Ga naar inhoud
GENEGEERD

Medicijnen toedienen per injectie


Aanbevolen berichten

Ik lees vaak dat er gepraat wordt over het inspuiten van bv. verdoving.

De vraag is hoe doe je het en waar moet je op letten.

 

Het leek mij daarom dan ook interessant om hier wat over te schrijven.

 

Allereerst kun je het injecteren verdelen in drie catagorien:

-subcutaan = onder de huid

-intramusculair = in een spier

-intraveneus = in de ader

 

Subcutaan injecteren:

Bij een subcutane injectie wordt er een medicijn in het onderhuidse bindweefsel gespoten

indicaties hiervoor zijn:

-er is een sneller effect nodig van een medicijn dan wanneer het oraal of via een zetpil word ingenomen.

-de persoon is niet in staat om op een andere manier in te nemen door bv. braken

 

 

Hoe te injecteren:

-Breek de ampul open of verwijder de beschermkap van een flacon

-Haal de naald en spuit uit de verpakking

-Trek de benodigde hoeveelheid op.

Tik voorzichtig tegen de spuit, zodat de luchtbellen boven in de spuit zitten. Door langzaam op de stamper te drukken verdwijnt de luchtbel uit de spuit.

-Neem een huidplooi, waar geen afwijkingen op zichtbaar zijn(litteken, moedervlek, wondje)

steek de injectienaald loodrecht in de huidplooi en injecteer langzaam de vloeistof.

 

.8652428-diabetes-insuline-patia-nt-maken-insuline-neergeschoten-door-het-injecteren-van-enkele-k.jpg.e4943430a5442b853a11b728d7ec727b.jpg

 

 

-De loodrecht techniek is de kortste weg en geeft zo min mogelijk pijn, daarbij is de kans dat je een spier raakt minimaal aanwezig.

-Wrijf niet over de plek na het injecteren omdat dit tot blauwe plekken kan lijden.

 

Intramusculair injecteren.

-Bij deze vorm van injecteren steek je de injectienaald in één vloeiende beweging loodrecht in de spier.

-Daarna trek je de stamper iets op om te controleren of er geen bloedvat is geraakt.

-Als dit niet zo is dan kun je de vloeistof langzaam inspuiten.

-Na inspuiten naald in één vloeiende beweging eruit halen en lichtjes op de plek duwen.

 

Plaats voor in de spier te spuiten:

-grote bilspier

De plaats op de grote bilspier bepaal je door de bil in denkbeeldig in vieren te delen(kwadranten genoemt)

In de bovenste buitenste bilkwadrant kun je injecteren

imagesCAL72UZV.jpg.05c7fdf55304fa2c92461c3eaa63998d.jpg

-dijbeenspier

De bovenbeen deel je denkbeeldig doormidden en van boven naar beneden in drieeën.

In het middelste buitenste deel van dat veld kun je injecteren.

injectie-been.jpg.c67d3663e0687d277caeeac66f334a2f.jpg

-de bovenarmspier

Deel het stuk tussen ellenboog en de schouderkom in drieeën.

Vanaf onderaf geteld is het bovenste gedeelte geschikt om te injecteren

5875473-doctor-geven-een-kind-een-intramusculair-injectie-in-de-arm-ondiepe-dof.jpg.922bc8a0ddf775c3a796d68f6aa5084a.jpg

 

Intraveneus injecteren:

Het is belangrijk dat je een ader zoekt die zo laag mogelijk op de onderarm of de handrug( pijnlijke plek) zit en goed zichtbaar is.

De reden hiervan is dat als het aanprikken van het vat mislukt je het hoger op de arm nogmaals kunt proberen.

-Breng een stuwband om de arm aan. één hand te hoogte van de plek waar je wilt spuiten.

-Trek de stuwband zodanig aan tot je de pols nog maar net voelt kloppen.

dot_ad0867cc7b6c8f613cdc5ba2cf84e2d5.jpg.fde629b5da2c63f5e2344d7be98799da.jpg

-Gebruik de meest rechte en zichtbare ader voor de injectie

-Om in het vat te kunnen prikken,trek je de huid met één hand strak en prik je vlak naast het vat onder een hoek van 30 graden in de huid. De naald opening is naar boven gericht.

-Controleer of de naald goed zit door de stamper iets op te trekken, komt er bloed dan zit je goed!

-Maak de stuwband los en injecteer de vloeistof heel langzaam in.

-Na het injecteren naald verwijderen en injectieplaats zachtjes dichtdrukken.

 

Als er nog vragen zijn hoor ik ze natuurlijk graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed stukje, helder beschreven.

Maar nu we weten hoe het te doen wil ik eigenlijk nog beter weten waneer het te doen, dus als de patient geen medicijnen kan innemen maar er zijn natuurlijk nog veel maar situaties waarbij je iets via een injectie of infuus wilt toedienen?

 

En als je wilt verdoven dan is de plek van injecteren neem ik aan ook van belang bij wat je wilt verdoven?

Verdoven is dat altijd in het spierweefsel?

 

Ik voel hier een cursus aankomen:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad cursus zou handig zijn.

 

Je vragen beantwoordend:

Medicatie toedienen is voor sommige een dagelijks voorkomen denk aan insuline, antibiotica etc. Dus nee het is niet alleen nodig als je oraal niets tot je kunt nemen.

 

Bij verdoving is het van belang om als het om hechten van een wond gaat zo dicht mogelijk bij de aangedane plek te injecteren.

Dit gebeurd veelal onderhuids. Voor grotere verdovingen zoals bij een operatie gaat het per infuus rechtstreeks de bloedbaan in.

 

Het is wel belangrijk om te weten wat je gaat injecteren en waarom, vaak kun je op die manier al beredeneren waar je moet injecteren en hoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer helder en zeer duidelijk geschreven maar ik heb bij bepaalde zaken mijn twijfels.

bekijk dit nu niet als een aanval he :) want je topics zitten zeer goed in elkaar.

Iedereen zal wel een injectie kunnen zetten maar in mijn ogen schuilt hier ook gevaar in.

Wat als je bij een I.M. inspuiting de nervus ischiadicus raakt door een verkeerde plaatsbepaling?

Welke hoeveelheid moet er ingespoten worden? bij sommige medicatie wordt er rekening gehouden met het gewicht dus rekenwerk. de dosis van een volwassene is niet gelijk aan dat van een kind.

Bij het oplossen mag geen aqua worden gebruikt terwijl dit lijkt op NaCl 0,9 procent wat wel gebruikt mag worden.

Sommige medicatie mag niet onverdund in de bloedbaan worden geinjecteerd of je bent al een stapje dichter bij de hemel.

... enz

 

ik heb even de advocaat van de duivel gespeeld :) omdat hier voorzichtig mee omgegaan moet worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

""Iedereen zal wel een injectie kunnen zetten ":confused:

 

daar ben ik het niet mee eens

en in een shtf ben ik al blij met het kleinste beetje info

vooral als er geen ziekenhuizen en med.zorg te vinden is

als je niks doet sterft je maat ook,:(

en jij zult waarschijnlijk ook niet in de buurt zijn om te zorgen dat ik de nerves indi moeilijk woord niet raak

en nee ik denk r ook niet licht over (ligt);)

 

PS Stijn we hebben binnenkort onze 2e prepper meeting

ook jij bent van harte welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom had ik er al staan wat ga je injecteren en waarom.

Ik mag toch aannemen dat als je al aan vloeistoffen, medicatie in ampullen komen kan,

Dat je dan ook weet wat je in huis heb, en hoeveel je mag toediennen. Je gaat denk ik niet in het wilde weg zomaar iets doen.

:D

Maar nogmaals kom naar de meeting, voor wie het niet weet leg ik het graag uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie uitleg J.I. nurse! Ik heb de kans gehad om op een (nep)arm te kunnen oefenen als onderdeel van mijn opleiding, in de ader moet me wel lukken.

 

Wat praktische zaken zijn lastig; Moet je de plek altijd ontsmetten met bijvoorbeeld alcohol, of is jodium of misschien wel hand-sanitiser ook goed?

0.9 NaCl is niet zo lastig te krijgen voor mij, wat kan je hier zoal in oplossen? Welke medicijnen vallen er nog te injecteren bij een SHTF als er geen kant en klare injectiespuiten met medicijnen zijn te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Freddy,

Bedankt!

Ja het schijnt dat je de aanprik plek kan ontsmetten met hand-sanitiser, maar mij lijkt het toch beter met een alcohol doekje.

 

In nacl 0,9% kun je onder andere atibiotica in poedervorm oplossen( hier zit wel een rekensom aanvast)

 

Er zijn veel medicatie soorten te verkrijgen op recept in ampul vorm. Denk bv. aan morfine,lidocaïne,furosemide(plasmiddel), vitamine B12,metroclopamide of domperidon(bij misselijkheid, braken),buscopan(bij maag-darmklachtem) paracetamol, cortison (bij bv. atrose)

diazepam (spierontspanner) etc etc

 

De meeste medicatie is niet vrij verkrijgbaar. Wanneer deze voorgeschreven worden krijg je instructies mee. hoe je het moet oplossen en met hoeveel nacl.

Bij injectievloeistoffen die je niet hoeft op te lossen moet je weten waarmee je van doen heb en hoeveel je mag toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...