Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat doe ik fout met kweken


Tom

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

QUOTE=Tom;354885]Dit wordt het 3e jaar. En zie voor het eerst deze baby-druifjes;)

 

Dit zijn gewoon de bloemen van de druif. Die bloempjes moeten eerst bevrucht worden, en dan zullen het druiven worden.

Maar daar moet jij niets voor doen, dat zullen de bijen en de hommels wel doen. Die moet je dus vooral hun job laten doen en met rust laten.

 

Bij druiven heb je dan ook nog zoiets als krenten, dwz als je grote vruchten wilt, dun je de trossen uit, zodanig dat je minder, maar dikkere vruchten krijgt.

Anders krijg je kleinere, maar meerdere vruchten.

Maar voor de smaak heeft dat geen belang. Voor de smaak is eerder van belang dat ze bij het afrijpen voldoende zon krijgen, zodanig dat de zuren in het fruit worden omgezet in suikers.

En dat is zelfs voor wijnboeren afwachten. Vorig jaar waren mijn druiven ook redelijk zoet, het jaar daarvoor helemaal niet. Hangt ervan af of je een zonnige septembermaand gaat krijgen of niet.

 

Wat ik ook doe is mijn druiven altijd terug snoeien op 1 of max 2 trossen per uitloper. Anders heb je een massa groen (de druif wordt in de bijbel al geroemd voor zijn groeikracht) maar dat gaat helaas ten koste van de kwaliteit van de vruchten. De sapstroom die anders naar de vruchten zou kunnen gaan, gaat dan veel te veel naar die scheuten.

 

Maar dat hangt van je persoonlijk systeem af, er zijn verschillende manieren om druiven te snoeien.

 

Ik heb op de scheiding van mijn tuin nogal een grote blinde muur van de loods van de buren. Die muur is gericht op het zuidwesten. Ideaal dus voor druiven, heb daar dan een aantal draden gespannen, en daar langs gesteltakken laten leiden. Op die gesteltakken laat ik de druivelaars elk jaar opnieuw uitlopen.

Ondertussen zijn deze toch al tien jaar oud.

 

 

attachment.php?attachmentid=18152&stc=1attachment.php?attachmentid=18153&stc=1attachment.php?attachmentid=18154&stc=1

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat hier allemaal lees is de een voor mest de ander tegen de een is voor veel water de ander minder .

Wel elke moestuin is anders ligt veel aan de grond en zuurte graad . Ik zelf ben niet zo op zaaigoed van de AH maar goed iedereen moet ergens beginnen . Een gouden regel voor alles TE is zelden goed .

Van druiven ken ik niet veel maar @spechtje daarin tegen veel .

En breek de dorre takken van jou frambozen dan ruimen ze plaats voor nieuwe .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben niet zo'n tuintype, maar probeer nu echt iets uit de grond te krijgen,lukt niet echt of beter echt niet.

 

Allereerst de AH zaden, zitten nu vanaf 14 april in een bijgeleverd potje en staan in de zon in de vensterbank geef steeds water, maar wanneer komen ze uit of is er iets mis.

 

Is er een fout opgetreden in mijn tuinman start?

 

probleem ken ik.

 

van de AH zaden kunt u proberen de zaadmatjes alvast in een grotere pot te leggen, dat werkte bij mij namelijk, en zon grotere pot bespaart ook alvast het verpotten als ze te groot zijn voor het kleine potje, dat kleine potje is echt heel snel uitgedroogt, bij ons kwamen ze ook pas veel later op

 

ik heb ook op 7-4 paprika en spaanse peper gezaaid in mijn kasje, gisteren hadden we moederdagbraderie en ik heb daar een paprikaplante gekocht omdat ik na het dubbele te hebben gewacht van de oorspronkelijke kiemtijd van 14 dagen de hoop opgegeven, en wat zie ik als ik in mijn kas kijk? inderdaad, na dik een volle maand kwamen dan eindelijk de paprikaatjes en pepertjes boven. maar ach het plantje heeft me €0,50 gekost dus daar kan ik me geen buil aan vallen, en als ze allemaal netjes inschikken passen ze misschien wel allemaal in mijn kas :D.

 

erg vervelend dat ze het niet willen doen. veel succes nog hoor, en misschien wat extra bemesten bij de druif en andere vruchten, of misschien krijgen ze niet genoeg zon, dat kan ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft u eenig bewijs wat bij u de aanleiding gaf tot dit vermoeden te komen?

 

graag hoor ik zo spoedig mogelijk van u

 

Eerder in dit zelfde draadje was dit al tegengesproken, zie bericht op pagina 1:

Schijnt GMO vrij te zijn en van NL leveranciers.

Dus niet echt anders dan wat je in de winkel koopt, alleen dan met minder gif.

 

http://www.angel-wings.nl/ah-monsanto-vrije-groenten-thnx/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de hele AH zooi in de kliko geknikkerd:mad:

 

Niet te snel wanhopen. Tuinman ben je niet, dat wordt je :) Ben het al 25 jaar aan het worden, en nog altijd leer ik bij.

 

Voor te beginnen, het belangrijkste is je bodem en je standplaats voor je planten. Een groentetuin wil zoveel mogelijk zon.

Hou daar al zoveel mogelijk rekening mee.

Dan de bodem, vruchtbaar, moet vocht vasthouden, maar ook voldoende waterdoorlatend zijn. Het water mag er ook niet blijven opstaan.

Een bodem vruchtbaar krijgen vergt werk en tijd, maar het resultaat zal er ook naar zijn.

 

En als je toch wilt blijven kweken kan ik je een electrisch verwarmd kweekkastje aanraden. Is een eenmalige kost, maar het is zijn geld waard, en als je het gebruikt zoals het hoort gaat het jaren mee.

Ik kweek al jaren van alle groenten, en dikwijls plaats ik ze eerst even in dat verwarmd kastje, en dan kiemen ze op een paar dagen, en dan gaan ze naar buiten in een klein kweekkastje, daar nog wat afharden en opgroeien, en dan de volle grond in.

Veel groenten hebben een minimum bodemtemperatuur nodig om te kiemen, en als het weer dan niet meezit dan rot je zaad gewoon in de grond.

Even in dat kastje, tot ze net uitstaan, en dan ben je vertrokken. Als je er dan alleen maar rekening mee houdt dat een late nachtvorst funest is voor de meeste zaailingen.

Daarmee, een fout die ik ook heb gemaakt, is van te vroeg te willen zijn. Een dagje goed weer in maart, en beginnen zaaien. Dan regen en nachtvorst en je moeite is voor niets.

Ik wacht meestal tot half april ongeveer, en dan begin ik er aan. Maar dan gaat wel het ene na het andere erdoor, tot begin juni ongeveer alles is ingeplant en gezaaid.

Begin met je erwtjes, die kunnen nog wat koude en nat weer verdragen, dan zaai ik meestal mijn koolplantjes. Radijs, tuinkers, kan je buiten in een koud kastje zaaien begin April, als je het in de volle grond wil doen, moet je op het weer letten.

Onthoud altijd : een late nachtvorst kan funest zijn voor je zaailingen, dus beter een paar dagen later, dan een dag te vroeg. Af je moet gaan afdekken met vliesdoek, maar dat vindt ik teveel moeite voor die paar dagen tijdswinst.

 

Ik zal hieronder wat foto's posten. Met nog wat tips, lukt niet als je zo reageert op een post.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

attachment.php?attachmentid=18260&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=18261&stc=1

 

Ken je zaailingen. Deze foto's zijn op dezelfde plaats genomen, de ene voor het wieden, de andere erna.

Als je in de volle grond zaait, en je gebruikt geen herbiciden, dan komt niet alleen wat je gezaaid hebt op, maar ook nog een massa andere zaken. Wat we dus onkruid noemen. Het is dus ook belangrijk dat je weet hoe je zaailingen van bepaalde groenten eruit zien zodanig dat je het onkruid verwijderd, en de rest laat staan (uiteraard).

In dit geval gaat het over rode bietjes of krootjes.

 

attachment.php?attachmentid=18262&stc=1

 

Het kweekkastje waar ik het in vorige post over had.

 

En dan : pompoenen op hetzelfde moment gezaaid : de eerste staan gewoon nog even in een kunststof bak. Zoals je ziet, nog niets te zien. De tweede staan in het verwarmde kastje. Je ziet al duidelijk dat ze beginnen kiemen.

Zoals ik zei, als je serieus wilt gaan kweken, de investering meer dan waard.

 

attachment.php?attachmentid=18264&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=18265&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Niet getreurd, heb ook alle Ah bakjes gehad, en geen enkele (op de aubergine na, dan) heeft het overleefd. De bakjes gingen óf schimmelen (zoals al die verrekte turf dingen schijnen te doen) of het zaad zelf was van niet al te beste kwaliteit waardoor de plantjes niet zo gezond waren als mijn andere zaailingen. Hoe dan ook; leuk dat de appie deze actie heeft gedaan (buur kinderen helemaal blij en enthousiast geworden om ook iets in de tuin te doen), maar zal de bakjes een volgende keer denk ik gewoon lekker laten voor wat het is. Zaaien met spul van zaadhandel van der Wal of van de Bolster gaat me tot nu toe toch beter af dan het geklooi met die bakjes van de appie.

En daarbij; tuinieren is toch ook eigenlijk (tot je het onder de knie krijgt) lekker aanklooien en dingen proberen. Lukt iets is het geweldig, lukt iets niet; weet je dat voor de volgende keer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al eerder aangaf, bij ons lijken de AH zaden wel wonderzaden, niet te geloven hoe alles groeit. We hebben een potje of 25 gezaaid en ik denk dat er nog geen 3 niet zijn opgekomen, de rest groeit werkelijk geweldig (veel beter dan alles wat we vorig jaar hadden). Nou staat alles wel binnen achter glas op het zuidwesten en blijkbaar is het daar de juiste temperatuur of zo :)

 

Morgen gaat een deel naar buiten al, de moestuin ligt met smart op de plantjes te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is ongeveer 75% vand eAH zaadjes ook opgekomen en al even naar buiten geplant.

(alleen de 2 opgekomen trostomanten hebben en houden we binnen) gewoon omdat dat leuk is :)

 

buiten de AH dingen, veel meer geplant al tijdje geleden

peentjes,prei,komkommers(betwijfel of we die niet te vroeg hebben buitengezet)

uien knoflook aardbijen in bakken, en zo nog wat dingen.

Wij IK moet het met onze voortuin doen (veel zon en beetje ruimte ervoor)

Totaal 5x1.5 2 meter 10 vakken gemaakt. alle 10 de vakken en meer staan vol :)

 

Tomaten weer maar nu op een nader stuk in de tuin met mooie ijzeren stokken zodat we dit jaar omhoog gana i.p.v. hele tuin doorwoekeren :)

 

Moet zeggen dat wij nu jaar 3 redelijk goede tuin grond hebben want elk jaar gooi ik er een paar zakken nieuwe bemeste tuinaarde in in en daar groeid alles goed op.

 

zal van de week eens een foto maken , ben helemaal blij verlopig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even de foto's van onze AH potjes zo ver. We hadden er 24, 3 is niks in opgekomen.

 

Moestuin lag te wachten op de plantjes:

IMAG0696.jpg.a28fd2a6375f4a0d95222c95c8bb394a.jpg

 

Moestuin met een aantal AH groentes er in:

IMAG0698.jpg.f16e2c0b4d68a722cd25f37e9a5ddfcd.jpg

 

En ook de aardbeien die ik vorig jaar april gezaaid heb doen het erg goed. In de linker zitten nog geen bloemetjes maar in de rechterbak heb ik er al 9 kunnen vinden :)

IMAG0697.jpg.14dc1b60f39323523a795a8ba0c9768d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel klopt, maar niet als het plantje eigenlijk nog te jong is, of sowieso nog niet klaar is om buiten uit geplant te worden.

 

Daarbij komt ook nog dat wanneer een plant al bloemetjes gaat krijgen in een te vroeg stadium, er zoals al eerder werd aangegeven alle energie dan naar de productie van vrucht gaat, en niet meer (of minder) naar de groei zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel klopt, maar niet als het plantje eigenlijk nog te jong is, of sowieso nog niet klaar is om buiten uit geplant te worden.

 

Daarbij komt ook nog dat wanneer een plant al bloemetjes gaat krijgen in een te vroeg stadium, er zoals al eerder werd aangegeven alle energie dan naar de productie van vrucht gaat, en niet meer (of minder) naar de groei zelf.

 

Nu bloemetjes krijgen is het juiste moment voor een aardbei, je hoeft ze er dan dus ook niet uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:confused: Je hebt toch eerst bloemetjes nodig, om later vruchten te krijgen?

 

Je hebt inderdaad bloemetjes nodig die later aardbeien worden, maar zover ik weet moet je in het begin de bloemetjes verwijderen. De plant gaat dan energie stoppen in verder groeien en geeft later dan grotere aardbeien en krijg je 'n betere oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dan wel weer erg leuk vind, mijn bosbessen doen het verschrikkelijk goed in mijn bosje en juist weer wat minder in de tuin haha.

Aardbeien heb ik overal staan, zowel in mijn bos als in mijn tuintje hier. Zal niet lang meer duren voor de eerste aardbei.

@Piroska hoe gaat het met de bult op je hoofd? @caitlin is perongeluk op je gaan staan, ik hoop dat je binnenkort alsnog naar boven komt.

 

*ik neem wel een zakje piroska uitjes voor je mee:)*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...