Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen


Aanbevolen berichten

Sinds we afgelopen weekend een stroomstoring hadden ben ik er achter gekomen dat onze zonnepanelen bij een stroomstoring ook hun levering stoppen. Schijnt een soort verplichte bescherming te zijn zodat bij bv.brand, als de brandweer de stroom uitzet, de stroom ook echt uit is. Heeft iemand een idee hoe bij stroomuitval de door de zonnepanelen opgewekte stroom toch gebruikt kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als de hoofdschakelaar of aardlek uitgeschakeld is, zal alles wat er voor of achter zit geen route meer hebben. Maar waarschijnlijk zit er achter de zonnepanelen ook een omvormer o.i.d. die op het hoofd-net is aangesloten? (Dus : externe spanning nodig heeft om te functioneren). Waardoor ze bij stroomuitval niks meer doen.

Maar wat wilt u precies bereiken? Zonnepanelen leveren geen direct "bruikbare" stroom, ze leveren enkel druppelgewijs retour aan het net. Veel wattage komt er niet van af. Wellicht is het wel mogelijk om er accus mee op te laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds we afgelopen weekend een stroomstoring hadden ben ik er achter gekomen dat onze zonnepanelen bij een stroomstoring ook hun levering stoppen. Schijnt een soort verplichte bescherming te zijn zodat bij bv.brand, als de brandweer de stroom uitzet, de stroom ook echt uit is. Heeft iemand een idee hoe bij stroomuitval de door de zonnepanelen opgewekte stroom toch gebruikt kan worden?

 

Ik heb zelf 16 panelen en die werken inderdaad niet zonder een functionerend lichtnet

Zoals advivo opmerkt gaat dit ook niet werken, ook al zou je de beveiliging van je omvormer omzeilen of via een ups je omvormer van stroom voorzien.

 

In theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat met een niet functionerend lichtnet, en een UPS op je omvormer, en een zeer zonnige dag, je huis van stroom te voorzien.

In de praktijk zal je omvormer binnen notime om zeep zijn

 

Slimste (goedkoopste) wat je kan doen is op 1 tot 2 stuks bestaande zonnepanelen om te leggen en deze te gebruiken om een 1500Va ups te voorzien van laadstroom

 

Je complete set zonnepanelen gebruiken gaat niet werken (ik neem aan dat je over de 2000Wp zit?)

 

Er is voldoende informatie te vinden, maar je moet wel wat verstand hebben van elektronica

 

http://doctersnuggles.come2me.nl/

 

 

Er zijn ook sets te koop voor bijvoorbeeld op de camping

 

http://www.zonnepanelen.nl/zonnestroom-camping-systeem-budget-90-watt.html

 

Deze werken meestal op hetzelfde principe door het zonnepaneel te gebruiken als laadstroom voor een accu

Mijn ups methode is in ieder geval voor mij een stuk goedkoper uitgevallen en werkt prima, maar nogmaals, je moet wel weten hoe je dit aansluit en niet zomaar denken dat je een autoaccu of accu uit een UPS rechtstreeks op een paneel kan aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je toch echter héél wat accu's hebben om langer dan een paar uur (230V) elektriciteit te hebben ???

Of zie ik dat verkeerd? Weet iemand daar wat cijfers over?

 

Maar goed, je gaat natuurlijk geen wasmachine/droger gebruiken. Of televisie , kookplaten e.d...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is heel veel op het net te vinden.

Voor een paar honderd euro aan accus dan kun je al beginnen.

Wil je inderdaad je wasje draaien snachts, dus 100% op je accus dan moet je al snel enkele duizende euri tellen.

Het is niet zo moeilijk te berekenen, zoek het verbruik van je was machine op of meet dat een keer.

Op elke accu staat het vermogen in Ah, een accu wil zo min mogelijk ontladen worden om lang mogelijk in leven te blijven, stel je neemt 20% ontlading als max. Stel je wasmachine verbruikt 2 Kwh dan moeten je accus dus 2Kwh leveren. Je wilt ze maar 20% ontladen dus de capaciteit moet dan 10kwh zijn

Ah betekent dat je accu die stroom een bepaalde tijd kan leveren meestal gemeten in 20 uur tijdsbestek ( of 10 uur soms 120 uur wordt altijd vemeld)

Dus 100 Ah betekent dat je accu 5 ampere kan leveren gedurende 20 uur, als je 10 ampere afneemt dat kun je minder dan 10 uur vooruit omdat je verliezen groter worden enz. Stel je accu is 12 volt dan kan die bij 100ah over 20 uur ~1200wh leveren als je de bovengenoemde 20% aanhoud nog maar 240wh

 

Dus je wil 2kwh dan heb je ongeveer 1000 ah aan 12 volt accus nodig (weer bij 20% max. Ontlading) Dit zijn ongeveer 10 grote auto accu's die natuurlijk niet optimaal voor zonne installaties zijn, maar dan heb je een idee waar we over praten.

 

Even snel uit mijn hoofd dus vergeef me als ik foutjes heb gemaakt, er zijn er vast wel, of ikzelf, die het zullen verbeteren,

Hoe verder je een accu ontlaad hoe korter zijn levensduur, er zijn nu accus die het bij 30% ontladings max zo'n 4000 cycli volhouden dit is dus 4000 nachten dus 10 jaar elke nacht je wasje draaien.

Bij max 50% ontading gaat dit naar 2500 cycli

Bij max 80% ontlading naar nog maar 1500 cycli toch nog 4 jaar!

 

Redelijke qualiteit zonne accus kunnen bij max30% ontlading 2500 cycli aan, bij diepontlading gaan ze nog maar 500 cycli mee.

 

Vind je dit veel te lang dan hoef je ze alleen maar verkeerd op te laden en dan zijn ze zo naar de klot..

Dit soort gegevens is ook altijd bij zo'n 20 graden, hoge of lagere temperaturen hebben ook een grote invloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds we afgelopen weekend een stroomstoring hadden ben ik er achter gekomen dat onze zonnepanelen bij een stroomstoring ook hun levering stoppen. Schijnt een soort verplichte bescherming te zijn zodat bij bv.brand, als de brandweer de stroom uitzet, de stroom ook echt uit is. Heeft iemand een idee hoe bij stroomuitval de door de zonnepanelen opgewekte stroom toch gebruikt kan worden?

 

Hoofdschakelaar omzetten?

 

De netconverter moet dan wel autonoom kunnen werken, normaliter synchroniseert deze zich aan de netfrequentie en fase.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen leveren geen direct "bruikbare" stroom, ze leveren enkel druppelgewijs retour aan het net. Veel wattage komt er niet van af. Wellicht is het wel mogelijk om er accus mee op te laden?

 

Natuurlijk leveren de panelen wel direct stroom, echter varieert de output met de hoeveelheid zonlicht. Zolang je stroomverbruik onder het vermogen licht dat de panelen kunnen leveren is er niets aan de hand, beter is het om een paar grote accu's te hebben om de overcapaciteit op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk leveren de panelen wel direct stroom, echter varieert de output met de hoeveelheid zonlicht. Zolang je stroomverbruik onder het vermogen licht dat de panelen kunnen leveren is er niets aan de hand, beter is het om een paar grote accu's te hebben om de overcapaciteit op te slaan.

 

Met 'bruikbare stroom' , bedoelde ik dat zonnepanelen niet 230 Volt wisselspanning / X ampère leveren :p

Waar je 1-op-1 je apparaten op kunt laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je toch echter héél wat accu's hebben om langer dan een paar uur (230V) elektriciteit te hebben ???

Of zie ik dat verkeerd? Weet iemand daar wat cijfers over?

 

Maar goed, je gaat natuurlijk geen wasmachine/droger gebruiken. Of televisie , kookplaten e.d...

 

Wij werken permanent op accu's hier (geen koelkast/wasmachine/stofzuiger ed maar al het kleine spul)

 

Als je een mooie flinke set panelen (ik heb 1200 Wp, 6 panelen a 200 Watt in NL aan het net gekoppeld) als eiland-systeem / off-grid wilt gebruiken moet je een flinke sloot accu's hebben.

 

800 Ah (Ampere Hour) zou mooi zijn en een dikke MPPT lader (de Outback Charge controller is hier de onbetwiste winnaar)

 

800 Ah op 12v = 9600 Watt voor 1 uur of 960 Watt voor 10 uur. Aangezien je je accu's max half wilt ontladen kun je dus voor 10 uur stroomuitval (en geen zonlicht) 450 Watt ongeveer verbruiken.

 

Wij hebben 1 zonnepaneel 70 Watt en 3x50 Ah oude accu's in ons vakantiehuis. Hiermee voeden we het hele jaar door onze 6 LED lampjes a 4 Watt en af en toe een imvormer naar 220V met een internet modem (zoals nu).

 

Alles kan maar zoek dingen goed uit voor je ergens aan begint of koop een kant en klaar systeem. Panelen zijn duur en het valt vies tegen als je ze niet kwijt kunt of achteraf nog flink moet investeren in accu's en een MPPT lader omdat je systeem 'grid-only' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is heel veel op het net te vinden.

Voor een paar honderd euro aan accus dan kun je al beginnen.

Wil je inderdaad je wasje draaien snachts, dus 100% op je accus dan moet je al snel enkele duizende euri tellen.

Het is niet zo moeilijk te berekenen, zoek het verbruik van je was machine op of meet dat een keer.

Op elke accu staat het vermogen in Ah, een accu wil zo min mogelijk ontladen worden om lang mogelijk in leven te blijven, stel je neemt 20% ontlading als max. Stel je wasmachine verbruikt 2 Kw dan moeten je accus dus 2Kw leveren. Je wilt ze maar 20% ontladen dus de capaciteit moet dan 10kwh zijn

Ah betekent dat je accu die stroom een bepaalde tijd kan leveren meestal gemeten in 20 uur tijdsbestek ( of 10 uur soms 120 uur wordt altijd vemeld)

Dus 100 Ah betekent dat je accu 5 ampere kan leveren gedurende 20 uur, als je 10 ampere afneemt dat kun je minder dan 10 uur vooruit omdat je verliezen groter worden enz. Stel je accu is 12 volt dan kan die bij 100ah over 20 uur 1200watt leveren als je de bovengenoemde 20% aanhoud nog maar 240 watt.

 

Dus je wil 2kw dan heb je ongeveer 1000 ah aan 12 volt accus nodig (weer bij 20% max. Ontlading) Dit zijn ongeveer 10 grote auto accu's die natuurlijk niet optimaal voor zonne installaties zijn, maar dan heb je een idee waar we over praten.

 

Even snel uit mijn hoofd dus vergeef me als ik foutjes heb gemaakt, er zijn er vast wel, of ikzelf, die het zullen verbeteren,

Hoe verder je een accu ontlaad hoe korter zijn levensduur, er zijn nu accus die het bij 30% ontladings max zo'n 4000 cycli volhouden dit is dus 4000 nachten dus 10 jaar elke nacht je wasje draaien.

Bij max 50% ontading gaat dit naar 2500 cycli

Bij max 80% ontlading naar nog maar 1500 cycli toch nog 4 jaar!

 

Redelijke qualiteit zonne accus kunnen bij max30% ontlading 2500 cycli aan, bij diepontlading gaan ze nog maar 500 cycli mee.

 

Vind je dit veel te lang dan hoef je ze alleen maar verkeerd op te laden en dan zijn ze zo naar de klot..

Dit soort gegevens is ook altijd bij zo'n 20 graden, hoge of lagere temperaturen hebben ook een grote invloed.

 

Exact :) vergeef ook mij de rekenfoutjes in bovenstaande, vergelijk mijn verhaal eens met de opmerkingen van Kans en idd zoals boven genoemd begin met berekenen van benodigde hoeveelheden en pieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je toch echter héél wat accu's hebben om langer dan een paar uur (230V) elektriciteit te hebben ???

Of zie ik dat verkeerd? Weet iemand daar wat cijfers over?

 

Maar goed, je gaat natuurlijk geen wasmachine/droger gebruiken. Of televisie , kookplaten e.d...

 

Dat zie je niet verkeerd, en vandaar dat het ook vrijwel nooit voor zal komen dat iemand iets aan zonnepanelen heeft, zonder een werkend lichtnet

Je kan niet zomaar een huis in de "middel of nowhere" op deze manier van stroom voorzien.

Het is technisch wel mogelijk, maar deze investering ga je nooit doen omdat je er (economisch) nooit aan uit zal komen

accu's zijn duur, en na een jaar of 3 moet je ze vervangen

 

Er zijn wat experimenten aan de gang met zogenaamde redoxflowbatterij van een Oostenrijks bedrijf maar volgens mij is dat nog steeds te duur.

Mijn gedachtegang is dat indien ik 3 uur per dag 1500VA aan vermogen kan gebruiken, ik mijn doelstelling heb bereikt op het gebied van stroomvoorziening

 

Dus geen wasmachine/droger of kookplaat en ik ga er ook vanuit dat er niet zoveel interessante programma's op de TV worden uitgezonden tijdens een SHTF periode

 

Ik heb zelf het idee dat je met een serie autoaccu's het langer uit zou moeten kunnen houden, zowel op gebied van levensduur als capaciteit, maar daar het ik niet voldoende kennis over om dat met zekerheid te kunnen stellen

De gemiddelde levensduur van 7 jaar dat een autoaccu meegaat, zal denk ik niet opgaan als je de accu vrijwel continu gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij werken permanent op accu's hier (geen koelkast/wasmachine/stofzuiger ed maar al het kleine spul)

..

 

Wij hebben 1 zonnepaneel 70 Watt en 3x50 Ah oude accu's in ons vakantiehuis. Hiermee voeden we het hele jaar door onze 6 LED lampjes a 4 Watt en af en toe een imvormer naar 220V met een internet modem (zoals nu).

 

Alles kan maar zoek dingen goed uit voor je ergens aan begint of koop een kant en klaar systeem. Panelen zijn duur en het valt vies tegen als je ze niet kwijt kunt of achteraf nog flink moet investeren in accu's en een MPPT lader omdat je systeem 'grid-only' is.

 

 

Hoe lang houden je accu's het uit?

Zijn dat droge accu's ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zie je niet verkeerd, en vandaar dat het ook vrijwel nooit voor zal komen dat iemand iets aan zonnepanelen heeft, zonder een werkend lichtnet

Je kan niet zomaar een huis in de "middel of nowhere" op deze manier van stroom voorzien.

Het is technisch wel mogelijk, maar deze investering ga je nooit doen omdat je er (economisch) nooit aan uit zal komen

accu's zijn duur, en na een jaar of 3 moet je ze vervangen

 

Er zijn wat experimenten aan de gang met zogenaamde redoxflowbatterij van een Oostenrijks bedrijf maar volgens mij is dat nog steeds te duur.

Mijn gedachtegang is dat indien ik 3 uur per dag 1500VA aan vermogen kan gebruiken, ik mijn doelstelling heb bereikt op het gebied van stroomvoorziening

 

Dus geen wasmachine/droger of kookplaat en ik ga er ook vanuit dat er niet zoveel interessante programma's op de TV worden uitgezonden tijdens een SHTF periode

 

Ik heb zelf het idee dat je met een serie autoaccu's het langer uit zou moeten kunnen houden, zowel op gebied van levensduur als capaciteit, maar daar het ik niet voldoende kennis over om dat met zekerheid te kunnen stellen

De gemiddelde levensduur van 7 jaar dat een autoaccu meegaat, zal denk ik niet opgaan als je de accu vrijwel continu gebruikt

 

Onzin, wij doen dit zowel in de zomer als in de winter. Echter moet je dan niet je XBOX en LCD tv en wasmachine aansluiten. Haal mens-erger-je-iet uit de kast. Leg een 12V kabel systeem neer en installeer 1.2 (dim licht) tot 4 watt (mooie kamer verlichting) spotjes op de handige plekken. Zelfs met een paneeltje van slechts 70 Watt en 3 (hele oude) auto accu's van 50 Ah per stuk (ik zou het bijzonder vinden als daarvan nog meer dan 10 Ah capaciteit over is) houden wij het hier maanden vol.

 

Wel een generator 1x per week voor de wasmachine en gasflessen voor de koelkast en warm water geiser.

 

Ik wil nog een 90 Watt windmolentje aansluiten zodat ik ook in de winter af en toe kan internetten (modem neemt 24 Watt en ook de Laptop moet 1 uur 90 Watt per paar dagen hebben om te laden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het ook zo dat bepaalde accu's giftige dampen afstaan, tijdens laden en ontladen.

Ze moeten dus wel in een goed geventileerde ruimte staan (in plaats van de meterkast).

Of valt dat wel mee ??

 

niet percee bij gewoon gebruik. "open" accu's kun je vaak weer nieuw leven in blazen door ze te 'koken' maar dat is niet iets om in een paar losse zinnen uit te leggen.

 

Vooral zorgen dat je ze niet boven d 14,8 (of wat als max bij jou type accu hoort) onder spanning zet.

 

leesvoer: http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-NL-AltijdStroom.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, wij doen dit zowel in de zomer als in de winter. ..

Ik wil nog een 90 Watt windmolentje aansluiten zodat ik ook in de winter af en toe kan internetten (modem neemt 24 Watt en ook de Laptop moet 1 uur 90 Watt per paar dagen hebben om te laden)

 

Wat bedoel je dat onzin is?

De stelling dat je vrijwel niets aan zonnepanelen heb zonder werkend lichtnet?

 

Ik denk dat ongeveer 95 % (als het er geen 99% zijn) van alle installaties in Nederland het niet zullen doen zonder een functionerend lichtnet, en dat ze allemaal gebaseerd zijn op teruglevering, dus ik vraag me af of dat onzin is.

 

Dat het mogelijk is dat weet ik, maar dat vermeld ik toch ook?

 

Of bedoel je het stukje over die autoaccu's ?

of levensduur?

(Sorry, ik ben niet zo snel van begrip)

 

 

Ik heb zelf ooit via via een windmolentje kunnen overnemen

 

http://humietrading.nl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=4&Itemid=33

 

(de goedkoopte)

Dit heb ik ooit getest, en werkt. Maar staat nou niet opgesteld om problemen met gemeente te voorkomen

 

 

Drie jaar is wel erg snel. OPsZ gaan 15-20 jaar mee, mits je ze natuurlijk niet elke dag geheel oplaad of ontlaad.

 

 

Dat vind ik ook, maar het is toch echt zo dat ze maar 3 jaar meegaan (gemiddeld)

 

http://www.aros-benelux.com/documents/nieuws-ups/ups-battery-life.xml?lang=nl

 

Ik heb het dan over de gangbare gesloten loodzwavelzuur batterijen.

 

 

Maar je geeft aan "mits je ze natuurlijk niet elke dag geheel oplaad of ontlaad"

En dat is denk ik net het probleem tijdens een SHTF want ik ga er dan van uit dat dit de situatie zal zijn.

 

Een standaard UPS heeft niet de intelligentie om bij te houden dat hij maar 40% mag ontladen

Ik vraag me af hoe lang hakin9 met zijn accu’s doet als deze off-grid worden toegepast.

 

En ik snap ook dat een UPS niet bedoeld is voor de toepassing waarvoor ik hem gebruikt. Ik heb ooit gerekend naar een off-grid opstelling met diverse soorten accu’s en daar ben ik qua prijs, en beperkte levensduur van de accu’s zo enorm van geschrokken dat ik het maar op deze knutseloplossing heb gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vertrouw ik UPS'en voor geen ene donder... Heb al 4 tot 5 keer meegemaakt dat zo'n ding spontaan in brand vliegt. Met name die van het merk 'APC'. Daar zit ongelooflijk goedkope electronica in... En slechte solderingen. Na beeldbuis tv's staan ups'en wel op plek 2 van oorzaken woningbrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vertrouw ik UPS'en voor geen ene donder... Heb al 4 tot 5 keer meegemaakt dat zo'n ding spontaan in brand vliegt. Met name die van het merk 'APC'. Daar zit ongelooflijk goedkope electronica in... En slechte solderingen. Na beeldbuis tv's staan ups'en wel op plek 2 van oorzaken woningbrand.

 

Welke modellen dan? Die van 500VA of minder vermoed ik. Alles wat 700VA of hoger is, dat is echt wel stevig en goed gemaakt zo op het zicht en nog nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Na aanleiding van ons zwembad weet ik dat er ook zonnecollectoren te koop zijn, die niet erg duur zijn en flexiebel. Mijn vraag is kun je hier iets mee als je er iets tussen zet en heeft het genoeg vermogen dan, voor bv een koelkastje uit de vrachtwagen (12 volt)? Blijkbaar zullen de zonnenpanelen die bij ons op het dak staan niet de moeite zijn om om te zetten, dat begrijp ik uit wat ik lees hier op het forum.

 

http://www.aperfectpool.nl/intex/zwembad_zonnecollectoren.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...