Ga naar inhoud
GENEGEERD

Shock


Aanbevolen berichten

Een shock is een acute levensbedreigende toestand waarbij de druk in de bloedvaten te laag is om de vitale lichaamsfuncties in stand te houden. De doorbloeding en dus de zuurstofvoorziening van het hart, de hersenen en andere organen komen hierdoor in het gedrang wat snel resulteert in het afsterven van cellen.

 

Soorten shock :

 

*Hypovolemische shock

Deze vorm van shock ontstaat door (bloed)volumeverlies. Oorzaken zijn:

-Inwendige bloedingen

-Externe bloeding, brandwonden, braken/diarree

 

*Cardiogene shock

Wordt veroorzaakt door een direct verminderde hartfunctie.

Oorzaken zijn:

-Een hartinfact met verlies van pompfunctie, Slechte werking van de hartkleppen of Ritmestoornissen

 

*Distributieve shock

Wordt veroorzaakt door een probleem in de verdeling van het bloed. De bloedvaten gaan te veel openstaan zodat er relatief te weinig vulling is en de druk wegvalt.

Enkele voorbeelden:

-Neurogene shock: bij een ruggenmerg- of hersenletsel, waardoor het samenknijpen van de vaten wegvalt.

-Anafylactische shock: bij een allergische reactie, waardoor door het vrijkomen van histamine de vaten open gaan staan.

-Septische shock: een bacterie in de bloedbaan aanleiding geeft tot prikkeling van de vaatwand, waardoor deze open gaat staan.

 

*Obstructieve shock

Hierbij is er ergens in het lichaam een verstoppingnaanwezig. Als het bloed zich op een bepaalde plaats ophoopt is er op een andere plaats bloed tekort. Een obstructieve shock wordt veroorzaakt door twee hoofdoorzaken:

-Obstructie van uitstroom (bijv. longembolie)

-Obstructie van instroom ( bloedprop)

 

*Psychische shock

Bij een ongeval hoor je soms dat een slachtoffer in shock verkeert. Hiermee wordt bedoeld dat het slachtoffer psychologisch is aangedaan door het ongeval, bijvoorbeeld wanneer hij een ongeval heeft overleefd waarbij iemand anders om het leven is gekomen. Dit type shock mag dus niet verward worden met de medische betekenis van het woord shock en wordt in medische kringen gewoonlijk acute stressstoornis genoemd.

 

Symptomen

Het lichaam tracht het gebrek aan zuurstof te compenseren door enkele correctiemechanismen. Het hart pompt het bloed sneller rond, de ademhaling versnelt en de minder belangrijke organen zoals de huid krijgen minder bloed waardoor deze bleek of blauw gaat zien. Het lichaam reageert op het probleem en het slachtoffer wordt rusteloos en angstig en reageerts verward,gespannen en gedesoriënteerd. Men voelt koud en klam maar ook zweterig.

 

Eerste hulp

Een persoon die in shock is of dreigt te gaan heeft onmiddellijk hulp nodig. Als eerstehulpverlening wordt het volgende geadviseerd:

-Stel het slachtoffer gerust. Vermijd drukte, spanning en bruuske bewegingen.

-Breng de persoon in liggende toestand. Breng de benen omhoog (uitgezonderd bij cardiogene shock). -Breng bij ernstige ademhalingsmoeilijkheden het bovenlichaam rechtop. Voorkom afkoeling met een deken. -Voorkom oververhitting. Warm het slachtoffer nooit actief op. Door warmte treedt vaatverwijding op, waardoor de bloeddruk verder afneemt.

-Geef nooit iets te eten of te drinken: De vitale organen (zoals de hersenen) krijgen meer bloed dan de minder vitale organen (zoals het maagdarm-kanaal). Door de slachtoffer te laten eten blijft het voedsel in de maag en zal niet opgenomen worden door de darmen in het bloed. Met als gevolg dat de slachtoffer misselijk wordt en eventueel kan gaan braken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik stop met complimenten:cool:

 

Normaal voeg je toe "breng het slachtoffer naar de officieel hulpinstanties of wacht op hulpverleners"

Wat echter als de telefoon niet werkt en je weet dat het ziekenhuis niet normaal bereikbaar is of bij aankomst leeg is?

Wat kunnen we nog meer doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het volgende nog doen bij de shock.

 

Belangrijk is om een infuus met nacl 0,9% aan te leggen.

 

Bij een allergische reaktie vocht toedienen want lichaam moet spoelen. Indien mogelijk atropine toedienen

 

Bij een obstructieve shock worden er vaak antistollingsmiddelen gegeven zoals faxiparine of heparine.

 

Hypovolemische shock wederom vocht toedienen, bloeding stelpen, bij braken primperan zetpil geven.

Inwendige bloeding door ons zelden op te lossen dus bij geen proffessionele hulp komt die gene te overlijden

 

Cardiogene shock zoals een infarct kun je isordil onder de tong toedienen of de nitro spray gebruiken, bij een hartritmestoornis kun je het hart proberen in het ritme te krijgen door hartmassage.

 

Bij een Septische shock moet eerst de onsteking verholpen worden met antibiotica.

 

Ik weet dat het moeilijk is maar we zullen niet alles kunnen oplossen zonder proffesionele hulp. In dit soort situaties is het dus echt mogelijk dat je iemand verliest ten gevolgen van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was dus de vraag......

Het zal niet makkelijk zijn maar soms zal opgeven de beste manier zijn.

Als het hoofd meer dan een meter van de romp gescheiden is mocht ik iemand dood verklaren.

(niet zelf verzonnen stond in mijn miltair handboek, nadat ik die regel gelezen had heb ik het militaire gebeuren toch met wat hollandse nuchterheid bekeken)

Maar ik had voor mezelf toch een wat breder lijstje in gedachte om mond op mond beademing niet meer toe te passen........

 

De moeilijkheid is natuurlijk waneer je besluit geen tijd, medicamenten enz te 'verspillen' en dan zal het ook nog wel uitmaken of het je kind is of een onbekende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is een lastige Kans,

Ik zelf zou altijd eruit willen halen wat er in zit of het nou een dierbare is of niet. Al is het maar om iemand bij te

staan die stervende is.

 

In de meeste gevallen is het zo al je niets doet gaat het slachtoffer zoiezo dood. Maar proberen betekent ook niet

altijd genezen. Dus hij blijft moeilijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het volgende nog doen bij de shock.

 

Belangrijk is om een infuus met nacl 0,9% aan te leggen.

 

Bij een allergische reaktie vocht toedienen want lichaam moet spoelen. Indien mogelijk atropine toedienen

 

Bij een obstructieve shock worden er vaak antistollingsmiddelen gegeven zoals faxiparine of heparine.

 

Hypovolemische shock wederom vocht toedienen, bloeding stelpen, bij braken primperan zetpil geven.

Inwendige bloeding door ons zelden op te lossen dus bij geen proffessionele hulp komt die gene te overlijden

 

Cardiogene shock zoals een infarct kun je isordil onder de tong toedienen of de nitro spray gebruiken, bij een hartritmestoornis kun je het hart proberen in het ritme te krijgen door hartmassage.

 

Bij een Septische shock moet eerst de onsteking verholpen worden met antibiotica.

 

Ik weet dat het moeilijk is maar we zullen niet alles kunnen oplossen zonder proffesionele hulp. In dit soort situaties is het dus echt mogelijk dat je iemand verliest ten gevolgen van.

 

NB: even wat op- en aanmerkingen over wat ik anders heb geleerd, maar verder prima overzicht!

1. Allergische shock behandelen met inderdaad vocht toedienen, tot wel 5-7 liter (!!!) in eerste 24 uur, dit omdat de vaten 'lek' raken en het vocht zit dan niet in de bloedvaten, maar in de weefsels. Dien direct een anti-histaminicum toe (tavegyl als injectie 2mg of aerius 5mg oraal als oplostablet onder de tong, maar ook cetirizine is prima, beter iets doen dan niets doen). Adrenaline (en niet atropine dacht ik) doet de bloedvaten knijpen waardoor minder lekkage, en verhoogd de contractilitieit van het hart.

2. Cardiogene shock op basis van een infarct, waarbij reeds een bloeddrukdaling is opgetreden, wordt meestal erger bij toedienen van nitraten, zoals isordil of nitrospray. Dat kun je dus alleen doen als de bloeddruk hoog is of normaal, of indien je naast de nitraten iets toedient om het hart te ondersteunen. De gedachte is dat de bloedvaten open gaan staan door de nitraten, maar de hartspier beetje chemisch wordt gestimuleerd. Overigens is het effect van nitraten nimmer bewezen, een andere optie is het toedienen van morfine, wat wel een positief effect heeft op de kans te overleven.

3. Septische shock wat afkomstig is van één ontstekingsfocus, kan, bij gebrek aan antibiotica, ook chirurgisch worden opgelost indien het afkomstig is van een ontsteking / abces / gangreen van een ledemaat. Het abces openen of het betreffende lidmaat amputeren is dan weinig aantrekkelijk maar wel levensreddend. Breng tevoren een stuwband of strakke riem aan boven het infectieuze gebied, zeker indien overgegaan wordt tot amputatie. Veel sterkte als je dit moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1vaak word voor adrenaline gekozen.maar bij accute nood blijkt atropine een life saver. Word ook veel in dienst gebruikt bij bv. vagovasale collaps kunnen in ernstige gevallen toediening van atropine worden overwogen.

 

2 bij een infart met verlies van pompfunctie word doorgaans eerst isordil of nitrospray gebruikt. Daardoor staat er minder druk op het bloed dat het hart binnenstroomt. Het hart hoeft dan minder hard te werken en verbruikt minder zuurstof. Bij de controles die ik doorgaans uitvoer bij een infarct is de tensie hoog omdat m.i. het hart ook harder moet werken. Bij een bloeding is tensie doorgaans lager.

 

Altans zo is het mij geleerd en zo staat het in mijn boeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1vaak word voor adrenaline gekozen.maar bij accute nood blijkt atropine een life saver. Word ook veel in dienst gebruikt bij bv. vagovasale collaps kunnen in ernstige gevallen toediening van atropine worden overwogen.

 

2 bij een infart met verlies van pompfunctie word doorgaans eerst isordil of nitrospray gebruikt. Daardoor staat er minder druk op het bloed dat het hart binnenstroomt. Het hart hoeft dan minder hard te werken en verbruikt minder zuurstof. Bij de controles die ik doorgaans uitvoer bij een infarct is de tensie hoog omdat m.i. het hart ook harder moet werken. Bij een bloeding is tensie doorgaans lager.

 

Altans zo is het mij geleerd en zo staat het in mijn boeken.

1. Atropine wordt gebruikt bij aanvallen met zenuw gas en bij beperkt aantal cardiale problemen. In nood zonder diagnostiek niet te adviseren.

2. Als de tensie hoog is, is er geen shock......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...