Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onze groentes zijn niet meer wat ze geweest zijn.


Aanbevolen berichten

Onderzoek heeft uitgewezen dat de groentes die nu bij ons in de winkel liggen nog maar een fractie van de voedingsstoffen bevatten van wat er in 1940 in zat. Ook tussen 1985 en 2002 namen de voedingsstoffen in groentes flink af.

 

Er zijn meerdere oorzaken die deze achteruitgang in de hand werken:

Het gebruik van kunstmest waardoor akkergronden uitgeput geraken.

Planten moeten sneller groeien zodat men vaker kan oogsten.

Langdurige opslag en transport van groenten en fruit, waardoor waardevolle voedingsstoffen verloren gaan.

 

http://www.energeticanatura-blog.com/nl/voeding/voedingswaarde-van-groente-en-fruit/

 

:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dan mag de boel samengevoegd worden.

 

Maar wat ik wel wil benadrukken is dat we goed verkeerd bezig zijn in de voedselindustrie en landbouw.

 

 

Sorry, maar de term landbouw vind ik de dag van vandaag niet meer correct, je mag gerust zeggen agro-industrie. In mijn ogen heeft het niet veel meer met landbouw te maken, maar met wat jij zegt. Zoveel mogelijk, zo uniform mogelijk, zo snel mogelijk produceren.

 

Inderdaad, voedselindustrie en agro-industrie gevoed door de input van de grote multinationals zoals Monsanto, en meer van dat fraais.

 

Ik kweek al jaren zelf wat groenten en fruit, en ik weet hoeveel tijd en moeite dat dat kost. Ik begrijp dan ook niet dat voedsel in de winkel in verhouding eigenlijk zo goedkoop is.

Als dan in de niet zo verre toekomst het einde van de goedkope fossiele energie zich echt begint te laten voelen verwacht ik nog rampzalige toestanden op dat gebied.

Zeg maar gerust de hongersnoden van de toekomst.

 

De wal zal het schip wel keren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het volgende gegeven speelt ook een rol:

Kunstmest voegt wel voedingsstoffen toe aan het land, maar nauwelijks mineralen.

Toch wel degelijk een bestandsdeel van gezonde groenten.

De huidige landbouwgrond komt ernstig belangrijke mineralen tekort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bodem waarop we telen is nagenoeg uitgeput. Wortelen bevatten nog maar 25% magnesium t.o.v. de waarde gemeten in 1985. Deze trend zet zich nóg verder door. Dit geldt zéker voor micro-nutriënten.

Zie het document "Schaarste van micronutriënten in bodem, voedsel en minerale voorraden".

Zie ook mijn posting over "Mineraalsuppleties voor de moestuin"

@dreutel @spechtje @prepass @Marc67NL

vheeswiik (huischemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke het verband is, en of er verband is, maar veel groentes hebben tegenwoordig ook minder smaak. Witlof is minder bitter, spruiten ruik je bijna niet meer, enzovoorts. Schijnt dat mensen het dan makkelijker eten. Elke keer als ik dit soort groentes klaarmaak baal ik daarvan. Juist die uitgesproken smaken bevielen mij zo goed.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...