Ga naar inhoud
GENEGEERD

Worden door Griekenland uitgegeven Euro-bankbiljetten waardeloos?

Tom
 Share

Recommended Posts

Weliswaar op een complotsite vermeld maar die heeft het wel van http://www.zerohedge.com/news/2015-06-16/how-find-what-country-euro-note

Dus bij het verlaten van Griekenkand uit de EU wordt gewaarschuwd dat de Griekse EU biljetten niet meer geaccepteerd worden.

De Engelse reisorganisatie Dialaflight schreef op hun blog een artikel waarbij ze vakantiegangers waarschuwden voor de mogelijke gevolgen wanneer Griekenland daadwerkelijk de Eurozone zou verlaten. Met name dat men in andere landen dan misschien geen door Griekenland uitgegeven Euro-bankbiljetten meer zou accepteren.

Ieder Euro-biljet heeft een serienummer dat begint met een letter die aan geeft van welk land het afkomstig is.

Welke letter hoort bij welk land?

De biljetten waar je altijd goed mee zit, de Duitse, beginnen met een X

Maar de biljetten waar je volgens sommigen een risico mee zou lopen, de Griekse, beginnen met een Y.

Dan hebben we Spanje met een V, Frankrijk met een U, Ierland met een T, Portugal met een M, Italië met een S, België met een Z, Cyprus met een G, Luxemburg een I, Malta met een F, Nederland met een P, Oostenrijk met een N, Slovenië met een H, Slovakije met een E en Finland met een L.

Dit is toch wel vooral interessant voor preppers die een bedrag aan contanten hebben, al dan niet voor de eventuele lange reis of anders.

Zal toch wel zuur zijn dat je Griekse biljetten nergens meer geaccepteerd worden.

Vooral als er al een tijdje overheen gegaan is en je geheime voorraad cash blijkt nog deze Griekse biljetten te hebben.

Dus de biljetten die beginnen met een Y

Effe mijn vakantie geld controleren, zit gelukkig geen Griekse biljetten bij

[ATTACH=CONFIG]19141[/ATTACH]

Bron

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet wat de status wordt van griekse biljetten.

Maar voor de zekerheid zitten in mijn cash alleen nederlandse en duitse biljetten, better save than sorry.

Als ik geld trek geef ik de biljetten van de rommel landen het eerste uit. Maar ik die niet zo veel uit de muur komen bij ons. Uit de automaat komen meestal verse biljetten van het noorden.

Maar ik moet zeggen door het langdurige geëmmer met griekenland,....... ik heb de tank van de auto altijd vol en in heb eigelijk geen vertrouwen meer in euro, dus zilver en goud hebben nu vooral mijn aandacht

Link naar reactie

If Greece does head back to the drachma, one way to make a bad situation worse would be to start randomly cancelling those notes – that makes it highly unlikely to happen.

That would most likely mean any Greek holding euro in cash and able to get them out of the country would still be able to spend them.

So, those checking their pockets and finding a Greek Y in there should have no need to panic, unless they’re playing euro Top Trumps, of course.

Bron: zie link in post TS.

Highly unlikely..... no need to panic.....

Het zou ook een chaos opleveren als ze de in Griekenland gedrukte biljetten/munten plots ongeldig zou verklaren.

Hoeveel in Griekenland gedrukt geld is er eigenlijk in omloop?

Om hoeveel bankbiljetten het gaat, is onduidelijk. Sinds december is er echter voor naar schatting €40 mrd aan geld van deposito's van de Griekse banken opgenomen. De vraag is welk deel daarvan 'onder het matras' is gestopt. Daarover bestaan geen cijfers. In Griekenland zelf wordt verondersteld dat er in totaal mogelijk voor enkele tientallen miljarden is weggestopt. Maar dat is allemaal gebaseerd op anekdotisch bewijs.
Bron: http://fd.nl/economie-politiek/1107770/failliet-griekenland-heeft-voldoende-contanten-om-grexit-nog-even-uit-te-stellen

Waarde van de totale hoeveelheid euro bankbiljetten in omloop was eind 2013 956 Miljard: https://www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/circulation/html/index.nl.html

Aangezien het kennelijk geen probleem was voor de ECB om laatst even 1100 miljard bij te drukken (fictief, betreft niet daadwerkelijk extra biljetten in omloop), zal de hoeveelheid Griekse biljetten geen groot probleem zijn voor de Euro als munt.

En toch keek ik even m'n biljetten na. Geen Griekse Y te vinden. :)

Link naar reactie

Muntunie, dus 1 munt. Discrimineren kan niet, er is geen verschil in waarde tussen een Grieks biljet en een in een ander land gedrukt biljet als je die inlevert bij dezelfde winkel. Komt bij dat de euro gewoon een wettig betaalmiddel is in dit land en weigeren van een echt biljet op basis van serienummer niet mag. Het is mogelijk dat de nationale banken die biljetten uit roulatie halen, maar zelfs dat lijkt me sterk. Het gaat hier nl niet om griekse euro's, maar enkel om het verspreiden van de productie van de biljetten ivm de grote hoeveelheden die nodig zijn en het mogelijk maken van de distributie ervan.

• Leuk 1
Link naar reactie

Muntunie, dus 1 munt. Discrimineren kan niet, er is geen verschil in waarde tussen een Grieks biljet en een in een ander land gedrukt biljet als je die inlevert bij dezelfde winkel. Komt bij dat de euro gewoon een wettig betaalmiddel is in dit land en weigeren van een echt biljet op basis van serienummer niet mag. Het is mogelijk dat de nationale banken die biljetten uit roulatie halen, maar zelfs dat lijkt me sterk. Het gaat hier nl niet om griekse euro's, maar enkel om het verspreiden van de productie van de biljetten ivm de grote hoeveelheden die nodig zijn en het mogelijk maken van de distributie ervan.

Inderdaad, een euro is een euro. Maakt niet uit welk land het papiertje gedrukt heeft. Geneuzel van complotsite's en zwamneuzen als zerohedge is slechts bladvulling. Slotje op dit topic? Het gaat immers nergens over.

Link naar reactie

Ja euro wettig betaalmiddel, maar een melding op het raam en je hoeft geen cash te accepteren, daar kan ik ook op zetten ik accepteer geen Y biljetten.

als maar genoeg mensen de Y biljetten niet vertrouwen dan zijn ze zo uit de roulatie, of dat nu terecht is of niet. Ik wil ze vast niet meer hebben. En dat is symbolisch bedoeld.

Link naar reactie

ja, maar toch......blijkbaar zijn vinden de "makers van de euro" nu ook dat het niet wenselijk is dat "men" kan zien uit welk land een biljet komt, daar dit bij de nieuwe eurobiljetten niet meer mogelijk is.......

en als de Griekse biljetten massaal worden geweigerd, dan zullen ze waarde verliezen, ofschoon ik ook niet denk dat het zo´n vaart zal lopen, maar je weet maar nooit, en als prepper probeer je voorbereid te zijn ook op minder waarschijnlijke scenario´s.....

Link naar reactie

Highly unlikely..... no need to panic.....

En toch keek ik even m'n biljetten na. Geen Griekse Y te vinden. :)

Ook hier toch better safe then sorry. Heb alle bankbiljetten nagelopen. Niet voor niets zit er onderscheid in de bankbiljetten zou je zeggen.

Hoeveel in Griekenland gedrukt geld is er eigenlijk in omloop?

Ik denk dat de afzonderlijke Europese centrale banken de hoeveelheid uitgegeven Eurobiljetten (en munten) hebben uitgegeven naar de omvang van hun Bruto Binnenlandsproduct of een andere omvangsmaat van de economie. Daarom zijn er relatief veel Duitse biljetten en munten in omloop en bijvoorbeeld een stuk minder biljetten en munten uit Luxemburg. Al weet ik het niet zeker. De kans op Griekse biljetten en munten is dus relatief klein.

Als ze uit de Euro stappen zullen ze hun geld geleidelijk aan inwisselen tegen een nieuwe munteenheid (bijvoorbeeld de drachme). En ook de Grieken zullen hun geldvoorraad geleidelijk aan inwisselen tegen de nieuwe munteenheid. Wellicht zullen ze op termijn euro's tegen de nieuwe munteenheid wegstrepen en de Griekse biljetten langzaam uit de roulatie laten verdwijnen. Ik denk dat de tekorten worden uitgewisseld tussen de centrale banken onderling en dat Griekenland als land wellicht een bepaalde schuld overhoudt of iets dergelijks. Op dat niveau zal het wellicht meer van belang zijn welke briefjes waar in omloop zijn. Maar goed, ik ben geen econoom en ik kan me niet zo goed voorstellen hoe dit experiment uit zal pakken. Ik heb er ook nog nergens een analyse van gezien. Dat het niets waard wordt lijkt me onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit. Ik heb in ieder geval geen briefjes uit Griekenland in ieder geval.

Link naar reactie

Juist omdat de Euro biljetten en muntjes uit elke Euro-land kunnen komen en door heel Europe verspreid zijn, is het pure waanzin om te denken dat griekse Euro's opeens ongeldig verklaard zouden worden. De serienummers beginnen simpelweg met een landcode zodat bij eventuele productiefouten terug te leiden is waar biljetten vandaan kwamen en het probleem opgelost kan worden. Ook kan de bank op die manier eventuele problematische series herkennen en innemen voor vernietiging.

Er is niet zoiets als "een Griekse Euro", het zijn allemaal gewoon Euro's en waar ze vandaan komen maakt niets uit. Er is geen enkele logische reden te verzinnen waarom de Eurozone opeens biljetten met een Y ongeldig zou verklaren.

Hooguit dat de banken vanaf een Grexit deze biljetten uit roulatie zullen nemen en ze dus gewoon vervangen door andere series.

Een ongeldigverklaring zou gestoord zijn en dikke paniek opleveren in een toch al onstabiele Eurozone. Gaat dus echt niet gebeuren, dat is wel 't laatste wat de Eurofielen willen, nog minder vertrouwen in de zwakke Euro.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...