Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Keyser Suze

Kloonvlees in de braadpan met dank aan ttip

Recommended Posts

Europese beperkingen op producten van gekloonde dieren worden opgeheven onder druk van het Amerikaanse bedrijfsleven. De Europese Commissie doet deze concessie om het vrijhandelsverdrag met de Verenigde Staten (TTIP) niet in gevaar te brengen, rapporteren Bas van Beek, Sophia Beunder, Jilles Mast van het Platform Authentieke Journalistiek.

Lees meer

Wat een compleet stel incompetente zwakzinnige hufterige eurofielen-met-connecties-industrie-en-een-leger-aan-lobbyisten

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Kortom, bij wie kan ik binnenkort een paar kilo kippenvlees kopen? Slager en supermarkt sla ik over.

Deze post delen

Als we nu eens dat lobbyen gaan verbieden en gezond verstand gaan klonen?

Dat zou een prachtige uitspraak voor een Loesje poster kunnen zijn!

Deze post delen

Maak je niet zo druk.

Over 5 a 10 jaar 3d print je een karbonaatje..

Er wordt ook al volop geëxperimenteerd met het kweken van spierweefsel in het lab. Dus ipv van een compleet (en bewust) dier te kweken, alleen uit een paar cellen een hele biefstuk laten groeien.

Ik ben geen voorstander van klonen, zeker niet met de huidige stand van de techniek en het welzijn van de betreffende dieren, maar betwijfel of mijn maagzuur en verdere spijsvertering zich wat zou aantrekken van gekloond DNA.

Deze post delen

Wat een compleet stel incompetente zwakzinnige hufterige eurofielen-met-connecties-industrie-en-een-leger-aan-lobbyisten

Er is geen democratie, er is slechts oligarchie of dictatuur.

Deze post delen

Volgens mij is Nederland het genius achter stier Herman waarbij zelfs menselijk DNA is ingebracht om het eiwit lactoferrine te kunnen produceren. Je kunt Herman nog steeds bezichtigen in Naturalis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_(stier)

Wetgeving gaat dit niet stoppen. Alleen kritische consumenten kunnen een poging wagen.

Deze post delen

Er wordt ook al volop geëxperimenteerd met het kweken van spierweefsel in het lab. Dus ipv van een compleet (en bewust) dier te kweken, alleen uit een paar cellen een hele biefstuk laten groeien.

Ik ben geen voorstander van klonen, zeker niet met de huidige stand van de techniek en het welzijn van de betreffende dieren, maar betwijfel of mijn maagzuur en verdere spijsvertering zich wat zou aantrekken van gekloond DNA.

Inderdaad

Ik denk dat men over 50 jaar met afschuw terugdenkt aan de barbaarse tijden van nu

Dat men niet kan begrijpen waarom het zo lang heeft geduurd voordat kweekvlees een alternatief is geworden.

• Leuk 1

Deze post delen

Inderdaad

Ik denk dat men over 50 jaar met afschuw terugdenkt aan de barbaarse tijden van nu

Dat men niet kan begrijpen waarom het zo lang heeft geduurd voordat kweekvlees een alternatief is geworden.

Ah, bedankt voor de link.

'k Moest hem wel even repareren: http://www.nu.nl/buitenland/3543236/hamburger-van-kweekvlees-gepresenteerd-in-londen.html

• Leuk 1

Deze post delen

Nu toch eens even benieuwd naar waarom gekloonde dieren slecht zouden zijn?

Klonen is een actie die nog niet tot in perfectie beheerst wordt.

Eugenetica is een hellend vlak.

"Het voorstel is er uiteindelijk niet gekomen omdat een intensieve Amerikaanse lobby ervoor heeft gezorgd dat verschillende commissarissen het voorstel niet meer wilden steunen."

Ik ben benieuwd wat er dan tegenover zou staan en hoe sterk de ruggen van die commissarissen zijn.

Waarom hebben de lobbyisten wel toegang tot die lui en ik niet?

Deze post delen

Klonen is een actie die nog niet tot in perfectie beheerst wordt.

Eugenetica is een hellend vlak.

Nog niet perfect in de zin dat van de X aantal bevruchte eicellen er slechts een Y aantal ontwikkelen tot volwassen dieren. Maar waarom zou dit een probleem zijn voor de consument?

Klonen is niet eugenetica. Eugenetica is een negatief woord vandaag de dag omwille van de historische erfenis die het met zich meedraagt. Maar genetische verbeteringen aanbrengen is pas gevaarlijk als overheden zich ermee moeien en dit verplicht opleggen. Als jij genen in jezelf wilt inbrengen om het risico op kanker te verlagen, het risico op hart- en vaatziekten te verlagen, een aangeboren ziekte te genezen, spierverlies bij het ouder worden te voorkomen, jezelf resistent te maken tegen HIV,... dan vind ik dat je het recht moet hebben om dit te doen.

Deze post delen

Nog niet perfect in de zin dat van de X aantal bevruchte eicellen er slechts een Y aantal ontwikkelen tot volwassen dieren. Maar waarom zou dit een probleem zijn voor de consument?

Klonen is niet eugenetica. Eugenetica is een negatief woord vandaag de dag omwille van de historische erfenis die het met zich meedraagt. Maar genetische verbeteringen aanbrengen is pas gevaarlijk als overheden zich ermee moeien en dit verplicht opleggen. Als jij genen in jezelf wilt inbrengen om het risico op kanker te verlagen, het risico op hart- en vaatziekten te verlagen, een aangeboren ziekte te genezen, spierverlies bij het ouder worden te voorkomen, jezelf resistent te maken tegen HIV,... dan vind ik dat je het recht moet hebben om dit te doen.

Niet perfect in de zin dat er defecten optreden door dit proces. (anders dan bij 'natuurlijke' vermenigvuldiging.

Eugenetica heeft er zeker mee te maken: men gaat geen specimen met defecten kopiëren en zal liefst (hangt er nauw mee samen) een specimen met verbeteringen klonen.

Het hellende vlak waarop ik doel is: moet elk defect gefixt of meer: moet een onfixbaar defect tot terminatie leiden?

Immers we streven zachtjes of wat harder naar perfectie.

Deze post delen

Niet perfect in de zin dat er defecten optreden door dit proces. (anders dan bij 'natuurlijke' vermenigvuldiging.

Eugenetica heeft er zeker mee te maken: men gaat geen specimen met defecten kopiëren en zal liefst (hangt er nauw mee samen) een specimen met verbeteringen klonen.

Het hellende vlak waarop ik doel is: moet elk defect gefixt of meer: moet een onfixbaar defect tot terminatie leiden?

Immers we streven zachtjes of wat harder naar perfectie.

Wanneer iemand een exacte kloon van de perfecte biefstuk zou kunnen maken, dan heb ik er geen enkel probleem mee (voor consumptie). Juist bij klonen worden de beste kenmerken gebruikt van de beste dieren. Het klinkt misschien negatief voor veel mensen maar ik denk dat ik er geen problemen mee zou hebben. En ja natuurlijk geen groeihormonen maar gewoon een paar maanden langer wachten totdat het dier met goed voer groot genoeg is voor de slacht.:cool:

En ik ga niet meer naar de VS sinds ze die gekke regels hebben ingevoerd, maar ik heb daar altijd bijzonder goed en lekker vlees gegeten. Daar eten ze niet zoals in NL de kiloknallers zonder smaak en volgespoten met verzwaringsmiddelen.

Verder denk ik dat het met de mensheid erger is gesteld. Neven en nichten huwelijken, zelfs directe bloedverwanten die maar blijven voortplanten met elkaar binnen bepaalde religies en sektes. Dat zou verboden moeten worden.:(

Deze post delen

Maar waarom dan klonen en niet gewoon een `goede` koe en een `goede` stier hun ding laten doen?

Er is kennelijk meer geld te verdienen met een kloon.

Deze post delen

Maar waarom dan klonen en niet gewoon een `goede` koe en een `goede` stier hun ding laten doen?

Als je een goede koe met een goede stier kruist krijg je allemaal (genetisch) verschillende kalveren.

Vergelijk het met mensen: Kinderen van dezelfde vader en moeder: alle jongens zijn niet precies gelijk aan elkaar en alle meisjes ook niet.

Door te klonen zijn ze wel exact gelijk aan elkaar.

Dat heeft als voordeel dat je heel precies dat kunt verkopen wat je beloofd (als leverancier)

Klonen is trouwens heel gewoon als het om planten gaat. Dan noemen we het bijvoorbeeld stekken.

Daar hebben we ook al van geleerd wat het gevaar is: omdat alle planten precies dezelfde eigenschappen hebben zullen ze ook hetzelfde reageren op een ziekte.

Als er één ziek wordt zal de rest ook grote kans hebben om ziek te worden.

(Voorbeeld is de Iepenziekte die ook zo om zich heen kon slaan doordat zoveel Iepen van dezlefde kloon waren)

Overigens:

Als een koe een ééneiige tweelingkalf krijgt zijn de kalveren ook klonen van elkaar. Die komen ook op het bord van de vleeseter....

Deze post delen

Als een koe een ééneiige tweelingkalf krijgt zijn de kalveren ook klonen van elkaar. Die komen ook op het bord van de vleeseter....

Maar nu wordt de serie klonen significant groter.

Dus eten we elke dag hetzelfde vlees.

Zoals je al aangeeft is monocultuur niet zo praktisch.

En ik klaag niet over niet gekloonde biefstuk, dus waarom dan klonen?

Deze post delen

Kloneren van dieren is duur dus ik verwacht niet dat elke koe zomaar gekloond wordt. Klonen wordt gebruikt voor dieren die therapeutische stoffen aanmaken (en dus niet gebruikt worden in de voedselindustrie) of misschien in de voedselindustrie om een succesvolle stier te kloneren die dan op zijn beurt duizenden koeien kan zwanger maken. Zo behoud je altijd de 'goede' stieren. Als je een 'goede' stier met een 'goede' koe laat paren dan zal er slechts een klein percentage 'goede' stieren uit komen. Dus je moet honderden stieren kweken om er één 'goede' ofzo te vinden. Honderden koeien zijn ok voor de voedselindustrie maar met honderden stieren kunnen ze weinig aanvangen. Dus kiezen ze er waarschijnlijk voor om 'goede' stieren te klonen.

Dit gezegd zijnde, ik ben geen veehouder of expert in de voedingsindustrie. Mijn uitleg hierboven is op basis van wat mij logisch lijkt. Als er een expert is die weet of er nog andere redenen zijn waarom de voedingsindustrie dieren zou klonen hoor ik dat graag.

Deze post delen

Kloneren van dieren is duur dus ik verwacht niet dat elke koe zomaar gekloond wordt. Klonen wordt gebruikt voor dieren die therapeutische stoffen aanmaken (en dus niet gebruikt worden in de voedselindustrie) of misschien in de voedselindustrie om een succesvolle stier te kloneren die dan op zijn beurt duizenden koeien kan zwanger maken. Zo behoud je altijd de 'goede' stieren. Als je een 'goede' stier met een 'goede' koe laat paren dan zal er slechts een klein percentage 'goede' stieren uit komen. Dus je moet honderden stieren kweken om er één 'goede' ofzo te vinden. Honderden koeien zijn ok voor de voedselindustrie maar met honderden stieren kunnen ze weinig aanvangen. Dus kiezen ze er waarschijnlijk voor om 'goede' stieren te klonen.

Met KI is het al lang zo dat die enkele goede stieren 1000-en koeien zwanger maken. De niet goed genoeg stieren gaan gewoon de vriezer in, dat is altijd al zo geweest in de veehouderij. Vrouwtjes houd je aan en via nieuwe mannelijke dieren verbeter je je kudde. De mannelijke nakomelingen gaan op een enkeling na weg voor het vlees, meestal worden ze daarom al bij de moeder ontdaan van de ballen, dan zijn ze makkelijker te hanteren en ze zetten meer en sneller vlees/vet aan. Minder lang en veel voeren is economischer evenals minder schade door hormoongedreven spel/stoei gedrag.

Genetische basis van ons (vlees)vee is al smal, klonen maakt dat enkel erger. Inteeltproblemen (dracht, vruchtbaarheid) komen onder een aantal rassen voor. In de paardenfokkerij zijn er al verschillende afstammelingen gekloond van goed sport presterende ruinen om in te zetten voor de dekdienst. Deze dieren zijn overduidelijk anders in gedrag/karakter, kunnen (bruikbaarheid voor hogere sport) en aftekeningen als de donor van hun genetisch materiaal. Dat een kloon gelijk is aan de donor (om die zo maar te noemen) is niet geheel correct, factor voedsel/omgeving is niet 100% gelijk te maken voedingswaardes (energie, eiwit, vitamines, mineralen, etc.) verschillen altijd van jaar tot jaar en perceel tot perceel.

Deze post delen

Hoe het ook zij, ik geloof niet dat idealisme ten grondslag ligt aan het huidige beleid ten aanzien van klonen en gentechnologie.

En dus vind ik het per definitie een zeer kwalijke zaak.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...