Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ik ben klaar met preppen! Jij ook?


Dr.Prepper

Hoe klaar met preppen ben jij? Geef een rating 1-5  

74 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe klaar met preppen ben jij? Geef een rating 1-5

    • 1 ster
      25
    • 2 sterren
      17
    • 3 sterren
      20
    • 4 sterren
      9
    • 5 sterren
      6


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Twee sterren gegeven.

 

Een stroomstoring of kortstondige storm kan ik wel overleven met mijn 'preps'. Hiervoor is nagenoeg alles in huis om dit makkelijk een week vol te houden en op rantsoen 2 weken. Dit is, als ik in mijn omgeving kijk wel veel verder voorbereid dan anderen in mijn omgeving.

 

 

Goh, moeilijke vraag. Ik weet zelfs geeneens of ik een wel een prepper ben.

 

Eigenlijk proberen we ons een levensstijl aan te meten waarbij we in een snel veranderende wereld kunnen overleven met weinig. Liefst zonder in te boeten aan comfort.

 

Een paar scenario's :

- Uitval elektra : 2 weken halen we gemakkelijk. Daarna raakt de brandstof op. De PV panelen werken enkel als het net ook werkt of anders moet ik dat systeem gaan ombouwen, wat wel mogelijk is maar niet zonder technische hulp.

- Economische instorting : Zonder bezuinigen op uitgaven halen we vlot 10 jaar. Met bezuinigen overleven we 20 jaar.

- Uitval waternet : zonder comfortverlies 1 maand, water voldoende beschikbaar in de omgeving voor langere periodes. Ook filters, emmers, ontsmettingsmiddelen en brandstof voorhanden.

- Uitval gasnet : 8 jaar overleven met beperkt comfortverlies. Alleen warm water tijdens de winter wordt wat moeilijker. Vervelend maar niet onmogelijk.

- Beperkte rellen en opstand : genoeg middelen ter verdediging ter beschikking

- Voedselcrisis : mits aanpassing menu overleven we 3 maand.

- Verdampen pensioenvoorzieningen : inleveren op comfort en luxe maar we overleven het wel een jaar of 20 op eigen middelen

- Kleine medische problemen : voorzien.

- Dringende medische zorgen : probleem - krijgen we ook niet gelijk opgelost of we moeten een arts 'kopen' of overtuigender middelen gebruiken.

- Virussen : ontsmettingsmiddelen voorhanden

- Financiële crisis : we leveren 30% van ons vermogen in en overleven voor de rest

- Oliecrisis : alternatieven voorhanden in de vorm van elektrische fietsen. Grote verplaatsingen worden moeilijk maar zijn niet noodzakelijk.

- Oorlog : Ben je nooit op voorbereid maar toch enige spreiding van kapitaal en middelen.

- Chemisch ongeval : nauwelijks voorbereid. De kinderen zouden het misschien overleven met gasmaskers.

- Nucleair ongeval : Tja. Geen antwoord op.

 

Het kan beter maar ik 'prep' niet voor noodsituaties. Ik prep voor het leven van alle dag. Door verstandiger te consumeren verder springen met de schaarse middelen en de kinderen alles geven wat nodig is voor een gelukkig en zorgeloos leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Ik denk dat de meeste sterren aan de hemel staan ...... denk daar eens serieus over na! Als je daar achter bent kom je meer als 5 sterren tegen, Maar qua materieel 2 tot 3 sterren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mezelf 3 sterren gegeven. niet omdat ik nou zo'n superprepper ben maar omdat mijn doelstelling gewoon veel minder hoog ligt.

Mijn prepdoelstelling is dat je onverwachte ongemakken een beetje kunt opvangen en dat kunnen we zolang er een bug-in mogelijkheid is. Beetje onder de radar blijven en ons eigen ding doen.

Hier geen ambitie ( en die zal ik ook niet krijgen) om allerlei onmogelijke doemscenario's te kunnen overleven.

Terug naar basis ( inleveren luxe en comfort is prima) maar waar de schoen wringt is dat we niet alleen op deze aardbol zijn en bij een noodzakelijk bug-out kom je ook andere mensen tegen.

Deze andere mensen zullen waarschijnlijk niet zo relaxed reageren op veranderingen en daar zie ik tegen op..............ik ben te lief voor zo'n situatie.

Velen op het forum geloven dat ze op dat moment een "knop kunnen omzetten ". Ik helaas niet. Daarom prep ik ook niet voor zulke scenario's. Wat heeft het voor zin om een pijl en boog of mes te preppen als je weet dat je hem toch niet gaat gebruiken ?

Dan liever 200 mg per persoon van iets uit de apotheek op voorraad. ( twijfel over de forum regels, dus laat ik het express een beetje vaag )

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 sterren aangevinkt en misschien is dat zelfs al overdreven. Je weet nooit of je genoeg geprept hebt, of beter: je weet dat je nooit genoeg kunt preppen.

 

Niemand, behalve het Orakel misschien, weet wat er komen gaat, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat wat er komt, niet na een jaartje weer weg zal ebben. De volgende crisis, of de nasleep ervan, zal ons waarschijnlijk voor de rest van ons leven bezighouden.

De rest van je leven, dat kan een jaar zijn, of 20 jaar. Ongeacht hoe je je hebt voorbereidt, zul je ook wat geluk moeten hebben.

 

Het valt mij trouwens op, dat het gros zichzelf laag inschaalt. Dat getuigd van een hoge mate van realiteitszin.

 

Mooi draadje, @Dr.Prepper

 

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als @Charlie ben ik wat voorzichtig.

Er is nog enige twijfel.

Er is wat water, er is wat eten.

Er zijn wat tools.

Er is wat brandstof.

Enzo nog meer.

Daarentegen:

Niet onhandig, maar relatief weinig skills, geen echte BOL, etc.

Is het afdoende bij wat er op ons (mij!) afkomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef mezelf ook 1 ster. Bij Bug In moeten we het wel even kunnen volhouden. Brandstof/water/voedsel redelijk op orde. Basisvoorzieningen zijn in orde. Maar geen BOL.

Tja.. droom toch wel van een mooi plekje met ruime voedselvoorziening, maar zolang dat nog niet zo is richt ik me voornamelijk op meer kennis.

Prep ook niet voor een typisch doemscenario maar probeer wel zo puur en bewust mogelijk te leven.

Iedere keer als er een ramp voorvalt (zoals Nepal) dan maakt het me weer bewust van wat je zo'n beetje nodig hebt om te overleven. En niet alleen dat, ik denk ook aan anderen en eerste hulp verlenen e.d. Ben ik klaar met preppen? Nee hoor. Nooit ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het thuis een maand zonder stroom, gas, water en geopende supermarkten kunt uithouden ben je in 95% van alle gevallen voldoende ingedekt. De kans dat er een ramp gebeurt die langer dan een maand duurt waarbij er van hogerhand niet tijdig afdoende hulp kan worden geboden is realistisch gezien bijna te verwaarlozen.

 

Ik merk wel heel duidelijk dat de samenleving in negatieve zin verandert. De afgelopen twintig jaar is Nederland er schrikbarend op achteruit gegaan. De aanhoudende crisis maakt het nog erger en versnelt negatieve ontwikkelingen. Ik verwacht daarom in de nabije toekomst meer criminaliteit, meer etnisch geweld en als we pech hebben anarchistische toestanden zoals in Baltimore.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als we pech hebben anarchistische toestanden zoals in Baltimore.

 

Ik denk dat er weel heel veel moet gebeuren (aan crisis dingen) voordat wij hier in Nederland grote groepen boze mensen gaan zien, die plunderend door Amsterdam of zo heen gaan. Men heeft het hier nog veel te goed vergeleken met de grote achterstandswijken in het buitenland. Zolang ze hier rustig 5 jaar bij je pensioenleeftijd plakken en iedereen vind het maar best dan ben je nog heel ver weg van rellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Peerke
Totdat een week de stroom uitvalt. ...

 

Ja, dat is echt een ramp voor het volk. Dan kunnen ze geen voice of Holland, Bold en beautiful, en andere pulp op de tv kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totdat een week de stroom uitvalt. ...

 

Dat zou heel goed zijn. Een week zonder computers, smartphones, tablets, televisie en telefoon. In deze week zal waarschijnlijk meer wezenlijke intermenselijke communicatie plaatsvinden dan anders in een heel jaar. Laat maar komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het thuis een maand zonder stroom, gas, water en geopende supermarkten kunt uithouden ben je in 95% van alle gevallen voldoende ingedekt. De kans dat er een ramp gebeurt die langer dan een maand duurt waarbij er van hogerhand niet tijdig afdoende hulp kan worden geboden is realistisch gezien bijna te verwaarlozen.

 

Ik merk wel heel duidelijk dat de samenleving in negatieve zin verandert. De afgelopen twintig jaar is Nederland er schrikbarend op achteruit gegaan. De aanhoudende crisis maakt het nog erger en versnelt negatieve ontwikkelingen. Ik verwacht daarom in de nabije toekomst meer criminaliteit, meer etnisch geweld en als we pech hebben anarchistische toestanden zoals in Baltimore.

 

helemaal mee eens, als je het een maand kunt uitzingen dan heb je het goed gedaan. en ja, de kans op een grotere, langere calamiteit is klein, en als die zich al voordoet, dan zullen na een maand, maar waarschijnlijk veel eerder, de plunderingen beginnen, en daar valt volgens mij zo goed als niet tegen te preppen. dus, wat betreft die maand kan ik mezelf 5 sterren geven, wat betreft de plunderingen 0 sterren.

 

en ja, nederland is de laatste 20 jaar enorm verslechterd, harder en asocialer geworden en ik zie ook geen reden om aan te nemen dat die trend gaat veranderen, integendeel.... mocht er schaarste optreden van eten, water, brandstof of wat dan ook, dan zal dat volgens mij heel snel leiden tot gewelddadigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand leven op m'n voorraadje is geen enkel probleem. Als 't moet ook zonder electra; dan moet ik alleen even m'n antieke houtfornuisje even ergens plaatsen en er een schoorsteentje aan knutselen.. ook geen groot probleem. Water heb ik een eigen put voor die ik eenvoudig in ere kan herstellen en handmatig kan gebruiken.

 

Dus, een maand overleven op eigen voorraad e.d.: 5 sterren

Beveiliging tegen plunderen: 2 sterren? (Locatie is een uur rijden vanaf de dichtstbijzijnde grote stad, waarbij de meeste toch zuidelijk zullen vertrekken en dus bij mij weggaan; Ik heb een aantal camera's hangen zodat ik kan zien wat er rond m'n huis gebeurt. Dit zullen er de komende tijd nog wat meer worden, met een aantal geschikt voor infrarood; daarnaast ziet 't er hier niet uit of er veel te halen valt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand leven op m'n voorraadje is geen enkel probleem. Als 't moet ook zonder electra; dan moet ik alleen even m'n antieke houtfornuisje even ergens plaatsen en er een schoorsteentje aan knutselen.. ook geen groot probleem. Water heb ik een eigen put voor die ik eenvoudig in ere kan herstellen en handmatig kan gebruiken.

 

Dus, een maand overleven op eigen voorraad e.d.: 5 sterren

Beveiliging tegen plunderen: 2 sterren? (Locatie is een uur rijden vanaf de dichtstbijzijnde grote stad, waarbij de meeste toch zuidelijk zullen vertrekken en dus bij mij weggaan; Ik heb een aantal camera's hangen zodat ik kan zien wat er rond m'n huis gebeurt. Dit zullen er de komende tijd nog wat meer worden, met een aantal geschikt voor infrarood; daarnaast ziet 't er hier niet uit of er veel te halen valt.)

 

Door het plaatsen van diverse camera's die ook gespot worden door de personen die wel naar iets op zoek zijn, impliceer je dat er meer te halen valt dan er op het eerste oog lijkt, en word je zelfs interessanter dan de rest van de huizen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal mee eens, als je het een maand kunt uitzingen dan heb je het goed gedaan

Een maand lang in leven blijven is niet zo lastig: paar jerrycans water, wat blikken, wat rijst enzomeer.

De verwachting dat er bij zo'n situatie ook hulp komt vind ik ietwat ongepast.

Ik kan zo snel geen concreet(!) scenario noemen, maar als het niet eenvoudiger is een uurtje te rijden om alsnog boodschappen enzomeer te kunnen doen, dus als heel Nederland en een aardig deel van de omstreken forse infrastructurele problemen heeft (totale stroomuitval, onder water, ingestorte bruggen, verzin het maar) dan zal hulp heus wel komen maar voordat men bij jouw straatje is...

En dan nog: hoe snel daarna is e.e.e.a ietwat genormaliseerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het plaatsen van diverse camera's die ook gespot worden door de personen die wel naar iets op zoek zijn, impliceer je dat er meer te halen valt dan er op het eerste oog lijkt, en word je zelfs interessanter dan de rest van de huizen :)

 

Klopt, maar knappe vent die mijn camera's ziet hangen. Ze zijn goed verstopt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand lang in leven blijven is niet zo lastig: paar jerrycans water, wat blikken, wat rijst enzomeer.

De verwachting dat er bij zo'n situatie ook hulp komt vind ik ietwat ongepast.

Ik kan zo snel geen concreet(!) scenario noemen, maar als het niet eenvoudiger is een uurtje te rijden om alsnog boodschappen enzomeer te kunnen doen, dus als heel Nederland en een aardig deel van de omstreken forse infrastructurele problemen heeft (totale stroomuitval, onder water, ingestorte bruggen, verzin het maar) dan zal hulp heus wel komen maar voordat men bij jouw straatje is...

En dan nog: hoe snel daarna is e.e.e.a ietwat genormaliseerd?

Persoonlijk ben ik het eens met de stelling van een maand. Ben je verder nog onderwezen in diverse survival technieken, dan kun je in die maand echt wel extra voedsel en/of water vergaren.

Moet je wel je huis uit (kunnen) komen, maar ook daar kun je voor preppen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik het eens met de stelling van een maand. Ben je verder nog onderwezen in diverse survival technieken, dan kun je in die maand echt wel extra voedsel en/of water vergaren.

Moet je wel je huis uit (kunnen) komen, maar ook daar kun je voor preppen ;)

Nuja, als de situatie het toelaat (na een week of drie zijn de onvoorbereidden dood?) is er voldoende tijd om buiten de deur te kijken naar wat er te vinden is. (afhankelijk van jaargetijde en omgeving)

Zolang er voedsel/drank thuis is zal thuis blijven de voorkeur hebben boven risico's nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand lang in leven blijven is niet zo lastig: paar jerrycans water, wat blikken, wat rijst enzomeer.

De verwachting dat er bij zo'n situatie ook hulp komt vind ik ietwat ongepast.

Ik kan zo snel geen concreet(!) scenario noemen, maar als het niet eenvoudiger is een uurtje te rijden om alsnog boodschappen enzomeer te kunnen doen, dus als heel Nederland en een aardig deel van de omstreken forse infrastructurele problemen heeft (totale stroomuitval, onder water, ingestorte bruggen, verzin het maar) dan zal hulp heus wel komen maar voordat men bij jouw straatje is...

En dan nog: hoe snel daarna is e.e.e.a ietwat genormaliseerd?

 

"niet zo lastig" is erg relatief.....ik denk dat voor >90% van de mensen het verdomd lastig zal worden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...