Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kuikens


Two Socks

Aanbevolen berichten

Héhe, eindelijk eens kuikens! In al die 12 jaar dat wij hier kippen houden, hebben we nog nooit eerder kuikens van eigen kip gehad. We hebben er nu 7;). Het ras is Noord-Hollandse Blauwe (Hoenders), een van de grootste kippenrassen die er zijn, op Bramha's en Jersey Giant's na. Het ras is in de jaren 50 van vorige eeuw in, je raad het misschien niet, Noord-Holland gefokt als vleeskip. Hierdoor zijn het zulke grote kippen, onze haan is ondertussen bijna een jaar oud en zowat 5 kilo zwaar. Sinds een week geleden is de 2de broedse hen op broedeieren gezet:o.

 

Het eerste kuikentje komt tevoorschijn

Foto-GO3OHLSE-D.jpg

 

4 dagen oud

Foto-FZM3I6DG-D.jpg

 

6 weken oud, lekker in het zonnetje met z'n allen!

Foto-NZMSQKU4-D.jpg

 

Tevens zijn ze vanaf vandaag op te halen, betreft 5 haantjes en 2 hennetjes.

Geïnteresseerde mogen een pm sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Sinds gisteravond is de 2de leg kuikens uitgekomen. Ditmaal 7 eieren onder de kip gedaan, en alle 7 zijn uitgekomen in een tijdsbestek van 6 uur. Ze zien er allemaal gezond uit, er zat ook niets vreemds in de lege eierschalen. Hopelijk dit keer wat meer hennen dan hanen.:D Deze kloek is zo rustig en subtiel dat ze het helemaal niet erg vind als je de kuikens aanraakt en even wegpakt om te bekijken.

 

Foto-GTJMGVEB-D.jpg

 

Foto-KIWNFID8-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

geweldig,

 

echt zodra ik een eigen huis heb waar een redelijke tuin aan zit ga ik ook kippen houden.

 

het lijkt me echt super,

 

het is jammer dat het nu niet kan want mijn moeder wil het niet en dan oppert ze dat de tuin te klein is voor een kippenhok ( 30m2 dacht ik )

 

en dan zou ik met twee leghennen al blij zat zijn. gewoon een stukje onafhankelijk zijn. lijkt me echt super leuk

 

leuk initiatief @Two Socks

Link naar reactie
Delen op andere sites

30m2 is niet klein voor 2-3 kippen hoor, bij ons is de ren 45m2 met 9 kippen. Dan lopen ze in het weekend los op ons erf (redelijk groot). Als de tuin gewoon gras met plantjes is kan het, neem minimum maatstaaf grote kip: 1m2 nachthok, 1,5m2 ren voor 1 kip. als je dat nou ruim neemt met 1,5m2 voor nachthok en de ren zo groot mogelijk, dan zit je meer dan goed voor die beestjes @konijn. En dan kan je elke dag lekkere verse eieren rapen! in tegenstelling tot de ruim 2 weken oude eieren uit de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30m2 is niet klein voor 2-3 kippen hoor, bij ons is de ren 45m2 met 9 kippen. Dan lopen ze in het weekend los op ons erf (redelijk groot). Als de tuin gewoon gras met plantjes is kan het, neem minimum maatstaaf grote kip: 1m2 nachthok, 1,5m2 ren voor 1 kip. als je dat nou ruim neemt met 1,5m2 voor nachthok en de ren zo groot mogelijk, dan zit je meer dan goed voor die beestjes @konijn. En dan kan je elke dag lekkere verse eieren rapen! in tegenstelling tot de ruim 2 weken oude eieren uit de supermarkt.

 

ja dat is waar.

 

alleen mijn moeder gebruikt de tuin als excuus om gewoon niet te hoeven zeggen dat ze geen dieren wil. maar ach ik word volgende week 18, ik hoop binnen 5 jaar uit huis te zijn, en misschien zelfs al de ruimte in de tuin te hebben om zelf kippen te houden.

 

mijn moeder houd wel van dieren maar voelt zich dan te veel gebonden omdat die beestjes ook eten moeten krijgen enzo, en dan geeft weer complicaties als we op vakantie gaan. kijk daar zijn vast wel oplossingen voor maar mijn moeder vind het ook een stukje rustiger voor haar hoofd als er geen dieren zijn. maar daarom moet ik dus nog even wachten.

 

het is neit dat ze denkt dat verse eieren overschat worden, want een vriendin van haar heeft een boerderij, en haar zoon heeft krielkippies en daar krijgt mijn ma soms ook een doosje eitjes van mee. heerlijk.

 

bedankt voor de tips in elk geval, die vuistregels ga ik onthouden. succes met de kuikens! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...