Ga naar inhoud
GENEGEERD

Apparatuur beschermen tegen een EMP, Hoe?


Gast expectation

Aanbevolen berichten

Gast expectation

Beste preppers,

 

Hierbij mijn eerste post. Ik ben sinds kort een beginnend prepper en vind veel inspiratie in de national geographic serie ''doomsday preppers'' Hierin is onder andere een aantal keer het onderwerp EMP en CMI (coronal mass injection) aan de orde geweest. Nu ben ik niet direct van mening dat dit ook ons staat te wachten maar heb me iets verdiept in het onderwerp en ik acht het wel mogelijk. Nu heb ik een aantal waardevolle electronica voor een doomsday scenario en het zou zonde zijn als een EMP/CMI roet in het eten strooit. Dus ben ik van plan een faraday kooi te bouwen. Ik heb al een aantal filmpjes bekeken op youtube maar heb bij veel filmpjes vraag tekens. Heeft iemand ervaring met het bouwen van een faraday cage en dan met name over verschillende materialen ten aanzien van verschillende elektromagnetische frequenties.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo Expectation, welkom, ook in ben benieuwd naar je intro op de voorstelronde ;)

 

Een Faraday kooi is heel simpel te maken. Edoch, hoe groot wil je "hem" hebben? Wat wil je veilig stellen?

 

Oh, en enige duiding over frequenties lijkt me ook handig, als je een F-Cage hebt, maakt dat namelijk niets meer uit... Tenzij je een emp wilt stabiliseren voor eigen gebruik, of specifieke signalen wenst te blokkeren, maar dat lijkt me niet je doel in je vraag...

 

Met aluminium folie en een kartonnen doos kom je al een heel eind...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom expectation.

Het makkelijkste is bij bijvoorbeeld de bouwmarkt een gegalvaniseerde emmer met nauw sluitend deksel te kopen, daar een goede laag karton in te doen, en daar je spullen in te leggen. Het is belangrijk dat het metaal van de deksel het metaal van de emmer raakt. De laag karton is belangrijk om te voorkomen dat er een lading van de kooi naar het circuit in de apparatuur springt. Gronden is ook niet nodig, en kan potentieel zelfs averechts werken, omdat als niet goed gedaan de grond-leiding als een antenne werk, wat juist de lading op de kooi groter maakt en de kans dat er een lading overspringt vergroot.

Ten aanzien van verschillende elektromagnetische frequenties maakt het materiaal niets uit bij een Faraday kooi.

 

P.S. Ik weet niet wat voor rotzooi de zon allemaal gebruikt, maar een coronal mass ejection wilt nog wel eens gebeuren.

 

Edit: Met een beetje knutselwerk is inderdaad een kartonnen doos met aluminium folie al prima (en het goedkoopst). Wees er wel zeker van dat de folie elkaar overal aanraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation
Hallo Expectation, welkom, ook in ben benieuwd naar je intro op de voorstelronde ;)

 

Een Faraday kooi is heel simpel te maken. Edoch, hoe groot wil je "hem" hebben? Wat wil je veilig stellen?

 

Oh, en enige duiding over frequenties lijkt me ook handig, als je een F-Cage hebt, maakt dat namelijk niets meer uit... Tenzij je een emp wilt stabiliseren voor eigen gebruik, of specifieke signalen wenst te blokkeren, maar dat lijkt me niet je doel in je vraag...

 

Met aluminium folie en een kartonnen doos kom je al een heel eind...

 

Ik wil onder andere een dieselgenerator van een kleiner formaat kunnen herbergen. Even terugkomend op alu-folie, hier lees ik tegenstrijdige dingen over op het internet. veel mensen zeggen dat alu folie te dun is om een flinke emp tegen te houden. hieruit maak ik ook op dat er dus nog verschil is in sterkte/kracht van een emp. zijn deze 2 conclusie juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation
Welkom expectation.

Het makkelijkste is bij bijvoorbeeld de bouwmarkt een gegalvaniseerde emmer met nauw sluitend deksel te kopen, daar een goede laag karton in te doen, en daar je spullen in te leggen. Het is belangrijk dat het metaal van de deksel het metaal van de emmer raakt. De laag karton is belangrijk om te voorkomen dat er een lading van de kooi naar het circuit in de apparatuur springt. Gronden is ook niet nodig, en kan potentieel zelfs averechts werken, omdat de de grond-leiding als een antenne werk, wat juist de lading op de kooi groter maakt en de kans dat er een lading overspringt vergroot.

Ten aanzien van verschillende elektromagnetische frequenties maakt het materiaal niets uit bij een Faraday kooi.

 

P.S. Ik weet niet wat voor rotzooi de zon allemaal gebruikt, maar een coronal mass ejection wilt nog wel eens gebeuren.

 

Edit: Met een beetje knutselwerk is inderdaad een kartonnen doos met aluminium folie al prima (en het goedkoopst). Wees er wel zeker van dat de folie elkaar overal aanraakt.

 

Hahah CMI is indd CME. En emmer is te klein voor wat ik allemaal wil veilig stellen.

de verwarring omtrent de materialen en de sterkte van de emp is o.a. ontstaan door de onderstaande link. En kijk dat naar de tabel op de pagina

http://www.shieldingsystems.eu/index.php?p=Nieuws&id=159&Lang=2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt gewoon een ESD zak kopen. Deze kosten niet veel, passen zich aan aan het object en zijn er in verschillende maten. Ze zijn gebaseerd op het Faraday principe.

 

Hier heb je een voorbeeld link: http://www.printtec.nl/contents/nl/d43.html

 

Let er wel op dat je een shielding bag moet hebben. Dit staat doorgaans aangegeven op de zak met de letter 'S'.

 

Uiteraard is er overigens een verschil. Of jij je vinger thuis in het contact weet te steken of op je werk waar krachtstroom gebruikt wordt het verschil merk je wel. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation
Voor een CME hoef je niets te doen. Die dingen hebben niet voldoende geconcentreerde energie om een klein apparaat (enkele meters) te beschadigen. De schade door CME is vooral aan grote objecten, zoals bijvoorbeeld de hoogspanningsleidingen, telefoonleidingen etc. Misschien ook aan zeer lange antennes? (waarschijnlijk niet maar dit weet ik niet zeker) Wel moet je apparatuur die aan het net verbonden is beveiligd zijn tegen overspanning (moet zo wie ze ook vanwege blikseminslag!)

 

Een EMP is veel sterker, en vooral werkt deze ook op kleinere voorwerpen. Een EMP bestaat uit elektromagnetische golven. Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je alleen elektrisch afschermt (alu) dat de magnetische component toch nog een stuk kan doordringen en schade aanrichten. Of het juist is weet ik niet. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een solide ijzeren kist maken.

 

Overigens, de kans dat je door overspanning, inbraak, wateroverlast, overstroming, brand etc je spullen verliest is vele malen hoger dan door een EMP. Voor een goede kosten/baten verhouding zo ik in de eerste instantie daarvoor beveiligen. Een EMP is tamelijk exotisch...

 

woow dankje! dat een CME maar tamelijk weinig/geen schade aanricht op niet aan het net aangesloten apparatuur/technology is een behoorlijke eye-opener. (weet je dit met volle zekerheid?) dit ga ik zelf ook nog even beter uitzoeken. als dit zo is scheelt dat inderdaad veel ten aanzien van de kosten baten verhouding. Ik schat de kans op een EMP ook een stuk lager in dan een CME. Alhoewel er wereldwijd er wel ongerveer 20.000 atoombommen zijn die er eentje kan veroorzaken. Ik dacht namelijk dat een indirect gevolg van een CME ook een EMP was. De grootste ramp is denk ik nog dat door een CME mogelijk kernreactoren geen stroom meer krijgen. En dat er onvoldoende bevoorrading zal zijn om de noodgeneratoren van stroom te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee helaas gaat het niet zo makelijk, bij een emp zal je auto de geest geven de computer zal geroostert worden.

een oude metallen munitie kist is ook ideaal voor een faraday kooi.

 

Medan,

 

Bekijk mijn laatste post hier eens: http://preppers.nl/forum/threads/269-Communicatie?p=3061#post3061

Die munitie kisten zijn helemaal niet zo EMP proof als altijd wordt aangegeven. Zowieso de rubber seal eruit halen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Over het beschermen van apparatuur binnenshuis :

 

De meeste gangbare woningen in NL zijn redelijk EMP bestendig.

Door het gebruik van gewapend beton (betonijzer en betonvlechtwerk) ontstaat al automatisch een kooi van Faraday

( in tegenstelling tot de VS waar veel met hout en 'drywall' gebouwd wordt ).

 

Dit is ook de reden waarom radio-ontvangst (met antenne, niet via de kabel uiteraard!) vaak slecht/onmogelijk is

in onze 'betonnen jungles' (zo kun je ook redelijk testen of je woning goed afgeschermd is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

electro magnetische straling is iets totaal anders dan electrische spanning.

 

bij een emp zal alles in je huis wat niet in een volledige metalen omhulsel zit geroostert worden.

je mobiel werkt op electro magnetische straling(signaal) je signaal wordt hooguit minder maar is niet volledig weg alleen niet toereikend genoeg meer

 

bliksem is electrische spanning,in je auto in een kooi van faraday wordt de spanning omgeleid door het frame richting de grond(als je tenminste zo,n sliertje op de grond hebt hangen)

 

een emp via een kernbom of cme zonnevlam is electromagnetische straling , dat gaat overal door heen behalve door metaal(maar ook hierbij staat of valt alles met hoe sterk de straling is en hoe goed is het verpakte artikel geisoleert van de metalen omhulsel.(ook dat noemen ze dan een farady cage maar is niet hetzelfde aangezien deze in dit geval volledig dicht moet zijn)

 

maargoed als jullie denken dat je in een auto je electronische apparatuur goed houd of in je huis met een cme, tja dan moet je dat vooral geloven.

toch blijf ik alles wel gewoon in een metalen kistje stoppen

 

http://www.youtube.com/watch?v=X9rh4CDj9SI

7:04

 

voor de hele film.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_MCbTvoNrAg

Link naar reactie
Delen op andere sites

electro magnetische straling is iets totaal anders dan electrische spanning.

bij een emp zal alles in je huis wat niet in een volledige metalen omhulsel zit geroostert worden.

 

Het woord 'straling' in Electromagnetische Straling is ietwat verwarrend.

 

Het is in principe wel degelijk gewoon electriciteit, maar in een inductieve vorm ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(elektriciteit) ),

waardoor het zich door lucht kan verplaatsen. Dat wil zeggen dat het ook weer terug geïnduceerd wordt naar pure electriciteit

wanneer het onderweg een 'spoel' tegenkomt (en een 'spoel' kan ook een willekeurige geleider zijn).

 

( leg maar eens een gloeilamp in een magnetron (kan veilig), deze gaat gewoon licht geven ).

Ook leidt het tot warmtevorming, wat sommigen wellicht reeds kennen van inductief koken.

 

Een Faraday kooi hoeft ook niet volledig dicht te zijn overigens. Dat is voor grote ruimtes bijna ondoenlijk, ook vanwege

de kosten. Veelal volstaat simpel kippengaas reeds. Dit heeft simpelweg te maken met de golflengte van de 'straling'.

Een auto heeft idd nèt te grote openingen/mazen (namelijk de ruiten), om voldoende bescherming te bieden.

Maar kippengaas met mazen kleiner dan de golflengte (frequentie) van de EMP zal deze volledig tegenhouden.

 

Fijnmazig kippengaas (of: knaagdiergaas) wordt ook het meeste gebruikt ter bescherming tegen EMP.

Daar het spotgoedkoop is en en je er volledige muren of huizen mee kunt bekleden.

Door lagen te overlappen kun je de mazen (=golflengte) bovendien nog kleiner maken.

 

Maak voor de grap maar eens een kleine kubus van gaas en leg daarna je gsm of een transistorradio erin.

Ontvangst zal meteen wegvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord 'straling' in Electromagnetische Straling is ietwat verwarrend.

 

Het is in principe wel degelijk gewoon electriciteit, maar in een inductieve vorm ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(elektriciteit) ),

waardoor het zich door lucht kan verplaatsen. Dat wil zeggen dat het ook weer terug geïnduceerd wordt naar pure electriciteit

wanneer het onderweg een 'spoel' tegenkomt (en een 'spoel' kan ook een willekeurige geleider zijn).

( leg maar eens een gloeilamp in een magnetron (kan veilig), deze gaat gewoon licht geven ).

Ook leidt het tot warmtevorming, wat sommigen wellicht reeds kennen van inductief koken.

 

Een Faraday kooi hoeft ook niet volledig dicht te zijn overigens. Veelal volstaat simpel kippengaas reeds.

Dat wordt ook het meeste gebruikt ter bescherming tegen EMP.

Dit heeft simpelweg te maken met de golflengte van de 'straling'. Een auto heeft idd nèt te grote openingen/mazen (namelijk de ruiten),

om voldoende bescherming te bieden. Maar kippengaas met mazen kleinerr dan de golflengte (amplitude) van de EMP zal deze volledig tegenhouden.

 

Maak voor de grap maar eens een kubus van kippengaas en leg daarna je gsm er in. Bereik zal wegvallen (wat aantoont dat de kooi effectief is).

 

 

@ advivo:voor je zulke statements (beweringen) maakt test dat zelf eerst maar eens uit. mijn telefoon heb ik in een metalen koffer gelegt en afgesloten. toen ik mijn telefoon belde ging hij gewoon over. pas toen ik de overlappende randen afplakte met alutape kreeg ik geen verbinding meer met de telefoon en was hij pas echt afgeschermd. het klopt wat betreft golflengte, maar de golflengte van een CME is niet precies vast te stellen omdat het met diverse omstandigheden te maken heeft.

 

Dus als je geen risico wilt lopen dat je elektrische apparatuur doorbrand, maak je een compleet afgesloten farradaykist en plak je elk kiertje en randje af met alutape.

 

dingen op het internet opzoeken is leuk, maar met alleen research kom je er niet. test de theorie ook uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ advivo:voor je zulke statements (beweringen) maakt test dat zelf eerst maar eens uit. mijn telefoon heb ik in een metalen koffer gelegt en afgesloten. toen ik mijn telefoon belde ging hij gewoon over. pas toen ik de overlappende randen afplakte met alutape kreeg ik geen verbinding meer met de telefoon en was hij pas echt afgeschermd. het klopt wat betreft golflengte, maar de golflengte van een CME is niet precies vast te stellen omdat het met diverse omstandigheden te maken heeft.

 

Dus als je geen risico wilt lopen dat je elektrische apparatuur doorbrand, maak je een compleet afgesloten farradaykist en plak je elk kiertje en randje af met alutape.

 

dingen op het internet opzoeken is leuk, maar met alleen research kom je er niet. test de theorie ook uit.

 

De test met de koffer die u beschrijft is assumptief ook onjuist.

Een koffer/kist heeft 1 kier , waardoor dus ook direct een 'maas' onstaat ter grote van de kofferomtrek (!) ...

 

Daarom : probeer simpel kippen/knaagdiergaas maar eens.

 

Huidige GSM zit op 900 Mhz , dat ligt ruwweg in de 30cm band ( GSM 1800 = 17cm ).

Dus mazen kleiner dan 30cm volstaan theoretisch reeds.

Maar om zeker veilig te zijn, gaat men meestal uit van een kwart-golflengte (dus : 7,5 cm)

 

EMP ligt -voor zover mij bekend- op een veel lagere frequentie (en kan daarom ook enorme afstanden afleggen).

Maar dan volstaan dus ook grotere mazen.

 

PS : U hebt het tegen een HTS'er hier :) Geen wikipedia-struiner.

Het is m'n werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De test met de koffer die u beschrijft is assumptief ook onjuist.

Een koffer/kist heeft 1 kier , waardoor dus ook direct een 'maas' onstaat ter grote van de kofferomtrek (!) ...

 

Daarom : probeer simpel kippen/knaagdiergaas maar eens.

 

Huidige GSM zit op 900 Mhz , dat ligt ruwweg in de 30cm band ( GSM 1800 = 17cm ).

Dus mazen kleiner dan 30cm volstaan theoretisch reeds.

Maar om zeker veilig te zijn, gaat men meestal uit van een kwart-golflengte (dus : 7,5 cm)

 

EMP ligt -voor zover mij bekend- op een veel lagere frequentie (en kan daarom ook enorme afstanden afleggen).

Maar dan volstaan dus ook grotere mazen.

 

PS : U hebt het tegen een HTS'er hier :) Geen wikipedia-struiner.

Het is m'n werk.

 

hmmm kijk ik heb geen diploma erin, ik heb er geen ervaring in. maar mijn simpele logica is: als het met mazen al zou beschermen, waarom dan al dat gezeur? want als er geen mazen inzitten dat zou het nog beter moet beschermen, toch?? en tijdens een shtf event, wil geen enkele prepper onnodig risico lopen. kortom, als je het helemaal dicht maakt loop je gewoon minder risico. en dat is waar prepping omgaat, risico's voorkomen.

 

PS je hebt het tegen een normaal mens. hts zegt mij totaal niets. maar wat ik wel weet is dat elk mens zich kan vergissen en ook elk mens fouten maakt. dat geldt dus ook voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kortom, als je het helemaal dicht maakt loop je gewoon minder risico.

 

Dat is geheel correct ja ,

 

wat ik bedoel is dat gaas goedkoop/praktisch is om van grote ruimtes (compleet huis, of afzonderlijke kamers) een Faraday kooi te maken.

Stalen beplating is dan wat duur en onpraktisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geheel correct ja ,

 

wat ik bedoel is dat gaas goedkoop/praktisch is om van grote ruimtes (compleet huis, of afzonderlijke kamers) een Faraday kooi te maken.

Stalen beplating is dan wat duur en onpraktisch.

 

Ieder metaal is in principe ok, bij de oud ijzer handelaar is dun plaatstaal of zo (opletten dat je je niet snijdt) niet zo duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zijn die plastic faraday zakken te koop?

 

BP

 

die zijn bij enkele bedrijven wel te koop, maar hoe groter de zak hoe duurder ze zijn, een klein zakje zou rond 50 cent kunnen zijn, maar een grotere zou zo ruim 100 euro zijn. ik weet niet wat je erin wilt doen, maar die zakken zijn niet 100% veilig omdat de metaalcoating heeeel erg dun is. het beschermt electronica tegen dagelijkse statische elektriciteit, maar daar houd het ook wel mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...