Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hooikoorts, wat voor invloed heeft het op jou


Aanbevolen berichten

Kriebelende neus, jeukende ogen, droge en kriebelende keel, oneindige niesbuien. Dit zijn zomaar wat symptomen die de gemiddelde hooikoorts patiënt heeft. De één wat heftiger dan de ander.

Sommige mensen beginnen al last te krijgen rond april. In mijn geval steekt het vaak rond juni de kop op. Het ene jaar is het ook heftiger dan het andere jaar.

Ik heb destijds een allergietest laten doen en de uitslag daarvan kwam mij verrassend over! Volgens deze test ben ik allergisch voor het volgende:

 

 

  • honden (niet dus)
  • katten (beetje wel ja)
  • gras (niet dus)
  • bepaalde loofbomen (dit is de boosdoener!)
  • knaagdieren (niet dus)

 

Stom genoeg kan ik me nu de naam niet herinneren van de boom waarvoor ik allergisch ben. Toen ik nog in een andere buurt woonde, grensde onze achtertuin aan een groenstrook die vol stond met die bepaalde boom. Dat betekende dus voor mij dat ik elke zomer rond die periode bijna verplicht was om binnen te blijven om de symptomen te beperken. Als ik dan toch waagde om een voet in de achtertuin te zetten, was het na een 15 minuten raak. Het ergste van hooikoorts vind ik wel het feit dat je na deze intensieve niesbuien (soms wel 20 keer achter elkaar), je energielevel tot 0 daalt. Je voelt je gelijk gebroken en futloos. Dit heeft een uitwerking op de rest van je dagelijkse bezigheden.

 

Wat ik wel heel raar vind: tijdens mijn optredens heb ik NOOIT last van deze symptomen! Daarvoor, en daarna wel. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dit kan.

 

Op doktersrecept heb ik nu sinds 2 jaar Desloratadine van Ratiofarm, en deze pillen werken in mijn geval subliem! Doorgaans werkt 1 pilletje van 5mg voldoende om de symptomen grotendeels te bestrijden. Bij hele zware dagen wil ik er wel eens twee op een dag innemen. Daar laat ik dan meestal wel zo'n 5-6 uur tussen zitten. Ik heb gisteren eens geprobeerd om 2 pillen tegelijk te nemen, en in MIJN geval werkte dit prima. Het blijft natuurlijk nu de vraag; waarschijnlijk werkte 1 pilletje ook voldoende. Maar gevoelsmatig had ik nu totaal geen last van de symptomen. Heerlijke dag gehad dus!

 

Ik heb net wat na zitten lezen op internet over eventuele bijwerkingen en risico's en om welke werkende stof het gaat. In mijn geval niets te vrezen gelukkig.

 

Op Facebook ook een bericht gelezen dat het consumeren van een aantal pissebedden per maand de symptomen van hooikoorts ook tegengaan. reviews en verhalen zijn hierover gemengd. Wellicht hier op het forum iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Ben best bereid om dit eens te proberen, mits het geen hoax is.

@Keyser Suze

Ik las ook dat loratadine bij inname omgezet word naar desloratadine. Is het voor mij de moeite waard om deze VEEL goedkopere variant eens te proberen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste @Communicator,

 

Ik ben, net als jij en vele anderen, ook slachtoffer van hooikoorts. Maar om een lang verhaal kort te houden, heb ik een apparaat dat in ieder geval de symptomen drastisch verminderen. Want je loopt inderdaad naar buiten en dan is het raak. Je hebt die fantastische hooikoorts op de kop getikt. Je gaat weer naar binnen, maar de symptomen blijven.

 

Er is een apparaat genaamd IONIZER die de deeltjes uit de lucht filteren die hooikoorts triggeren en een schone lucht fabriceerd. Ik zweer je, dit apparaat werkt! Ik heb er zelfs eentje in mijn auto voor in de sigarettenoplader. Kom helemaal tot rust in de auto nadat ik door die snotterige atmosfeer heb gewandeld. En de symptomen nemen af!!! Vooral als je je neus even goed uitsnuit en een zoutoplossing in je neus hebt gespoten om die deeltjes die al in je neus zitten te neutraliseren.

 

En voor de neus, smeer je boter erin. Niet de smeerboter maar gewoon die blueband boter. Maar ja, men ziet je al aankomen met die botertroep in je neus gepropt. :) Dus ik zou gaan voor de IONIZER... (ookwel OZONATOR genoemd)

 

In de hoop een waardevolle bijdrage te hebben gegeven,

 

met vriendelijke groet,

Vantazzy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic @Communicator

 

Ik had er nooit last van gehad, tot enige jaren geleden. En ik heb het idee dat het met ieder jaar steeds erger wordt.

Nu er wat regen valt heb ik er minder last van.

Grappig detail: Op SC Zeeland stond er een zeewindje en ik had nergens last van. Weer terug in mijn dorpje gelijk brandende ogen en snotteren.

 

Ook ik heb diverse tabletjes (loratadine, cetirimizine) en prevalin neusspray. Maar deze middeltjes werken maar beperkt.

Loratadine is vrij verkrijgbaar.

 

Van de week met @Stuudje in de chatbox. Ze adviseerde Claritine, maar dit bevat de gewone loratadine, niet de desloratadine zo kwam ik achter na wat internet.

 

Desloratadine zit in de volgende middelen die vrij verkrijgbaar zijn: Aerius, Desloratadine of Neoclarityn

 

Toch maar eens snuffelen bij de apotheek vandaag.

 

Hooikoorts is heel vervelend. Ik ben graag buiten, maar ik durf nu amper nog het bos in te gaan, zeker bij droog weer, omdat ik na 5 minuten al loop te snotteren, te hoesten en brandende ogen heb. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier gelukkig nooit last van, komt waarschijnlijk ook omdat moeder natuur mij zo aardig vind;)

 

Vond het wel leuk om te zien hoeveel spul er rond zweeft deze tijd van het jaar toen ik een nachtje door bracht bij @AndyJ_NL en je een zaklamp laat schijnen terwijl het donker is zie je pas hoe veel er dus is en dan is een beetje hooikoorts niet gek.

 

Ik hoop trouwens niet dat dit iets is wat ik op latere leeftijd alsnog kan ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop trouwens niet dat dit iets is wat ik op latere leeftijd alsnog kan ontwikkelen.

 

Ik heb er nooit last van gehad, tot een paar jaar terug. En ik ben nu 43.

Dus het kan altijd nog MP :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik daar ook last van met alles wat groeit en bloeit, daar ben ik jaren geleden op getest en wat bij mij heel goed de klachten verminderd is dat ik zelf jam en siropen maak van de bv vlier en linde

En het gehele jaar door gebruik ik het met water of kwark of op de boterham.

In de jam en siropen zitten ook polletjes en die zorgen ervoor dat ik er eigenlijk bijna geen last meer van heb.

Ik gebruik er geen medicatie meer voor..

Voor mij helpt dat!

En nogal heel vreemd manier voor een andere ik ruik regelmatig aan diverse bloemen, ik duw er mijn neus in en ruik ( maar dat moet iedereen maar zelf uitmaken of dat wenselijk is)

De klachten zijn bij mij bijna weg! let wel op met bijen en zo voor je je neus in een bloeiende plant duwt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit snuiten van de neus werkt in mijn geval goed, alles uit het lichaam/van het lichaam af hoef je niet van je af te knokken. Ozonizer is ook een fantastische oplossing maar dan wel in een technische geavanceerde leven.

@calimero, hahaha heb je al eens een bij op je neus gehad daarmee? Wel een goede tip om tolerantie mee op te bouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat je de berk bedoel, maar kijk eens op dit overzicht.

 

pollenkalender.jpg

 

Wat ik wel heel raar vind: tijdens mijn optredens heb ik NOOIT last van deze symptomen! Daarvoor, en daarna wel. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dit kan.

 

Dit zal vermoedelijk te maken hebben met het effect dat je lichaam tijdens een optreden vrijwel geen histamine zal aanmaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf gelukkig geen last van hooikoorts, lijkt me wel vervelend, vooral als je het liefst buiten bent zoals ik. Mijn vriendin en dochter hebben er wel in lichte mate last van. Zij gebruiken momenteel de pilletjes van de Lidl (Cetirizine) en ze zijn beiden heel erg tevreden hiermee, symptomen verdwijnen vrij snel na inname al. Tevens ook niet erg prijzig (€1,39 voor doosje met 7 pillen, 1 per dag).

 

Kan natuurlijk persoonlijk zijn maar vrij makkelijk om op jezelf te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Sinds mijn jeugdjaren heb ik al last van hooikoorts. Al was dit in beperkte mate. Sinds 2004 is de hooikoorts zo erg geworden, dat bij een zware verkoudheid ook wel eens vermoed wordt dat ik aan astma lijd. Ieder jaar lijkt het erger te worden, nu kan voor mij het hele jaar tot hooikoortsseizoen verklaart worden, in de winter en vroege voorjaar de bomen, in de zomer de grassen, en in de herfst de ambrosia. Ook lijkt de hooikoorts iedere jaar weer met andere symptomen te komen, benauwdheid, verstopte neus, prikkende ogen, en pijnlijke holten. Dit jaar lijd ik ook aan luchthappen. Daarnaast lijkt door de stress die dit oplevert ook tot een verminderde afweer te leiden, ik heb voor de tweede keer in een halfjaar tijd gordelroos. Het wordt eng zo.

 

Japio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel heel raar vind: tijdens mijn optredens heb ik NOOIT last van deze symptomen! Daarvoor, en daarna wel. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dit kan.

Heeft misschien iets te maken met adrenaline of dopamine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van mij gebruikt bijenpollen (bij de reformzaak te koop) die hij door z'n yoghurt gooit. Bij hem helpt dat voldoende om geen klachten meer te hebben.

 

Laatst was er nog een berichtje over dergelijke 'immunotherapie' het eten van een pissebed per dag: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/last-van-hooikoorts-eet-eens-levende-pissebed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dat zeer lastig kan zijn, zodanig zelf dat het je normaal functioneren in het gedrang brengt.

Permanent verstropte neus, ogen alsof er zand is in gesmeten, prikkelende keel...

Ik heb het met momenten heel erg gehad.

Maar het is niet iets dat je voor het leven hebt, het komt en het gaat. Ik heb er rond mijn twintigste heel veel last van gehad, dan is het weer geminderd, half de dertig had ik weer zo een periode, en nu is het gelukkig weer minder.

Wat niet wil zeggen dat het volgend jaar weer niet volle bak de kop kan opsteken.

En het is ook altijd verschillend, je kan allergisch zijn voor bepaalde boompollen, en rustig op een grasland rondlopen, je kan allergisch zijn voor graspollen en zonder problemen in een bos rondlopen.

Het is echt heel individueel en niet onder 1 noemer te vangen.

Ook heb ik ooit eens gelezen dat je niet noodzakelijk allergisch reageert op de pollen zelf, maar dat deze met luchtverontreiniging combineren en dat je daar allergisch op reageert (complexvorming met naar het schijnt vnml roetdeeltjes van dieselmotoren) . Of dit echt klopt weet ik niet, maar het zou mij wel een verklaring zijn waarom ik in mijn woonplaats heel veel last heb (had) van hooikoorts en aan zee niet (veel minder pollen) maar ook bv niet in de Ardennen (wel veel meer pollen van planten en bomen, maar veel minder verontreiniging van dieselmotoren, en ook natuurlijk weer meer naaldbomen ipv loofbomen)

 

Het kan inderdaad zeer hinderlijk zijn, en je kan je laten testen op individuele planten, grassen en boompollen. Dan weet je wel iets meer, maar het verandert niet veel aan de symptomen.

Als je weet dat je heel allergisch bent aan bv berkenpollen, dan weet je dat als de berken beginnen te bloeien, je een lastige periode tegemoet gaat.

Maar meer kan je met die info ook niet aanvangen. Het is niet dat er dan een kant en klare therapie klaar staat.

 

Het is een beetje behelpen met anti-histaminica, waar dan mijn ervaring is, dat ik met de ene wel gunstige resultaten behaalde, terwijl een andere totaal niet hielp.

 

Brandnetelthee zou ook helpen, en dat heeft mij met momenten ook wel verlichting gebracht.

 

Bijenpollen zou inderdaad ook kunnen helpen.

 

Maar je zult echt individueel moeten zoeken naar een voor u meest geschikte oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop trouwens niet dat dit iets is wat ik op latere leeftijd alsnog kan ontwikkelen.

 

Dat kan dus wel.

Ik heb het na mijn 45ste gekregen en gebruik loratadine sinds mijn 48ste. Afhankelijk van hoe het groeiseizoen verloopt begin ik tussen half februari en eind maart met die tabletten. Ik blijf ze gebruiken tot ca. half oktober.

Als ik de medicatie achterwege laat krijg ik vooral last van verstopte holtes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan dus wel.

Ik heb het na mijn 45ste gekregen en gebruik loratadine sinds mijn 48ste. Afhankelijk van hoe het groeiseizoen verloopt begin ik tussen half februari en eind maart met die tabletten. Ik blijf ze gebruiken tot ca. half oktober.

Als ik de medicatie achterwege laat krijg ik vooral last van verstopte holtes.

 

Die verstopte neusholtes kun je schoonspoelen met een zgn. rhinohorn.

 

http://rhinohorn.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik net voor vorige zomer met Wim Hof koude training & ademhaling begon was ik niet te genieten in het voorjaar. Nu nies ik 1x per dag, gisteren beetje lichte loopneus en de oogjes zijn blij :)

vorige zomer was ook perfect ondanks maaien 6000m2 gras!!

 

Kan natuurlijk toeval zijn maar ik voel me er ook helemaal toppie joppie door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit snuiten van de neus werkt in mijn geval goed, alles uit het lichaam/van het lichaam af hoef je niet van je af te knokken. Ozonizer is ook een fantastische oplossing maar dan wel in een technische geavanceerde leven.

@calimero, hahaha heb je al eens een bij op je neus gehad daarmee? Wel een goede tip om tolerantie mee op te bouwen!

 

Nee gelukkig niet wel close ontmoetingen :o

Het is maar een waarschuwing voor een ander die dat ook wil proberen zodat ze niet kunnen zeggen ; dat wist ik niet hoor en dat had je niet gezegd.

 

Groet

Calimero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...