Ga naar inhoud
GENEGEERD

2 meskes gemaakt


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Omdat mijn stiefvader de messen die ik maak graag ziet besloot ik vandaag een mes voor zijn vaderdag te maken.

Fijn dun handvat in tropisch azobe hout . , lang smal lemmet.

Koperen bussen door het handvat.

Geboord met HSS boren in de hardox...boortje versleten na 1 gat;

Terug slijpen enz...

 

Nadien nog een mes voor mezelf gemaakt.

 

smal-1.jpg.6927cb567ed62fbf874e6ab0221847af.jpg

 

smal-2.jpg.881a6f1620d08d63773ae83e93cfca1f.jpg

 

dikker1.jpg.d61be393304603258363e0fe6950e1c1.jpg

 

dikker2.jpg.9e75c1373af3cbb5bada1c3aeec03e82.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dank je wel allen..

Nog geen schede gemaakt. Deze week of zo...

Deze zijn dit weekend getekend..gewoon het juiste moment voor inspiratie afwachten.

Het maken heeft wel wat tijd genomen maar was heel plezant.

Ik vind ze heel mooi deze keer...( zeg ik eigenlijk altijd :o )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel allen..

Nog geen schede gemaakt. Deze week of zo...

Deze zijn dit weekend getekend..gewoon het juiste moment voor inspiratie afwachten.

Het maken heeft wel wat tijd genomen maar was heel plezant.

Ik vind ze heel mooi deze keer...( zeg ik eigenlijk altijd :o )

 

Je wordt er steeds beter in!

De manier waarop je ze afwerkt, voorbij het functionele, is de afwerking enorm vooruit gegaan. :cool:

 

Dat eerste mes is echt een model waar ik van hou, vooral ook het handvat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wordt er steeds beter in!

De manier waarop je ze afwerkt, voorbij het functionele, is de afwerking enorm vooruit gegaan. :cool:

 

Dat eerste mes is echt een model waar ik van hou, vooral ook het handvat. :)

 

Dank je..

Ja...ik leer telkens bij en telkens vind ik een iets andere manier om dit te maken.

Ik heb nog ideeën over dus het zijn zeker niet de laatste..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.

Het is een klus..vooral het azobe tropisch hout is een ''hel'' om te schuren met de hand. Het gaat heel traag maar nadien is de beloning groot. Wanneer de boenwas erover gaat komt de verrassing tevoorschijn.

Als de boen is opgedroogd en je kan gaan opblinken is het resultaat ronduit prachtig en moeilijk op foto vast te leggen. Het voelt heel hard aan en dat hout is het ook. Een nagel gaat er even in en dan kromt hij.

Leuk om te werken..

De hardox blijft moeilijk te bewerken. in de zin van zijn hardheid..alles moet machinaal want met een vijl ben je totaal niks. Dus met de slijptol moet je wel wat handig zijn want missen is onherstelbaar..

Hier en daar kan ik met mijn proxon frees wel wat bijwerken in bochten enz..

Aaaag het is gewoon een heel erg leuke hobby..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

 

Gebruik je om de vorm van het staal te snijden een

?

 

Tuurlijk niet...ik snij alles heel voorzichtig uit met een slijptol met dunne schijf van 125 x1mm.

Daarna werk ik af met een schuurschijfje..enz enz ..heel tijdrovend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een plasmasnijder moet je geen metaal snijden dat je niet gaat of kan harden... dan verbrand je letterlijk het materiaal het zal taaier worden maar je chipt dit ook makkelijker.

 

Daarom ben ik voorstaander in productie meer fan van aquajet cutting of cnc met waterkoeling tegenover laser of plasmacutting..

 

Een fout die ze bij de 2de generatie hoodlum van buck hebben gedaan waardoor deze bij de inkeping af en toe brak bij het batonnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een plasmasnijder moet je geen metaal snijden dat je niet gaat of kan harden... dan verbrand je letterlijk het materiaal het zal taaier worden maar je chipt dit ook makkelijker.

 

Daarom ben ik voorstaander in productie meer fan van aquajet cutting of cnc met waterkoeling tegenover laser of plasmacutting..

 

Een fout die ze bij de 2de generatie hoodlum van buck hebben gedaan waardoor deze bij de inkeping af en toe brak bij het batonnen

 

Als je laser met voldoende vermogen gebruikt en daardoor genoeg snelheid kan halen in combinatie met stikstofsnijden dan valt de warmte ontwikkeling reuze mee. de warmte beïnvloede zone is minder dan 0.5 mm

Deze 0,5 slijp je weg bij het vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een plasmasnijder moet je geen metaal snijden dat je niet gaat of kan harden... dan verbrand je letterlijk het materiaal het zal taaier worden maar je chipt dit ook makkelijker.

 

Daarom ben ik voorstaander in productie meer fan van aquajet cutting of cnc met waterkoeling tegenover laser of plasmacutting..

 

Een fout die ze bij de 2de generatie hoodlum van buck hebben gedaan waardoor deze bij de inkeping af en toe brak bij het batonnen

 

 

Juist..een plasma is volledig uit den boze...

Aquajet is ok maar voor mij natuurlijk niet haalbaar en ik zou het ook niet willen.

Het is geen productie he maar gewoon telkens iets anders die ik uit mijn kop haal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 weer 2 fraaie stukken werk wat je daar afleverd, erg knap gedaan.

ik zou het ook graag eens doen, maar te veel andere zaken met meer prioriteit op het moment.

 

ik heb nog een mes liggen van een jaar of 15 terug, dit wil ik eigenlijk veranderen, andere vorm en ander handvat e.d.

Iets voor de toekomst:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...