Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] SOG Seal Pup Elite [knivesandtools.nl]


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Leuk, ben benieuwd ook naar jouw mening erover. Ik zit ook nog te dubben of ik deze zal aanschaffen ...

 

 

Ik heb de SPE ook en sluit me volledig aan bij KS. Uitstekend mes maar voor bomen vellen zijn andere tools. Overigens is dit de kleine versie, er is ook een grotere mocht je geïnteresseerd zijn. Zie ook het marktplaats topic waar 1 van onze leden deze aanbied/aanbood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Lees het nu pas. Prima review inderdaad. Ben het alleen niet eens met de 9 voor staal - AUS-8 krijgt van mij als 'outdoor-fixed-blade-staal' een 5. Voor een zakmes is het oké, maar ik zou nooit een survival fixed blade van AUS-8 kopen en zou dat ook een ieder afraden.Voor minder geld koop je een goede Ontario SP of een bijltje en een zakmes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees het nu pas. Prima review inderdaad. Ben het alleen niet eens met de 9 voor staal - AUS-8 krijgt van mij als 'outdoor-fixed-blade-staal' een 5. Voor een zakmes is het oké, maar ik zou nooit een survival fixed blade van AUS-8 kopen en zou dat ook een ieder afraden.Voor minder geld koop je een goede Ontario SP of een bijltje en een zakmes.

 

Vind je het staal te hard of te zacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KS veel te zacht. Je kan het knetter scherp krijgen maar verliest ook snel z'n scherpte. En voor een stainless steel roest het relatief snel.

 

Gin-1, ATS-55, 8A, and 440C comprise the next group. These steels will usually be stronger than the previous group, and more wear-resistant. Generally speaking, they retain excellent stain resistance properties, though ATS-55 sticks out here as not particularly stain resistant. 8A is also worth a mention, with some vanadium content, it can take an extremely sharp edge very easily, but is also the weakest and least wear-resistant of this group. Ref - Gin-1 vs. ATS-55 vs. AUS-8 vs. 440C Steel Composition Comparison.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard ben ik niet zo ver gegaan als drie weken mes in bak zout water leggen, dus hoe roestvast het is, weet ik niet. Ik heb gemengde gevoelens bij hard staal, het is al snel te hard en daardoor broos.

 

Voor de zekerheid: ik denk dat elk stainless staal zal roesten als je het drie weken in een bak water legt, laat staan in zout water. H1 en X15Tn zijn volgens mij de enige stalen die niet kunnen roesten en daarmee bestand tegen zoutwater. Van H1 weet ik in ieder geval zeker dat het 0,0 carbon bevat. Zowel roestvaste stalen als niet roestvaste stalen kunnen broos zijn, want carbon kan broos zijn. 1095 is veel brozer dan 1055. Maar zolang je geen betonnen muren wil omhakken, ondervind je van die broosheid relatief weinig hinder. Helemaal als we praten over bijvoorbeeld stainless 154CM, S30V, S35VN of Elmax. Maar ja, als je je S30V mes zoals ik een keer op de betonnen stoeptegels laat valen, dan wil het - zoals elk staal - wel chippen. Broosheid hoeft niet altijd samen te hangen met hardheid. De toevoeging van molybdenum voorkomt bijvoorbeeld broosheid. AUS-8 heeft daar trouwens erg weinig van. (Daarnaast maakt het type en de hoek van de edge natuurlijk ook uit - geen type sterker dan een convex edge.) Elk voordeel heb z'n nadeel. AUS-8 is stainless en relatief goedkoop, dat zijn de voordelen. Maar als je één vast mes voor je BOB wil preppen om na een SHTF regelmatig hout te bewerken en dieren mee te slachten zou ik persoonlijk zeker niet voor AUS-8 gaan en geef ik het persoonlijk dus een mager zesje in plaats van een 9. Niks aan te merken op je review verder en ik snap dat het mes je is aangeboden en niet zelfgekozen is, maar de enige kanttekening die ik persoonlijk dus wenste te maken was het cijfer voor de staalsoort. Of course we can agree to disagree. Ieder heeft zijn voorkeuren uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KS Fijne review, en @JD en Prepass vooral fijne commentaren en toevoegingen. Zeer leerzaam.

 

een paar overdenkingen van mijn kant af.

Dit type mes verlies, net als bijvoorbeeld een Mora en en Opinel vrij snel zijn scherpte, maar daar staat tegenover dat je ze desnoods kunt wetten op de achterkant van een koffiemok. Dat heeft in survivalomstandigheden uiteraard voordelen.

Serrated ben ik zeker geen liefhebber van, met als enige uitzondering een rescue mes iod

Ik vind de prijs een obstakel.

In die range zou ik eerder een paar tientjes meer uitgeven voor BV een Fallkniven S1(primair kamperen e.d ca € 150,=) , iets minder voor een Ka-bar black Tanto(primair defence € 80-120 en voorzien van een klein stukje serrations) of veel minder voor BV twee mora NPIYLO companions (€ 13,= p/st).

 

Ik en ken al deze modellen en heb ze ook al veel outdoor gebruikt. Ik kan ze dus met een gerust hart aanraden.

 

Ik kan me wel indenken dat het model sommigen zal aanspreken en ja, over smaak valt niet te twisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas

Dank. Ik wil me niet begeven op het vlak van de alternatieven, want daar vind ik dit persoonlijk niet de plek voor. Ik vind dit mes ook te duur en ben zoals bijna iedereen ook geen fan van serrations, maar dat is nou eenmaal wat aangeboden is door KaTo en niet de keuze van KS. Prijzen van Amerikaans spul in Europa zijn immer absurd: dit mes kost bij BladeHQ 61 - 67 USD, oftewel ongeveer de helft. (Nog absurder voorbeeld ter illustratie: de SOG Fasthawk kost bij BladeHQ 30 USD; bij KaTo 70 EUR.) Overigens denk ik dat afgezien van S30V alle andere voorbeelden ook prima op een koffiemok zijn te slijpen als het moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je eigenlijk wel een punt mee. De Fallkniven is trouwens ook te koop bij Kato, sterker nog, ik heb hem daar weg:).

Die slijp ik liever niet op een koffiemok trouwens want dan kom ik aan koffiedrinken niet meer toe.

Vind persoonlijk makkelijk slijpen belangrijker bij survival dan edge retention, bij shtf daarentegen heb ik liever edge retention, dus helaas moet ik meerdere messen hebben:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je eigenlijk wel een punt mee. De Fallkniven is trouwens ook te koop bij Kato, sterker nog, ik heb hem daar weg:).

Die slijp ik liever niet op een koffiemok trouwens want dan kom ik aan koffiedrinken niet meer toe.

Vind persoonlijk makkelijk slijpen belangrijker bij survival dan edge retention, bij shtf daarentegen heb ik liever edge retention, dus helaas moet ik meerdere messen hebben:p

 

Hè, vervelend is dat toch, dat je meerdere messen nodig hebt....mijn mooie vrouw vraagt het zich ook altijd af; waarom nog een mes? Antwoord is tegenwoordig waarom heb jij twaalf sjaals, vijftig schoenen, twintig tassen.....dat helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo skilled ben ik niet eens lol. Ik kan een convex edge nog niet eens slijpen op een steen laat staan een koffiemok.

 

Meld je dan als de wiedeweerga aan bij VPP afd Noord Holland bij Bolo, dan zullen we dat eens haarfijn doornemen op de eerste buksendag Noord Holland....dan kun je zelfs leren welke stenen je kunt vinden buiten om je mes scherp te krijgen. Ook de truc met de stenen koffiebeker. Dan is een keihard mes inderdaad niet optimaal, een gewone Mora of Opinel does the trick zeker wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meld je dan als de wiedeweerga aan bij VPP afd Noord Holland bij Bolo, dan zullen we dat eens haarfijn doornemen op de eerste buksendag Noord Holland....dan kun je zelfs leren welke stenen je kunt vinden buiten om je mes scherp te krijgen. Ook de truc met de stenen koffiebeker. Dan is een keihard mes inderdaad niet optimaal, een gewone Mora of Opinel does the trick zeker wel...

 

Haha, lief van je! Maar ik denk niet dat je beseft wat het betekent een convex edge, convex te slijpen op een steen laat staan een koffiemok. Ik heb me al lang aangemeld als het goed is. En ik weet ook al lang van stenen en koffiemokken. Een mes slijpen op een steen of koffiemok zou me ook wel lukken in een noodsituatie, als het echt moet, maar een convex edge, convex slijpen op een steen of koffiemok, dat zie ik er hier weinig doen. Ik denk dat de meesten zo niet alle forumleden met hun koffiemok hun convex edge in een v-edge veranderen als je begrijpt wat ik bedoel. En m'n convex edge verneuken, dat kan ik zelf ook wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

\ Ik heb me al lang aangemeld als het goed is.

 

Vriendelijk het verzoek (indien geinteresseerd) om de mensen die toegevoegd willen worden op afdeling Noord-Holland mij een PM te sturen.

 

Dank!

 

Curieus. Geen PM gezien?

 

Maakt niet uit, uitnodiging ASAP in je inbox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En m'n convex edge verneuken, dat kan ik zelf ook wel ;)

 

Been there, done that.

Bijgaand een link van waaruit ik begonnen ben convex te slijpen. http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/751826/tp/0/all/1/

Ik kom er tegenwoordig ook met een steen wel mee uit,maar dat heeft me wel een jaartje of 2 gekost voordat ik tevreden was over de resultaten. Levert wel een immense verzameling min of meer convex geslepen aardappelschilmesjes op:p Voor het gemak heb ik twee eikenhouden plankjes (ca 15 bij 40cm\0met 2.5mm dik tuigleer gemaakt voor een goede finish. perfect voor het onderhouden en behouden van een convex edge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Been there, done that.

Bijgaand een link van waaruit ik begonnen ben convex te slijpen. http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/751826/tp/0/all/1/

Ik kom er tegenwoordig ook met een steen wel mee uit,maar dat heeft me wel een jaartje of 2 gekost voordat ik tevreden was over de resultaten. Levert wel een immense verzameling min of meer convex geslepen aardappelschilmesjes op:p Voor het gemak heb ik twee eikenhouden plankjes (ca 15 bij 40cm\0met 2.5mm dik tuigleer gemaakt voor een goede finish. perfect voor het onderhouden en behouden van een convex edge.

 

Ik vind het niet erg dat ik onderschat word, maar het is zo jammer dat het telkens zo off-topic is. Niet lullig bedoelt, maar ik had enkel willen duidelijk maken dat ik convexen (nog) niet op een steen laat staan koffiemok kan. Ik heb als 'Messenmafketel' ook echt wel tig draadjes gelezen en video's (virtuovice) gezien hoe je een convex edge moet slijpen (muismat + schuurpapier of met zacht leren strop onderhouden). Je moest eens weten hoeveel ik op dit forum al over messen gepost heb. Maar bedankt voor de goed bedoelde off-topic tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...