Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

hhpp

Het gaat weer goed in Nederland: volop groei!

Recommended Posts

Vandaag weer nieuwe cijfers bekend gemaakt en nu meldt ook cpb dat het goed gaat in nederland. Groei, groei, groei. We geven weer meer uit. De crisis hebben we nu echt achter ons gelaten, aldus Dijsselbloem ter bevestiging.

Maar wat gek. Ik merk er niks van. Ja een heleboel zaken zijn idd duurder geworden, dus moet ik meer uitgeven. Hoe kan dat dan? De dollar is afgelopen kwartaal fors duurder geworden t.o.v. de euro. En dat betekent dat veel artikelen die van overzees komen dus fors duurder zijn geworden. En we hebben nog altijd een fors handelstekort met de VS (> 6 miljard). Dus ja, we geven meer uit, maar wie worden daar dan wijzer van?

O.a. de overheid. Nl duurder betekent meer belastingopbrengst (btw, accijnzen e.d.), importerende partijen die niet minder gaan verkopen en exporterende partijen omdat die w.s. meer gaan exporteren omdat onze spulletjes voor de amerikanen goedkoper worden.

Enne, ook wel gunstig om wat andere effecten te dempen voor de overheid. Immers zaken als olie waren flink gedaald, dus de dollarstijging kwam wel goed uit voor de overheid omdat olie natuurlijk in dollars wordt afgerekend.

Dus, groei ja, maar voor ons alleen maar alles duurder geworden en geen centje voordeel. Hoezo opzettelijk verkeerde beelden schetsen voor ons domme schapen.

Ik lees ook net op de Nos dat er een nieuw belastingstelsel gaat komen. Ik denk niet dat ik hoef te raden wat dat voor ons gaat betekenen :(

Ik merk er absoluut niets van.

Mijn salaris is niet gestegen.

De aanbiedingen van headhunters zijn ook niet significant beter.

De onkosten zijn gelijk of hoger.

Dus ik ervaar de 'groei' nog niet als realiteit.

De 8 miljard waar mee wordt gewapperd voor lastenverlichting is kul: begrotingstekort....

Ja @phaelin dat las ik ook. Een verlaging op arbeidsbelasting maar ook een verhoging van andere belastingen (dat laatste even tussen neus en lippen door)... Ik vertrouw het niet.

We willen echt de lasten op arbeid verlagen, dat de Nederlanders minder belasting gaan betalen en het stelsel stapsgewijs minder ingewikkeld wordt'', aldus Wiebes.

en

Woensdag werd duidelijk dat het kabinet waarschijnlijk miljarden euro's overhoudt volgend jaar om te besteden aan lastenverlichting.

BRONl

Ja ik geloof het helemaaaal.

Vandaag weer nieuwe cijfers bekend gemaakt en nu meldt ook cpb dat het goed gaat in nederland. Groei, groei, groei. We geven weer meer uit. De crisis hebben we nu echt achter ons gelaten, aldus Dijsselbloem ter bevestiging.

Maar wat gek. Ik merk er niks van. Ja een heleboel zaken zijn idd duurder geworden, dus moet ik meer uitgeven. Hoe kan dat dan? De dollar is afgelopen kwartaal fors duurder geworden t.o.v. de euro. En dat betekent dat veel artikelen die van overzees komen dus fors duurder zijn geworden. En we hebben nog altijd een fors handelstekort met de VS (> 6 miljard). Dus ja, we geven meer uit, maar wie worden daar dan wijzer van?

O.a. de overheid. Nl duurder betekent meer belastingopbrengst (btw, accijnzen e.d.), importerende partijen die niet minder gaan verkopen en exporterende partijen omdat die w.s. meer gaan exporteren omdat onze spulletjes voor de amerikanen goedkoper worden.

Enne, ook wel gunstig om wat andere effecten te dempen voor de overheid. Immers zaken als olie waren flink gedaald, dus de dollarstijging kwam wel goed uit voor de overheid omdat olie natuurlijk in dollars wordt afgerekend.

Dus, groei ja, maar voor ons alleen maar alles duurder geworden en geen centje voordeel. Hoezo opzettelijk verkeerde beelden schetsen voor ons domme schapen.

Als je eerst 7 jaar lang bij mensen hun werk\inkomen en woningwaarde met 35% laat dalen, de kosten van accijnzen, boetes en belastingen daarentegen significant laat stijgen, de kwaliteit van al onze sociale voorzieningen met 50% laat afnemen, mensen zelf laten opdraaien voor door de banken afgesloten woekerpolissen en hypotheken die onder water staan, huren die gewoon met 4% per jaar stijgen etc. etc, ..... dan komt er als de bodem is bereikt vast wel weer een jaartje dat we 2% groeien.

Als je daarentegen de werkelijke inflatie neemt, dan blijft er van die 2% weinig over.

Daarnaast neemt de staatsschuld nog elk jaar toe en is dat niet meer te betalen voor onze eigen kinderen en kleinkinderen. Dat komt doordat de overheid nog steeds teveel uitgeeft. Volgens mij moet je eerst stoppen met meer uitgeven dan er binnen komt, dan zorgen voor een overschot en dat in je economie pompen zodat de mensen en hun nageslacht het straks beter krijgen.

Ik verdenk ze ervan deze cijfers bewust nu en positief te brengen.

Per 1 juli gaat het nieuwe ontslagrecht in. Ik denk dat ze daarvan de effecten willen dempen.

Persoonlijk ken ik een paar bedrijven die express hebben gewacht met personeel ontslaan omdat het voor hun in hun situatie na 1 juli goedkoper is ( transitie vergoeding)

'leuk' nieuws @hhpp ;)

De meest betrouwbare cijfertjes die ik tegenkwam over inflatie, was dit:

als ik in 1970 al 100 euro gehad zou hebben, dan heb ik nu 425 euro nodig voor dezelfde boodschappen. Deel ik die 425 door 45 jaar, dan kom ik op 9% per jaar waardevermindering. Fijn hoor, die cijfertjes van de overheid met hun 2 á 3% inflatie, maar dat gelooft geen hond.

Iedere Nederlander & Belg ervaart dat de koopkracht daalt. Steeds meer wordt opgeslokt door hypotheek, energie, brandstof en voeding. Er blijft minder over om te sparen of voor vakanties. Alles wordt duurder, en met die inflatie verdampt je vermogen. Dan hebben we ook nog zo'n ex-bankier die als Super Mario geld uitdeelt aan de banken, waardoor er nog meer geld in omloop komt (QE) waardoor het nog minder waard wordt en de rente over dat extra kapitaal mag worden opgebracht door de burgers. En bedankt centrale bankiers....

[ATTACH=CONFIG]18906[/ATTACH]

Ha! Mark Rutte is bang dat de kans op slagen in het geding komt als de plannen voor de hervormingen openbaar worden gemaakt. Goh...

Deel oppositie pleit voor openbaarmaking belastingakkoord http://nu.nl/politiek/4066084/deel-oppositie-pleit-openbaarmaking-belastingakkoord.html

Een belastingplan waar Staatsecretaris (K)Wiebes aan heeft gewerkt is bij voorbaat al een verloren strijd. De meeste mensen kijken niet verder dan of ze toevallig wat meer overhouden op de loonstrook, maar vergeten dat ze je op andere manieren het geld dubbel zullen afnemen.:(

'leuk' nieuws @hhpp ;)

De meest betrouwbare cijfertjes die ik tegenkwam over inflatie, was dit:

als ik in 1970 al 100 euro gehad zou hebben, dan heb ik nu 425 euro nodig voor dezelfde boodschappen. Deel ik die 425 door 45 jaar, dan kom ik op 9% per jaar waardevermindering. Fijn hoor, die cijfertjes van de overheid met hun 2 á 3% inflatie, maar dat gelooft geen hond.

Iedere Nederlander & Belg ervaart dat de koopkracht daalt. Steeds meer wordt opgeslokt door hypotheek, energie, brandstof en voeding. Er blijft minder over om te sparen of voor vakanties. Alles wordt duurder, en met die inflatie verdampt je vermogen. Dan hebben we ook nog zo'n ex-bankier die als Super Mario geld uitdeelt aan de banken, waardoor er nog meer geld in omloop komt (QE) waardoor het nog minder waard wordt en de rente over dat extra kapitaal mag worden opgebracht door de burgers. En bedankt centrale bankiers....

Ik denk dat die 9% heel akelig in de buurt komt en dan praten we alleen nog maar over de inflatie niet over de staatschuld. Die was in 1970 iets meer dan 34 miljard en nu zitten we bijna op 470 miljard.:mad:

2016: verkiezingsjaar.

We krijgen nog een hele kermis voorgeschoteld en in de laatste stuiptrekkingen van het kabinet Rutte nog een paar laatste gifpillen door de strot geduwd.

Tijd dat ze flink op hun bek gaan. Bah.

Sorry, ik wordt zo chagrijnig van die lui in hun ivoren torentje. 😈

Juist, ik merk er verdomde weinig van al die mooie praatjes uit den haag, ze hebben hun geloofwaardigheid voor heel veel mensen goed verkloot nu hoor ik elke dag een andere verhaaltje.

Het gaat ietsje beter

Het gaat beter in Nederland

We gaan er allemaal op vooruit

We hebben meer te besteden

Nederland is bijna uit de crisis

Nederland is uit de crisis

We doen weer grote aankopen

We durven weer geld uit te geven

De werkeloosheid daalt snel

Werkeloosheid daalt niet

Er worden 250.000 nieuwe banen gemaakt :confused: :( zo ver je het banen kan noemen )

We gaan er allemaal op vooruit

We hebben meer te besteden

We doen weer grote aankopen

We durven weer geld uit te geven

nou dan liegen ze toch niet?

je moet die "we" gewoon lezen als zij zelf.

de crisis begon omdat "we" te veel uitgaven terwijl "we" te weinig verdienden, nu geven "we" nog meer uit, terwijl "we" nog minder verdienen...dus, ehhhh....

Ik denk dat die 9% heel akelig in de buurt komt en dan praten we alleen nog maar over de inflatie niet over de staatschuld. Die was in 1970 iets meer dan 34 miljard en nu zitten we bijna op 470 miljard.:mad:

Die komt heel akelig in de buurt. Dit zijn de cijfers voor de dollar:

The Federal Reserve has been consistently lying to us about the level of inflation in our economy. If the inflation rate was still calculated the same way that it was back when Jimmy Carter was president, the official rate of inflation would be somewhere between 8 and 10 percent today.

http://theeconomiccollapseblog.com/archives/on-the-100th-anniversary-of-the-federal-reserve-here-are-100-reasons-to-shut-it-down-forever

`Economie` is dan ook geen wetenschap.

Het is een psychologisch gebeuren.

Noem het volksverlakkerij.

Immers: de basiszaken (inkomen, prijzen, etc) zijn niet verbeterd, eerder verslechterd.

Die komt heel akelig in de buurt. Dit zijn de cijfers voor de dollar:

The Federal Reserve has been consistently lying to us about the level of inflation in our economy. If the inflation rate was still calculated the same way that it was back when Jimmy Carter was president, the official rate of inflation would be somewhere between 8 and 10 percent today.

http://theeconomiccollapseblog.com/archives/on-the-100th-anniversary-of-the-federal-reserve-here-are-100-reasons-to-shut-it-down-forever

Geniaal toch?

zitten de getallen niet mee, dan verander je gewoon de berekeningsmethode.

Deed Nederland toch ook? Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar, met een andere rekenmethode, er in eens een meevaller van 200 miljoen was of iets dergelijks

Geniaal toch?

zitten de getallen niet mee, dan verander je gewoon de berekeningsmethode.

Deze truc wordt veelvuldig toegepast bij allerlei cijfers. Berucht was de berekening van het aantal werklozen in het verleden. Omdat de doelstellingen niet werden gehaald, werd de berekening gewijzigd, waarna het aantal werklozen drastisch "daalde". De truc is te mooi om niet steeds opnieuw uit de kast te halen door overheden.

`Economie` is dan ook geen wetenschap.

Het is een psychologisch gebeuren.

Noem het volksverlakkerij.

Immers: de basiszaken (inkomen, prijzen, etc) zijn niet verbeterd, eerder verslechterd.

Ik vind economie wel een wetenschap. Op zich kunnen ze enkele wetmatigheden wel goed onderbouwen. Een vriend van mij is gepromoveerd in de economie (een zeer klein deelaspect ervan) en ik denk dat de overwegingen die hij meegeeft aardig goed zijn onderbouwd. Dus om de economie volledig af te schilderen als iets onbetrouwbaars vind ik erg voorbarig en ook onjuist. Een voorbeeld waarin economie een handig instrument is is in beleidszaken; als je je niet door enig besef van economie laat leiden krijg je van die maffe situaties als in Venezuela. We moeten alleen het voorspellende vermogen van de economie - en dan vooral van macro-economische voorspellingen - niet teveel overdrijven. Hoe groter de reikwijdte van een economische stelling hoe minder exact de uitkomst ervan vaststaat. Dat is op zichzelf al een economische wetmatigheid :-) !

Overigens om wat tegenwicht te bieden tegen de heersende opinie hier. Het is ook niet zo dat macro-economische voorspellingen niets voorstellen. Voor iedere scepticus hier raad ik John Maynard Keynes aan.

The Economic Consequences of the Peace (Dit boek wordt vaak als profetisch gezien, gezien de Tweede Wereldoorlog die volgde op de Eerste Wereldoorlog, onder andere als gevolg van oneerlijke afgedwongen afspraken met Duitsland) of

General Theory of Employment, Interest and Money (en economen krijgen dit nog steeds voorgeschoteld)

Ik vind het overtuigende ideeën. Ze zijn een beetje door het neoliberalisme van de jaren '80 en '90 in onbruik geraakt, maar ik vind Keynes een scherpe analyticus waarvan we alleen al van die eigenschap veel kunnen leren.

Korte YouTube-introductie doet het ook altijd wel goed (hoewel ik wel echt zijn boeken zou aanraden).

Een goede Prepper snapt ook een beetje hoe de economie werkt (als je deze eigenhandig weer moet opbouwen...) en het is niet zo dat er geen economische kennis voorhanden zou zijn die wel hout snijdt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...