Ga naar inhoud
GENEGEERD

BOB: Prijs kwaliteit?


Kciroj

Aanbevolen berichten

Daar heb je een punt inderdaad @Kciroj dat is een gok.

Maar in overleg met de leverancier kun je wel bepalen welke kwailiteit je mag verwachten.

Ook door vooraf goed onderzoek te doen naar wat je koopt (reviews, welke materialen zijn gebruikt, in welke periode is de tas in gebruik geweest bij defensie) kun je al de nodige risico's voorkomen.

Vaak is er wel een zichttermijn, en mag je een zekere mate van garantie verwachten.

 

De kwaliteit van deze packs is echter niet te vergelijken met Eastpack, deze packs zijn gemaakt voor 'hard-use'.

Als je een keer in Rotterdam bent moet je maar eens bij de Benscore kijken, daar hebben ze 'gewone' en mil-spec Camelbaks hangen. Het verschil is groot.

Ens als ik naar mezelf reken, ook mijn (Kipling) schooltas is onderworpen aan hard use. Eerst als schooltas, als campingtas en tot slot als brommertas met los gereedschap in het voorvak.

Door de beperkte ruimte die er in een schooltas zit zijn deze echter niet geschikt als BOB.

 

Maar nogmaals, tweede hands (dump) materiaal is een risico. En zoals ik in een eerder draadje schreef, er kan een luchtje aan zitten.

Het is echter ook weer zo dat een tas van €60,- die snel uit elkaar valt. Dat laatste weet ik niet zeker natuurlijk, ik heb geen ervaring met dietas of verkoper zelf.

 

Voor wat betreft het matje, het hangt er van af wat voor type je hebt. Als je hem dubbel kan vouwen over de lengte (nu bij Xenos) is het compacter en kan het in je tas.

Kan dat niet dan hou je een rol van 60cm breed over. Bij mijn Pentagon Trojan heb ik hem aan de zijkant van de tas vast gemaakt, verticaal. Nu met mijn Stingray zou ik hem onderop doen, of aan de zijkant in plaats van een side pouch. Onderop maak je je pack ineens 60 breed, maar met side pouches haal je dat ook wel dus heb je er geen (extra) last van.

Wat wel iets is om naar te kijken is de verpakking van het matje. Je moet er wel op pitten, dus het is fijn als het droog blijft, het KL matje zit in een Gore-Tex hoes en dus redelijk watedicht. (Wel op zijn kop aan de tas hangen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij sommige merk backpacks is het rugpand het slaapmatje.

Mijn eerste rugzak kwam bij SLEE Utrecht vandaan. Jaren mee rond getrokken totdat iemand op een klimkamp mij wees op het feit dat het rugmateriaal er uit kon en als slaapmatje te gebruiken was.....

Rugzakken waarvan het het tussenschot kan wegritsen of er geen hebben en met sneeuwlock er op kan je (leeg) ook als bivakzak gebruiken.

Ook de losse rugversteviging in een karrimor klimrugzak is te gebruiken als heupmatje (ivm lengte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kciroj

 

Zo'n Jaguar (65+10) heb ik in het groen. Al jaaren. Onverslijtbaar. Perfect draagcomfort en afstelmogelijkheden. Ideaal voor alles, eigenlijk. Van Weken hiken tot boodschappen doen.

 

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige rugzak voor een zeer, zeer acceptabele prijs.

 

En nu zijn 'we' benieuwd naar jouw bevindingen als je hem binnen hebt. :)

 

Uiteraard heel veel plezier gewenst met deze schitterende aanwinst, en blij dat je naar goed advies heb geluisterd :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kciroj

 

Dit is mijn Karrimor (65+10)

 

IMG_0585.jpg.0668b288e9a875e6a09ef5ac95a8ab21.jpg

 

De padding zit bij mij strak tegen de aluminium strips aan

 

IMG_0586.jpg.52a5ec45ab1b464b68df0c73c79ec191.jpg

 

Ik snap niet waar bij de jouwe zoveel ruimte zit. Ik kan het niet echt goed zien op de foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n Karrimor is binnen.

Ik ben hem nu een beetje aan het uittesten/afstellen maar ik merk dat de aluminium rugsteunen in m'n schouderbladen duwen. Er zit daar ook geen bescherming lijkt het?

 

Zie plaatje; het frame duwt in de rug.

 

https://www.dropbox.com/sc/r3zep554oeh4mq3/AAAtzEMfsR4XR2UuDKn8prOua

 

Moet het frame niet op een bepaalde manier tegen de padding aankomen? Het zit nu los en als ik de rugzak aantrek duwt het kale frame tegen mijn schouderbladen, pijnlijk.

 

 

 

Greetz,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kciroj

 

Nu is het duidelijk.

 

Het lijkt wel alsof het hele rugpand ontbreekt, waardoor die strips in je rug prikken.

 

Dit hoort zo niet. Zie mijn foto's hoe het wel hoort te zijn.

 

Ik zou de verkoper contacteren en je betaling storneren. Indien dat niet lukt, contact opnemen met Marktplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kciroj

 

Nu is het duidelijk.

 

Het lijkt wel alsof het hele rugpand ontbreekt, waardoor die strips in je rug prikken.

 

Dit hoort zo niet. Zie mijn foto's hoe het wel hoort te zijn.

 

Ik zou de verkoper contacteren en je betaling storneren. Indien dat niet lukt, contact opnemen met Marktplaats.

Ik heb wel een rugpand volgens mij hoor, lijkt hetzelfde als jouw karrimor 55 maar zit los van het frame. ik neem aan het frame erdoor gestoken zit? Ik kan de de bovenste uiteinden van het frame misschien loshalen en door de rugpand halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit die middelste padding vast aan het frame? bij mij hangt het los.

 

De middelste padding geleidt om de alu strips en aan de draagbanden. Het is niet mogelijk om deze hier te verwijderen zonder afbreuk te doen aan de hele tas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes, en ben benieuwd naar het resultaat. Laat het even weten !

 

Het frame zit nu vast aan de backpadding, zoals het hoort denk ik. Kostte erg veel kracht uiteraard en heb het frame ietwat moeten buigen. Gelukkig kan het ook teruggebogen worden, ik weet niet in hoeverre dat de kracht van het aluminium aantast?

 

Zou je een detail foto kunnen maken van de zijkant waar je het frame langs de padding? Dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij, de backpack zit als gegoten!

 

Er was dus blijkbaar gerommeld met het frame want er zaten al wat krommingen in.

Heb het alu frame voorzichting langs de kromming van mijn rug gebogen, banden aangetrokken en voilá. Toppie!

 

Maar resumé, ik denk dat ik mijn punt eerder over 2de hands spul en mijn twijfels, nu wel duidelijk gemaakt heb :)

Natuurlijk had ik een keuze om langs te rijden en de tas te inspecteren, al had ik dit euvel er dan misschien niet eens uitgehaald op dat moment.

 

Nogmaals bedankt voor de hulp @Peerke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de karrimor 65 backpack een regenhoes nodig? Waar zou ik die kunnen regelen?

 

Koop een sprayflacon Nixwax tent and gear proof en spray daar de tas mee in. Geen regenhoes meer nodig.

 

In 2002 in Canada ben ik met die gecoatte tas in een beek gedonderd. Toen ik eruit stapte was de tas droger dan ik... :)

 

http://www.nikwax.com/nl-nl/products/productdetail.php?productid=539&itemid=-1&fabricid=-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Zo; dan nu maar een lijstje wat ik zoal in de Karrimor gepropt heb :)

Ook voor mezelf handig zodat ik de progressie kan zien.

Ik heb nog nooit 'geoefend' met een backpack of anderszins aan bushcraft gedaan, kamperen op een camping met een tent is mijn max experience :cool:

 

 

WATER

 

Klean Kanteen wide mouth 1182 ml

Sawyer Mini [sP128] Waterfilter

Knijpflesje geconcentreerd limonade siroop

30x Chloortabletten

(moeten nog gevulde plastic waterflessen in)

 

VUUR / KOKEN

 

Zebra Billycan 2l

Bushcraft firesteel

25 stormlucifers

2 aanstekers

8 plukken watten in kaarsvet gedoopt (in Ikea ziplock zakje)

Woodgas stove

2x foldable spork

(Bovenstaande zit allemaal in de Billycan:))

 

TENT/SLAPEN

 

Coleman Bedrock 2 tentje

Afdekzeil Gamma 150g/m2 3x4m (dit vind ik veel gewicht maar dat is wat ik nu heb)

4x (extra) haringen

Slaapzak

Slaapmatje

 

ETEN

 

1x Hartkeks

1x Fruitkeks

(Verder heb ik nog niet maar denk ik aan):

 

NRG-5 Noodrantsoen

Energy Bars ( Snickers / Mars )

Pot pindakaas

Reepje chocolade

 

KLEDING

 

Zonnehoed UV-protection

Poncho

2x onderbroek

2x coolmax sokken

2x thermosokken

2x longsleeve shirt

1x Fleece vest decathlon (http://www.decathlon.nl/forclaz-200-heren-zwart-id_8225499.html)

1x thermo lange onderbroek

1x thermo shirt lange mouwen

(Moet nog een goede maar goedkope afritsbroek in)

 

HYGIENE

 

Doorzichtig toilettasje met verscheidene inhoud

Care Plus EHBO Wintersport (zelf wat aangepast)

 

GEAR

 

2x 15m paracord

Leatherman Sidekick multitool

Foldable schep, hangt aan buitenkant backpack

Shemagh Groen

AA Led lampje

AAA Led Hoofdlamp

6x AAA Batterij

8x AA Batterij

Vissetje

 

 

Totaal 13Kg incl gewicht van de Karrimor backpack.

Ben nog zoekende naar een survival knife, en nog wat meer spulletjes (solar ledlamp / oplader etc)

Bedoeling is om van de zomer ergens te gaan paalkamperen met dit alles, zowieso wil ik hiermee vaker er lekker op uitgaan en basic kamperen...

 

Greetz,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tentje erop, paar flessen water erin -> 17kg.

Dit vind ik wel pittig worden, alleen het eten + survival knife komt nog.

 

Is trouwens een Cold Steel SRK geworden...komt morgen hopelijk!

 

 

Iemand nog trips of tricks voor m'n INCH bag?

 

Greetz,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua eten zal nog heel wat gewicht bijkomen, misschien dekzeil vervangen door lichtgewicht tarp? En paar flessen water, hoeveel moetik me daarbij voorstellen...je kan toch ook water filteren met je waterfilter? Ook kan je hier en daar water tappen en je widemouthfles voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua eten zal nog heel wat gewicht bijkomen, misschien dekzeil vervangen door lichtgewicht tarp? En paar flessen water, hoeveel moetik me daarbij voorstellen...je kan toch ook water filteren met je waterfilter? Ook kan je hier en daar water tappen en je widemouthfles voldoen.

 

Ja te zijner tijd een kleiner dekzeil of tarp.

 

Tsja, waarop bereid je je voor met je BOB / INCH; als ik weg móet weet ik toch niet of ik meteen water in de buurt zal hebben? Heb uiteraard m'n waterfilter mee, maar ook drie 1/2 liter waterflesjes nu, liever nog meer.

 

Widemouth fles is vol, dat is 1 liter = 1 krappe dag water, dus liever toch maar wat meer drinkwater mee.

 

Zelfde geldt voor eten, ik wil zoveel mogelijk meenemen daarvan en liever niet alleen voor 72 uur...ik ben gewoon niet zo goed in duiven jagen.

 

Keuzes, keuzes...

 

Gr,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...