Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

Database problemen, forum last van storingen

Recommended Posts

De laatste tijd hebben we met enige regelmaat issues met de database, die aangeeft dat ie het te druk heeft. Tssss, watje. Het heeft onze aandacht en we kijken wat dit kan veroorzaken en - nog belangrijker - oplossen. Ik hou jullie op de hoogte!

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
De laatste tijd hebben we met enige regelmaat issues met de database, die aangeeft dat ie het te druk heeft. Tssss, watje. Het heeft onze aandacht en we kijken wat dit kan veroorzaken en - nog belangrijker - oplossen. Ik hou jullie op de hoogte!

Als MySQL al een tijdje (een dag ofzo) draait, even dit script draaien:

https://launchpad.net/mysql-tuning-primer

Grote kans dat 't met wat erg nuttige tips komt voor wijzigingen voor geheugen gebruik, open files limit en max_connections e.d., doet vaak wonderen! :)

Deze post delen

Perfect dat je er zo bovenop zit, @Dr.Prepper!

Je zult ze de kost geven waar sites 1.2.3 hackbaar zijn en waar admins pas weken later iets signaleren.

Neem Wordpresss, een veel gebruikt content systeem. Vul voor de grap bij google search in: filetype:txt inurl:wp-config.txt en lach je suf over de resultaten en niet-op-sec van sites.

Ook bepaalde plugins van fora zijn bijzonder geliefd vanwege hun hackbaarheid. Een google search op inurl:wp-content/plugins/age-verification/age-verification.php geeft bijvoorbeeld al 80 sites die hackbaar zijn door simpweg een nieuwe site als redirect toe te voegen:

"http://server/wp-content/plugins/age-verification/age-verification.php?redirect_to=http%3A%2F%2Fwww.nos.com" zorgt dan voor omleiden van je traffic.

De structuur van een WordPress forum lezen? Google search op allintext:"fs-admin.php" en je kunt via parent directory in veel gevallen door de Wordpress structuur browsen.

Voor sommige fora is de combinatie met Tapatalk fataal gebleken met deze exploit: http://dumptext.com/FOVI4BIT#

En wat dacht je van het gewoon in plain text lezen van de SQL passwords door een google zoekactie ext:sql intext:"alter user" intext:"identified by"

Affin.. zo zijn er nog een paar duizend.

Telkens als je denkt dat je er bent, wordt er weer iets nieuws gevonden :o

Bunkerprepper

Disclaimer: Ik heb met deze post nadrukkelijk NIET de intentie dat mensen daadwerkelijk in computersystemen van anderen inbreken. Deze post is puur informatief bedoeld om aan te geven dat zelfs onze simpele 'google' page allerlei kwetsbaarheden kan weergeven en dat er voordurend exploits (kwetsbaarheden) in software gevonden worden.

Deze post delen

Ik heb zelf Transip met Ubuntu getest (PureSSD X8 model, 8GB enz...) en was er UITERMATE in teleurgesteld qua performance en heb dat dus nog geen twee maand gehouden.

Hun opgegeven specs daar klopt geen jota van als je gaat vergelijken met andere vergelijkbare virtuele machines en het netwerk sucks big time. Dus de mening van Wodan: Eén keer, maar nooit meer.

Trouwens, om oude koeien uit de gracht te halen, na de verhuis zijn we er op verbeterd, maar als ik bedenk wat het kost en hoe traag het forum reageert, weet ik niet of we er wel ZOVEEL op vooruit zijn gegaan.

@Enki: Kom er maar in ;)

@Dr.Prepper: Leuk dat je het opvolgt, ik hoop dat je zaken kan optimaliseren.

Deze post delen

Ik heb zelf Transip met Ubuntu getest (PureSSD X8 model, 8GB enz...) en was er UITERMATE in teleurgesteld qua performance en heb dat dus nog geen twee maand gehouden.

Hun opgegeven specs daar klopt geen jota van als je gaat vergelijken met andere vergelijkbare virtuele machines en het netwerk sucks big time. Dus de mening van Wodan: Eén keer, maar nooit meer.

Trouwens, om oude koeien uit de gracht te halen, na de verhuis zijn we er op verbeterd, maar als ik bedenk wat het kost en hoe traag het forum reageert, weet ik niet of we er wel ZOVEEL op vooruit zijn gegaan.

@Enki: Kom er maar in ;)

@Dr.Prepper: Leuk dat je het opvolgt, ik hoop dat je zaken kan optimaliseren.

Vreemd, ik heb er nu 5 VPS'en (wel allemaal PRO varianten, misschien dat dat scheelt?) en ben er extreem tevreden over. Supersnel en nog nooit downtime gehad, op pas een paar uur na door een probleem met kortsluiting in een ander rack waarbij de hoofdzekering er uit knalde ipv die van het rack , maar dat was uitzonderlijk en daarbij is de volledige maandprijs gecrediteerd.

Ik heb nog geen enkele provider kunnen vinden die vergelijkbare of betere VPSen aanbiedt tegen een gelijkewaardige prijs. Als jij die wel kent dan hoor ik graag welke, altijd interessant!

Deze post delen

Ik kan enkel spreken over die PureSSD X8 model, remote beheer: Pokketraag, copieren van data lokaal: Pokketraag, Bandbreedte... guess what, niet om over naar huis te schrijven, cpu load: zeer laag.

Tja, wat is het dan?

Virtualbox op gezet, daaronder een XP laten draaien met 2GB ram... deze draaide zo traag dat remote desktop time out's gaf... Nog NOOIT gezien. En dat is op een afstand die met de auto een

paar uur is...

Het enige verschil met die Pro reeks is RAM voor zover ik kan zien... Dus ofwel had ik pech (geloof ik niet) of ik zat op een meer dan over verkochte hardware.

Als je vanop de server speedtest doet om de netwerksnelheid te testen en je komt waarden uit die je met je prive internetconnectie ook hebt... Dan geef ik het op.

Deze post delen

De PRO's zijn niet overbooked, cpu, ram en disk, allemaal puur voor jezelf.

Disk IO:

# hdparm -tT /dev/disk/by-uuid/*

/dev/disk/by-uuid/*:

Timing cached reads: 13004 MB in 2.00 seconds = 6507.47 MB/sec

Timing buffered disk reads: 386 MB in 3.00 seconds = 128.46 MB/sec

Ik heb constant echt heel goede IO snelheden, disk, netwerk, CPU is altijd volledig beschikbaar.

De niet-PRO VPS'en zijn waarschijnlijk stevig overbooked en/of je zat net op een server met iemand die belachelijk veel aan 't bursten was. Anders weet ik ook niet waar 't enorme verschil vandaan komt :o

Deze post delen

Ik zat tussen 200KB/s en iets meer dan 1MB/s copieren... afhankelijk van het moment...

Netwerkspeed van 5Mb/s tot 11Mb/s up en down vergelijkbaar...

Op een andere W2K8 VPS in NL gehost haal ik tussen 200 en 500Mb/s up en down... onder gemiddelde balasting. Dat is werkbaar.

Op een andere Ubuntu VPS in de VS weet ik het niet, maar daar jaren terug heb ik zelf eens een soort van ddos op uitgevoerd,

met 64 verschillende machines een andere zip file gedownload op het zelfde moment en allemaal de machines haalden +-1MByte/s continue.

Lokaal copieren van +5GB aan zipfiles: Minder dan 1 seconde... Dus dat moet speciale HW zijn die daar gewoon extra logische links van maakt.

Ik vind het persoonlijk 'not done' om VPSkes te oversellen... maar dat is mijn mening. Maar we wijken af...

Dit forum is bij momenten nogal 'onresponsive' ... Voor deze Belg, dis dan op F5 drukt en dan staat het er wel snel.

Deze post delen

Gast Peerke

Ik zie een hele hoop gelezen berichten nog steeds als ongelezen. Terwijl ik steeds aangelogd ben.

Deze post delen

Ik zie een hele hoop gelezen berichten nog steeds als ongelezen. Terwijl ik steeds aangelogd ben.

Dat probleem heb ik ook regelmatig, even uitloggen en opnieuw inloggen werkt dan :)

Deze post delen

Gast tom666

Via Firefox word ik uit de server van preppers.nl gegooid vandaag.

Via chrome werkt het wel..

Raar..ik ken er veel te weinig van om een zinnig antwoord te verzinnen daarop..

Deze post delen

Als een website (welke dan ook) raar doet in 1 browser maar niet in een andere, en dat normaal niet doet:

Uitloggen

Cookies van die website wegsmijten (die zijn bedorven)

Opnieuw inloggen

Zal bijna altijd het probleem oplossen.

Deze post delen

Heb ik ook, maar even de pagina vernieuwen (meestal rechts van de adresbalk) werkt bij mij in FireFox.

Deze post delen

Als MySQL al een tijdje (een dag ofzo) draait, even dit script draaien:

https://launchpad.net/mysql-tuning-primer

Grote kans dat 't met wat erg nuttige tips komt voor wijzigingen voor geheugen gebruik, open files limit en max_connections e.d., doet vaak wonderen! :)

Mooi scriptje, dank! Geeft veel groene terugkoppelingen, maar ook een paar rode die ik ga onderzoeken.

Voor nu heb ik als eerste de max_connections (daar kwamen de foutmeldingen vandaan) van 150 naar 500 gezet. En nu even de system health in de gaten houden.

Ook ga ik testen met memcached, als die doet wat het beloofd, dan is dat w.s. de beste oplossing.

Deze post delen

Mooi scriptje, dank! Geeft veel groene terugkoppelingen, maar ook een paar rode die ik ga onderzoeken.

Voor nu heb ik als eerste de max_connections (daar kwamen de foutmeldingen vandaan) van 150 naar 500 gezet. En nu even de system health in de gaten houden.

Ook ga ik testen met memcached, als die doet wat het beloofd, dan is dat w.s. de beste oplossing.

Pas op met de max_connections, die kosten geheugen. 1 van de punten van 't script is het berekenen van het maximale geheugen wat je MySQL nu laat gebruiken, zorg dat dat niet boven de 80% van het fysieke geheugen in de server uit komt, anders gaat de boel swappen en dan is 't over en uit! :)

Het is een fantastisch handig script, gebruik 't al jaren. Het brengt configuratie verbeteringen naar boven die soms de performance meer dan verdubbelen, in bepaalde gevallen dramatisch meer dan dubbel!

vBulletin en memcached moeten goed samenwerken, dus dat zou inderdaad ook stevig in de performance kunnen schelen.

Succes alvast! :)

Deze post delen

Dat geeft:

BP

Ai, dan wat je kan doen is naar de hoofdpagina van het forum gaan en dan onderaan klikken op Markeer Forums als Gelezen

Deze post delen

Ai, dan wat je kan doen is naar de hoofdpagina van het forum gaan en dan onderaan klikken op Markeer Forums als Gelezen

Dankjewel voor de tip!

BP

Deze post delen

zorg dat dat niet boven de 80% van het fysieke geheugen in de server uit komt, anders gaat de boel swappen en dan is 't over en uit! :)

Hoe vlot de server gaat swappen is instelbaar maar je wilt inderdaad ieder geval niet uit het geheugen (RAM) lopen.

Deze post delen

Ah sorry... ben al een tijdje ziek en gisteravond voor het eerst sinds een tijdje weer snel even de meest belangrijke posts nagelezen, maar blijkbaar die net even gemist. :o

Kan jij trouwens de database problemen niet even quick fixen?

Om de een of andere manier blijft mijn ducktape niet plakken. :confused:

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...