Ga naar inhoud
GENEGEERD

Budgetteren en boekhouden


Nebreg

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Hierbij mijn eerste bijdrage aan het forum. Ik heb gekozen voor een onderwerp waarmee we onzelf in de afgelopen 7 jaar de grootste dienst hebben bewezen: budgetteren, wat we later hebben uitgebreid naar boekhouden. Vrijwel iedereen zal hier het nut hiervan wel inzien of dit al doen. Misschien dat er daarom niet heel veel over te vinden is op het forum?

 

Wijzelf hadden voor het budgetteren een financiële optater voor nodig. We kochten ons huis namelijk vlak voordat de financiele crisis begon en hebben bijna 2,5 jaar met dubbele lasten gezeten. De makelaar was er destijds van overtuigd dat het appartement binnen 3 maanden verkocht zou zijn.

 

We waren destijds niet rijk, maar we hoefden ook niet echt op de centen te letten. We spendeerden niet uitbundig en er bleef genoeg geld over aan het einde van de maand. Met twee huizen was dat wel anders. We konden de lasten van beide huizen dragen (anders hadden we het nooit gedaan), maar er bleef niet veel over. Dat was onze eerste keer budgetteren.

 

In de loop der tijd hebben we het budgetteren verder verfijnd en houden nu 3 jaar een serieuze boekhouding bij. Door bewuster om te gaan met geld, zijn we stukken minder gaan uitgeven. We hebben veel rust gevonden nu we weten wat waar naartoe gaat en wat wanneer nodig is. Alles wat per jaar wordt afgerekend, wordt per maand gespaard. Alles wat we "krijgen" van de overheid houden we heel bewust buiten de begroting, omdat het over het algemeen toch terug wordt geschroefd/afgeschaft en we hierdoor niet in problemen willen komen.

 

Budgetteren, boekhouden en een bewustere leefstijl heeft ons veel rust gegeven. De resultaten:

- We zijn kritischer gaan kijken naar wat we nou echt nodig hebben en wat overbodig was. Dit scheelt inmiddels ruim 250 euro per maand ten opzichte van "vroeger".

- Mijn vrouw kon minder gaan werken, wat zowel haar gezondheid als aandacht voor onze kleine ten goede komt.

- De HRA wordt volledig gebruikt voor woningverbetering en/of extra aflossing.

- Vakantiegeld is echt vakantiegeld geworden.

- In vrij korte tijd hadden we 2x het volledige eigen risico voor de zorgverzekering gespaard (aparte grootboekrekening).

- Het brandstofverbruik woon-werk met de auto is gedaald van 1:13,2 naar 1:16,4 (fabrieksopgave is 1:14,4).

- Ik ben scooter gaan rijden wat de kosten binnen twee jaar verder heeft verlaagd. Binnen de stad doen we vrijwel alles lopend. Hopelijk verlengt dit de levensduur van de auto.

- Naast alle potjes is er een (extra) groeiende calamiteitenreserve, zodat de potjes in stand blijven als b.v. de wasmachine stuk gaat.

- Een (1) spaarrekening met het totaalsaldo van alle spaardoelen/grootboekrekeningen en geen omschrijvingen meer bij overboekingen en opnamen.

 

Voor de begroting gebruiken we een (zelfgemaakte) budget-tool in Excel. Deze heb ik gepubliceerd op https://github.com/prephub/financials.

Voor het boekhouden gebruiken we het gratis programma SpeedBalance (versie 6, http://www.speedbalance.nl). Ook hiervan zal ik nog een (ingevuld) voorbeeld online zetten.

 

Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en op-/aanmerkingen.

 

Groeten,

 

Gerben

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Nebreg : Uiteraard hebben we hier wat aan, waarvoor mijn dank. Dit soort zaken kunnen ons allen boven het hoofd hangen en middelen/maatregelen kunnen ons hierbij helpen. Bovendien laat het ons zien dat we NU vooral moeten preppen, zolang de financiën dat toestaan, omdat als de strop om onze hals verder zal worden aangetrokken we minder financiëel in staat zijn om nóg slechtere tijden te kunnen pareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Budgetteren/boekhouden is een zeer nuttige vaardigheid voor iedereen, ongeacht zijn of haar financiële situatie. Helaas is dit voor de meeste mensen geen populair onderwerp en wordt er ook nauwelijks aandacht aan besteed in het openbaar onderwijs, kinderen moeten talloze onzinnige taal- en grammaticaregels stampen maar het maken van een Excel-sheet met daarin inkomsten en uitgaven zit er niet in. Ach ja, onze overheid krijgt het ook niet voor elkaar dus dan kun je het de simpele burger eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat zij het voorbeeld van hun regenten volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op de basisschool en middelbare school werd er ook niet over gerept. Ik heb ooit van mijn oma geleerd: je spaart de helft van je zakgeld en de andere helft heb je om uit te geven. Wat je niet uitgeeft, stop je gewoon weer in de spaarpot. Dat heb ik toen lang volgehouden, tot de tijd van uitgaan kwam. Desalwelteplus heb ik altijd minimaal 1000 gulden en later 750 euro op de spaarrekening gehouden en een bijbaantje gehad.

 

Uiteraard liggen de maandelijkse lasten nu anders. Het maandelijkse sparen ligt nu iets boven de 16% en kan indien nodig opgevoerd worden naar 20% als we de leuke dingen schrappen. Bij het stoppen met afschrijven van de auto komen we nog verder. Door een paar scenario's, inclusief een "beiden werkloos" eens door te rekenen (kasboek kopiëren en aanpassen) weet je hoe je hoe lang je het volhoudt zonder betalingsachterstanden op te lopen (met en zonder WW). Voor ons was dat langer dan we verwacht hadden, wat ook weer voor extra rust zorgde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige post @Nebreg Gerben

 

 

In mijn ogen een van de belangrijkste zaken om goed inzicht in je in en uitgaven te hebben en weten hoe je er voorstaat. Voor mij is het helder maar als ik zie en hoor in mijn omgeving is het vaak een administratief drama. En zolang er genoeg geld binnenkomt heeft het vaak geen enkele meerwaarde voor deze mensen om dit wel te gaan doen. Dat het misschien niet het leukste werk is om te doen begrijp ik maar geeft zoveel rust, inzicht en je houdt gewoon weg mee geld over aan het einde van de maand of periode. Op school zouden ze dit veel meer moeten doen en ook de ouders om hun kinderen dit bij te brengen. Je hebt er een leven lang plezier van en gaat veel dieper in dan de meeste mensen beseffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige post @Nebreg Gerben

 

 

In mijn ogen een van de belangrijkste zaken om goed inzicht in je in en uitgaven te hebben en weten hoe je er voorstaat. Voor mij is het helder maar als ik zie en hoor in mijn omgeving is het vaak een administratief drama. En zolang er genoeg geld binnenkomt heeft het vaak geen enkele meerwaarde voor deze mensen om dit wel te gaan doen. Dat het misschien niet het leukste werk is om te doen begrijp ik maar geeft zoveel rust, inzicht en je houdt gewoon weg mee geld over aan het einde van de maand of periode. Op school zouden ze dit veel meer moeten doen en ook de ouders om hun kinderen dit bij te brengen. Je hebt er een leven lang plezier van en gaat veel dieper in dan de meeste mensen beseffen.

 

Als het (kortzichtig gesproken) neerkomt op een 'besparing' in de portomonnee dan zijn een heleboel Nederlanders er opeens wel heel gevoelig voor ;)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een aankoop of betaling stellen wij ons de volgende vragen :

 

1. Wil ik het goed of de dienst ? Heel vaak is het verrassende antwoord hierop 'nee'. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwste model smartphone, de laastse computer of windowsversie, een verzekering tegen overlijden (hoezo verzekering ? Dat is toch geen onzekerheid maar een zekerheid???), dubbele verzekeringen, inboedelverzekering, te dure omnium voor te oude auto, nieuwste gadget, hipste kledingmerk, een of andere bevlieging, ...

 

2 Heb ik het nodig ? Heel vaak is het verrassende antwoord ook 'nee'. Alleen door deze vragen te stellen vermijden we 50% van de aankopen. Zijn er andere, betere, intelligentere oplossingen ?

 

3 Heb ik het nù nodig ? Of kan de aankoop nog wat wachten ? Heel dikwijls is dat het geval, en als dat het geval is, keer dan terug naar vraag twee.

 

Toch een opmerking terzijde. We zijn hebben meer dan twintig jaar gespaard en zijn daar intussen mee gestopt. We houden geen boekhouding meer bij, of een huishoudboekje. We leven nu van maand tot maand om enkele redenen:

 

- We vinden het niet meer nodig omdat we genoeg gespaard hebben om de rest van ons leven op een fijne manier verder te kunnen.

- We ons uitgavenpatroon dermate hebben aangepast, dat we toch veel minder nodig hebben dan anderen.

- We liever investeren in dingen de geld/besparing opleveren ipv een zak geld op de bank te hebben.

 

We spaarden genoeg door :

 

- verstandige investeringen op het juiste moment waardoor we het geld niet écht hoefden te sparen maar onze aankopen gewoon snel meer waard werden.

- een bescheiden levensstandaard

- de kracht van samengestelde intrest. De spaarcentjes van twintig jaar geleden hebben intussen gejongd en ook die jongen hebben intussen kleintjes gekregen.

 

In tijden waarin het minder gaat, geven we door de band meer uit omdat we dan extra veel oog hebben voor besparende maatregelen. Denk hierbij aan : energiebesparing, zuinige auto, eigen waterbron, zonneboiler, led verlichting, ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic. Een zeer nuttige bijdrage. Ik weet dat veel mensen budgetteren niet zo sexy vinden, maar je kunt er veel geld mee besparen. En dat geld kun je weer investeren in duurzame goederen (duurzame kleding, zilver, andere tools) of het afbetalen van de lening ;).

 

Overigens vind ik de deugd van het budgetteren interessant voor iedere Prepper. Opletten wat je waaraan uitgeeft is voor een Prepper zeer belangrijk als je dat moet leren tijdens SHTF, dan ben je mooi te laat. In die zin dus ook een zeer belangrijke vaardigheid.

 

Los van de kosten sowieso een deugd om zo ascetisch mogelijk te leven. Het maakt je bewuster van de dingen die je hebt en de zaken die je aanschaft. Het is goed voor het milieu, gezondheid, buikomvang en portemonnee. Bovendien geeft het ook een gevoel van overzicht en discipline over je eigen impulsen.

 

Tijdens mijn studententijd heb ik vaak nog wel uitbundig geleefd, maar nadien heb ik mijn leefstijl wel aangepast:

 

(1) Minder eten. Eten altijd doseren met een weegschaal, hoeveelheden voedingscentrum aanhouden.

(2) Minder vlees eten. Vlees is duur en milieuvervuilend. Bovendien moet je in het geval van SHTF met minder vlees afkunnen en er niet afhankelijk van zijn.

(3) Zo min mogelijk snoepen; geen snoep en chocola kopen. Alleen met bezoek en met verjaardagen hebben we hier snoep, chocola en taart in huis.

(4) Gooi NOOIT voedsel weg!

(5) Letten op acties en let er ook op dat die acties hout snijden.

(6) Investeren in gebruiksmiddelen die je intensief gebruikt. Mijn bij aankoop veel duurdere survivalkleding gaat veel langer mee dan dan t-shirts van de Wibra/Zeeman/Hema. Zelf heb ik t-shirts van Mammoet, omdat deze met gemak 8 jaar meegaan.

(7) Zoveel mogelijk fietsen. Dit bijhouden met apps zodat het een sport is om zoveel mogelijk te fietsen. Hiermee is het makkelijker te verleiding van de auto/bromfiets te weerstaan.

(8) Vraag nuttige dingen tijdens je verjaardag. Ik heb afgelopen verjaardag bijvoorbeeld een Victorinox-mes gekregen. Nu denk ik bijvoorbeeld aan een powerpack of een mooie zaklamp op zonnecellen. Dat is beter dan een boek dat je toch niet leest of prullaria waar je toch geen reet mee kan.

(9) Aankoopbewijzen van grote aankopen goed bewaren (als het stukgaat heb je de garantiebewijzen waarmee je het kunt inruilen).

(10) Koop zaken tweedehands. Vooral een tip voor mensen met jonge kinderen. Wat is er mis met een tweedehands kinderwagen? Of een tweedehands kinderfiets?

(11) Zorg voor een deugdelijke en overzichtelijke opslag. Ik ken mensen die bijvoorbeeld altijd nieuwe spijkers en schroeven kopen, omdat al hun eerdere aankopen door elkaar liggen en ze niets terug kunnen vinden.

(12) Let op energieverbruik. Houdt de temperatuur laag (19 graden of zelfs 18 graden), kook nooit meer water dan nodig is, gebruik deksels op pannen, leer consequent aan om lampen uit te doen als je niet meer in een kamer bent (enzovoort). Dit kun je het beste leren door dagelijks de meterstanden op te nemen, wordt het vanzelf leuk om te kijken waar je op kunt sparen. Je gaat vanzelf wat minder lang douchen ;-) !

(13) Wees niet onnodig verzekert, spaar het geld dat je bespaart op een hoger eigen risico op op je spaarrekening.

(14) Leen gebruiksgoederen die je zelf nauwelijks gebruikt. Ik ken mensen die de duurste gereedschap kopen, maar het nooit gebruiken. Ik leen of huur duur gereedschap dat ik vrijwel nooit gebruik.

 

Zonder enkel te zijn aangewezen op de Euroshopper of Aldi lukt het ons om als gezin (3 personen) rond te komen van gemiddeld 12,5 euro per dag aan voedsel waar het Nibud minimaal(!) zo'n 15 euro per dag rekent. 2,5 euro per dag is op jaarbasis 912,50. En dat is alleen wat we uitsparen op kosten voor eten :) Andere tips zijn volgens mij wel min of meer gegeven. Zoals @lewieke al aangaf: denk altijd na voordat je iets koopt. Als je van winkelen houdt doe je er goed aan om ook dat enigszins te beteugelen. Dan voorkom je impulsaankopen.

 

Hoe dan ook denk ik dat er voor de meeste mensen nog meer geld te besparen is. Geld dat je vervolgens in nuttigere dingen kunt steken of onderbrengen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...