Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Bunkerprepper

Duitse geheime dienst heeft NSA geholpen bij afluisteren Frankrijk

Recommended Posts

Naar keuze: categorie 'oeps' of categorie 'what's new?'

De Duitse geheime dienst BND (Bundesnachrichtendienst) heeft de collega's van de Amerikaanse NSA (National Security Agency) geholpen bij het bespioneren van vooral functionarissen van de Franse regering en van de Europese Unie. Dit meldden Duitse media vandaag.

De berichten brengen de Duitse regering in verlegenheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung mocht de NSA een belangrijk afluisterstation in het Zuid-Duitse Bad Aibling benutten om onder meer het Elysée te bespioneren. In dat paleis in Parijs woont en werkt de Franse president. Voorts zouden belangrijke functionarissen van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken en van de Europese Unie in Brussel zijn afgeluisterd.

De Duitse media stellen donderdag dat hun informatie afkomstig is van een onderzoek naar de affaire door de BND zelf en van een onderzoek dat medewerkers van bondskanselier Angela Merkel hebben uitgevoerd. (ANP) bron

Meer leesvoer (engelstalig): bron

Al eerder vernamen we via The Intercept (Snowden) dat de NSA Duitsland als het ware tot haar 'meest omvangrijkste en grootste afluisterpost' had gemaakt. bron

Voordat we inzoomen op Bad Aibling... waar zitten die stiekeme luisteraars eigenlijk allemaal in Duitsland?

Soms staan de ontvangers langs (voormalige) vliegvelden en worden daar gezien als radarinstallaties.

Dan zou 1 radarinstallatie misschien nog 'passend' zijn, maar 5 stuks?

Hieronder zie je trouwens hoe vriend Google soms de diensten helpt door gewijzigde/geblurde beelden te geven.

Klik hier en je ziet:

attachment.php?attachmentid=17973&stc=1

Niet te zien toch?

Zoom nu eens in...

Verrassing:

Dan blijk je dus ineens WEL installaties te zien (foto vergeten te blurren misschien?) :confused:

attachment.php?attachmentid=17974&stc=1

Deze locatie hierboven hoort bij het Dagger Complex waar in 2003 een geheim project ICEBox is gerealiseerd om VS satellieten te kunnen besturen. Andere bekende locaties vanaf waar die satellietsturing plaatsvindt zijn Misawa (Japan) en Buckley Airforce Base (Colorado, VS). In 2006 zijn de ICEBox activiteiten officieel gestopt en heeft de NSA deze locatie overgenomen.

Ongeveer een kilometer zuidelijk van de radardomes zit het personeel dat hoort bij het Dagger Complex.

attachment.php?attachmentid=17971&stc=1

Google marker: hier

Er is meer dan je denkt

Waar sommige locaties prachtige namen hebben gekregen als 'European Center for Cryptology', betreft het dikwijls simpelweg NSA locaties vele honderden mensen dag in dag uit bezig zijn met aftappen en afluisteren.

Zie bijvoorbeeld ook:

attachment.php?attachmentid=17972&stc=1

De plaats Bad Aibling vanaf waar alles gebeurd zou zijn is overigens nauwelijks te missen als je er langs rijdt.

De uit de kluiten gewassen satellietschotels zijn zeker niet bedoeld om een betere ontvangst van de Astra Satelliet en RTL4 te krijgen. :o

attachment.php?attachmentid=17969&stc=1

Google maps marker: HIER

Wel weer goed om te zien dat de BND/NSA iets aan groene stroom doet, zie alle zonnepanelen ten westen van de locatie. :D

attachment.php?attachmentid=17966&stc=1

Er is in de afgelopen jaren trouwens volop gebouwd aan allerlei andere locaties ten behoeve van de BND (Lees: NSA).

De meest bekende locaties in kaart gebracht (bron)

attachment.php?attachmentid=17968&stc=1

Legenda:

• koptelefoontjes = afluisterposten NSA,
  • blauwe icoontjes = belangrijke internetknooppunten,
  • blauwe lijntjes - punten waarop internationale glasvezelkabels aan land komen.

De meest zuidelijk gelegen afluisterpost 'Bad Aibling' zou nu dus betrokken zijn bij het afluisteren van de Fransen.

>> DEEL 2

BP

• Leuk 3

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Naar keuze: categorie 'oeps' of categorie 'what's new?'

.............

Beide: Oeps, maar What's new.

Het is weer fraai. En Duitsland en Frankrijk zijn toch zulke goede vrienden. :rolleyes:

Lekker voor het vertrouwen, als EU bondgenoten elkaar afluisteren.

En zie ik nu goed dat ze in Mühlheim samenwerken?

En wanneer laten we Amerika nu eens los?

We gaan nog mee in hun ondergang.

Deze post delen

Deel 2

Plannen richting 2020

Natuurlijk kun je nooit precies weten wat er allemaal nog meer in het verschiet ligt qua afluisteren en het inrichten van locaties.

Wat wél duidelijk is, is dat de NSA natuurlijk het liefst zélf het heft in handen heeft qua toegang/eigendom/gebruik van die delen van de locatie waar ze hun geheime dingen doen.

Als je kijkt waar voor 2020 allemaal gecombineerde Duitse/Amerikaanse initiatieven staan gepland, weet je in ieder geval waar je zeker moet gaan kijken.

attachment.php?attachmentid=17970&stc=1

BP

Deze post delen

En zie ik nu goed dat ze in Mühlheim samenwerken?

Ja. Even voor de duidelijkheid.

Voor Mulheim staat Frans-Duitse samenwerking (ook lekker na dat schandaal van vandaag) :p

Voor Münster Nederlands-Duitse samenwerking.

Voor Geilenkircken, Pirmasens en Grafenwöhr en Vilseck staat Duits-Amerikaanse samenwerking geprojecteerd.

BP

Deze post delen

Ik ga nog een keer zeggen dat ik blij ben dat je terug bent op het forum BP. Een goede inhoudelijke post met linkjes en illustraties!

Je mag rustig stellen dat de KGB en de BND in elkaars verlengde liggen. Eind vorige jaar kwam het Eikonal project naar buiten, het massale internet-tap-project van de NSA in Duitsland. Merkel zelf werd jarenlang afgeluisterd. Duitsland luistert op haar beurt Frankrijk af. En vanzelfsprekend is EADS/Airbus Group een gewild target voor espionage. Everyone mistrusts everyone else. Omdat er in dit geval ook sprake is van economische/industriële spionage, verwacht ik dat het laatste woord er nog niet over gezegd is en de zaak niet alleen op politiek niveau zal worden beslecht.

Deze post delen

Ik ga nog een keer zeggen dat ik blij ben dat je terug bent op het forum BP. Een goede inhoudelijke post met linkjes en illustraties!

Dank @f150. Wederzijds.

Je mag rustig stellen dat de KGB en de BND in elkaars verlengde liggen. Eind vorige jaar kwam het Eikonal project naar buiten, het massale internet-tap-project van de NSA in Duitsland. Merkel zelf werd jarenlang afgeluisterd. Duitsland luistert op haar beurt Frankrijk af. En vanzelfsprekend is EADS/Airbus Group een gewild target voor espionage. Everyone mistrusts everyone else. Omdat er in dit geval ook sprake is van economische/industriële spionage, verwacht ik dat het laatste woord er nog niet over gezegd is en de zaak niet alleen op politiek niveau zal worden beslecht.

Ik vrees het ook. Iedereen al aan de PGP?

BP

PS: Als ik zie hoeveel kudos jij hebt, dan heb ik nog een flinke weg te gaan :-)

• Leuk 1

Deze post delen

(google hun afbeeldingen van de verschillende zoomniveaus hebben zowel een andere bron, als een andere datum)

voor mij mag dit in de categorie "what's new".

edit; net even de "uitgezoomde" foto wat beter bekeken, lijkt er echt op alsof er een begincursus photoshop op is los gelaten, hahaha

Deze post delen

(google hun afbeeldingen van de verschillende zoomniveaus hebben zowel een andere bron, als een andere datum)

voor mij mag dit in de categorie "what's new".

edit; net even de "uitgezoomde" foto wat beter bekeken, lijkt er echt op alsof er een begincursus photoshop op is los gelaten, hahaha

Ik neem aan dat je het over de originele foto's op inernet hebt.

Ik heb de foto's NIET bewerkt :-)

BP

Deze post delen

Ik neem aan dat je het over de originele foto's op inernet hebt.

Ik heb de foto's NIET bewerkt :-)

BP

ja ik had het over de originele op google earth.

bij de uitgezoomde versie zie je op de plaatsen waar de "structuren" staan een blurrige vlek, alsof iemand de wisser gebruikt had :-)

Deze post delen

PS: Als ik zie hoeveel kudos jij hebt, dan heb ik nog een flinke weg te gaan :-)

Je bent hard opweg met dit soort ijzersterke posts, BP om @f150 te evenaren...:cool: dank hiervoor!

Deze post delen

Je bent hard opweg met dit soort ijzersterke posts, BP om @f150 te evenaren...:cool: dank hiervoor!

Ik heb de eer gehad om @f150 persoonlijk te mogen hebben ontmoet. Ik kan slechts in zijn schaduw staan!

(kleine lettertjes: behalve misschien als het gaat over bunkers, EMP, communicatie, privacytools of terrorisme, daar vullen we elkaar denk ik goed aan en op die gebieden kan ik erg goed meekomen. Al het andere: still learning! :-)

Deze post delen

ja ik had het over de originele op google earth.

bij de uitgezoomde versie zie je op de plaatsen waar de "structuren" staan een blurrige vlek, alsof iemand de wisser gebruikt had :-)

Ja, dom he? En die Radardingen staan er toch echt al sinds 2003, dus het kan ook niet een kwestie van 'oude luchtfoto' zijn.

Ik ken nog wel een paar van dit soort anomalies waarbij de luchtfoto bewust is bewerkt om bepaalde objecten op de grond te maskeren.

Met de huidige stand van de techniek en de veelheid van bronnen voor luchtfoto's is dit wel een heel gestuntelde uitvoering.

BP

Deze post delen

@Bunkerprepper,

Mooie post.

Ik schrok wel even want als je op mijn moestuin inzoomt veranderen de jaargetijden.

Dacht even dat de NSA wat aan het verbergen was.

Maar om heel eerlijk te zijn, het is toch eigenlijk logisch dat je niet alle kaarten op tafel legt?

(Ontslaat photoshopper...)

Greener

• Leuk 1

Deze post delen

@Bunkerprepper,

Mooie post.

Ik schrok wel even want als je op mijn moestuin inzoomt veranderen de jaargetijden.

Dacht even dat de NSA wat aan het verbergen was.

Maar om heel eerlijk te zijn, het is toch eigenlijk logisch dat je niet alle kaarten op tafel legt?

(Ontslaat photoshopper...)

Greener

Kijk, als het alleen om verschillende foto's zou gaan (van jaargetijden, andere vlieghoogte, andere resolutie, al dan niet andere hoek) dan zou ik het nog kunnen begrijpen.

Wat je hier echter merkt is dat partijen die stellen slechts informatie door te geven (zoals Google) er kennelijk voor kiezen om niet alleen op basis van een officieel verzoek te blurren, maar ook fototechnisch in te grijpen.

Blurren op basis van één of ander 'gevoelig' object kan ik helemaal achter staan, mits dat op basis van een transparantie procedure en transparante criteria geldt.

Het bewust op foto verwijderen van opjecten of met 'cloning' delen van een foto vervangen door andere delen waarop niets te zien is, dat is volgens mij niet transparant.

BP

Deze post delen

Kijk, als het alleen om verschillende foto's zou gaan (van jaargetijden, andere vlieghoogte, andere resolutie, al dan niet andere hoek) dan zou ik het nog kunnen begrijpen.

Wat je hier echter merkt is dat partijen die stellen slechts informatie door te geven (zoals Google) er kennelijk voor kiezen om niet alleen op basis van een officieel verzoek te blurren, maar ook fototechnisch in te grijpen.

Blurren op basis van één of ander 'gevoelig' object kan ik helemaal achter staan, mits dat op basis van een transparantie procedure en transparante criteria geldt.

Het bewust op foto verwijderen van opjecten of met 'cloning' delen van een foto vervangen door andere delen waarop niets te zien is, dat is volgens mij niet transparant.

BP

Ik neem altijd voor het gemak aan dat het met de "staatsveiligheid" te maken heeft.

Een woord wat hier velen een vieze smaak in de mond geeft maar a la.

Ik neem even Rusland als voorbeeld.

Rusland doet uiteraard hetzelfde puur uit tactisch punt.

Is het dan zo raar dat Duitsland hetzelfde doet?

Is het dan raar dat Google hier aan meewerkt?

In mijn optiek niet.

Greener

Deze post delen

Ik ben altijd erg geïnteresseerd in dit soort bepaalde soort antennes of installatie trekt toch altijd snel me aandacht.

The NSA Field Station Berlin Teufelsberg was one of the premier listening posts of the cold war. Situated on top of the highest elevation in West Berlin - the Teufelsberg, the station had unobstructed reception of signals from all directions.

Kan alleen maar dromen van wat ze hier gehoord hebben in de jaren 80 en 90

teufelsberg.jpg.e01e47ed1ca61fce6f77ff59aba2557e.jpg

http://dasalte.ccc.de/teufelsberg/

Deze post delen

@JD81, Inderdaad heeft dit complex zoals dat zo mooi heet een 'rijke historie'.

Via deze site kun je een presentatie zien van die een ex-medewerker die op de betreffende locatie heeft gewerkt. Erg leuk om de details te horen.

Overigens is de site nu eigenlijk wel zo'n beetje een toeristische hype aan het worden. Google heeft er zelfs 3D views van a la streetview. Klik hier.

Wel mooi hoe een paar barakken uit kunnen groeien tot zo'n groot complex.

1963

attachment.php?attachmentid=18094&stc=1

1968

attachment.php?attachmentid=18095&stc=1

1970

attachment.php?attachmentid=18096&stc=1

1975

attachment.php?attachmentid=18097&stc=1

1977

attachment.php?attachmentid=18098&stc=1

1989

attachment.php?attachmentid=18099&stc=1

BP

Deze post delen

Hm, niet om het één of ander, maar waar doet dat linker gebouw mij nu aan denken?

Is dat een vorm van Koude Oorlog humor?

(Sorry, schot voor open doel).

Deze post delen

Wel of geen openbaarmaking van de lijst van 40.000 zoektermen/selectors die in het NSA/BND schandaal gebruikt zijn, dat lijkt nu de inzet te worden van partijleider Gabriel.Hij valt Merkel publiekelijk natuurlijk niet af, maar heeft zich inmiddels wel in openbaarmaking (al dan niet aan de parlementaire commissie 'stiekem') vastgebeten. (bron)

Het is 100% zeker dat Merkel niet op deze eis in kan gaan, omdat dan duidelijk is dat ze het Duitse parlement heeft voorgelogen.

Verwacht daarom de eerstkomende dagen allerlei zalvende en verzachtende woorden van Merkel in een poging om de zaak te downplayen.

BP

UPDATE:

Daar zijn de zalvende woorden al:

"Bespioneren van vrienden mag helemaal niet. Het is duidelijk dat dat niet mag gebeuren” (bron)

als je een paar alinea's verder leest, dan weet je dat alles bij het oude blijft:

"Het is altijd noodzakelijk een goede balans te vinden tussen de bescherming van de privésfeer en het belang dat de burger heeft bij het voorkomen van terreuraanslagen.(bron)

Voor de publieke opinie komen de afgelopen drie terreurdreigingen in Duitsland en de potentiële aanslag in Amerika (Wilders) voor Merkel als geroepen. :o

BP

Deze post delen

L'histore se repete.

Dat de Amerikanen de Fransen spioneren (ok, nu dus ook met hulp van de BND) is niet nieuw.

Toen de Fransen bezig waren met allerlei nucleaire testen, wilde Amerika natuurlijk graag precies weten wat de Fransen allemaal uitvoerden.

Eén van de saillante voorbeelden van hoe de Amerikanen de Fransen bespioneerden was de ombouw/aanpassing van 2 tankvliegtuigen. (bron)

Daar waar Merkel waarschijnlijk nu nog wegkomt met het argument 'staatsgeheim', zijn allerlei documenten die voorheen staatsgeheim waren nu openbaar vanwege het verstrijken van de termijnen. Klik hier voor interessant leesvoer hoe de Amerikanen de nucleaire vorderingen van de Fransen nauwgezet monitorden.

Zou het nu anders zijn? Natuurlijk niet. :o

BP

Deze post delen

Het Duitse antwoord op de vraag of kabels met Nederlands telefoonverkeer zijn afgetapt tussen 2005 en 2008 is “onbevredigend”. Dat zei minister Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) gisteren op vragen van deze krant, na een debat in de Tweede Kamer over de inlichtingendiensten.

Echt belachelijk zeg, de beste vriendjes die elkaar afluisteren, ik dacht dat alleen de VS dat deed!

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/03/plasterk-duits-antwoord-op-tappen-onbevredigend/

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...