Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Aanhang

Visualisatie aantal doden tweede wereldoorlog

Recommended Posts

I don't know with what weapons world war 3 will be fought, but world war 4 will be fought with sticks and stones.

Toevallig kwam ik dit filmpje tegen op een onzin site waar je meestal niks fatsoenlijks tegen komt.

Dit filmpje leek me toch wel de moeite waard om met jullie te delen.

Normaal kost het dus al 2,50 en dan heb je nog geeneens een interactieve versie van het filmpje.

Zo zie je maar weer, de één z'n dood, de ander bla bla kijk het filmpje maar gewoon

http://www.dumpert.nl/mediabase/6659152/db2dca74/visualisatie_aantal_doden_in_de_tweede_wereldoorlog.html

• Leuk 1

I don't know with what weapons world war 3 will be fought, but world war 4 will be fought with sticks and stones.

Toevallig kwam ik dit filmpje tegen op een onzin site waar je meestal niks fatsoenlijks tegen komt.

Dit filmpje leek me toch wel de moeite waard om met jullie te delen.

Normaal kost het dus al 2,50 en dan heb je nog geeneens een interactieve versie van het filmpje.

Zo zie je maar weer, de één z'n dood, de ander bla bla kijk het filmpje maar gewoon

http://www.dumpert.nl/mediabase/6659152/db2dca74/visualisatie_aantal_doden_in_de_tweede_wereldoorlog.html

Link werkt niet meer maar op onderstaande link is nog een werkende versie te vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=TxitJWenN28

• Leuk 1

Kijk naar hoeveel kruizen en sterren er op een van de begraafplaatsen in de wereld die met de WW II te maken hebben. Kijk naar de namen en de foto's bij een van de holocaustmusea. Denk in, voor ieder spoorbiels een dode bij de Birma spoorweg. De aantallen zijn niet te bevatten.

Nu nog herhaalt de geschiedenis zich iedere keer, maar dan op kleine schaal. Leren we het dan ooit nog af? Misschien wel, misschien niet. Hoop op vrede kan iets moois zijn, laten we dat niet kwijt raken.

Licht uw ogen op met hoop,

Niet door een vizier van een geweer.

Zing een lied voor de liefde,

En niet voor de oorlog.

Zing een lied voor de vrede,

Fluister geen bede.

Zing dan dat je vrede wil,

En doe dat met een gil.

(Shir la Shalom, vrij vertaald, ik ken geen Hebreeuws, op internet is de tekst ook in het Engels vertaald. Het Lied voor de Vrede was een favoriete lied van Rabin. Voordat hij vermoord werd zong hij het lied, de volle plein waar hij was, zong het lied mee.)

Japio

Mooi filmpje. Het lastige met dit soort getallen is vaak dat het aantal zo enorm groot is, dat het niet te bevatten is, dat er geen voorstelling van te maken is. Wat dat betreft is er voor mijn gevoel nauwelijks verschil tussen 100.000 doden of 10.000.000 doden, omdat beiden even onvoorstelbaar zijn. Dit filmpje helpt om een beetje een beeld te vormen over wat een enorme aantallen het daadwerkelijk gaat, al vind ik het dan eerlijk gezegd nog steeds moeilijk voor te stellen dat ieder poppetje 1000 doden representeert. Of beter gezegd, 1000 personen. Want dat is weer nog zoiets totaal anders: een dode vs een persoon, iemand die geleefd heeft.

Onwerkelijk.

(Overigens moet je wel oppassen @Aanhang, als je in dit tempo door blijft posten heb je binnen een paar maanden al 100 posts!)

Toevallig zag ik een dikke week terug dat het Nederlands koningspaar de gesneuvelde Canadese gesneuvelde herdacht. 5700 militairen voor een heel land . Er zijn natuurlijk wel veel andere nationaliteiten gesneuveld . Maar om mijn gemeente te bevrijden zijn er alleen al 1200 canadezen gesneuveld.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...