Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kwetsbaarheid internet opnieuw aangetoond

Recommended Posts

Vandaag een megadip in het afhandelen van internetverkeer bij een belangrijk knooppunt in Amsterdam.

Deze 'storing' treft zowel internetverkeer en zorgt voor storingen bij pintransacties.

Het internet- en pinverkeer werkt bij veel Nederlanders niet. De problemen zijn ontstaan na een storing bij AMS-IX, het belangrijkste internetknooppunt van Nederland.

Door de storing, die rond het middaguur begon, laden websites niet goed en zijn er problemen met de internetconnectie. Daarnaast ligt het pinverkeer er bij veel winkels uit. Pinapparaten werken namelijk via het internet.

Een woordvoerder van de AMS-IX zou de storing aan Bright bevestigd hebben.

"Het knooppunt in Amsterdam is een heel belangrijke kruising in Nederland, Europa en zelfs wereldwijd op de zogeheten backbones van internet. Je moet het echt zien als de A1 in Nederland of de Route du Soleil-snelweg naar Frankrijk", aldus Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande. "Als daar iets mis is, dan hebben heel veel mensen daar last van wereldwijd." bron

Het gebeurt niet vaak dat AMS-IX, een van de belangrijkste internetknooppunten ter wereld, met een storing kampt. De laatste grote storing was in 2008 toen AMS-IX tien minuten lang plat lag. De oorzaak was toen een doorgebrande schakel. bron

Link naar NOS artikel.

Grafiek die laat zien dat het totale internetverkeer rond 12 uur 'instort':

attachment.php?attachmentid=18349&stc=1

De normale verdeling van traffic van AMS-IX in de afgelopen maanden:

attachment.php?attachmentid=18350&stc=1

Zelf deze grafieken bekijken (live) kan hier.

Technische info over AMS-IX staat hier.

@Pr3pper, @FKAGB, @jobs, @Communicator, @prepass, @ET phone home, @wodan (heb jullie opgenomen omdat jullie tot 16:25 uur op deze post hebben gereageerd)

Update 16:25 uur:

Er is inmiddels ook bekend wat de storing heeft veroorzaakt. Een medewerker heeft in datacenter AM3 van Equinix per ongeluk een loop op een zogeheten VLAN aanmaakte. Daardoor raakten de systemen van het knooppunt overbelast, waardoor veel border gateway protocol-sessies werden beëindigd. Het bgp-protocol wordt gebruikt om individuele netwerken aan elkaar te knopen.

Alle core providers die over AMS-IX lopen hebben de navolgende mail ontvangen:

Today Wednesday 13/05/2015 at 12:20 UTC+2 an installation engineer working on the PE under maintenance in EQUINIX AM3, while testing one of the newly installed 100GE modules, accidentally placed a loop on the ISP peering VLAN.

DETAILS:

The loop caused a high CPU on all backbone and customer modules resulting in many BGP sessions dropping.

The incident lasted 10 minutes.

BGP sessions are restoring.

Wedden dat die man (of vrouw) even slecht slaapt vannacht en iets aan zijn baas heeft uit te leggen? :o

Gelukkig is fouten maken menselijk.

Zien wat Equinix AM3 is? klik hier.

Als preventie tegen dit soort problemen zijn verschillende oplossingen mogelijk. Zie deze technische beschrijving.

BP

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vandaag een megadip in het afhandelen van internetverkeer bij een belangrijk knooppunt in Amsterdam.

attachment.php?attachmentid=18346&stc=1

Link naar NOS artikel.

BP

Het is techniek en dus kwetsbaar. Als je dan ook even de brand gisteren in Moerdijk meeneemt en denkt aan de voorstellen om de "burger" meer via internet te waarschuwen dan weet je meteen waarom dat een slecht idee.

Dat vind ik ook! afgelopen tijd al in het nieuws om de klassieke luchtalarmen af te schaffen. lijkt me slecht idee, tijdens stroomstoring is iedereen de pineut want niks doet het dan.

+ niet iedereen heeft internet (kinderen, oudere mensen etc.)

daarom werkte mijn F5 niet zoals ik wilde :D

Ik denk de de oorzaak van de storing is gevonden. Als er nu een keer staat dat er geen nieuwe updates zijn na je laatste bezoek, ga dan gewoon een bakkie drinken in plaats van 100.000 keer op F5 drukken. Zie nou wat je hebt veroorzaakt :cool:

Ik denk de de oorzaak van de storing is gevonden. Als er nu een keer staat dat er geen nieuwe updates zijn na je laatste bezoek, ga dan gewoon een bakkie drinken in plaats van 100.000 keer op F5 drukken. Zie nou wat je hebt veroorzaakt :cool:

fowwy ... zal 't nóóóóóit meer doen :D

Precies en alles wat enorm afhankelijk is van internet werd dus ook geraakt hierdoor. De storing werd zelfs globaal waargenomen. Er is niet veel nodig om eea gierend uit de bocht te laten vliegen....

BP

dan verwacht je toch dat zo'n groot knooppunt beter dubbel wordt uitgevoerd.

Het is even wachten to de routers andere routes hebben gevonden en dat is het, als zo een hoofdknooppunt er uit ligt,

wil niet zeggen dat alles ineens blijvend vast gaat lopen... En de routers daar zijn vaak meer dan ontdubbeld... Maar

als ze die dan tegelijkertijd fout 'upgraden' tja...

Het is even wachten to de routers andere routes hebben gevonden en dat is het, als zo een hoofdknooppunt er uit ligt,

wil niet zeggen dat alles ineens blijvend vast gaat lopen... En de routers daar zijn vaak meer dan ontdubbeld... Maar

als ze die dan tegelijkertijd fout 'upgraden' tja...

Ja daar ging ik sowieso al vanuit dat die meer dan dubbel zijn uitgewerkt. maarja als je weet dat er een upgrade aan komt dan zal er rekening mee gehouden moeten worden, routes omleggen naar andere routers. dan upgrade, weer terug routeren en de andere updaten.

maarja ik ken de IT-wereld en foutloos loopt het nooit dusja, en begrijpelijk

Ja daar ging ik sowieso al vanuit dat die meer dan dubbel zijn uitgewerkt. maarja als je weet dat er een upgrade aan komt dan zal er rekening mee gehouden moeten worden, routes omleggen naar andere routers. dan upgrade, weer terug routeren en de andere updaten.

maarja ik ken de IT-wereld en foutloos loopt het nooit dusja, en begrijpelijk

Equinix AM3 is absoluut redundant uitgevoerd, maar als je in core routers loops gaat instellen, dan kun je zoveel redundant zijn als je wilt, maar gaat er geen verkeer in/uit. ;)

Hieronder de specs van AM3:

attachment.php?attachmentid=18351&stc=1

BP

@Bunkerprepper Gelieve mij niet op te nemen in uw mention-lijstjes aub.

Prima. Zal dat niet meer doen.

Wel even een vraag: ik heb altijd begrepen dat dat juist een stukje basale 'forum-etiquette' is om mensen door middel van de mention function te informeren als er een update geplaatst is van een post.

Kun je me hierover adviseren?

BP

Prima. Zal dat niet meer doen.

Wel even een vraag: ik heb altijd begrepen dat dat juist een stukje basale 'forum-etiquette' is om mensen door middel van de mention function te informeren als er een update geplaatst is van een post.

Kun je me hierover adviseren?

BP

Niet speciaal, er is maar een beperkt gedeelte forum software die de mention functie heeft en dan gaan ze er nog verschillend mee om. Je gebruikt de mention eigenlijk enkel waarvoor hij dient, namelijk om iemand te vernoemen zodat die er dan nog van weet ook... Omdat het gemakkelijker is dan iedereen een PM te gaan sturen voor bvb ingeschrevenen van een meeting of zo, werd dit hier

daar al eens voor gebruikt om iedereen van het lijstje "mee" te hebben... Dan is dat enigszins zinvol. Maar voor gewone draadjes, zal men wel zelf beslissen of men wil volgen of niet... en is een mention

misschien niet gewenst. (Voor mezelf, hoe minder men het gebruikt, hoe liever... Ik zal niet snel iets 'belangrijk' missen). Zoals Stuudje al aanhaalde (ik mention haar dus nu niet) kan men zich op een

draadje abonneren (melding krijgen van zodra er een post in een draadje wordt geplaatst). Op drukke fora wordt je daar langzamerhand krankjorum van... Standaard zet je dat dus best af, abonneren bij antwoord.

Niet speciaal, er is maar een beperkt gedeelte forum software die de mention functie heeft en dan gaan ze er nog verschillend mee om. Je gebruikt de mention eigenlijk enkel waarvoor hij dient, namelijk om iemand te vernoemen zodat die er dan nog van weet ook... Omdat het gemakkelijker is dan iedereen een PM te gaan sturen voor bvb ingeschrevenen van een meeting of zo, werd dit hier

daar al eens voor gebruikt om iedereen van het lijstje "mee" te hebben... Dan is dat enigszins zinvol. Maar voor gewone draadjes, zal men wel zelf beslissen of men wil volgen of niet... en is een mention

misschien niet gewenst. (Voor mezelf, hoe minder men het gebruikt, hoe liever... Ik zal niet snel iets 'belangrijk' missen). Zoals Stuudje al aanhaalde (ik mention haar dus nu niet) kan men zich op een

draadje abonneren (melding krijgen van zodra er een post in een draadje wordt geplaatst). Op drukke fora wordt je daar langzamerhand krankjorum van... Standaard zet je dat dus best af, abonneren bij antwoord.

Dank voor de uitleg!

BP

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...