Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veerpoot draaischotel zelf vervangen


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu had ik bij mn citroën Nemo steeds dat bonkend geluit bij het draaien.

Na onderzoek bleek dat de draaischotels van de vrrpoten niet meer meedraaiden en zo de veer steeds terug sloeg bij het draaien.

Nu reed de auto ook niet meer recht daar de veer niet weer terug op de originele plaats kwam.

 

Even bellen naar Citroen. Holy fuck...400 euro...Ja dag Jan dat doe ik zelf wel.

2 draaischotels besteld en veerspanners..(samen 140 euro en kan die later nog gebruiken ).die heb je nodig want zonder krijg je de veren vroeg of laat tegen je bakkes en wordt het naaien en bloed opkuisen.

 

Nu de demontage valt goed mee als je wat materiaal hebt. (OPGELET MET OPSPANNEN VAN VEREN...zelfs met het juiste materiaal blijft het gevaarlijk !!!!! )

Eenmaal de veerpoot er volledig uit was bleek zowel links of rechts dat de moer die de schotel vast houdt volledig verroest is.

Damn..moer af slijpen maar de draad is 1/4 BSP en ik heb nu heel veel soorten moeren en bouten maar 1/4 BSP niet.

Fok !!! De auto moet rijden..ik moet werken morgen....

Dan maar metrische draad er op tappen..M 12 en vast zetten met lockmoer ( moer met nylon ring.)

Hmmm werkt verbazend goed.

Nadien alles terug monteren en Nemoke rijdt weer als een naaimachien.

Bij de garage gaan ze niet de moer gaan slijpen enz enz..neen dat worden volledig nieuwe veerpoten met schokdemper.

Prijs rond de 890 Euro per stuk dus........

Wat je zelf doet doe je meestal beter...

Bij vragen ...shoot...als ik iemand kan helpen....kom gerust af.

 

veer1.jpg.2d8e5444fe8ba2f309454ab187d6bde8.jpg

 

veer2.jpg.68965af5ee0022e122b3c729b7745ec4.jpg

 

 

veer3.jpg.5a09c8310a311610432adbb3941fdd21.jpg

 

veer-5.jpg.bee76cd1aa47698c0d6d272c9c763aec.jpg

 

veer4.jpg.2cb1d714d37d6762c4a135b4a7618232.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo ben ik ook. Ik repareer zoveel mogelijk zelf.

Wel een kleine tip. Ik zie dat je twee stalen L profielen in je bankschroef hebt. Nadeel hiervan is dat je daarmee je werk kan beschadigen wat erin zit. Er zijn ook aluminium L profielen en er zijn ook specialen alu stukken die hiervoor zijn waarmee je je werk minder snel beschadigd. Dit is natuurlijk om dat alu zachter is dan staal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ben ik ook. Ik repareer zoveel mogelijk zelf.

Wel een kleine tip. Ik zie dat je twee stalen L profielen in je bankschroef hebt. Nadeel hiervan is dat je daarmee je werk kan beschadigen wat erin zit. Er zijn ook aluminium L profielen en er zijn ook specialen alu stukken die hiervoor zijn waarmee je je werk minder snel beschadigd. Dit is natuurlijk om dat alu zachter is dan staal.

Dat weet ik maar ik gebruik die enkel waar het echt nodig is...bij deze kon het niet echt kwaad en ik heb nagezien of er geen schade was..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes weer @tom666 doet me denken aan de tijd dat ik ook onder de auto lag te rollen... En je hebt gelijk, nooit aan beginnen als je niet weet wat je aan het doen bent...

Afgelopen week had ik een overlopende carb van de Kawasaki.. niet leuk. cilinder, luchtfilter, carter, alles vol benzine... pfftt.. Lastig klusje om die vier carbs uit het frame te krijgen, dat hebben die Japanners niet handig gemaakt.. Maar goed, vier revisiesetjes voor de carbs en een membraan voor de benzinekraan, drie liter Castrol GTX, oliefilter, luchtfilter en hij doet het weer...

Affijn ik klets weer teveel.. haha Tom, dit was een mooie klus en top dat je aanbiedt om mensen te helpen met vragen over techniek... Chapeau!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes weer @tom666 doet me denken aan de tijd dat ik ook onder de auto lag te rollen... En je hebt gelijk, nooit aan beginnen als je niet weet wat je aan het doen bent...

Afgelopen week had ik een overlopende carb van de Kawasaki.. niet leuk. cilinder, luchtfilter, carter, alles vol benzine... pfftt.. Lastig klusje om die vier carbs uit het frame te krijgen, dat hebben die Japanners niet handig gemaakt.. Maar goed, vier revisiesetjes voor de carbs en een membraan voor de benzinekraan, drie liter Castrol GTX, oliefilter, luchtfilter en hij doet het weer...

Affijn ik klets weer teveel.. haha Tom, dit was een mooie klus en top dat je aanbiedt om mensen te helpen met vragen over techniek... Chapeau!

 

Ik heb de cabs van een ouwe kawa ook nog gedaan en nadien een cb750...

Tsss tering job en veel werk en vooral gepruts...

Maar daarvoor houden we van techniek...dingen fiksen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is M12 wel een ietsiepietsie minder sterke schroefdraad dan 1/4BSP maar dat weet je zelf ook wel :)

Ik kan me niet inbeelden dat men dit stukje schroefdraad nipt gedimensioneerd zou hebben, maar ik vind het wel tricky.

Hoe ze er bij komen niet metrische draad te gebruiken op een Europese wagen ontgaat me ook wel...

Leuk dat je het gefixt hebt gekregen (zonder ongelukken)... Ik doe zulks ook, maar wel met teveel voorzichtigheid ;)

 

PS: Alles wat ik aan mijn voertuigen vast zet met bouten, daar gaat ofwel gewoon oud vet aan, dan wel kopervet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daarvoor houden we van techniek...dingen fiksen..

 

hihi ja dat is waar man! Je hebt denk ik, net als ik waarschijnlijk olie inplaats van bloed door je aderen stromen... Ik was wel weer heerlijk in mijn element al was het errug pielen... Ik heb een schroevendraaier gemold door er een haakje van te maken voor de inlaatrubbers... maar hee het is wel gelukt en het gevoel dat je hebt als je weer rijdt is super!!

 

Grts Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dag Jan dat doe ik zelf wel.

2 draaischotels besteld en veerspanners..(samen 140 euro en kan die later nog gebruiken ).die heb je nodig want zonder krijg je de veren vroeg of laat tegen je bakkes en wordt het naaien en bloed opkuisen.

zo he! lastige klus hoor! mooi dat het gelukt is.

 

Veerpoten heb ik ook eens gedaan, maar liever niet nog eens! wat een ondingen zijn dat! veerspanners had ik gemaakt van spanbanden, beetje knopen en binden en dan opspannen. Was te doen. En daarna biefstuk gegeten :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de inlaatrubbers...

Ik weet niet wat voor Kawa het is, maar ik had vroeger een 1000GTR en dan is het rubber na een paar jaar geen rubber meer, maar hard plastic geworden. ::eek:

 

Het loshalen gaat dan nog wel (enigszins), maar het weer vastzetten is een crime. :(

't Luchtfilter zit strak in het frame, dus geeft weinig speling en het motorblok zelf is zo zwaar dat je die ook niet even loshaalt.

 

Anywho... ik heb de Kawa niet meer (ik mis hem nog wel want het was een heerlijke fiets) en heb nu een Yamaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...