Ga naar inhoud
GENEGEERD

11 miljard door het putje. Wat gaan we er aan doen?

hhpp
 Share

Recommended Posts

Vandaag was de afsluiting van de hoorzittingen van de cie die het Fira fiasco heeft onderzocht. Dit najaar komen ze met aanbevelingen. Wat in ieder geval al duidelijk is: Er is ongeveer 11 miljard geïnvesteerd in de hoge snelheidslijn. Echter de eerste 10 jaar zullen er geen treinen op komen te rijden die dzeze lijn nodig hebben. Want de Fira, 6 jaar te laat geleverd (die lijn lig al jaren voor nop te wachten) heeft 800 miljoen gekost maar was technisch niet on orde en is dus na 40 dagen in de remise gezet.

De nieuwe topman van de NS bood excuses aan.

En dat was het dan.

Elf miljard door het putje. Wie hebben dat GVD betaald? Laten we dit over onze kant gaan? Lynchen moeten we ze. Aan de hoogste boom! GVD!

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vandaag was de afsluiting van de hoorzittingen van de cie die het Fira fiasco heeft onderzocht. Dit najaar komen ze met aanbevelingen. Wat in ieder geval al duidelijk is: Er is ongeveer 11 miljard geïnvesteerd in de hoge snelheidslijn. Echter de eerste 10 jaar zullen er geen treinen op komen te rijden die dzeze lijn nodig hebben. Want de Fira, 6 jaar te laat geleverd (die lijn lig al jaren voor nop te wachten) heeft 800 miljoen gekost maar was technisch niet on orde en is dus na 40 dagen in de remise gezet.

De nieuwe topman van de NS bood excuses aan.

En dat was het dan.

Elf miljard door het putje. Wie hebben dat GVD betaald? Laten we dit over onze kant gaan? Lynchen moeten we ze. Aan de hoogste boom! GVD!

Als men van je collectie af wist zou ik het nu Spaansbenauwd gaan krijgen ;)!

Tja... moet je ook maar ambtenaar worden, mag je ook legaal met belastingcenten smijten. Als je dat doet smijt het dan (in tegenstelling tot je toekomstige collega's) wél de goede kant op!

Nou dat was mijn advies voor vandaag, koekje :)?

• Leuk 1
Link naar reactie

Gast lonely wolf

Range ik kan je woede begrijpen , ik zie het elke dag gebeuren dat ambtenaren feestjes krijgen van de ministeries laatst nog een b.b.q. voor 200 man gezellig met een drankje erbij, Vergaderingen waarna er even lekker na geborreld wordt, en ik maar denken waar betalen ze het van, ach wat dom van mij , van mijn belasting aanslag die ik dit jaar weer gehad heb natuurlijk!

Ik krijg als werknemer niets van mijn baas, alles wat hij mij geeft heeft hij aan mij verdient, en ik heb er hard voor gewerkt. Wat brengt een ambtenaar op voor de burger ? Die kost (om maar niet te spreken van beroven) alleen maar geld, en levert voor de burger niets op!

Afschaffen en iedereen die zich na de afschaffing nog ambtenaar durft te noemen vierendelen!

Waar is de tijd gebleven dat vader Drees naar huis liep en in de keuken zijn vrouw aardappels met groente klaar maakte?

Link naar reactie

Kerel biedt z'n excuses aan omdat hij vreest voor zijn baan. Niets meer en niets minder.

Dat onding heeft zeggen en schrijven 40 dagen gereden en dat kostte 11 miljard. Nu gaat een onderzoekscommissie vaststellen hoe dit kon gebeuren.

Er is maar 1 manier die maakt dat dit soort mensen als een goed huisvader op publiek geld past. Hoewel het bij dit soort bedragen een druppel op een gloeiende plaat is dienen "dergelijke beslissers" persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld bij aantoonbare wanprestatie/incompetentie.

Geloof me. Ze verkwanselen liever 11 miljard dan dat het ze privé een ton kost. Dan zit immers hun eigen vel tussen de deur.

Bij die dit soort bedragen haal je natuurlijk dan maar een schijntje terug maar je geeft wel een goed signaal af. Je best doen GVD anders loop je het risico dat we je privé leegtrekken voor wat je waard bent.

• Leuk 1
Link naar reactie

Kerel biedt z'n excuses aan omdat hij vreest voor zijn baan. Niets meer en niets minder.

Dat onding heeft zeggen en schrijven 40 dagen gereden en dat kostte 11 miljard. Nu gaat een onderzoekscommissie vaststellen hoe dit kon gebeuren.

Er is maar 1 manier die maakt dat dit soort mensen als een goed huisvader op publiek geld past. Hoewel het bij dit soort bedragen een druppel op een gloeiende plaat is dienen "dergelijke beslissers" persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld bij aantoonbare wanprestatie/incompetentie.

Geloof me. Ze verkwanselen liever 11 miljard dan dat het ze privé een ton kost. Dan zit immers hun eigen vel tussen de deur.

Bij die dit soort bedragen haal je natuurlijk dan maar een schijntje terug maar je geeft wel een goed signaal af. Je best doen GVD anders loop je het risico dat we je privé leegtrekken voor wat je waard bent.

Link naar reactie

'Jan met de pet' krijgt bij een aantal slechte prestaties (op staande voet) ontslag en mag naar UWV voor een uitkering of naar de gemeentelijke sociale dienst om een uitkering aan te vragen.

En de top, ook in het bankwezen, komt er vanaf met 'sorry', of een kleine boete, en kan weer vrolijk verder graaien.

Kotsmisselijk word ik ervan. :mad:

Link naar reactie

'Jan met de pet' krijgt bij een aantal slechte prestaties (op staande voet) ontslag en mag naar UWV voor een uitkering of naar de gemeentelijke sociale dienst om een uitkering aan te vragen.

En de top, ook in het bankwezen, komt er vanaf met 'sorry', of een kleine boete, en kan weer vrolijk verder graaien.

Kotsmisselijk word ik ervan. :mad:

Zo is het maar net. Dergelijke fouten op "de werkvloer" en je bent exit. Het schandalige is dat "achter de schermen" er vast wel een of andere ambtenaar (niet te hoog en niet te laag in de pikorde) deze pannenkoek krijgt toegewezen. De rest kijkt toe en wast haar handen in onschuld. Smeerpijpen zijn het.

Link naar reactie

Schandalig inderdaad.

Maar ik lees altijd maar ambtenaar dit, ambtenaar dat.

Leraren in het onderwijs zijn ook ambtenaren.

Die willen we hier dus blijkbaar ook al gaan vierendelen.

Voor sommigen had de ambtenarij vroeger dus wel beter zijn best moeten doen :rolleyes:

Greener

Link naar reactie

Hoor je ze zingen op de straat?

Nee ik niet want het zal ze een worst wezen.

Iedereen kan kwaad worden op de ambtenaren.

Als je ze dan zo haat,

Laat ze ze dan de wet nog eens goed lezen.

Pas dan weten ze het, we zijn allemaal "landseigenaren".

Kijk ook waar je zelf op staat,

En als je het niet zint, dan je beter weg wezen.

Want alleen samen en eensgezind kunnen we de klus klaren.

Wees op je plek en wees sterk,

Want daarmee kan je aan het werk.

Als je alle ambtenaren zou slaan.

Dan heb je straks geen poot om te staan.

Als je de verkwisting niet zou willen,

Kijk ook naar je zelf, zou je niet rillen?

Heel veel mensen hebben schulden,

Ook dat kunnen we niet dulden.

Dat kunnen we niet maken.

Maar over geld en macht lijkt ons allen te raken.

Kijk ook naar de mens,

Rust en zekerheid is zijn wens.

Toch verliest een mens zich in zijn dromen,

En laat zich door de werkelijkheid afromen.

Dit kost geld en ook banen,

Toch verliest hij zich in zijn wanen.

Dit gaat vaak goed op korte termijn.

Maar later komt toch het chagrijn.

Aan deze kwesties, zo als onze hebzucht, hebben wij allen schuld,

Daarom, mensen, verlies toch niet uw geduld.

Want eens komt de tijd van vreugde en voorspoed,

En kunnen wentelen in een goede overvloed.

Eens zullen we het allemaal in een les leren,

Pas dan zal wat er dan gebeurt ons niet deren.

Japio

Link naar reactie

Is er iemand die juridisch goed genoeg onderlegd is om te vertellen of het mogelijk is een process te beginne jegens 'nalatigheid' of 'plichtsverzuim' oid? Kijk naar Ierland, de enige manier om deze criminelen te stoppen is om de schuldigen zeer zwaar te straffen, laat ze ons maar terugbetalen! >

Link naar reactie

Schandalig inderdaad.

Voor sommigen had de ambtenarij vroeger dus wel beter zijn best moeten doen :rolleyes:

Greener

Hier is denk ik een enorm groot verschil tussen de ambtenaren die met dit soort berichten in het nieuws komen, en de ambtenaren die jij nou noemt. Leraren in het onderwijs hebben namelijk een heel duidelijk doel: leerlingen onderwijzen. Het middel: de lessen, de lesmethodes, het lesmateriaal, diverse vormen van toetsing etc. Bij de directie kan wellicht gesproken worden over doel/middelverwarring, aangezien slagingspercentages vaak belangrijker lijken te zijn dan het daadwerkelijk onderwijzen van leerlingen, maar goed, over het algemeen geldt denk ik wel dat een docent als doel heeft om te onderwijzen.

Bij de ambtenaren die vaak negatief ter sprake komen is dit denk ik veel minder het geval. Ik heb denk ik wel een mooi voorbeeld om mijn punt te illustreren.

Onlangs sprak ik iemand, een ambtenaar in dienst van de gemeente waar ik woon. Ivm privacy zal ik niet te veel op de details ingaan, maar in het kort was hij verantwoordelijk voor een bepaald complex. Hij moest hier vanalles voor beheren, regelen, sociale contacten onderhouden etc. Hij deed dit al tig jaar naar volle tevredenheid, geen enkel probleem, maar je raadt het al: bezuinigingen: hij werd te duur. Dus hij werd van zijn plek gehaald, en werd vervangen door een jonger persoon. Tja, shit happens. Maar nu komt het. Ondertussen zit hij al maanden lang thuis, zonder werk, terwijl hij juist enorm graag wou blijven werken, MET VOLLEDIG LOON, VOLLEDIGE PENSIOENSOPBOUW etc, EN DAT BLIJFT DE KOMENDE JAREN ZO! En nou komt het allermooiste: zo zijn er nog zo'n 150 ambtenaren momenteel, alleen al in onze gemeente, die in exact hetzelfde schuitje zitten. Die krijgen dus volledig uitbetaald, kosten "ons" dus klauwen met geld, terwijl ze niets doen, puur en alleen omdat er "bezuinigd" moet worden. En het grappige is: op papier is er ook bezuinigd. En dat is simpelweg waar het om gaat. Want de regeltjes zijn het doel, en de regeltjes bepaalden dat er op die-en-die afdeling zus-en-zo-veel bezuinigd moest worden. Op die afdeling zijn de dure werkkrachten wegbezuinigd, dus op die afdelingen is voldaan aan de regels, EN DUS IS HET GOED. Ja, goed kut ja! Want het gaat natuurlijk he-le-maal nergens over.

En dat is in mijn ogen exact het probleem met veel van dit soort dingen, men heeft totaal geen engagement met het uiteindelijke doel, men voelt zich niet verantwoordelijk. Men wil zich aan de regels houden, en zolang jij binnen de regels de boel naar de tering helpt is het goed. Zolang men je nergens op kan pakken, zolang jij aan het eind van de maand je salaris krijgt, zal het je worst wezen wat er verder gebeurt. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar voor veel mensen wel.

Ook bij die ambtenaren die 11 miljard euro verkwanselen, die zien wat cijfertjes, die zien wat regeltjes, maar hebben volgens mij totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel, geen besef van de omvang van hun keuzes. Dat wordt natuurlijk ook enorm gestimuleerd door het huidige systeem, als werknemer ben je vaak slechts een vervangbaar onderdeel van een grote machine. Je voelt je niet gauw persoonlijk verantwoordelijk voor een product van 11 miljard euro, als je slechts een klein vervangbaar radertje bent in een enorm groot geheel. Je gaat er van uit dat als jij je aan de regels houdt, het wel goed zal zijn. Als je dan ook nog eens bedenkt dat mensen die goed zijn in wat ze doen, van hun plek gehaald worden en vervangen door mensen die bijgod niet weten wat ze daar moeten doen maar toevallig goedkoper zijn, dan is het natuurlijk niet gek dat je af en toe iemand "oeps!" hoort roepen.

Nog een mooi voorbeeld, iemand die ik ken werkt in de gehandicaptenzorg met kinderen. Een vrouw van begin 60 d'r functie was geschrapt, ze deed iets administratiefs bij de volwassenenzorg. Nou was er een vacature bij de kindzorg binnen dezelfde stichting, en is ze daar neergezet. Vrouwke zelf voelt zich super schuldig naar haar collega's toe, want die hebben helemaal niets aan haar. Ivm haar leeftijd kan ze die kinderen niet tillen, en als ze op de grond zit komt ze zelf niet meer overeind. Ze weet verder niets van kindzorg, weet niet hoe ze om moet gaan met specifieke situaties, helemaal niets.

Het doel zou moeten zijn: goede zorg verlenen aan gehandicapte kinderen. Een gezond financieel systeem zou een middel moeten zijn om dit doel mogelijk te maken. Wederom is het middel het doel geworden, en is het werkelijke doel het slachtoffer.

Link naar reactie

Schandalig inderdaad.

Greener

Nee natuurlijk niet.

Alleen die personen die mede verantwoordelijk zijn voor 11 miljard verkwisting.

En voor andere mega debacles zoals mislukte automatiseringsprojecten. Of voor 250 miljard aan de banken schenken om ze overeind te houden.

Link naar reactie

@Loreen

Mooi voorbeeld. Laat me raden: bezuinigen omdat de gemeente eerst speculatief in de aankoop van veels te veel grond had geïnvesteerd waarna er een enorm gat in de begroting kwam door de daling van grond- en huizenprijzen? Of omdat er was gespeculeerd in derivaten en andere schimmige financiële producten wat helemaal mis ging door de uitbraak van de financiële crisis?

En dat is dus de verneukerij die hier op dit forum al geregeld voorbij is gekomen. Goochelen met getallen. Net op een andere manier presenteren. Op papier bezuinigen maar gewoon de lasten verschuiven naar een ander boekhoudkundig tabelletje.

Link naar reactie

Ik ben dat verhaal over bezuinigen voort zat! Ook de verspilling als we het weer goed doen. Ik ben dan wel geen ambtenaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe een ambtenaar of een ander mens zich kan voelen om steeds weer hetzelfde verhaal te vertellen. Niet iedere ambtenaar is het zelfde! Het gaat ook om zijn man of vrouw boven hem.

Probeer je het voor te stellen om iedere keer de regels te gehoorzamen, ook als het voor je gevoel soms niet goed is. Dat probeerde ik met het gedicht duidelijk te maken. Ben er van bewust dat je deel van Nederland bent, ook als je daar buiten bent. Probeer als er iets niet klopt, met een duidelijke brief aan de ombudsman of de betreffende minister recht te zetten. Als je dat niet zint heb je altijd nog de vierjaarlijkse verkiezingen.

Japio.

Link naar reactie

Hallo allemaal,

Ik was gisteren een beetje boos over wat er op dit draadje gezegd werd, maar ja, boos was ik. Ik was boos dat om de zoveel tijd dat over groepen mensen een kostenplaatje word gemaakt, terwijl we over die megaprojecten zo als de Betuwelijn bijna nauwelijks horen, pas als deze klaar zijn, plus de geraamde rendabiliteit niet halen. Of de JSF, die miljarden kost, maar omdat we oorlog moeten voeren, en omdat het banen oplevert, nauwelijks over gepraat wordt. Soms krijgen over deze zaken een parlementaire enquete, en schrikken we iedere keer. Voor deze projecten wordt dan geld vrij gemaakt, terwijl de zieken mogen hopen dat ze goedkoper uit zijn het volgende jaar, omdat ze de samenleving niet op meer kosten willen jagen.

Of ben ik weer eens kortzichtig? Ik denk het wel, in mijn ogen kunnen we het geld beter stoppen in de zorg en onderwijs, dan het leger, maar ja onze verplichtingen dan? Dat wordt moeilijk.

We kunnen voort beter onze defensie zo organiseren dat het onder de EU komt, dan kunnen we onze kosten delen en ook verminderen. We kunnen denk ik ook meer zaken op Europees niveau regelen, zo levert het in mijn ogen niet alleen geld op, maar dat het ook minder geld kan kosten.

Eerst was ik niet zo voor een erg Verenigde Staten van Europa, maar ik denk dat we daar over moeten na denken. Het is eigenlijk aan de Europeanen zelf wat ze onder Europees niveau willen regelen, en welke door de staten binnen Europa zelf geregeld kan worden.

Kunnen we onder de Europese Preppers ook dit balletje opgooien? Misschien voelen ze daar ook iets voor, en ik denk zelfs dat we als Preppers een eerste aanzet kunnen geven, door eensgezind een stem te laten horen.

Japio.

Link naar reactie

Hier is denk ik een enorm groot verschil tussen de ambtenaren die met dit soort berichten in het nieuws komen, en de ambtenaren die jij nou noemt. Leraren in het onderwijs hebben namelijk een heel duidelijk doel: leerlingen onderwijzen. Het middel: de lessen, de lesmethodes, het lesmateriaal, diverse vormen van toetsing etc. Bij de directie kan wellicht gesproken worden over doel/middelverwarring, aangezien slagingspercentages vaak belangrijker lijken te zijn dan het daadwerkelijk onderwijzen van leerlingen, maar goed, over het algemeen geldt denk ik wel dat een docent als doel heeft om te onderwijzen.

Bij de ambtenaren die vaak negatief ter sprake komen is dit denk ik veel minder het geval. Ik heb denk ik wel een mooi voorbeeld om mijn punt te illustreren.

Onlangs sprak ik iemand, een ambtenaar in dienst van de gemeente waar ik woon. Ivm privacy zal ik niet te veel op de details ingaan, maar in het kort was hij verantwoordelijk voor een bepaald complex. Hij moest hier vanalles voor beheren, regelen, sociale contacten onderhouden etc. Hij deed dit al tig jaar naar volle tevredenheid, geen enkel probleem, maar je raadt het al: bezuinigingen: hij werd te duur. Dus hij werd van zijn plek gehaald, en werd vervangen door een jonger persoon. Tja, shit happens. Maar nu komt het. Ondertussen zit hij al maanden lang thuis, zonder werk, terwijl hij juist enorm graag wou blijven werken, MET VOLLEDIG LOON, VOLLEDIGE PENSIOENSOPBOUW etc, EN DAT BLIJFT DE KOMENDE JAREN ZO! En nou komt het allermooiste: zo zijn er nog zo'n 150 ambtenaren momenteel, alleen al in onze gemeente, die in exact hetzelfde schuitje zitten. Die krijgen dus volledig uitbetaald, kosten "ons" dus klauwen met geld, terwijl ze niets doen, puur en alleen omdat er "bezuinigd" moet worden. En het grappige is: op papier is er ook bezuinigd. En dat is simpelweg waar het om gaat. Want de regeltjes zijn het doel, en de regeltjes bepaalden dat er op die-en-die afdeling zus-en-zo-veel bezuinigd moest worden. Op die afdeling zijn de dure werkkrachten wegbezuinigd, dus op die afdelingen is voldaan aan de regels, EN DUS IS HET GOED. Ja, goed kut ja! Want het gaat natuurlijk he-le-maal nergens over.

En dat is in mijn ogen exact het probleem met veel van dit soort dingen, men heeft totaal geen engagement met het uiteindelijke doel, men voelt zich niet verantwoordelijk. Men wil zich aan de regels houden, en zolang jij binnen de regels de boel naar de tering helpt is het goed. Zolang men je nergens op kan pakken, zolang jij aan het eind van de maand je salaris krijgt, zal het je worst wezen wat er verder gebeurt. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar voor veel mensen wel.

Ook bij die ambtenaren die 11 miljard euro verkwanselen, die zien wat cijfertjes, die zien wat regeltjes, maar hebben volgens mij totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel, geen besef van de omvang van hun keuzes. Dat wordt natuurlijk ook enorm gestimuleerd door het huidige systeem, als werknemer ben je vaak slechts een vervangbaar onderdeel van een grote machine. Je voelt je niet gauw persoonlijk verantwoordelijk voor een product van 11 miljard euro, als je slechts een klein vervangbaar radertje bent in een enorm groot geheel. Je gaat er van uit dat als jij je aan de regels houdt, het wel goed zal zijn. Als je dan ook nog eens bedenkt dat mensen die goed zijn in wat ze doen, van hun plek gehaald worden en vervangen door mensen die bijgod niet weten wat ze daar moeten doen maar toevallig goedkoper zijn, dan is het natuurlijk niet gek dat je af en toe iemand "oeps!" hoort roepen.

Nog een mooi voorbeeld, iemand die ik ken werkt in de gehandicaptenzorg met kinderen. Een vrouw van begin 60 d'r functie was geschrapt, ze deed iets administratiefs bij de volwassenenzorg. Nou was er een vacature bij de kindzorg binnen dezelfde stichting, en is ze daar neergezet. Vrouwke zelf voelt zich super schuldig naar haar collega's toe, want die hebben helemaal niets aan haar. Ivm haar leeftijd kan ze die kinderen niet tillen, en als ze op de grond zit komt ze zelf niet meer overeind. Ze weet verder niets van kindzorg, weet niet hoe ze om moet gaan met specifieke situaties, helemaal niets.

Het doel zou moeten zijn: goede zorg verlenen aan gehandicapte kinderen. Een gezond financieel systeem zou een middel moeten zijn om dit doel mogelijk te maken. Wederom is het middel het doel geworden, en is het werkelijke doel het slachtoffer.

ik heb geen moeite met het naar huis sturen van ambtenaren met behoud van loon, etc. thuis kunnen ze immers veel minder schade berokkenen dan op kantoor! maar dan moeten ze natuurlijk niet vervangen worden.......

Link naar reactie

Ik ben dat verhaal over bezuinigen voort zat! Ook de verspilling als we het weer goed doen. Ik ben dan wel geen ambtenaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe een ambtenaar of een ander mens zich kan voelen om steeds weer hetzelfde verhaal te vertellen. Niet iedere ambtenaar is het zelfde! Het gaat ook om zijn man of vrouw boven hem.

Probeer je het voor te stellen om iedere keer de regels te gehoorzamen, ook als het voor je gevoel soms niet goed is. Dat probeerde ik met het gedicht duidelijk te maken. Ben er van bewust dat je deel van Nederland bent, ook als je daar buiten bent. Probeer als er iets niet klopt, met een duidelijke brief aan de ombudsman of de betreffende minister recht te zetten. Als je dat niet zint heb je altijd nog de vierjaarlijkse verkiezingen.

Japio.

dat is het probleem juist: als het niet goed voelt, moet je die regels niet gehoorzamen...

Link naar reactie

Hallo allemaal,

Of ben ik weer eens kortzichtig? Ik denk het wel, in mijn ogen kunnen we het geld beter stoppen in de zorg en onderwijs, dan het leger, maar ja onze verplichtingen dan? Dat wordt moeilijk.

We kunnen voort beter onze defensie zo organiseren dat het onder de EU komt, dan kunnen we onze kosten delen en ook verminderen. We kunnen denk ik ook meer zaken op Europees niveau regelen, zo levert het in mijn ogen niet alleen geld op, maar dat het ook minder geld kan kosten.

Eerst was ik niet zo voor een erg Verenigde Staten van Europa, maar ik denk dat we daar over moeten na denken. Het is eigenlijk aan de Europeanen zelf wat ze onder Europees niveau willen regelen, en welke door de staten binnen Europa zelf geregeld kan worden.

Kunnen we onder de Europese Preppers ook dit balletje opgooien? Misschien voelen ze daar ook iets voor, en ik denk zelfs dat we als Preppers een eerste aanzet kunnen geven, door eensgezind een stem te laten horen.

Japio.

NL alleen al heeft 2 talen, tig dialecten en culturele verschillen. Daar past geen eenheidsworstsaus over. Laat staan over een gebied zo groot als heel Europa. Komt puur praktisch bij dat de groep mensen zo groot is dat de bestuurders geen binding hebben en dus geen inzicht in de gevolgen van hun beslissingen.

Schaalvergroting is de mantra van na de oorlog, maar de nadelige gevolgen voor mens, dier en milieu zijn inmiddels ook steeds duidelijker aan het worden. Monocultuur kost werkgelegenheid en is afhankelijk van grote hoeveelheden chemicaliën omdat het zo kwetsbaar is en grote diesel zuipende machines vereist. Het is bv in Afrika al langer duidelijk dat de lokale bevolking in hun kleine tuintjes met emmer en schepje veel meer produceren per m2 dan de grote percelen monocultuur met machines van $1 miljoen of meer. Cijfers stellen : 20% van de vruchtbare grond levert 80% van het voedsel op, de overige 80% vruchtbare grond slechts 20%.

Leger wordt nu al misbruikt tot en met, dat gaat op EU niveau echt niet anders worden. Liever ombouwen naar een volksleger (a la zwitserland), die worden niet uitgezonden voor de risicoafdekking van het bedrijfsleven en zijn er echt voor het beschermen/helpen van de bevolking. Dat is, was en moet altijd de taak van het leger zijn. EU mag van mij opgedoekt worden, teveel geldverspilling, te veel macht (en altijd honger naar meer) en te groot om te kunnen functioneren. Afspraken over hoe en wat bij internationale handel, wat dan weer wel nut heeft, heeft zo'n log apparaat niet nodig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...