Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ja maar je doet er ook erg lang mee.


Aanbevolen berichten

Dat is de zin die je vaak kunt horen vlak voordat mensen voor hun een grote uitgave doen, bijvoorbeeld dure wandelschoenen, handgemaakte messen of erg goede kleding.

 

Voor al enige maanden nu kijk ik bijvoorbeeld naar deze jas: http://www.duluthpack.com/apparel/mens/mens-jackets/canvas-anorak.html

 

Duluth is een bedrijf uit amerika wat al hun producten met de hand maakt en ook achter hun producten staat en dus ook levenslange garantie bied. voor een jas betaal je dus ook gemakkelijk 310 Dollar. Daarvoor krijg je natuurlijk wel een super product wat super in elkaar zit en waar elk detail de volle aandacht krijgt waardoor alles toch beter zit als normaal.

 

Hun tassen schijnen ook van geweldige kwaliteit te zijn, zo leek the Scout mij wel wat: http://www.duluthpack.com/pathfinder-scout-pack.html

 

Nog een voorbeeld en ditmaal van Filson: http://www.filson.com/products/oil-finish-single-tin-pants.14005.html?fromCat=true&fvalsProduct=mens/pants-shorts&fmetaProduct=1011/

 

Een broek voor 170 Dollar, weer garantie voor het leven met een super kwaliteit.

 

Nu heb ik op dit moment zelf nog maar een bijbaantje dus zo heel veel heb ik zelf niet te spenderen, af en toe kan er een grote uitgave uit wat ik dan ook eerst overal onderzoek of ik het echt wel nodig heb en of het mijn geld ook wel waard is. Daarna alles even weg klikken en erover nadenken. zo heb ik een aantal uitgaven ontweken maar de uitgaven die ik heb gedaan ben ik dan wel erg blij mee.

 

Nu zit ik dus al een lange tijd na te denken over de "anorak" en ik ben er nog niet uit.

 

Nu is mijn vraag: Hoe gaan jullie met dit soort uitgave's om? sparen jullie voor een duur maar kwalitatief beter product of koop je liever meerdere goedkopere versie's?

 

Zeker met het oog op een eventueel nood-scenario, misschien is de winkel er niet meer om nog een goedkope te halen en is deze dure aankoop wel eentje die je leven zou kunnen redden....

 

mvg,

 

MyronPrps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@MyronPrps

 

Het zal ongetwijfeld een ontzettende goede jas zijn, alleen de kleur :( okee hij zal vanzelf onopvallend worden (goor) :)

 

Kijk eens dichtbij wat je kan krijgen, houdt je geld over voor ander zaken bijvoorbeeld http://www.plutosport.nl/shop/Jassen/The_North_Face_Triclimate_3_in_1_Dons_Jas_Heren-T0AL0SJB6.html#.VXdfS8_tmko

 

En voor tassen kijk hier eens http://www.maxpedition.com/, okee is wat duur...maar kwaliteit, vraag @Shush maar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie jas en handgemaakt. dat kost geld. Maar ik denk niet dat het een product is dat je je leven gaat redden. In de beschrijving staat dat ie highly wind resistant is en van onbehandeld katoen. . Dus behalve dat ie niet waterdicht is, nog niet eens waterafstotend, is ie ook nog niet eens echt winddicht. Misschien ideaal in winterse omstandigheden van -25 waarbij sneeuw echt droog is en je je eigen inspannings dampen niet wil opslaan in je kleren maar in nederland lijkt het me meer een dure trui dan een functionele jas.

 

Daarnaast moet ik wel toegeven dat ik persoonlijk niet van de dure spullen ben. En al helemaal niet van dure kleding. In de afgelopen 5 jaar ben ik zo vaak van kleding maat veranderd dat ik bankroet zou zijn als ik steeds broeken van 150+ zou kopen.Of valt het feit dat ik dikker of dunner wordt ook onder de levenslange garantie? Bij gear ga ik ook voor de middenmoot. Oftewel een goede prijs-kwaliteit verhouding. Dan doet het ook minder pijn als er een ongelukje gebeurd met je gear of als je het kwijt raakt/ achter moet laten in SHTF. Ik heb jaren geleden een handgemaakt mes gekocht en het ligt ongebruikt in de kast omdat ik het zonde vind om te gebruiken/beschadigen/ kwijt te raken....dus ik gebruik altijd mijn 2 tientjes kostende Mora....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps

 

Het zal ongetwijfeld een ontzettende goede jas zijn, alleen de kleur :( okee hij zal vanzelf onopvallend worden (goor) :)

 

Kijk eens dichtbij wat je kan krijgen, houdt je geld over voor ander zaken bijvoorbeeld http://www.plutosport.nl/shop/Jassen/The_North_Face_Triclimate_3_in_1_Dons_Jas_Heren-T0AL0SJB6.html#.VXdfS8_tmko

 

En voor tassen kijk hier eens http://www.maxpedition.com/, okee is wat duur...maar kwaliteit, vraag @Shush maar .

 

De kleur is inderdaad niet geweldig maar dat komt inderdaad vanzelf;) Geef je me een link, is die uitverkocht!

 

Wat mij vooral aanspraak was de lengte van de jas maar een normale Parka doet dat ook.

@kunie daar heb je inderdaad waarschijnlijk ook gelijk in;)

 

Vaak vind ik schoenen wel iets waar wel wat geld in mag gaan zitten. Het meeste gear wat ik bij mij heb is inderdaad ook middenmoot.

 

Waar ik wel mee bezig ben nu is om dingen te kopen die ik pas over heel wat tijd opnieuw moet kopen en dan maar niet alles tegelijk maar in kleinere stappen, zo heb ik de firesteel van dave canterbury en voordat die op is zit ik in een bejaardentehuis maar is ook wel weer 38dollar.

 

en nu we toch dure spullen aan het bespreken zijn wil ik deze wel:http://www.filson.com/products/mackinaw-cruiser-alaska-fit.10043.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is mijn vraag: Hoe gaan jullie met dit soort uitgave's om? sparen jullie voor een duur maar kwalitatief beter product of koop je liever meerdere goedkopere versie's?

@MyronPrps Voordat ik een duur ding koop (onlangs de Fallkniven F1 bijvoorbeeld) zit ik er eerst een aantal maand/week over te wikken en te wegen om erachter te komen of het A: een juiste aankoop is, en B: om te kijken of er niet een beter of goedkoper alternatief is. Soms is het for the time being wel even lekker makkelijk en snel om een goedkoper alternatief te kopen waarvan je eigenlijk wel zeker weet dat het toch niet zo goed is dan datgene wat je op het oog hebt. Heb ik in het verleden vaak gedaan, om er dan alsnog achter te komen dat het pruts spul is, of dat ik toch iedere keer wanneer ik het ding gebruikte weer met een gevoel van spijt zat (dat ik toch eigenlijk wél dat ene betere ding had moeten kopen).

 

Met het oog op de toekomst (stel volgende week barst er een serieuze SHTF los), wat zou je dan liever hebben; iets waar je bijna zeker wel spijt van gaat krijgen, of toch iets hebben waar je niet helemaal blij mee bent, maar dan toch zoiets hebt van "beter iets dan niets, en ik verzin wel iets anders wanneer het kapot gaat."

Link naar reactie
Delen op andere sites

.........

Nu is mijn vraag: Hoe gaan jullie met dit soort uitgave's om? sparen jullie voor een duur maar kwalitatief beter product of koop je liever meerdere goedkopere versie's?

............

 

Ik geef liever (veel) meer uit aan kwaliteit. Niet altijd direct haalbaar, maar dan wacht ik wel wat langer.

Het enige voordeel van kwantiteit boven kwaliteit, is dat je wat te verhandelen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Persoonlijk kijk ik bij spullen vooral naar de functionaliteit. Die jas is schitterend, maar is hij inderdaad wel zo praktisch? Kijk specifiek waarvoor je iets wilt gebruiken en zoek dan een product dat voldoet aan alle eisen. Wil je een winterjas? Of een zomerjas? Ga je die ook echt gebruiken, of is het een extraatje? Ik ben ook fan van mooie spullen, maar als iets alleen maar mooi is, koop ik het liever goedkoper. Als het én mooi én functioneel is, dan wil ik er best wat meer voor betalen, ook al moet ik er langer voor sparen. Ik heb het vermoeden dat Kunie een punt heeft, dat deze jas niet echt functioneel is. Een jas heeft iedereen nodig, zorg dat je er één koopt waar je ook je leven lang gebruik van wil maken, niet alleen één waar je naar wil kijken :p

Daarbij zou ik kleding altijd in een winkel kopen, omdat de maten en vormen nogal verschillen van de foto's. Je kan maar moeilijk inschatten of het lekker zit aan de hand van een foto en een maattabel. Zeker als het zulk duur spul is, kun je niet 'even' drie verschillende maten bestellen om te passen.

 

Qua tassen zou ik zeker kijken naar functie. Maxpedition en 5.11 zijn in mijn ogen geweldig (er zullen er nog wel meer zijn, maar deze ken ik ondertussen een beetje). Ik heb nog nooit zo veel geld uitgegeven aan een tas als aan mijn maxpedition, maar ik heb er ook nog nooit zo veel plezier van gehad :D En dat zegt wat, in mijn geval, want ik heb altijd een hekel gehad aan tassen! Bij de tas die je gelinkt hebt, vraag ik me hetzelfde af als bij de jas: Hoe praktisch is die eigenlijk? Mooi, zeker! Maar met die leren bandjes en (zo te zien) maar één vak, vraag ik me af of je er werkelijk wat aan hebt. Als je bereid bent om veel geld uit te geven aan iets, zorg dan dat je zeker weet dat het prettig is in gebruik in allerlei omstandigheden.

 

Als het gaat om kwaliteit vs kwantiteit, zou ik ook gaan voor eenmalig (duurdere) kwaliteit. Vooral wanneer het gaat over iets waarvan je al weet dat je het gaat gebruiken, zoals een jas of een tas. Net wat je zegt: als je in de penarie komt, wil je liever iets hebben wat je leven lang mee gaat :)

Wanneer ik nog niet weet of ik iets ga gebruiken, koop ik eerst een goedkope variant, om te kijken hoe nuttig ik het vind / hoe vaak ik het gebruik. Als het me bevalt en de kwaliteit (of het gebrek daaraan) stoort me, dan koop ik een betere. :)

Bij kleding en tassen weet je eigenlijk al dat je het sowieso nodig hebt. Investeren daarin is dus eigenlijk een hele slimme keus. Maar zorg dan wel dat je direct de goede hebt. Vandaar mijn advies om kleding altijd in een winkel te kopen, zodat je kan passen. Als de broek/jas die je op het oog had dan toch niet zo goed zit als je wilde, kun je tenminste nog verder kijken of een andere misschien wel aan de eisen voldoet :) En neem je meisje mee, als ze dat leuk vind, dan heb je meteen een 'second opinion' ;) :D

 

@kunie Zonde om iets moois te laten verstoffen in de kast, ik zou zeggen: maak een mooi standaardje en zet 'm ergens waar je er tenminste nog naar kan kijken en er op die manier van kan genieten, als je het zonde vind om hem te gebruiken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

MP, kijk ook even hoe vaak je dit gaat dragen en is het noodzakelijk\professioneel gebruik of af en toe voor de hobby. Ga ik de K2 beklimmen dan koop ik andere gear dan af en toe een SC bezoeken. Daarnaast betaal je ook voor het merk, dus duur is niet alleen maar de kwaliteit maar ook de naam.

 

Tegenwoordig koop ik (werk)spijkerbroeken van redelijke kwaliteit voor 15-2 euro. Geen duur merk dus, maar ik doe er gemiddeld een half jaar tot een jaar mee en dat vind ik prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nu is mijn vraag: Hoe gaan jullie met dit soort uitgave's om? sparen jullie voor een duur maar kwalitatief beter product of koop je liever meerdere goedkopere versie's?

 

Zeker met het oog op een eventueel nood-scenario, misschien is de winkel er niet meer om nog een goedkope te halen en is deze dure aankoop wel eentje die je leven zou kunnen redden....

 

Als eerste, echt veel geld verdien ik ook niet, dus elke uitgave gaat door een zware selectie heen. En de criteria liggen soms mijlen ver uit elkaar.

 

Voorbeeld: Goede schoenen hebben waarde en een prijs. Wanneer schoenen makkelijk 5 jaar mee gaan kosten ze vaak veel geld, alleen wil ik niet langer dan 2 jaar er op lopen. Omdat ze na 2 jaar vaak niet meer lekker zitten, de kracht gaat er uit. Maar ze zijn niet versleten,en niet lek. Die gebruik ik dan voor 'vuile' klusjes. Voor schoenen kies ik dus 'next best', oftewel, hele goede maar niet de beste. Bij nood loop je er wel gewoon op natuurlijk, comfort is dan minder belangrijk.

 

Mijn oldtimer is anders gekozen. Een busje is ruim en veelzijdig en heeft toch de oppervlakte van een auto. Deze is voortdurend onderhevig aan onderhoud, maar dat doe ik zelf, onderdelen kosten in verhouding weinig, het is een degelijk Duits merk, en heeft ook een verzamelwaarde en emotionele waarde die altijd zal blijven bij veel mensen. En dus behoud deze sterk z'n waarde, zelfs met roest er op. Een moderne bus is duur, niet betrouwbaarder, en garage gebonden vanwege de nieuwe technieken. Dus geheel anders gekozen. Bij nood kan je deze oldtimer auto met hout en touw oplappen.

 

Voedsel, het ondergewaardeerde product in de wereld, is er om jou lijf en hersens gezond te houden. Daar kies ik vaak het beste uit. Behalve als de prijs extreem is, dan ook weer 'next best'. Veel is niet beter, goedkoop is niet slechter. Een pak biologische rodekool of zuurkool is vaak goedkoper dan het additieven huismerk van AH. Veel lang houdbaar voedsel heeft geen hoge waarde vanwege de behandeling, dus kies ik voor beperkt houdbaar vanwege de hogere voedingswaarde en lagere afvalstoffen, wanneer vers niet mogelijk of wenselijk is. Dus ook hier een middenweg.

 

Als laatste: Er is ruim een jaar overheen gegaan voordat ik besloot welke tent ik wilde kopen, welk materiaal, en welke vorm. Een aantal preppers heb ik op SC advies gevraagd, ervaring, en andere tips, om tot een goed beeld te komen. Het werd een canvas Tipi. Deze gaat goed in elke omgeving, en in elk klimaat. De wind pakt 'm niet, de regen maakt 'm waterdicht, en de temperatuur binnen regelt ie beter dan kunststoffen doen. En even een Tipi jatten van 29 kilo doe je niet zo snel. Opzetten met maar 1 stok kan je in je eentje doen. En dit materiaal gaat mij overleven als ik hem goed behandel, dus het zit vol toekomst....ohja :o, ik heb het geluk samen te leven met een naaidoos/mode designer, en die heeft een Adler als wapen. Dus mocht ik er een keertje een te heet vuurtje in stoken en er een gat in branden dan repareert ze die voor me met een oude spijkerbroek of zo :p En wanneer we ooit weer vallende banken krijgen, en dus geen hypotheek meer kunnen ophoesten, dan gaan we gewoon in de Tipi wonen, eventjes hier en dan weer daar.. goh, ik kan bijna niet wachten eigenlijk ;)

 

Nou, zo ongeveer bepaal ik het in grote lijnen. Hoop dat je er wat mee kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een jas koop of schoenen, zijn ze meestal wat duurder. Ik heb met m'n vorige Timberlands zo'n 22 jaar gedaan. Nu m'n nieuwe aan het inlopen (ja nog steeds, met deze duurt het blijkbaar lang maar het wordt beter). Ik heb een leren jas die ik al minstens 25 jaar heb en die hier en daar begint te slijten nu. De binnenkant van de mouwen bij de polsen was helemaal aan gort dus daar heb ik wat nieuw leer van een oude bank opgeplakt met gorilla glue. Weer ok nu. Ook het lusje gerepareerd door er wat van dat leer omheen te wikkelen met dezelfde lijm. Voorlopig doet ie het nog wel. Koste destijds 500 gulden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nu is mijn vraag: Hoe gaan jullie met dit soort uitgave's om? sparen jullie voor een duur maar kwalitatief beter product of koop je liever meerdere goedkopere versie's?

 

Zeker met het oog op een eventueel nood-scenario, misschien is de winkel er niet meer om nog een goedkope te halen en is deze dure aankoop wel eentje die je leven zou kunnen redden....

 

Ik ga liever voor een kwalitatief beter product. Mijn EDC rugzak was kapot; ik maakte gebruik van een Deuter AC 18l rugzak. Dit was een prima rugzak. Echter heb ik er toen voor gekozen om een canvas pack te kopen. Niet van Duluth maar van Frost River (deze komt ook uit Minnesota, 10 oz canvas) https://www.frostriver.com/shop/sojourn-pack/

 

Is hij het geld waard t.o.v. een gemiddelde rugzak? Jazeker, de kwaliteit is vele malen hoger. Maar of dat iets kwalitatief beter is wil niet zeggen dat het jouw doel beter dient. Ik wilde een onverslijtbare tas met nostalgisch uiterlijk en dat is gelukt. De hogere prijs (100 euro) vond ik het waard.

 

Belangrijk is dat jij je de vraag stelt 'what's in it for me?' Waarom zou je zo'n jas nodig hebben? Ik denk wanneer je het afzet tegen ander soort jassen dat je op een aantal aspecten terecht komt als: kwaliteit, duurzaamheid, looks en toepassing. Neem nu is een andere jas in gedachten van 200 euro. Vind je het die 150 euro die anorak kost waard op de aspecten die hierboven staan? Als je antwoord met Ja, dan moet je gaan voor die jas. Als je het de meerwaarde niet waard vindt of ook maar twijfelt; Niet doen.

 

Succes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet in op de vraag hoe je een besluit moet of kan nemen. Dat is voor een ieder verschillend.

Maar een alternatief:

toen ik nog actief aan bergsport deed was er een cursist die nogal aan zijn jas zat te frunniken. Toen ik hem vroeg naar het waarom antwoordde hij dat zijn vader kleermaker was en dat hij nu de ideale jas aan het samenstellen was. Met name waar wat voor zakken moesten komen in combinatie met klimgordel. etc.

 

Later stond er in het tijdschrift "op pad" van de ANWB een artikel over zelf dingen maken waaronder een klimbroek. Ik heb het pakket toen besteld en mijn moeder heeft toen een ideale klimbroek gemaakt.

Dus een alternatief zou kunnen zijn: zoek een kleermaker (m/v).

 

ter zijde:

kleermaker en schoenmaker zijn ideale prep beroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je aan levenslange garantie als het bedrijf in een ander continent zit? Zij betalen de postzegels niet voor je..

 

En wat al werd genoemd, kleding wil je kunnen passen.

 

Dan koop jij andere producten dan ik.

 

Ik heb al meerdere keren messen en eens een zaklamp naar Amerika teruggestuurd.

No questions asked, kopie van de Postnl verzending gemaild en kreeg netjes alles terugbetaald.

 

Daarom is mijn advies, ga voor kwaliteit en helaas, daar betaal je voor.

 

Beter 1x een goed product kopen dan elk jaar iets vervangen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk iedereen zijn gedachtes hierover te lezen.

Van de jas ben ik inderdaad nu wat afgestapt. Qua tas zit ik nog steeds te kijken. Ik vind de klassieke stijl van Duluth wel erg mooi en zeker ook nu die van frost river.

 

Het leuke aan dure producten vind ik wel dat ik er dingen in mee kan maken en je er als het ware een band mee opbouwt en eventueel deze spullen misschien zelfs door kunt geven aan de volgende generatie.

 

Zeker toen ik net begon met preppen kocht ik vaak goedkopere dingen, nu ik er meer mee bezig ben en ook meer gericht ben op jezelf kunnen redden koop ik liever een duurder maar beter product dan goedkoop en mindere kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk iedereen zijn gedachtes hierover te lezen.

Van de jas ben ik inderdaad nu wat afgestapt. Qua tas zit ik nog steeds te kijken. Ik vind de klassieke stijl van Duluth wel erg mooi en zeker ook nu die van frost river.

 

Het leuke aan dure producten vind ik wel dat ik er dingen in mee kan maken en je er als het ware een band mee opbouwt en eventueel deze spullen misschien zelfs door kunt geven aan de volgende generatie.

 

Zeker toen ik net begon met preppen kocht ik vaak goedkopere dingen, nu ik er meer mee bezig ben en ook meer gericht ben op jezelf kunnen redden koop ik liever een duurder maar beter product dan goedkoop en mindere kwaliteit.

 

Volgens mij heb je al aardig een koers kunnen bepalen. Ik ben het met de meeste bovenstaande dingen eens. Kwaliteit is belangrijk, zeker wanneer het om de uitrusting gaat. Je wilt niet dat je rugzak / brander / zakmes enzovoort voortijdig kapot gaat. Je kan het allemaal bij de Action kopen, maar de kwaliteit is vaak toegespitst op niet intensief gebruik en niet op duurzaam gebruik. Als het dezelfde kwaliteit zou hebben dan zouden kwaliteitsmerken wel kunnen inpakken...

 

Ik vind dit filmpje altijd wel heel erg beeldend waarom een Zwitsers zakmes (of ander type kwaliteit mes) beter is dan de eerste de beste Chinese rommel:

 

 

Over rugzakken: Ik heb een drietal kwaliteitstassen: een grote trekkers rugzak van Deuter, een middelgrote rugzak van Mammoet en een wat kleinere rugzak van The North Face. Allemaal gekozen vanwege ergonomie en functionaliteit. Ik weet niet of ik met de kennis van nu nog deze rugzakken zou kopen (gezien mijn veranderde eisen ten aanzien van de tassen), maar ik kan je vertellen dat ik geen klachten heb wat betreft de kwaliteit ervan. Mijn oudste tas is de Mammoet-rugzak en deze is na bijna 10 jaar trouwe dienst (ik heb hem zelfs tijden dagelijks gebruikt) nog steeds in goede staat. Hetzelfde geldt voor mijn grote Deuter-trekkersrugzak hoewel ik deze niet zolang heb en ook niet dagelijks gebruik. Tot voor kort schaften we op vakantie ook goedkope dagrugzakken aan (nu niet meer nodig, want The North Face-tas en mijn vriendin heeft een Wolfskin). We kochten onze goedkope dagrugzakken bij winkels als Aktiesport of de Van Haren. Deze tassen zijn echt na 1 seizoen stuk. Meestal is de ritssluiting het eerste wat het begeeft en binnen afzienbare tijd gaat de kunststoffen voering volledig stuk. Daar zie je toch denk ik het verschil in aansluitingen en type materiaal heel duidelijk in terug. Waar een merkloze tas van Aktiesport of Van Haren 1 jaar meegaat, gaat een merktas met gemak 10 jaar mee. Ik ben erg benieuwd naar jou ervaring met Duluth Pack (of die van Frost River).

 

Verder denk ik dat het handig is om een plan te maken. Dan kun je doelgericht sparen / spullen voor je verjaardag vragen. Tijdens, maar vooral na mijn studie ben ik begonnen met de aanschaf van duurzame goederen. Een van die dingen is bijvoorbeeld het ombouwen van mijn kledingkast. Naast nette en zakelijke kleding bestaat mijn kledingkast voor een steeds groter deel uit duurzame t-shirts / overhemden / sokken enzovoort. Aangezien ik het nog naast wat minder duurzame goederen heb kan ik je wel uit ervaring vertellen dat t-shirts van Mammoet erg lang meegaan in vergelijk met t-shirts van bijvoorbeeld de HEMA. Ik heb drie t-shirts gehad van Mammoet die ik in 2005/2006 heb gekocht en pas recentelijk uit dienst heb genomen (één daarvan kon zelfs nog wel wat langer mee, maar ik was wat onvoorzichtig geweest met wat chemische werkzaamheden). En omdat ze zo lang meegaan bespaart het je ook weer geld. En dat geld kan je weer gebruiken voor de aanschaf van andere duurzame goederen.

 

Maar goed, kwaliteit verhaal is duidelijk. Het lastige is de aanschaf ervan. Het is nogal wat. Ik heb voor mezelf een plan gemaakt (een hiërarchisch geordende lijst) waarmee ik me richt op bepaalde aankopen. En voor verjaardagen heb ik dan een mooi wensenlijstje paraat :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps: Ik heb van Frost River al enkele jaren deze kleine' dagrugzak: https://www.frostriver.com/shop/book-pack/. Prachtig materiaal en onverwoestbaar. Kwaliteit uit een voorbije tijd, gaat rustig de rest van je leven mee en doet niet onder voor het modernste spul. De dikke leren riemen van mijn FrostRiver pack gaan waarschijnlijk langer mee dan de beste en duurste ritsen van moderne rugzakken.

 

Verder: ga voor kwaliteit, dat kost soms geld maar valt soms ook mee. Ik ben zeer tevreden over mijn Mora mesjes van €13,95, die gebruik ik vaker dan mijn Esee 4 alhoewel dat wel mijn basis survival- knife blijft. En sparen voor een dure Leatherman was het gewoon waard. Je moet op dit soort gereedschap kunnen vertrouwen, doe nooit concessies doen want dat betreur je op momenten dat het er écht toe doet. Ik ben niet erg vermogend maar heb door te sparen in de loop van een paar jaar dure stukken gereedschap - Leatherman, Esee, Katadyn, Primus allesbrander, FrostRiver pack en zo verder - gekocht. Dat ging achteraf nog best snel, je moet er gewoon mee beginnen.

 

Algemeen: koop geen Action-troep. Het pakt soms goed uit maar meestal niet - is mijn ervaring, ik heb het spul uitgeprobeerd - en geeft een vals gevoel van veiligheid. In een shtf-situatie is dat levensgevaarlijk.

 

Kleding koop ik meestal tweedehands. Ik draag graag Fjällräven, Columbia en Mountain Hardwear maar altijd tweedehands via Markplaats of Ebay, net als mijn spijkerbroeken en cargopants voor dagelijks gebruik. Soms is het een kwestie van doorpakken: vorige week kocht ikop een rommelmarkt een gave broek van Fjällräven voor maar €2,- ! De reden: er zat een lijmvlek op ... Met een duur vlekkenmiddeltje van bijna €5,- heb ik die vlek er heel snel uitgekregen en was ik spekkoper! Zo doe ik dat vaker. Kwestie van mazzel maar vooral goed opletten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps: Ik heb van Frost River al enkele jaren deze kleine' dagrugzak: https://www.frostriver.com/shop/book-pack/. Prachtig materiaal en onverwoestbaar. Kwaliteit uit een voorbije tijd, gaat rustig de rest van je leven mee en doet niet onder voor het modernste spul. De dikke leren riemen van mijn FrostRiver pack gaan waarschijnlijk langer mee dan de beste en duurste ritsen van moderne rugzakken.

 

Verder: ga voor kwaliteit, dat kost soms geld maar valt soms ook mee. Ik ben zeer tevreden over mijn Mora mesjes van €13,95, die gebruik ik vaker dan mijn Esee 4 alhoewel dat wel mijn basis survival- knife blijft. En sparen voor een dure Leatherman was het gewoon waard. Je moet op dit soort gereedschap kunnen vertrouwen, doe nooit concessies doen want dat betreur je op momenten dat het er écht toe doet. Ik ben niet erg vermogend maar heb door te sparen in de loop van een paar jaar dure stukken gereedschap - Leatherman, Esee, Katadyn, Primus allesbrander, FrostRiver pack en zo verder - gekocht. Dat ging achteraf nog best snel, je moet er gewoon mee beginnen.

 

Algemeen: koop geen Action-troep. Het pakt soms goed uit maar meestal niet - is mijn ervaring, ik heb het spul uitgeprobeerd - en geeft een vals gevoel van veiligheid. In een shtf-situatie is dat levensgevaarlijk.

 

Kleding koop ik meestal tweedehands. Ik draag graag Fjällräven, Columbia en Mountain Hardwear maar altijd tweedehands via Markplaats of Ebay, net als mijn spijkerbroeken en cargopants voor dagelijks gebruik. Soms is het een kwestie van doorpakken: vorige week kocht ikop een rommelmarkt een gave broek van Fjällräven voor maar €2,- ! De reden: er zat een lijmvlek op ... Met een duur vlekkenmiddeltje van bijna €5,- heb ik die vlek er heel snel uitgekregen en was ik spekkoper! Zo doe ik dat vaker. Kwestie van mazzel maar vooral goed opletten.

 

Met dank aan @Toef nu helemaal afgestapt van de duluth jas en nu ookal een goede opvolger gevonden die we dan maar eens samen gaan ophalen.

 

Wat je zegt is mijn gedachte nu ook wel, liever iets meer geduld en langzaam aan echte kwaliteit kopen dan steeds het net niet spul voor veel goedkoper. Soms wel erg lastig als je dan ineens zo'n hap van je bankrekening weg ziet gaan vooral als je dat berekent in hoeveel uur het kost..... maar uiteindelijk weer waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...