Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oef, wat enorm veel keus.


Longmen

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn eerste gedachte is dat het een mes moet zijn wat ik in het bos gebruiken kan (ik woon zo'n 100 meter van een groot bos). Mijn oog viel op de Buck Alpha Hunter Rosewood, welke bij

 

Wolfswinkel €122,95 http://shop.wolfswinkel.nl/messenshop/jachtmessen/buck-alpha-hunter-rosewood-0277rws1-b

 

en bij de

 

Zakmesshop €89,00 http://www.zakmesshop.nl/product/295063/buck-folding-alpha-hunter-rosewood.html

 

kost. Het mes vind ik erg mooi en een houten lemmet heeft mijn voorkeur,

 

[ATTACH=CONFIG]19133[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte is dat het een mes moet zijn wat ik in het bos gebruiken kan (ik woon zo'n 100 meter van een groot bos). Mijn oog viel op de Buck Alpha Hunter Rosewood, welke bij

 

Wolfswinkel €122,95 http://shop.wolfswinkel.nl/messenshop/jachtmessen/buck-alpha-hunter-rosewood-0277rws1-b

 

en bij de

 

Zakmesshop €89,00 http://www.zakmesshop.nl/product/295063/buck-folding-alpha-hunter-rosewood.html

 

kost. Het mes vind ik erg mooi en een houten lemmet heeft mijn voorkeur,

 

[ATTACH=CONFIG]19133[/ATTACH]

 

Mijn vader heeft dit mes al een aantal wat jaren en draagt het tijdens lange wandelingen in het bos bij zich. Hij is er nog altijd blij mee. Zeer rigide mes met zeer strakke sterke lock up, lemmet beweegt niet meer. Mijn pa heeft de versie met de rubberen scales (synthetisch iets). Is misschien wat handiger qua grip. Mooi stevig mes, dik lemmet.

Echter is de "grind", manier waarop hij geslepen is, niet optimaal voor in de bossen.

 

De anderen zeiden het ook al: Neem sowieso een Mora. Super goed(koop).

 

Qua multitool altijd voor een Leatherman gaan, kan je nooit een fout mee maken. Draag er al 2 jaar dagelijks eentje bij me, nog altijd top. Terwijl t een van de goedkopere is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dank u! Ben al lid van de groep, zal morgen ff verder checken.

Ja dat dacht ik al haha :)

 

De groep is niet zo actief meer, want die was bedoelt om SC op te zetten en dat is gelukkig gelukt. :p

(je hebt daar ook geen "@" functie, dus reactie laten op zich wachten).

 

Je ziet vanzelf wel een topic verschijnen "SC Huppelepup" en dan kan je kijken of je in de gelegenheid bent daar heen te gaan.

 

Ben benieuwd of @CMFC1988 al is bijgekomen van zijn evenement en weer wat in de planning heeft.

 

Over messen:

Mora en Leatherman zijn inderdaad de basis, wat mij betreft.

Daar kan een vouwmes bij, voor alledaags gebruik. EDC.

Maar een vast mes hoort zeker bij de uitrusting. Een van de merken die hier vaker genoemd zijn. Keuze zat inderdaad.

Vast mes, omdat je met een vouwmes geen zwaardere dingen kan doen, zoals b.v. batonnen.

En daarna komen nog de grotere dingen, zoals grote messen, kapmessen en bijlen (ook weer in verschillende maten, afhankelijk van het doel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte is dat het een mes moet zijn wat ik in het bos gebruiken kan (ik woon zo'n 100 meter van een groot bos). Mijn oog viel op de Buck Alpha Hunter Rosewood

 

Mooi messie!

 

Mijn advies/strategie is: Bepaal eerst je budget en koop daar twee (of evt 3) messen voor: een zakmes a la EDC (Every Day Carry, dus w.s. niet te dik) en een vast mes/lemmet. Eentje die tegen een stootje kan. Koop geen crap! Het hoeft niet duur te zijn, meer dan genoeg reviews op het forum en de rest van het internet. En het oog wil vast ook wat ;) dus zou zeker eentje nemen waar je echt blij van wordt, waar je liefst de hele dag mee wilt spelen ... als je bv een sexy zakmes neemt, kan je bv er een goedkope Mora bij doen als vast mes. De Mora Companion MG is een prima instappertje, maar de Mora Bushcraft is zijn meerprijs wel erg waard imho.

 

En als je nog een derde snijding wil, zou een machete ook leuk zijn voor de compleetheid en allroundless, maar een backup zakmes en/of backup vast mes is ook geen overbodige luxe. Een backup voor je backup he, is het preppers motto :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga eens kijken op http://www.2sharp.nl een mora is zelfs al beter dan een BG mes .

vraag je af waar gebruik ik hem voor en welk type staal wil ik hebben (HC of RVS )

neem geen holle handsvaten (Rambo) en onthoud een groot mes kan alles wat een klein mes kan maar...,

een klein mes kan niet alles wat een groot mes kan denk goed na over de grote als je mes het enigste is wat je over hebt

wat moet je ermee kunnen doen ......

 

my 2 euro centen ......

 

groetjes en een poot van idefix :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie input. Ik moet inderdaad af van het 'mooi' idee. De Buck Alpha Hunter Rosewood kan er 'mooi' uitzien, maar hij moet wel effectief en 'usable' zijn. De Buck zet ik voorlopig in de ijskast en ik zal me richten op de basis, een Leatherman en een Mora. Dit kan ik later altijd nog uitbreiden met zoiets als een Buck.

 

Waar moet ik op letten bij een Leathermann? Weer veel typen met tig functies en prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Longmen Ik ben zelf begonnen met een victorinox Ranger, heb nu Mora, een victorinox swisschamp, Leatherman sidekick en als laatste aankoop heb ik na lang wikken en wegen ook een Fallkniven F1 gekocht. Een Hultafors bijl zit er nog aan te komen; die word komende week bezorgd. Weet waar je aan begint; voor je het weet heb je een arsenaal aan messen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Longmen Ik ben zelf begonnen met een victorinox Ranger, heb nu Mora, een victorinox swisschamp, Leatherman sidekick en als laatste aankoop heb ik na lang wikken en wegen ook een Fallkniven F1 gekocht. Een Hultafors bijl zit er nog aan te komen; die word komende week bezorgd. Weet waar je aan begint; voor je het weet heb je een arsenaal aan messen ;)

 

Dat weet ik haast wel zeker. Is hetzelfde toen ik begon met klassiek scheren. Heb nu zoveel krabbers, mesjes en scheerzeep dat ik er jaren mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groep is niet zo actief meer, want die was bedoelt om SC op te zetten en dat is gelukkig gelukt. :p

(je hebt daar ook geen "@" functie, dus reactie laten op zich wachten).

 

Je ziet vanzelf wel een topic verschijnen "SC Huppelepup" en dan kan je kijken of je in de gelegenheid bent daar heen te gaan.

 

Aaaah. Is goed, ik wacht af! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik nu aan het doen. Blijft over dat de keuzes huge zijn.

 

Leatherman Wave is top, wel wat prijzig. Ik loop het liefst ook niet rond met een dure multitool en zakmes. Als de politie je moet hebben dan kan je ze inleveren en moet je er misschien zelfs afstand van doen. Dus liever als EDC de wat goedkopere line, maar daar is ook helemaal niets mis mee trouwens. Ik draag een Leatherman Wingman bij me, voor 2 jaar al zoals ik zei. Gebruik het toch wel om de dag en op werk. Schaar zit erop, heel handig. Het mesje wat erop zit is echter "partially serrated", is op zich wel handig maar vanwege het dunne snijvlak worden ze wel minder scherp en zijn natuurlijk moeilijk te slijpen. Maar goed een multitool draag je niet bij je voor het mes. Daar heb je een folder voor.

 

Windmill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zojuist mijn nieuwe aanwinst binnengekregen, een Type D.

821667_01_original_british_survival_knif_640.jpg.c7868250bba6029c480650d40c063e27.jpg

 

Ik heb dit mes gekozen omdat ik hier mooie/emotionele ervaringen mee heb, dus voor mij een aanwinst.

Jammer genoeg laat de afwerking te wensen over, scherpe randen aan het heft, puntlas/solderingen en een medium geslepen lemmet (zoals vaak uit de fabriek)

 

Hier nog wat meer info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar opmerkingen van mij kant, in zowel survival, preppers en misschien wel een tactische kant..

 

1. Behandel je mes met respect, net als alle andere uitrusting, kan je leven er van af hangen, zorg dat de scherp zijn en scherp blijven.

2. Een mes voor alles bestaat niet. koop liever twee goedkopere mora bushcraft messen dan een stoer tactisch mes..

3. De meeste tactische messen, voldoen eigenlijk maar slecht aan je gebruiksdoelstellingen, en er zijn vaak in strijd met de wapenwet...

4 Koop liever een Full-tang bushcraft style mes, die (bijna altijd) dagelijks kan dragen, en er uitziet als je dagelijks gereedschap, en niet iets wat maar het beeld op roept van een wapen.

5. Draag een mes, onopvallend, zodat je hem regelmatig kan dragen, Maar let op, een mes wat er er tactisch uitziet, onopvallend gedragen, kan enorme problemen opleveren bij een staande houding. Bij iets wat je draagt als "gereedschap", heb je dat niet..

6. Een prepper, bushcrafter, survilist, heeft natuurlijk niet genoeg aan 1 mes.

7. Wil je een groot mes, koop dan een kapmes of een parang of iets vergelijkbaars, maar soms is een bijl handiger

8. Naast de ratio, moet een mes passen bij jou, lekker in de hand liggen, het gewicht moet goed aanvullen. neem in ieder geval een mes voor leven, die je koestert, aandacht geeft, en mee werkt en de rest van je leven met je op reis gaat.

9 Kijk ook even welke snede je wilt.

 

102151d1343264851-scandi-grind-angle-grinds2.jpg

 

Mijn aanbevelingen van commercieel verkrijgbare messen, die al een tijdje met mij bijna dagelijks op reis gaan.

Fjallkniven F1 convex grind of vergelijkbaar. veel groter werkt niet, eenvoudig bij te werken in het veld.

Condor Bushslore : Scandi-grind, simpel full-tang mes, meer geschikt voor vele toepassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...