Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huidwond eerste hulp


Aanbevolen berichten

Snijwonden

Kleine snijwonden kun je schoonspoelen met water, droogdeppen, en met een pleister afdekken.

Door een pleister iets op te rekken tijdens het aanbrengen, trek je de wondranden van een kleine, wat diepere snee mooi naar elkaar toe en druk je de bloedvaatjes dicht.

 

Sommige snijwonden kunnen lelijk bloeden.

Druk de wond eerst een poos goed dicht; gebruik hiervoor een steriel gaaskompres of een schone doek. Houd zo mogelijk het getroffen lichaamsdeel omhoog.

Door het bloeden is het ergste vuil uit de wond gespoeld. Reinig de wond eventueel nog met kraanwater en breng een snelverband aan. Een afdekkend steriel gaaskompres met daaromheen een windsel voldoet.

 

Soms is hechten of plaatsen van een hechtpleister noodzakelijk. Dit is meestal nodig bij snijwonden dieper dan 1 centimeter.

 

Bij een slagaderlijke bloeding

Wond goed dichtdrukken, hoog houden, en eventueel een snelverband aanleggen. Daarna is het zeer moeilijk om als leek nog iets te doen professionele hulp is dan wel noodzakelijk.

 

Schaaf- en scheurwonden

Een schaafwond is een grote, oppervlakkige beschadiging van de huid. Maak eerst de omgeving rondom de schaafwond schoon met een washandje met zeep. Spoel vervolgens de wond schoon met schoon water of met een fysiologische zoutoplossing.

 

Dep de schaafwond droog en behandel de plek met een ontsmettingsmiddel zoals jodium, betadine, sterilon, chloorhexidine. Schaafwonden zijn pijnlijk en er komt vaak wat vocht vrij. Een vet zalfgaas of wondhelende gel werkt verzachtend. Drogen aan de buitenlucht is het prettigst en werkt vaak het snelst.

 

Scheurwonden veroorzaakt door prikkeldraad, spijker, hondenbeet zijn vaak rafelig en vuil. Het is zaak deze wondsoort eerst goed te reinigen, daarna te ontsmetten en vervolgens steriel af te dekken. Probeer tijdens het verbinden de wondranden zo mooi mogelijk naar elkaar toe te brengen.

 

Brandwonden

De eerste stap bij brandwonden is koelen, koelen, koelen met lauw, zacht stromend kraanwater. In nood is zelfs slootwater toegestaan. Koelen met iets is beter dan niet koelen!

 

Verwijder kleding alleen als deze niet verkleefd is, idem met luiers. Omdat onderkoeling gevaarlijk is (vooral bij kleine kinderen) is het belangrijk dat je alleen de wond koelt en niet het hele lichaam. Gebruik geen ijs.

 

Dek de wond voorzichtig af met bij voorkeur een vet zalfgaas en/of een steriele droge verbandlaag of gebruik een geschikte wondgel.

 

Als er blaarvorming ontstaat, de huid kapot is of wanneer er zwarte plekken zijn praat je vaak over derde graad verbrandingen. Smeer niets op open wonden en prik blaren niet door! Voor brandwonden groter dan een 2 euro muntstuk, of wonden ontstaan door chemicaliën of elektriciteit is professionele hulp noodzakelijk.

 

Gat in je hoofd

Een hoofdwond bloedt vaak lelijk, maar meestal valt de grootte van de uiteindelijke wond mee. Druk de wond eerst dicht met een steriel gaaskompres.

 

Maak daarna de plek om de wond schoon met een washandje met zeep, zodat je beter zicht krijgt op het wondgebied. Spoel de wond zelf schoon met water of fysiologisch zout. Daarna droogdeppen en behandelen met een huidontsmettingsmiddel. Breng vervolgens een passend, afdekkend verband aan (of pleister).

 

Bijtwond

Bijtwonden door hond/kat/mens zijn in de regel erg vuil en soms diep of rafelig. Goed reinigen en ontsmetten is noodzakelijk. Behandel de wond verder net zoals een snij- of scheurwond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je steeds mijn geschreven stukken uitprint kun je toch al een boekje maken.;)

Ik denk niet dat ik de kwaliteiten heb om een boek te schrijven.

Ik ben een doener, en breng de info liever via lessen/cursus over.:)

 

Als er vragen zijn waar je meer van wilt weten vraag het gerust.

Ik zal dan proberen via mijn boeken de juiste info op papier te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...