Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zimbabwe stapt over op de dollar

GodelEscherBach
 Share

Recommended Posts

Volgende week kunnen Zimbabwanen hun vrijwel waardeloze Zimbabwaanse dollars bij de bank omruilen voor Amerikaanse dollars. De eigen munt heeft praktisch geen waarde meer, sinds het land in 2008 met een hyperinflatie van 500 miljard procent te maken kreeg.

Sindsdien hebben de Zimbabwanen Amerikaanse dollars en Zuid-Afrikaanse rand in hun portemonnee.

Tot september heeft de bevolking de gelegenheid om de oude biljetten in te leveren. Voor een Amerikaanse dollar moet 35 biljard (35.000.000.000.000.000) Zimbabwaanse dollar worden neergelegd. Het land neemt daarmee officieel afscheid van zijn eigen munteenheid.

Op het hoogtepunt van de hyperinflatie sjouwden de Zimbabwanen met een plastic boodschappentas met bankbiljetten naar de winkel om brood en melk te kunnen kopen. Twee keer per dag stegen de prijzen van alle goederen.

De centrale bank van Zimbabwe heeft 20 miljoen Amerikaanse dollar apart gezet om de omwisseloperatie te financieren.

Bron: http://nos.nl/artikel/2040890-zimbabwanen-nemen-afscheid-van-waardeloze-munt.html

Ik las ooit op een forum over Prepper dat het ook altijd handig is om buitenlandse valuta op zak te hebben. Heeft een goed voorbereide Prepper naast wat goud en zilver ook Dollars, Kronen en Ponden op zak?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Niet op zak, maar heb thuis wel 200 US Dollar, 1000 Noorse Kroon en een paar duizend Argentijnse Pesos liggen. Maar da's eerlijk gezegd vooral omdat ik geen zin had om ze terug om te wisselen naar Zweedse Kronen de laatste keer dat ik vloog :)

Goud en Zilver heb ik ook niet, maar da's vooral omdat er gewoon geen budget voor is en ik sterke twijfels heb bij 't praktische nut bij een SHTF.

Link naar reactie

Niet op zak, maar heb thuis wel 200 US Dollar, 1000 Noorse Kroon en een paar duizend Argentijnse Pesos liggen. Maar da's eerlijk gezegd vooral omdat ik geen zin had om ze terug om te wisselen naar Zweedse Kronen de laatste keer dat ik vloog :)

Goud en Zilver heb ik ook niet, maar da's vooral omdat er gewoon geen budget voor is en ik sterke twijfels heb bij 't praktische nut bij een SHTF.

Thnx. Interessante en waardevolle opvatting die ik een beetje mis in het zilver/goudforum.

Dollars spreekt voor zich (hoewel als ik sommige hier mag geloven...), alleen die 1000 Noorse Kronen snap ik niet helemaal. Waarom geen ponden of Zweedse en Deense Kronen? Of Zwitserse Franken?

Zelf zie ik wel nut om enige alternatieven voor geldpapier achter de hand te houden zoals edelmetaal (uiteindelijk toch universeel), maar ik denk dat je hierbij altijd de hoeveelheden tegen de risico's moet afwegen. Heel veel goud/zilver brengt het risico mee dat je het uiteindelijk goedkoper moet verkopen als je cash nodig hebt in plaats van goud (zoals Venezuela laatst moest doen om aan Dollars te komen). Met veel buitenlandse valuta heb je hetzelfde probleem, want ook dit kan ineens rap minder waard worden. Ben benieuwd hoe je tegenover deze redenatie staat.

Link naar reactie

Eveneens interessant. Dat met de verliezen van die wisselprijzen herken ik ook wel een beetje. Alleen is zilver in crisistijd meer waard natuurlijk; dus dat zou het wisselbedrag moeten compenseren toch?

Sorry, ik had het ook over vreemde valuta... goud en zilver heb ik niet bewust. Wel in verschillende sieraden(gouden ketting, zilveren ketting etc).

Link naar reactie

Volgende week kunnen Zimbabwanen hun vrijwel waardeloze Zimbabwaanse dollars bij de bank omruilen voor Amerikaanse dollars. De eigen munt heeft praktisch geen waarde meer, sinds het land in 2008 met een hyperinflatie van 500 miljard procent te maken kreeg.

Lol, ga voor de gein is aan de slag met al die nullen! > 500.000.000.000% :eek:

Maar beeld je nu is in hoe dat eruit zou zien straks..volgens mij gaan ze in Zimbabwe het hele spektakel nog een keer mee maken maar dan met de dollar...

Link naar reactie

Als je met het je indekken tegen een eventuele SHTF of het onderuit gaan van een valuta voornamelijk denkt aan of het je geld gaat kosten bij het eventueel voortijds inruilen dan heb je volgens mij nog steeds niet helemaal begrepen dat het hier gaat om een verzekering die je aanschaft en niet om een investering.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik denk dat je het als een piramide constructie moet zien:

In het minst erge geval is dat de Euro aan zijn einde komt : Dan zullen andere munteenheden belangrijk worden bij een bakker. Dus wellicht dat je dan uit de voeten kan met je Dollars, Roebel of Yuan.

Echter wanneer er een wereldwijde crash plaats vindt zullen ook deze munteenheden geraakt worden: dan komt zilver en goud pas om de hoek kijken.

Dus ja ik bezit wat Dollars, Roebels en Yuan.

Link naar reactie

Als je met het je indekken tegen een eventuele SHTF of het onderuit gaan van een valuta voornamelijk denkt aan of het je geld gaat kosten bij het eventueel voortijds inruilen dan heb je volgens mij nog steeds niet helemaal begrepen dat het hier gaat om een verzekering die je aanschaft en niet om een investering.

Nouja het ligt eraan welk type SHTF je hebt naar mijn idee. Als er sprake is van SHTF in de eigen regio, dan is geld een handiger ruilmiddel dan bijvoorbeeld goud of goederen. Zie Venezuela, Zimbabwe, Argentinië of ook Rusland. Hoe dan ook zul je altijd iets moeten hebben om te kunnen ruilen voor het geval dat er iets stuk gaat; of simpelweg om iets van een nieuwe economie op te bouwen.

Maar naast de grootschalige SHTF kun je ook een persoonlijke SHTF overkomen. Als je tussentijds je goud moet verkopen om te kunnen leven kun je veel geld verliezen. Zie bijvoorbeeld Venezuela die heeft ingezet op Goud, maar het sinds 2013 voor een veel slechtere prijs moet verkopen: http://www.bloomberg.com/news/articles/2013-07-04/chavez-s-70-gold-bet-unravels-on-reserves-plunge-andes-credit

Link naar reactie

Ik denk dat je het als een piramide constructie moet zien:

In het minst erge geval is dat de Euro aan zijn einde komt : Dan zullen andere munteenheden belangrijk worden bij een bakker. Dus wellicht dat je dan uit de voeten kan met je Dollars, Roebel of Yuan.

Echter wanneer er een wereldwijde crash plaats vindt zullen ook deze munteenheden geraakt worden: dan komt zilver en goud pas om de hoek kijken.

Dus ja ik bezit wat Dollars, Roebels en Yuan.

Eens. Wat ik vooral interessant vind is wat een handige hoeveelheid Buitenlandse valuta is. En hoe je buitenlandse valuta aanschaft. De Roebel is bijvoorbeeld niet iets wat je bij het GWK kan verkrijgen: https://buy.gwktravelex.nl/nl/Purchase ! En net als bij goud en zilver zal je waarschijnlijk wel ergens provisie moeten betalen (al zeggen ze van niet, maar hun verdienmodel bestaat natuurlijk uit het wisselen van geld). Of ik Yuans aan zou schaffen weet ik niet. Russen kan ik nog enigszins volgen in hun gedachtekronkels. Chinezen daarentegen... Als Europa een rampplek wordt verkies ik Australië / VS / Zuid-Amerika nog altijd boven Azië en Afrika. Als Azië en Afrika sowieso de enige opties zijn, zie ik het bij voorbaat somber in...

Link naar reactie

Bankkluis als bij een bank? Blijven de banken gewoon open tijdens een SHTF? :D

Wat is voor jou een SHTF ? En ooit gaan ze weer open. En anders haal ik er toch gewoon de kantoordirecteur erbij ? De ergste SHTF die je kan hebben is een stelletje Roma die jouw persoonlijke kluis komen kraken. Al dan niet met dwang. Geld in huis is nooit slim.

Link naar reactie

Geld,goud zilver kan je echt niet eten of drinken...zelfs niet mee betalen als dat schaars zou zijn.

Mensen die nog steeds geloven in valuta en edelmetalen creperen straks van de honger en dorst .

Zorg gewoon voor de meest elementaire benodigdheden en dat is altijd water en voedsel.........

Voor de rest is het een fassade optrekken .

Link naar reactie

Wat is voor jou een SHTF ? En ooit gaan ze weer open. En anders haal ik er toch gewoon de kantoordirecteur erbij ? De ergste SHTF die je kan hebben is een stelletje Roma die jouw persoonlijke kluis komen kraken. Al dan niet met dwang. Geld in huis is nooit slim.

Bijvoorbeeld; cyberaanval, economische meltdown (iedereen die goedschiks/kwaadschiks geld wil opnemen) natural disaster.

Roma's zijn hier in ruime omtrek niet aanwezig.

Mag ik vragen hoe je 'gewoon' de kantoordirecteur erbij haalt in een crisis? Maar inderdaad, ooit gaan de banken weer open...

Een bank is er niet voor jou, die is er ten eerste om heel veel geld aan je te verdienen (mijn mening uiteraard)

Link naar reactie

Geld,goud zilver kan je echt niet eten of drinken...zelfs niet mee betalen als dat schaars zou zijn.

Mensen die nog steeds geloven in valuta en edelmetalen creperen straks van de honger en dorst .

Zorg gewoon voor de meest elementaire benodigdheden en dat is altijd water en voedsel.........

Klopt hoor. Ik kan me ergens wel bedenken dat er altijd mensen en groepen zijn die voor dat moment genoeg of zelfs teveel voedsel en middelen hebben. In ruil voor wat zij niet hebben kun je allicht ruilhandel starten.

Het één sluit het andere niet uit denk ik, ze vullen elkaar aan (voedsel/water/onderdak/valuta/entertainment)

Link naar reactie

Bijvoorbeeld; cyberaanval, economische meltdown (iedereen die goedschiks/kwaadschiks geld wil opnemen) natural distaster.

Roma's zijn hier in ruime omtrek niet aanwezig.

Mag ik vragen hoe je 'gewoon' de kantoordirecteur erbij haalt in een crisis? Maar inderdaad, ooit gaan de banken weer open...

Een bank is er niet voor jou, die is er ten eerste om heel veel geld aan je te verdienen (mijn mening uiteraard)

Die woont in het dorp, hij heeft de sleutel van het kantoor. Ik zou het de eerste keer beleefd vragen. En als dat nodig zou zijn, de tweede keer een ietsje minder beleefd. Als er geen Roma zijn, dan hebben we ook nog Berbers schorremorrie, Turks schorremorrie, Oost-Europees schorremorrie en zelfs ons eigen autochtone schorremorrie.

Als iedereen zijn geld van de bank haalt, is dat nog niet noodzakelijk een probleem voor de mensen met kluizen.

PS. Ik ben geen racist. Ik hou alleen niet van schorremorrie.

@Johan de Barbaar Ik weet wel een paar mensen die wat leuke spullen willen ruilen ten bruikbaar spul zoals graan, vlees, brandstof, medicijnen, ... .

Link naar reactie

Die woont in het dorp, hij heeft de sleutel van het kantoor. Ik zou het de eerste keer beleefd vragen. En als dat nodig zou zijn, de tweede keer een ietsje minder beleefd. Als er geen Roma zijn, dan hebben we ook nog Berbers schorremorrie, Turks schorremorrie, Oost-Europees schorremorrie en zelfs ons eigen autochtone schorremorrie.

Gewoon schorremorrie dus :)

Altijd aanwezig en daartegen dus proberen te wapenen. Als ze binnen willen komen doen ze het toch wel, wetende of je thuis een kluis hebt of niet. Pakken ze al je eten af en je water. Het wel of niet hebben van wat goud in je kluis is dus irrelevant, je verliest alleen iets meer.

Link naar reactie

Als iedereen zijn geld van de bank haalt, is dat nog niet noodzakelijk een probleem voor de mensen met kluizen.

@Johan de Barbaar Ik weet wel een paar mensen die wat leuke spullen willen ruilen ten bruikbaar spul zoals graan, vlees, brandstof, medicijnen, ... .

Die leuke spullen zullen dan uiteraard bier/sterke drank gereedschappen en veel wilde vrouwen moeten zijn?

• Leuk 1
Link naar reactie

Gewoon schorremorrie dus :)

Altijd aanwezig en daartegen dus proberen te wapenen. Als ze binnen willen komen doen ze het toch wel, wetende of je thuis een kluis hebt of niet. Pakken ze al je eten af en je water. Het wel of niet hebben van wat goud in je kluis is dus irrelevant, je verliest alleen iets meer.

Wil ik dat 'iets' nu net essentieel vinden. En water stelen, dat is zo moeilijk vast te pakken he. Een moestuin kan je idd vernielen, maar dan verniel je ook de oogst. Die paar blikken die ik heb, zijn me mijn leven niet waard. Ik geloof niet dat ik in mijn hele leven al meer dan 100 blikken gebruikte.

Link naar reactie

Maar SHTF heeft vele gedaanten. Dus waarom zou je niet enige gelaagdheid kunnen aanbrengen in het voorbereiden. Je kunt een systeemcrisis hebben; je kunt ook een milieuramp of een oorlog hebben. Of een combinatie. Er zijn goed scenario's denkbaar waarbij andere valuta en edelmetalen interessant zijn. Er zijn ook scenario's denkbaar waarin je niets aan buitenlandse valuta en/of goud en zilver hebt. Een prepper denkt toch vooruit in verschillende scenario's?

Link naar reactie

Maar SHTF heeft vele gedaanten. Dus waarom zou je niet enige gelaagdheid kunnen aanbrengen in het voorbereiden. Je kunt een systeemcrisis hebben; je kunt ook een milieuramp of een oorlog hebben. Of een combinatie. Er zijn goed scenario's denkbaar waarbij andere valuta en edelmetalen interessant zijn. Er zijn ook scenario's denkbaar waarin je niets aan buitenlandse valuta en/of goud en zilver hebt. Een prepper denkt toch vooruit in verschillende scenario's?

Je moet ook keuzes maken in je voorbereidingen. Er zijn dingen waar je als individu weinig impact op hebt. Moet je je daar dan zorgen om maken ? De meeste kleine risico's heb ik afgedekt. Wellicht zou ik er in slagen om gezin langere tijd te voorzien van voedsel, water, medische zorgen, veiligheid bij beperkte onrust, veiligheid tegen inbraken en overvallen, economische depressie, ... .

Oorlog, chemische rampen, nucleaire explosies, algemene volksopstand, terrorisme, ... daar is nauwelijks tegen te preppen.

Link naar reactie

In de hongerwinter van '43 kocht mijn opa voor een gouden tientje een mut tarwe, gerst, rogge. De boeren namen destijds weinig aan (lees geen guldens). Dit bewijst voor mij al meer dan genoeg dat tijdens een SHTF er wel degelijk gebruik gemaakt gaat worden van alternatieve betaalwijzen. Ruilhandel is te omslachtig.

Stel: jij hebt veel eten en drinken maar je lucifers zijn op en je hebt geen andere mogelijkheden meer om vuur te maken. De hele straat heeft geen behoefte om voedsel te ruilen voor lucifers. Want wat moeten zij met voedsel? Zij hadden wel genoeg lucifers...........

Link naar reactie

Jij hebt wel een bijzonder grote hoeveelheid schorremorrie om je heen wonen. Of is dit het landelijke gemiddelde en kijk ik niet goed om mij heen :)?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...