Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Amazing Dree

Wat verwacht je van mede-preppers bij ontmoeting tijdens SHTF?

Recommended Posts

Hm, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat meerdere doelen best naast elkaar kunnen bestaan, zonder al te veel conflict te veroorzaken. Ik denk dat je best EN voor de gezelligheid kan gaan (en dan evt graag een drankje drinken aan het kampvuur), EN om dingen te leren, EN om dingen uit te proberen, EN om te "netwerken" als voorbereiding op een evt SHTF/Prepper Heaven oid. Het feit dat iemand half dronken zijn of haar tent in duikt, wil niet per definitie zeggen dat die persoon alleen voor de gezelligheid naar een SC toe gaat toch?

Ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen niet dat het kan dienen als goed referentie kader voor de uitspraak: De meesten zijn binnen een maand dood.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen niet dat het kan dienen als goed referentie kader voor de uitspraak: De meesten zijn binnen een maand dood.

Ah zo, ja dat was ik dus ook helemaal met je eens :)

Deze post delen

Gast Heksenboot

2000.

De kwantiteit/kwaliteit verhouding is erg hoog bij jou.

Gefeliciteerd Dree. :)

Deze post delen

2000 post en er een waardoor ik nog na moet gaan denken ook vooral na het lezen van @Loreen haar reactie moest ik even denken aan mijn rol in situaties in het verleden.

ik ben niet iemand die van begin af aan ergens het voortouw neemt. als iemand me vraagt om te helpen dan doe ik dat , pas zodra ik in een situatie genoeg overzicht heb en de kennis en inzicht heb zal ik het voortouw gaan nemen.

dit doe ik alleen als ik zeker ben en het resultaat is daar dan ook naar.

De enige uitzondering is daarbij als het blijkt dat er niemand anders is met meer verstand van zaken zal ik het wel op me nemen om iets aan te sturen. en als er iemand is die alleen wegens grote mond het voortouw probeert te nemen op een in mijn ogen verkeerde manier zal ik er tegen in gaan.

het verschil is denk ik hierbij tussen mensen die weten waar ze mee bezig zijn , mensen die vinden dat ze weten waar ze mee bezig zijn , mensen die leren waar ze mee bezig zijn. en mensen die het makkelijker vinden om te volgen.

kennen kunnen leren.

Deze post delen

@FincaInSpanje

Ik vind je een aardige kerel maar vind dit toch wat raar gezegd vanuit jouw positie.

Een SC is toch voor de gezelligheid anders zou menig prepper niet half dronken zn tentje induiken dus om vanuit hieruit nou conclusie's te trekken? Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik geen echte leider ben maar altijd een goede nummer twee. In mijn reizen naar landen waar mensen het toch minder hebben heb ik vaak het moraal van mijn team genoten omhoog kunnen houden en mijn eigen gezeik opzij kunnen zetten. Hierdoor leer je jezelf kennen en jezelf verbeteren, wat ik dus ook van mijzelf weet is dat ik bij mensen die ik niet (goed) ken dus nooit de leiding zal nemen of overduidelijk aanwezig zal zijn (vandaar ook vaak de nummer 2 in positie).

Jouw uitspraken op dit forum vind ik dus ook erg verschillend met de finca die ik in brabant ontmoet heb.

Tuurlijk is een SC ook kamperen met zielsverwanten, maar ook om ervaringen uit te wisselen, workshops te volgen, contacten opdoen en kennis te vergaren. Er is nog geen SC geweest waar ik niets heb geleerd waarvan je thuis denkt, goh dat is handig. Toch vraagt en groepsbijeenkomst ook een samenwerking\bijdrage van iedereen. Natuurlijk hoort lol maken en een biertje er ook bij, maar je rommel opruimen en elkaar helpen net zo zeer.

Als er straks 100 personen op SC Veluwezoom rondlopen begrijp ik de zorgen van @Zinzzy wel. Na een tijdje zie je dat altijd dezelfden de afwas doen, het eten maken, de rommel opruimen of de toiletten schoonmaken.

Tijdens een SHTF zul je de theoretische kennis in praktijk moeten brengen. Met een waterfiltertje en wat voorraad kom je de eerste weken wel door, maar dan als de voorraad op is en niet wordt aangevuld beginnen de echte problemen. Fysiek en mentaal, slim met je energie en krachten omgaan. De doeners die zich makkelijk in een groep kunnen handhaven zullen als eerste voedsel vinden en als er veel niet-doeners in de groep zitten, dan gaat dat problemen geven.

Stel je even de natuur voor een groep dieren in een nest. Er is maar beperkt eten dus uiteindelijk moeten de ouderen een keuze maken welk jong wel en niet te voeden. De zwaksten krijgen geen eten meer of worden het nest uitgewerkt en gaan dood, zodat de sterken zullen overleven. Dit kun je dus ook projecteren op mensen in een groep. Zij die wel mee-eten en weinig of niets bijdragen zullen naar verloop van tijd verbannen worden of geen eten meer krijgen. Vergeet niet dat mensen ook zoogdieren zijn en dat bij een SHTF onze sociale vaardigheden snel zijn vergeten.

@Loreen, het gaat niet om of je een chaoot bent, je af en toe een biertje drinkt of gezellig met elkaar babbelt. Dat hoort zeker ook thuis open SC en vormt een belangrijke basis. Als jij in de groep daarnaast op zijn tijd je hulp aanbiedt, zal dat zeker geen probleem zijn. Iedereen een kleine bijdrage zou perfect zijn. Er zijn echter altijd mensen die veel bijdragen en mensen die niets bijdragen maar wel profiteren. Ik denk dat @Amazing Dree daarmee luiheid bedoeld. Vergis je niet in het groepsproces. Of je in je eentje voor 100 man frieten staat te snijden of je doet het met 5 man onder genot van een biertje. Dat is een wereld van verschil.;) Dat niet-doeners bij een SHTF veranderen in doeners geloof ik niet in.

Niet iedereen is een groepsmens. Zo zie je mensen ook hun eigen potje koken, hun eigen rommel opruimen en hun eigen biertje drinken. Dat is allemaal prima ook dat hoort op een SC.

@MyronPrps, ik ging in op het stukje van Dree t.a.v. luiheid en profiteren binnen een groep en dat heb ik al meerdere keren meegemaakt. Sterker nog, andere preppers hebben me ervoor gewaarschuwd.

Dit is een 2000e post over een belangrijker onderwerp dan gedacht.

• Leuk 1

Deze post delen

Wat moet er afgezien van wat brandhout en het spannen van een tarp/opzetten van een paar partytenten gebeuren op een SC?

Begrijp nooit zo erg waar mensen het druk mee hebben, niet dat het echt veel anders is dan "gewoon" kamperen.

OT: Ik denk dat de meeste preppers eens een maandje naar een gebied zouden moeten gaan met extreme armoede en/of instabiliteit, en eens gaan kijken wat dat met mensen doet.

"Respect voor allen en de natuur" is een mooi streven voor nu maar op het moment dat Mad Max achtige bendes rondrijden en mensen de maagdelijkheid van hun dochters verkopen voor een zak rijst denk ik toch dat je een compleet andere mindset nodig hebt om te overleven.

Op het moment dat jij je eigen tentje opzet, je eigen voedsel kookt en je eigen rommel opruimt is dat geen probleem. Ook die mensen komen op een SC en daar is niets mis mee. Op het moment dat je meedoet aan een groepsgebeuren, zul je zelf ook een bijdrage moeten leveren vind ik. Het is leuk een hamburgertje te prikken, een biertje te drinken en een beetje te schieten op de schietbaan maar die dingen komen er ook niet vanzelf. Doe je mee aan een groepsactiviteit dan help je gewoon mee met de rommel opruimen een schietbaan maken of opruimen.

Verder moeten we een SC en een SHTF niet door elkaar halen in de discussie. Van jou weet ik dat je wel zult overleven als de pleuris uitbreekt, althans grote kans;). En zo zijn er nog een paar die onder alle omstandigheden met hun vaardigheden uit de voeten kunnen.

Deze post delen

Ik zelf verwacht tijdens een shtf.

- een samenwerking binnen de groep.

- hulp als je dat nettjes vraagt en daarvoor ook andere mensen hebt geholpen.

En nog wat kleine dingen waarvan ik niet zo snel kan benoemen van wat het is.

Want, ik ben ervan overtuigd dat je veel kan berijken tijdens een shtf bij je groep. Als je dan wel samenwerkt :)

Deze post delen

Omdat ik nu geen tijd heb, voor een uitgebreide reactie op alle geplaatste stukken, een kleine.

We hebben het over een SHTF situatie.

Wat zou je bv. bij jezelf op dit vlak nog willen/kunnen veranderen/leren ?

Deze post delen

Een zeer beladen en bevlogen draadje van Amazing dree..........

Als barbaar sta ik er zeer open en duidelijk in.

Na een SHTF situatie zal ik het alleen met mede barbaren kunnen gaan overleven en herbouwen.

Dat betekend geen overdreven en huidige normen en sociale aspecten, een soort van survival of the strongest.

Ik heb weinig geloof in de hedendaagse mensheid en wat er dan speelt is een vorm van anarchie.

Ik las van een collega prepper iets over verlichtte anarchie en het volgen van een duidelijke leider om dan de sociale inborst in de mens weer te hervinden?

Persoonlijk denk ik dat mensen zichzelf gaan ontdekken als ze pas echt in de stront zitten.

Dan ontstaan leiders en volgers die zich richten op herbouw en het vormen van een kleine samenleving.

Hoe kleiner de groep, hoe hechter de samenwerking en groter de kans op succes.

Verder nog gefeliciteerd met je mijlpaal van 2000 postings Amazing Dree.

Deze post delen

In mijn beleving na een shft (die heel erg is zeg maar) grote ramp etc.

Zou ik mijn 1e voorstelling zo hebben van als ik (en mijn dierbaren kunnen overleven kunnen we samenwerken etc)

Als je echt in de shit zit zou je er allen aan willen doen om je dierbarent e beschermen en te zorgen voor ze, wat je e.v.t. met een andere prepper moet weet ik niet, kan me voorstellen dat dat juist een doelwit gaat worden i.v.m. evt voorraden handigheden etc?

Ik heb geen idee, ben van nature een sociaal mens die overal het goede van inziet hoe ik na een echt SHTF reageer durf ik niet vooraf te melden.

Hoop het nooit ze erg mee te maken.

Deze post delen

Omdat ik nu geen tijd heb, voor een uitgebreide reactie op alle geplaatste stukken, een kleine.

We hebben het over een SHTF situatie.

Wat zou je bv. bij jezelf op dit vlak nog willen/kunnen veranderen/leren ?

Ah oké, dan trek ik bij deze mijn reactie op je topic in :)!

Deze post delen

Grapje, hoop ik, zou m best willen lezen hoor, jouw reactie.

En de verwarring wordt met de minuut erger. Ik was vergeten bij het typen hiervan dat ik het nog als concept op mijn telefoon hebt opgeslagen maar nooit had verzonden.

Concept:

Bij het leggen van een lat (veeleisend) houdt dat de kwaliteit hoog maar stoot ook een hoop potentiële groeiers af. Kijk de veteranen (experts op een bepaald gebied) kunnen NU zich profileren maar vechten tegen de klok.

Kennis dient doorgegeven te worden en dan neem je ook minder bedeelden op als ze potentie tonen. Zij die weten waar ze vandaan komen zullen harder dan ooit de wil hebben om er nooit meer in te komen. Als dat betekent dat luisteren over een bepaald vakgebied dat kan geven dan zal het goed gaan onder het mom: 'de hand die je voedt bijt je niet'

Als laatste zullen groepen pas ontstaan na plus minus een week of 2. Dan vermoed ik dat alle gemakken van alle preppers (op een enkeling na) hier niet echt meer aan voldaan kan worden. En dan moet je wel samenwerken maar is het gros al te ziek/zwak/misselijk om als kandidaat geschikt te zijn.

Deze post delen

@Amazing Dree mooie post... diepzinnig wat mij betreft. :cool:

Ik heb alleen de eerste pagina reacties gelezen... allemaal positieve reacties en niemand vindt je veeleisend.

Mijn reactie is ook alleen maar positief bedoeld... maar ik vindt je wel veeleisend op sommige gebieden. :o

Ik zal proberen het uit te leggen...

Je begint met: "Volledige medewerking om de groep waar je bij hoort op dat moment, zo goed mogelijk te laten overleven."

Misschien zitten er wel mensen in de groep die tijdens de shtf dierbaren hebben verloren. Als je van hun "volledige medewerking" eist, dan ben je veeleisend.

Dus ik hoop, en verwacht, dat je dat een stuk genuanceerder bedoelt. :)

Grote werkwilligheid, inschikkelijkheid, saamhorigheid, groot verantwoordelijksheidsgevoel naar de groep, en respect voor allen ... dat zijn natuurlijk aspecten die het allemaal veel makkelijker laten gaan. Maar die kun je niet afdwingen volgens mij, en als jij al die aspecten eist van elk groepslid... dan ben je veeleisend.

Met aanpassingsvermogen en oplossingsgerichtheid wordt ieder mens in "meer of mindere mate" mee geboren. Jezelf daarin ontwikkelen is erg moeilijk, zeker in deze maatschappij.

Jij hebt die vermogens misschien in meerdere mate, andere mensen in mindere mate. Als je van die anderen dezelfde vermogens tot aanpassen en oplossen van problemen eist als van jezelf... dan ben je veeleisend.

De "gekozen leiding"heb ik tot het laatst bewaard.

Persoonlijk prefereer ik een natuurlijke leider(s)... maar dat is om het even.

Het is makkelijk luisteren naar een leiding die geen foute beslissingen neemt, nadelig voor de groep... wat als ze dat aantoonbaar wel doen. :confused:

Ik denk dat veel mensen niet bereidt zijn blindelings naaar een leiding te luisteren... doet me een beetje denken aan "Befehl ist Befehl".

Als je verwacht van mensen dat ze hoe dan ook naar de leiding luisteren... ben je veeleisend.

MAAR DAAR IS HELEMAAL NIKS MIS MEE !!! :D

Het is prima dat je in jouw leven veeleisend bent, en dat je jezelf kunt omringen met mensen die daar net zo over denken.

Maar vergeet niet... er is er maar ééntje van jou. Ieder mens is anders, dus misschien moet je oppassen dat je van anderen verwacht wat jij ook kunt. ;)

Gr. en suc6, Martin.

• Leuk 2

Deze post delen

Ik heb wel eens gehoord: Heb geen verwachtingen zo kan een ander je nog eens verbazen;)

Een waardige 2000ste @Amazing Dree, zeker een moment om hier even bij stil te staan. Leerzaam maar ook erg moeilijk in te schatten op dit moment lijkt mij...

Ik moet zegggen dat ik wel vind dat je de spijker juist op z'n kop slaat met deze vraagstelling, wat mij betreft is het gewoon een kwestie van simpele normen & waarden. Ik neem aan dat het merendeel van de preppers filteren (in wat voor situatie dan ook...) kan ik met jou of jullie door 1 deur? Is er een basis van vertrouwen? Zou ik op deze mensen kunnen rekenen wshtf?

Ps: Jij veeleisend? Dacht het niet;)

• Leuk 1

Deze post delen

Ik verwacht helemaal niets van mijn mede-preppers want mijn uitgangspunt is dat ik het alleen zal moeten zien te rooien. Dit forum is een prachtige manier om kennis op te doen maar uiteindelijk, als het er echt op aankomt, sta je meestal toch alleen is mijn ervaring.

Deze post delen

Gast Peerke
Ik verwacht helemaal niets van mijn mede-preppers want mijn uitgangspunt is dat ik het alleen zal moeten zien te rooien. Dit forum is een prachtige manier om kennis op te doen maar uiteindelijk, als het er echt op aankomt, sta je meestal toch alleen is mijn ervaring.

Der Mensch. Er kommt allein. Er lebt allein. Und Er stierb allein. --- Tampert, Kriminalpolizei :)

Deze post delen

@Amazing Dree...........

De "gekozen leiding"heb ik tot het laatst bewaard.

Persoonlijk prefereer ik een natuurlijke leider(s)... maar dat is om het even.

Het is makkelijk luisteren naar een leiding die geen foute beslissingen neemt, nadelig voor de groep... wat als ze dat aantoonbaar wel doen. :confused:

Ik denk dat veel mensen niet bereidt zijn blindelings naaar een leiding te luisteren... doet me een beetje denken aan "Befehl ist Befehl".

Als je verwacht van mensen dat ze hoe dan ook naar de leiding luisteren... ben je veeleisend.

................

Er zijn op dit forum al heel wat discussies geweest over leiding en organisatie. Van alle uitkomsten ben ik voor de volgende:

Leiding wordt verdeelt over die mensen binnen een groep die de meeste kennis en/of ervaring hebben mbt. een bepaald onderwerp.

De dokter de ziekenboeg. De soldaat de wacht. De kok de keuken. Etc.

Mocht er geen dokter zijn, maar wel iemand met een E.H.B.O. cursus, ook goed.

Mocht er geen soldaat zijn maar wel een beveiligingsbeambte, so be it.

:) Gelukkig loopt er altijd wel iemand rond die geweldig kan koken. en veel van eten weet.

1 Grote leid(st)er, of één leiding gevende groep, blijkt dan vaak overbodig.

Waarmee je tevens het gevaar van elite vorming voorkomt.

Blijft er natuurlijk altijd wel wat over waar gezamenlijk over beslist dient te worden.

Evenals een aantal zaken waarin niemand een beslissing wil nemen.

Het komt dan neer op overleg. Waarbij het belang van de groep voorop staat.

:) Geen probleem, zolang er voldoende mensen binnen de groep zijn die er op een volwassen manier mee om kunnen gaan.

• Leuk 3

Deze post delen

@Amazing Dree gefeliciteerd met post 2000.

Ik deel je gedachte en sta er zelf ook zo in, maar vermod dat jij en @Charlie dat al wisten.

Ben blij dat ik jullie heb leren kennen.

Da's wederzijds, Rataplan

Charlie

Deze post delen

Allereerst gefeliciteerd met je 2000ste en nog wat posts @Amazing Dree ;)

Wat verwacht ik van mede preppers bij een ontmoeting tijdens shtf?

In principe verwacht ik niks. Ik heb mijn eigen groep die op elkaar ingespeeld is en waarvan een ieder weet wat hij/zij moet doen.

De ene kan wat meer dan de ander en mijn verwachtingspatroon is ook niet meer dan dat!

Wel zal een ieder zich zo nuttig mogelijk moeten maken als de situatie dat verlangd, maar dat is dan ook niet meer dan logisch.

Mochten er gaandeweg mensen bijkomen, dan verwacht ik van die personen precies hetzelfde.

Nu kan ik wel heel stoer zeggen dat er geen mensen bij (mogen) komen, maar als er bv een gezin is met een klein kind dan zal ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n kind in de steek te laten.

Als pa lief vervolgens niets uitvoert dan word er wel een taak toebedeeld. Ook al is het piepers schillen, een ieder kan (en zal) zich nuttig maken.

Een dokter zou van grote toegevoegde waarde voor de groep zijn.

Als deze persoon dan weer niet geschikt is voor andere taken, dan zou daar rekening mee gehouden worden.

Tijdens ziektes zal deze persoon zich weer bewijzen door zijn/haar kennis op dat gebied.

Ondanks aanwezige medische kennis, is het ontbreken van zo'n persoon de enigste zwakte die mijn groep momenteel heeft.

Een toevallige ontmoeting met andere mensen/preppers zal op een gegeven moment een keer gebeuren. Voorzichtigheid is geboden en de kracht van mijn groep ligt in het omgaan van zo'n situatie op zo'n moment.

Het kan een voordeel zijn qua informatie uitwisseling, ruilhandel, hulp op andere wijze, een (tijdelijk) samenwerkingsverband etc.

Doch is de eerste prioriteit de groep zo geïsoleerd mogelijk houden van de rest van de wereld.

Het verhaal m.b.t. de SC's gaan er bij mij niet in.

Je praat over situaties waarin we allemaal in een veilige en gezellige wereld leven waarin een groep mensen samen komt om elkaar te leren kennen en informatie uit te wisselen.

Ik zelf ben 1 maal op een SC geweest en heb voornameljjk gekeken.

Dat is wat ik doe op zo'n moment.

Afzijdig houden en de personen stuk voor stuk in mij opnemen. Voor en nadelen afwegen, personen doorgronden en bekijken.

Op zo'n moment zie je dus ook heel weinig van mij. Dat heeft niets te betekenen met wat ik zal doen, of wie ik ben als de nood aan de man komt.

• Leuk 2

Deze post delen

ik verwacht eigenlijk een groep mensen die wel iets gemeenschappelijk hebben maar toch enorm verschillen.

In de groep ontstaan vastwel meningsverschillen en dergelijke en mensen die het niet eens maar alle hebben ze de SHTF overleeft en willen ze overleven

waardoor eens de groep in gevaar is ieder doet wat ie moet

Deze post delen

Ik heb geen groep of iemand waar ik bij toe behoor, dus ik zal een hoop dingen op mijn eigen kracht moeten doen geeft niet vind ik niet erg of vervelend.

Deze post delen

In mijn omgeving waar ik ben opgegroeid werd het er vaak ingepropt dat een leven vol verwachtingen meer teleurstelling dan inlossingen gaat brengen... :rolleyes:

Bij een SHTF situatie denk ik ook dat dit van kracht zal zijn maar dat het niet inlossen van een verwachting (betreft steentje bijdragen) makkelijker tegenwind ten gevolge zal hebben.

Mijn verwachting binnen de SHTF zal afhangen wat mijn positie zou zijn. --> Ben ik de persoon die een lap grond ter beschikking stelt.. dan zullen mijn verwachtingen groter zijn dan als ik zelf ergens moet gaan aankloppen. In beide uitersten denk ik dat een soort van waardering of erkenning van skills belangrijk is. Niet in de zin van bevestiging om het ego te strelen maar meer dat bepaalde dingen niet als vanzelfsprekend genomen worden... Verder verwacht ik ook dat ieder in staat is om eigen verantwoordelijkheid moet durven nemen voor woorden en daden.

Voor mij zijn sc's niet echt een peilstok om te zien wie aan bepaalde verwachtingen zou kunnen voldoen, want er is een overvloed aan eten, drank en andere genotsmiddelen. Wanneer er een rantsoenering van kracht is, gaat er veel gevoeliger gereageerd worden oa ergernissen zullen vlugger geventileerd zullen worden al dan niet met de nodige tact. Beetje vergelijkbaar als er elementen van communicatie verloren gaan in online correspondentie: Ik merk dat van mezelf bij sommige posts en reacties. De enige verwachting wat ik dan op dat moment heb is dat mensen die me gezien hebben en me een beetje kennen ook reageren binnen dat concept en niet op de manier alsof ik een nieuwkomer ben die voor de 5 de keer het wiel wil heruitvinden..

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...