Ga naar inhoud
GENEGEERD

Electra na SHTF


hakin9

Aanbevolen berichten

Ik zie met enige regelmaat nog electronische hebbedingentjes langs komen.

 

Natuurlijk leuk voor de prepper met een ingegraven kerncenrale of voor de mensen met een flinke windmolen, zonnepanelen en een batterij aan accu's (of evt enkel laden als er zon/wind is, moet je wel de kennis hebben om dit om te bouwen.). Mogelijk ook nog voor mensen met een Toyota Prius.

 

Maar als je op je BOL slechts een of twee zonnepaneeltjes hebt, een beperkte windmolen en ook geen 800+ Ah aan accu capaciteit dan is dit niet realistisch.

 

Het huisje waarvandaan ik dit type is zo'n plek. 70 Watt aan zonnepaneel er komt nog een 90 Watt Windmolen bij. Dit alles laadt een 150 Ah accubank.

Hierop kunnen wij het gehele jaar genieten van enkele 4 Watt LED spotjes. Ook kan ik in de zomer met een gerust hart even een of twee uurtjes internetten (24 Watt Modem, 90 Watt max lader van Laptop, +/- 12 Watt omvormer 12->220)

 

Als je met allemaal coole extra tools aan de slag wilt zorg dan voor een stroomplan waarin je in de behoeftes kunt voorzien of geef je geld uit aan andere preps. Als je zonnepanelen op je dak hebt liggen die nu terug leveren aan de energiemaatschappij weet dan dat je hier niet zomaar iets anders mee kunt doen. Deze panelen hebben meestal een hoog voltage waardoor je ze niet zomaar aan een accu kunt knopen zoals met een klein 16~18 Volt paneeltje nog wel ongestraft kan (niet slim maar t kan)

 

Ook een generator is geen oplossing. Dit zuipt kostbare brandstof en je zult vaak maar een beetje van de electra gebruiken. Zorg dus ook dat ALS je je generator aan zet je optimaal gebruik maakt van de stroom. WIj doen dit door bijvoorbeeld 2 uur lang een was te draaien (1800 Watt) en dan ook meteen alles aan de lader te leggen (+/- 400 Watt) en daarnaast de accu's bij te laden indien nodig (max 120 Watt) helaas gebruiken we dan onze 3600 Watt Honda gen nog niet optimaal. In die 2 uur ben je echter zo een liter of mee aan benzine kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
hoi hakin9,

je schrijft dat het niet slim is om je 16-18 volt zonnepaneel direct op een accu aan te sluiten. nou overweeg ik een zonnepaneel te kopen, dus ik hoop dat je me kunt vertellen hoe je dat dan moet doen.

alvast bedankt, odessa1944

 

http://www.mysolarbackup.com/

weet iemand hoe en waar ik dat ding kan kopen ??

zijn de stopcontacten geschikt voor Nederland ?

Groet

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hakin9,

je schrijft dat het niet slim is om je 16-18 volt zonnepaneel direct op een accu aan te sluiten. nou overweeg ik een zonnepaneel te kopen, dus ik hoop dat je me kunt vertellen hoe je dat dan moet doen.

alvast bedankt, odessa1944

 

Een accu is een onding, zwaar, duur, korte levensduur, enz enz

De enige reding is dat er nauwlijks alternatieven zijn om electrische energie ol te slaan.

 

Het opladen van een accu komt heel nou als je de levensduur niet onnodig snel wilt verkleinen.

Daar zijn standaard opladers voor te kopen die je tussen je zonnepaneel en accu zet en de oplading voor zijn rekening neemt.

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het moment van start shtf tot dat er geen stroom meer beschikbaar is, voldoende is om je leven stroomloos in te richten.

In het begin zul je nog routine in zaken moeten krijgen of zit de beschikbaarheid van stroom in je ritme. Maar op een gegeven moment zul je toch moeten. En zolang dat moment eerder is dan dat de stroom niet meer beschikbaar is ..

 

Denk dat het vooraf verstandig is om te bedenken van welke dingen je echt niet buiten kan en die dan ook zo in te richten dat die stroomloos mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hakin9,

je schrijft dat het niet slim is om je 16-18 volt zonnepaneel direct op een accu aan te sluiten. nou overweeg ik een zonnepaneel te kopen, dus ik hoop dat je me kunt vertellen hoe je dat dan moet doen.

alvast bedankt, odessa1944

 

een zonnepaneel 16~18 volt kan rechtstreeks op een accu maar moet je dan naast de accu gaan zitten en de panelen afkoppelen zodra deze boven de 14.8 (soms iets anders voor andere accu's) komen.

Koop er een laadregelaar bij. Deze doet precies dat voor jou.

 

bv: een van deze voor een simpele kleine setup

 

Als je echter van plan was een aantal panelen te kopen met subsidie van de overheid dan zijn dit bijna altijd panelen welke wel tot 36 Volt kunnen leveren. Deze zijn nog minder geschikt om accu's te laden, Met een dure MPPT regelaar kan dit echter wel. Hierin zul je je moeten verdiepen voor de aanschaf.

 

Over het algemeen zijn panelen tot de 140 Watt bijna altijd gemaakt op Accu's te laden en panelen boven de 180 bijna altijd om aan het net te koppelen (LET OP dit is een grove richtlijn. Verdiep je in de details en de Voltages die een paneel levert)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het moment van start shtf tot dat er geen stroom meer beschikbaar is, voldoende is om je leven stroomloos in te richten.

In het begin zul je nog routine in zaken moeten krijgen of zit de beschikbaarheid van stroom in je ritme. Maar op een gegeven moment zul je toch moeten. En zolang dat moment eerder is dan dat de stroom niet meer beschikbaar is ..

 

Denk dat het vooraf verstandig is om te bedenken van welke dingen je echt niet buiten kan en die dan ook zo in te richten dat die stroomloos mogelijk zijn.

 

Als de mensen in paniek zijn dan is het personeel van Eneco, Nuon en concurrenten dat ook.... kan snel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3) Een 12V lood-zuur accu is pas vol bij 14.4V zolang je paneel meer kan leveren dan dat (bij vollast) kun je ook gewoon een flink stuk ijzerdraad (paar meter) nemen en het tussen paneel en accu zetten. De accu wordt zo ook vol, maar pas op dat je niet overlaad! Alleen doen in een geval van shtf en er is geen zicht meer om een goede lader te krijgen. Maw dit is een noodoplossing. (let wel alleen bij een paneel van 16-18V)

 

PS: Een accu moet je laden met 1/10 van de capaciteit. Een 80Ah accu moet dan geladen worden met 8A. Een 16-18V paneel mag dan dus ca 140 Wp zijn. Groter dan dat, en je loop de kans de accu te snel te laden.

 

Ik meende 14.8V en 1/5 van de capaciteit...... maar weet het niet zeker.

 

Maakt ook niet uit, dit zijn echter wel zaken die iedereen ook voor zichzelf moet onthouden. Als je er maar niet al te ver naast zit. Een accu op 15+ Volt 'kookt' en een te snel te laden accu wordt ook te warm volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ Hakin9. Je schreef: "Als de mensen in paniek zijn dan is het personeel van Eneco, Nuon en concurrenten dat ook.... kan snel gaan." Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar aan de andere kant heb ik er wel vertrouwen in, dat het personeel van de nutsbedrijven niet zomaar zijn post zal verlaten. Het grootste risico op dit moment lijkt mij de instorting van de euro, waardoor we onze olie importen niet meer kunnen betalen. Mogelijk krijgen we dan 2 uur stroom per dag zoals in een ontwikkelingsland. Gisteren heb ik nog voor 25 euro een schitterende Hermes Ambassador typemachine gekocht. Zwitsers topmerk. Niemand ziet nog het nut in van die dingen. Ik wel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Gisteren heb ik nog voor 25 euro een schitterende Hermes Ambassador typemachine gekocht. Zwitsers topmerk. Niemand ziet nog het nut in van die dingen. Ik wel....

 

Ahhh Dick, zo'n oud ding, met inktlint, de wagen met de hand terug duwen, carbonpapier, handen onder de inkt, letters die blijven hangen, de letters met een naald inktvrij maken, tipp-ex, enz.

Ik heb m'n eerste nooit weg kunnen doen en laatst nog ergens een tweekleurig inktlint kunnen bemachtigen. Nog even op getypt: een ware vingerspierverstrerkende oefening..... :cool:

Tov dat jij nou ook zo'n stroomloos geval hebt!! En qua prijs: een goede koop. Proficiat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hoi Preppie. We zijn totaal verleerd om met de hand te schrijven. Ik heb nu 5 Hermes typemachines en een doos linten. Ik vergelijk deze crisis altijd met een brandje in een flatgebouw terwijl je op de eerste etage zit. Als je meteen naar beneden springt, is er niks aan de hand en verstuik je hooguit je enkel. Maar onze klote politici zijn naar boven gevlucht en inmiddels zitten we op het dak boven de 21 etage, terwijl niemand ons meer kan redden. Het dak wordt bovendien met de minuut heter. De crisis gaat ons volgens mij een paar jaar lang terug in het stenen tijdperk werpen en dan kun je gewoon je brood verdienen met die typemachines. Ik kan hier in mijn dorp nog gewoon typelinten kopen. Heb je genoeg? Anders help ik wel effe. Mijn preppersmotto: "Steunend op eigen kracht, maar met de wil om elkaar bij te staan". Hartelijke groet, Dick.

 

PS. Van alle op Marktplaats aangeboden typemachines zijn er zo ongeveer honderd een kleine kofferschrijfmachine en eentje een grote kantoor bak. Toch moet je die kantoor bakken hebben, ze werken 100x prettiger en mooier. Niemand wilde die grote krengen natuurlijk bewaren. Die Hermes Ambassador (het topmodel) die ik net gekocht heb, is zo groot dat ik er nog nauwelijks bij pas in mijn kamer. Maar typen, waanzinnig. Net zo gemakkelijk en comfortabel als een elektrische machine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Electra is een luxe, het maakt het leven makkelijker en zorgt voor entertainment. De 'generatie smartphone' lijkt niet zonder electra te kunnen, echter de mensheid heeft zich tot een goede eeuw geleden prima weten te redden zonder electra. Persoonlijk zou ik bij mijn preps de prioriteit absoluut niet bij electra leggen, er zijn wel belangrijkere zaken om in te investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg vandaag nog aan een afwasser bij ons op de zaak (die staat om de 10 min met haar telefoon te spelen en te internetten) als er geen stroom meer zal zijn en dus geen internet meer en dergelijke, dus geen mobiel meer wat ze dan zou doen kreeg ik het antwoord dat ze helemaal gek zou worden en in paniek zou raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug naar het onderwerp:

ik bereid me voor op een stroomloos leven nadat de hele handel eenmaal inelkaar gestort is.

 

Ik niet.

Hoewel ik de kans reëel acht, dat de stroomvoorziening minimaal is, of zelfs volledig (tijdelijk) komt te vervallen wil niet zeggen dat ik hierna mijn low-power apparatuur zoals ledverlichting ipad/iphone/mp3 speler/ niet meer zal gebruiken

 

Met mijn windmolentje/zonnepanelen (die 1500VA ups kunnen opladen) kan ik best wel even voort.

 

En als mijn ups het begeeft en mijn accu’s het niet meer doen dan pas ik mijn fiets wel aan om hier een dynamo op aan te sluiten en zo mijn low-power apparatuur van laadstroom te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gasspanning waarbij het laden moet stoppen is 14.4V (volgens het boekje van Victron)

Je mag inderdaad met de laadstroom tot 1/5 C gaan. Met een natte accu zou ik daarmee ook geen probleem hebben. Met een droge accu zou ik wat voorzichtiger zijn en bij 1/10 stoppen.

 

Check in de box, tnx :) Het belangrijkste is dat mensen dit 'zo ongeveer' weten en dus niet gaan laden met 10x een 36 Volts VoC zonnepaneel a 200 watt (55 Amp totaal) op 1 autoaccu. Daar ga je geen plezier van hebben. En dan beter te voorzichtig dan te snel willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het aanbod Dick. Mocht ik er geen meer kunnen vinden, dan stuur ik je een pm.

 

Terug naar het onderwerp:

ik bereid me voor op een stroomloos leven nadat de hele handel eenmaal inelkaar gestort is.

 

Helemaal mijn idee van het preppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al deze topics komen dus eigenlijk op een paar standaard vragen en antwoorden.

Wat wil je van stroom voorzien?

 

Als dit 12 volt verbruikers zijn, lampen, radio, zender, koelbox,etc, dan kune je met een zonnepanneeltje oplader en accu uit de voeten of als je veel verbruikers hebt enkele zonnepannelen en accus en opladers. Reken op vanaf zo'n 500 - 1000 euro.

 

Als je enkele kleine verbruikers op 220volt van stroom wilt voorzien komt daar een omvormer bij die de gelijkspanning van je accus omzet in 220 wisselspanning. Ook hier moet je gehele installatie op de verbruikers last zijn afgestemt. Reken op vanaf enkele duizende euros.

 

Uiteindelijk krijg je een installatie die je gehele huishouden van stroom kan voorzien en automatisch bij of afschakeld bij aan of afwezigheid van de netspanning. Reken op vanaf 10.000 euro (als je echt alles, dus wasmachine enz van stroom wilt voorzien dan al heel snel het dubbele en meer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hakin9, bedankt voor de info. vroeg me zelf al af hoe je voorkomt dat je accu overladen wordt

 

Ik heb een simpel systeem dat 'meet' wanneer de accuspanning 14,8 (of mogelijk 14,4 Volt zoals OBL eerder meldt) is. Het zonnepaneel wordt dan losgekoppeld.

Die de eerdere link naar accushop voor simpele laadregelaars.

 

Mijn setup:

 

70 Watt paneel (was al bij het huis, +/- 180 euro hedendaags schat ik)

3x 50 Ah accu's (+/- 200 euro)

laadregelaar (40 euro Ebay, een systeem dat ook voor windmolen geschikt is, *Windmolens kunnen niet aan een zonnepaneel lader, hier hieronder)

1000 Watt omvormer 12V -> 220. (+/- 100 Euro bij Makro, net ook nog een 1500 Watt bijgekocht. (2000 resp. 3000 Watt piekstroom vermogen)

 

voor ~550 Euro heb je dus al een basis systeem om 220 Volt apparaten van stroom te kunnen voorzien. Geen permanente stroom etende koelkast maar wel even een radio / oplader voor klein grut etc.

 

* Windmolens:

Een zonnepaneel kun je simpelweg loskoppelen als de accu's vol zijn. Een windmolen kan daar echter meestal niet tegen. Hij draait dan zonder dat hij zijn stroom kwijt kan en zal stuk gaan. Daarom zal een regelaar voor een windmolen nooit het apparaat uitschakelen maar een zogeheten 'dump load' inschakelen. Dit is meestal een warmte element dat de overtollige energie verbruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar 12v dingen moet niet al te moeilijk zijn met een goede accu en een klein paneeltje

als ik toch eens een keer wat overhoud ga ik zeker zon setup maken.

voor een radio/zender/batterij lader heb je in principe niet veel nodig

 

Koop minstens een 70 Watt paneel en niet zo'n 15 Watt 'druppellader' want daar heb je net niets aan. net als de meeste 'solar backpacks'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me volledig aan bij wat obl Rien en nog een aantal andere mensen hier zeggen.

Ik maak persoonlijk eigenlijk een groot onderscheid tussen SHTF, en TEOTWAWKI, het eerste is in mijn ogen tijdelijk, en dan zal de electriciteitsvoorziening na enige tijd wel hersteld worden. Dat ik dan enkele dagen zonder stroom zit, is hinderlijk maar niet zo erg.

Als je echter in TEOTWAWKI termen denkt, is het natuurlijk een blijvend veranderen van de maatschappij. En aangezien ik veel Richard Heinberg heb gelezen (oa peak everything) denk ik inderdaad dat we juist moeten proberen van minder van electriciteit afhankelijk te worden. Ipv te denken dat we het allemaal met 'milieuvriendelijke' 'groene' energie gaan oplossen.

Van een Nederlandse wetenschapper heb ik gelezen dat als we alleen al het huidige stroomverbruik wereldwijd door windenergie zouden willen vervangen dat we dan de volledige wereldwijde staalproductie gedurende twee jaar enkel en alleen zouden moeten gebruiken voor windturbines te maken. En dan hebben we het nog niet over het koper, en andere grondstoffen, en het net dat daarvoor moet uitgebouwd moet worden.

Dus ik zie dat niet als een oplossing, hoogstens als een tijdelijk uitstel van exucutie.

Dit wordt trouwens heel duidelijk uitgelegd in het filmpje 'there is no tomorrow' van het post carbon institute dat je kan vinden op youtube.

Dus ipv mijn zuurverdiende centen in spullen als zonnepanelen te steken, alleen maar om wat langer stroom te hebben als niemand het meer heeft investeer ik liever in mechanische dingen.

Het komt altijd op hetzelfde neer, het opwekken van electriciteit, en ook het maken van bv zonnepanelen en windturbines en batterijen kost enorm veel energie. En dat is net het probleem, die energie wordt schaarser en schaarser.

Dus zoals hier al gezegd is, tenzij er een magische techno-fix zoals koude kernfusie komt, zal de toekomst minder en minder energie-intensief moeten worden.

Persoonlijk ben ik dan ook geen fan van al die technogadgets. Te duur, te storingsgevoelig, en waarschijnlijk zo goed als onmogelijk te herstellen als het stuk is, zeker als je nog eens in een crisissituatie zit, en je niet zomaar even beroep kunt doen op de na verkoopdienst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Persoonlijk ben ik dan ook geen fan van al die technogadgets. Te duur, te storingsgevoelig, en waarschijnlijk zo goed als onmogelijk te herstellen als het stuk is, zeker als je nog eens in een crisissituatie zit, en je niet zomaar even beroep kunt doen op de na verkoopdienst.

 

Zo dacht ik er ook over, maar ondertussen zie ik het anders

 

Stel dat we te maken gaan krijgen met een langdurige SHTF van 6 maanden

Dan vraag ik me af wat je handiger vind?

Een stinkende olielamp om je huis te verlichten of een 4watt LED verlichting die een stuk makkelijker in onderhoud is dan je olielamp, die staat te walmen omdat je lontdikte net niet optimaal is.

 

Kies je voor een mechanische typemachine, of ga je toch voor je laptop die je met 40Wat nog wel operationeel kan houden

(er van uit gaande dat je nog een printer heb)

 

Of je 24 delige winkler prins t.o.v. je offline wikipedia die je op je tablet operationeel heb?

 

Dat je de wasdroger, wasmachine, en vaatwasser niet gaat gebruiken lijkt me logisch.

Maar als je heel selectief gaat kijken naar eventuele nuttige apparatuur met een laag verbruik zou het naar mijn idee een gemiste kans zijn om deze niet te gebruiken tijdens een SHTF periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...