Ga naar inhoud
GENEGEERD

Solar charger voor iPad/iPhone


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Of het nu een extra accu is, extra batterijen of een solar panel, extra stroom onderweg is super handig.

De tas die je voortelt is inderdaad erg mooi.

Persoonlijk ben ik erg fan van GoalZero. Ik heb alles van GoalZero zwaar afgeprijsd gekocht en kan dus niet echt meepraten over hun prijs/kwaliteit/watt verhouding.

GoalZero is nu eenmaal niet de goedkoopste. Het is echter wel degelijk en betrouwbaar.

 

Er kleven twee nadelen aan de tas:

- De solar panel is altijd zichtbaar. Dat is kwetsbaar en diefstalgevoelig.

- Je tas moet in de zon staan om te laden. Als je je water ook in de tas hebt is dat warm als je accu vol is.

Verder heeft Voltaic het wel degelijk begrepen, de accu die er bij zit is onmisbaar. Er zijn voldoende producenten die alleen het paneel leveren.

Laden gaat immers alleen maar als er zon is, en lege batterijen/accus heb je niet alleen als er zon is.

Met een volle accu kun je dus zelf je laadmoment bepalen.

 

Ik heb geen belangen bij GoalZero of de Prepshop, maar wil toch de Nomad 7 met Guide 10 even pluggen.

Het grote voordeel is dat de panelen los zijn. Je kan ze aan je tas hangen, maar ook elders leggen om op te laden. Bij een SHTF zit namelijk iedereen achter je paneeltje aan (die kans is althans groot). De accu die er bij zit is eigenlijk een AA/AAA lader. Te gebruiken als losse accu, maar ook om de AA's voor je zaklamp op te laden. Heel veelzijdig.

Een linkje naar de PrepShop

 

Wat je ook kiest, voor off-grid survival is een zonnepaneel eigenlijk onmisbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh kom er maar in!

 

Of het nu een extra accu is, extra batterijen of een solar panel, extra stroom onderweg is super handig.

De tas die je voortelt is inderdaad erg mooi.

Persoonlijk ben ik erg fan van GoalZero. Ik heb alles van GoalZero zwaar afgeprijsd gekocht en kan dus niet echt meepraten over hun prijs/kwaliteit/watt verhouding.

GoalZero is nu eenmaal niet de goedkoopste. Het is echter wel degelijk en betrouwbaar.

 

Er kleven twee nadelen aan de tas:

- De solar panel is altijd zichtbaar. Dat is kwetsbaar en diefstalgevoelig.

- Je tas moet in de zon staan om te laden. Als je je water ook in de tas hebt is dat warm als je accu vol is.

Verder heeft Voltaic het wel degelijk begrepen, de accu die er bij zit is onmisbaar. Er zijn voldoende producenten die alleen het paneel leveren.

Laden gaat immers alleen maar als er zon is, en lege batterijen/accus heb je niet alleen als er zon is.

Met een volle accu kun je dus zelf je laadmoment bepalen.

 

Ik heb geen belangen bij GoalZero of de Prepshop, maar wil toch de Nomad 7 met Guide 10 even pluggen.

Het grote voordeel is dat de panelen los zijn. Je kan ze aan je tas hangen, maar ook elders leggen om op te laden. Bij een SHTF zit namelijk iedereen achter je paneeltje aan (die kans is althans groot). De accu die er bij zit is eigenlijk een AA/AAA lader. Te gebruiken als losse accu, maar ook om de AA's voor je zaklamp op te laden. Heel veelzijdig.

Een linkje naar de PrepShop

 

Wat je ook kiest, voor off-grid survival is een zonnepaneel eigenlijk onmisbaar.

Dat hoeft niet echt meer @Keyser Suze

 

Misschien ter aanvulling, alleen accu's en batterijen gaan stuk (houden hun lading nog zo slecht vast dat ze niet meer nuttig zijn). Meestal al na een jaar of 2 bij regelmatig gebruik. Het voordeel van de batterijen is dat je geen nieuwe powerbank hoeft te kopen... Zeker voor het laden van de kleine dingen als mobiel en alles op AA of AAA vind ik de guide 10 koning!

 

Sterker nog, ik zou wel een 'powerbank' willen (of met modules van 4 koppelbaar) met veel met AA's om er ook laptops etc mee te voeden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij slecht weer doen de panelen het trouwens.

Weliswaar op een slakkengangetje, maar ik heb het twee keer getstest:

GoalZero Nomad 7+ Guide 10 Plus

1x met 4 meegeleverde AA's 2300mAh

1x met 4 eneloop AA's van min 1900mAh

 

Het weer was heel slecht, de hele dag bewolkt, winter en opgehangen onder een dakraam richting het oosten.

De panel was 's nachts opgehangen en de nacht erop er af gehaald. Hij heeft dus de hele dag gehangen.

De batterijen zijn leeg de lader in gegaan.

 

Aan het eind van de dag waren de batterijen vol genoeg om zaklampjes te draaien (O-Light Baton / Gerber Recon) en tot mijn grote verbazing kon ik ze gebruiken met de Steripen. Deze UV water zuiveraar heeft veel stroom nodig en is kieskeurig met batterijen. Meer dan twee keer filteren zat er niet in echter.

Maar dit toont wel aan dat je in een noodsituatie met weinig zon dat ding gewoon op moet hangen. Dat is ongetwijfeld ook het geval met andere panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Je uitleg klopt hoor, zo werkt het. Het vermogen, dat is afhankelijk van de AA batterijen die je gebruikt... Ik heb er altijd een extra set van 4 bij omdat je op een zonnige dag zeg maar 6 AA vol zou kunnen krijgen (1x 4 vol en de tweede set half vol dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laneel geeftvspanning af zodra deze open in de zon ligt.

Omdat je niet altijd hoeft te laden als er zon is kun je deze energie opslaan, bijvoorbeeld met een accu. Deze kun je dan op een later tijdstip gebruiken om te laden.

Daarnaast heeft het als voordeel dat je je spullen (iPad, telefoon etc.) niet in de zon hoeft te leggen om tebladen.

De Guide10+ werkt als de accu. Uit mijn hoofd zijn dan 2300mAh AAs. Je kan direct een apparaat opladen aan de Guide10+, maar ook de batterijen gebruiken in apparaten als GPS en zaklampen.

Dit maakt het systeem flexibeler dan datber een (interne) accu wordt opgeladen.

vanzelfsprekend kan je de 2300mAh AAs vervangen door AAs van ee hogere capaciteit.

 

Het lijkt vreemd dat er 'gewone' batterijen in gaan. Echter, in veel losse accus zitten 3,7v 2000mAh accus die ook in zaklampen zitten. Weliswaar is dit dan Li-ion in plaats van NiMH.

 

Ik heb ook nog een Nomad3 liggen met accu. Doordat de accu alleen op USB apparaten aangesloten kan worden is het gebruik beperkt. De meeste zaklampen zijn daarmee al uitgesloten zonder een extra USB AA lader mee te nemen.

 

Nog een tip, koop een universeel USB snoer. Er zijn snoeren met opzet stekkertjes. Zo heb je bijvoorbeeld Apple, Micro en Mini USB in één snoer. Wel zo handig, voor je het weet sjouw je de halve MediaMarkt aan kabels met je mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laneel geeftvspanning af zodra deze open in de zon ligt.

Omdat je niet altijd hoeft te laden als er zon is kun je deze energie opslaan, bijvoorbeeld met een accu. Deze kun je dan op een later tijdstip gebruiken om te laden.

Daarnaast heeft het als voordeel dat je je spullen (iPad, telefoon etc.) niet in de zon hoeft te leggen om tebladen.

De Guide10+ werkt als de accu. Uit mijn hoofd zijn dan 2300mAh AAs. Je kan direct een apparaat opladen aan de Guide10+, maar ook de batterijen gebruiken in apparaten als GPS en zaklampen.

Dit maakt het systeem flexibeler dan datber een (interne) accu wordt opgeladen.

vanzelfsprekend kan je de 2300mAh AAs vervangen door AAs van ee hogere capaciteit.

 

Het lijkt vreemd dat er 'gewone' batterijen in gaan. Echter, in veel losse accus zitten 3,7v 2000mAh accus die ook in zaklampen zitten. Weliswaar is dit dan Li-ion in plaats van NiMH.

 

Ik heb ook nog een Nomad3 liggen met accu. Doordat de accu alleen op USB apparaten aangesloten kan worden is het gebruik beperkt. De meeste zaklampen zijn daarmee al uitgesloten zonder een extra USB AA lader mee te nemen.

 

Nog een tip, koop een universeel USB snoer. Er zijn snoeren met opzet stekkertjes. Zo heb je bijvoorbeeld Apple, Micro en Mini USB in één snoer. Wel zo handig, voor je het weet sjouw je de halve MediaMarkt aan kabels met je mee...

Er kunnen gewone batterijen in om je AA power is USB power om te zetten bijvoorbeeld of om het lampje te gebruiken, maar je kunt deze natuurlijk niet laden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien begrijp ik je verkeerd @Simurgh, maar je kan er wel degelijk AAs in opladen.

De Nomad 7 voorziet dan de Guide10+ van stroom om 4 AA of 4 AAA NiMH batterijen op te laden.

Eventueel kan de Guide10+ ook via een stopcontact USB opgeladen worden.

 

Het lampje op de Guide10+ is een geweldig detail trouwens. In de praktijk zal ik hem niet veel gebruiken, maar de keren dat ik het nodig had is het toch onmisbaar gebleken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien begrijp ik je verkeerd @Simurgh, maar je kan er wel degelijk AAs in opladen.

De Nomad 7 voorziet dan de Guide10+ van stroom om 4 AA of 4 AAA NiMH batterijen op te laden.

Eventueel kan de Guide10+ ook via een stopcontact USB opgeladen worden.

 

Het lampje op de Guide10+ is een geweldig detail trouwens. In de praktijk zal ik hem niet veel gebruiken, maar de keren dat ik het nodig had is het toch onmisbaar gebleken.

Ik bedoel dat je alkaline wegwerp er in kunt gebruiken, maar niet opladen...:rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb deze powerbank van varta.

https://www.conrad.nl/nl/varta-7-hour-multi-powerpack-powerbank-1-usb-poort-en-1244544.html

Daar kunnen 4 oplaadbare AA batterijen in. In nood kun je ook gewone alkaline of zelfs zink-kool batterijen gebruiken, alleen moet je die niet per ongeluk gaan laden ( sommige beweren dan dat met zink-kool nog wel een beetje kan, maar ik heb dat echter nooit geprobeerd.)

Om het te voeden heb ik een 7 watt zonnepaneeltje, deze.

http://www.dx.com/nl/p/miniisw-sw07b-7w-5v-fold-up-usb-solar-panel-charger-black-322274?tc=EUR&gclid=CL-U08aTv8UCFa7KtAodkQkAWg#.VVN90Pntmko

 

De powerbank is binnen een paar uur vol. Maar je kunt je telefoon ook direct aansluiten.

 

Voor €35,- was ik klaar, de oplaadbare batterijen had ik al.

 

Voordeel van een usb-AA systeem vind ik dat je zolang je oplaadbare batterijen hebt, je je stroom kunt op slaan voor later gebruik.

 

Ik heb ook nog een kleine powerbank van varta in mijn set zitten.

http://batterijenland.nl/batterijladers/backup-laders/varta-easy-energy-backup-lader-incl-2-x-aa-2100mah/art_c1051_a4398

 

Inmiddels heeft het zijn diensten bewezen, bij de stroom uitvallen van de laatste tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even wat research gedaan naar de Goalzero 10

 

 

Blijkt dat je met een volledig opgeladen Guide 10 batterij pack een iphone 4s van 0% tot 80% kunt laden .

Ik heb een veel grotere iphone 6+ dus ik vrees dat ik die maar van 0% tot 40-50% geladen krijg .

 

Ook kan je schijnbaar geen tablet direct van de Nomad 7 laden . Je moet dan met de Nomad 7 de Guide 10 batterij pack laden en daarmee vervolgens je tablet laden . Met een volledig geladen Guide 10 kun je een ipad 2 laden van 0% tot 25% . Ik heb een ipad 6 maar dat zal denk ik niet veel schelen kwa batterij grootte tussen een 2 en een 6 dus die 25% zal wel overeenkomen denk ik .

 

 

 

Maar nu komt mijn vraag ......

Je kunt wel een kleinere iphone 4s laden volgens het artikel maar geen tablet . Omdat mijn telefoon eigenlijk tussen een iphone 4 en een tablet in zit omdat hij vrij groot is , kan ik dan wel mijn telefoon direct aan het Nomad 7 zonnepaneel laden of moet ik dat toch echt via de Guide 10 batterij pack doen ?

 

 

Ik denk dat ik zoiezo aan 2x een Goalzero 10 vastzit om mijn gear niet zonder stroom te laten komen zitten .

Dure grap :( ik ga maar eens wat in de weg liggende spulletjes op marktplaats aanbieden om wat ruimte te creëren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een Nomad 20 iqm de Goalzero Sherpa 50 batterij pack mischien een betere optie is ?

 

Velgensmij kun je vanaf een Nomad 20 wel direct tablets laden .

ben je op de sc? Dan kan ik de Nomad 7 guide 10 combi meenemen en de Nomad 20 met sherpa combi dan kun je het gewoon proberen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een Nomad 20 iqm de Goalzero Sherpa 50 batterij pack mischien een betere optie is ?

 

Velgensmij kun je vanaf een Nomad 20 wel direct tablets laden .

Direct laden van een paneel is nooit heel geweldig, met de sherpa is en goed idee.

 

Ik heb zelf de galaxy s5 met 2800mah batterij, de iphone 6+ heeft iets meer, 2915mah dus ik ga het ook vat even testen voor je morgen (moet hem nu eerst leeg maken;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow,die wil ik ook wel eens zien.

 

Direct laden van een paneel is nooit heel geweldig, met de sherpa is en goed idee.

 

Ik heb zelf de galaxy s5 met 2800mah batterij, de iphone 6+ heeft iets meer, 2915mah dus ik ga het ook vat even testen voor je morgen (moet hem nu eerst leeg maken;) )

 

Ik neem mijn kleine paneel mee om op te laden van GoalZero. Wie wil er kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...