al bekend bij de belastingdiesnt voordat je aangifte doet

ook extra bezit ( denk aan tweede huis, bouwgrond, landbouwgrond etc) wat in box 3 valt is al ingevuld als het bij het kadaster is geregistreerd als jouw eigendom.

je hebt dus niet meer zoveel ruimte naar links en rechts

ook veel aftrekposten zijn gestandariseerd ( vast bedrag)

Dan koop je toch gewoon je spul in België, Duitsland, Frankrijk, ... . Zo veel ruimte als je wil. Je legt goud in een bankkluis, een oldtimer in een garage in België, een waardevol kunstwerk, ... .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...