Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zibro laser kachel


Aanbevolen berichten

Ik heb de Zibro peutroliumkachel van mijn moeder gekregen omdat naar waar zij heen gaat emigreren ze hem niet meer nodig heeft :)

 

 

Hij is 5 jaar oud en heeft binnenkort een onderhoudsbeurtje nodig .

Dit moet iedere 2 jaar , maar wat doen ze er eigenlijk aan en valt zoiets ook een beetje zelf te doen ?

 

Enigste jammere is dat hij stroom nodig heeft en je dus niet volledig onafhankelijk bent .

Tijdens een stroomuitval doet de kachel ook niks .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Stroom ?

Is toch een petroleumkachel. Dus zal waarschijnlijk een batterij in moeten ?

En die kan je toch wel inslaan ?

 

Laser kachel, niet één met elektronische ontsteking, die hebben meestal wel voldoende aan een batterij.

@Winchester 1893 stuur Zibro eens een mail met deze vraag. Mijn ervaring is dat hier vlot en inhoudelijk op gereageerd wordt.

http://qlima.nl/contact/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een elektrische kachel, geen petroleum kachel.

Erg duur in verbruik (elektra). Waarschijnlijk staat er wel iets op hoeveel watt hij verbruikt. Meestal tussen de 1000 en 2000 watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Zibro peutroliumkachel van mijn moeder gekregen omdat naar waar zij heen gaat emigreren ze hem niet meer nodig heeft :)

 

 

Hij is 5 jaar oud en heeft binnenkort een onderhoudsbeurtje nodig .

Dit moet iedere 2 jaar , maar wat doen ze er eigenlijk aan en valt zoiets ook een beetje zelf te doen ?

 

Enigste jammere is dat hij stroom nodig heeft en je dus niet volledig onafhankelijk bent .

Tijdens een stroomuitval doet de kachel ook niks .

kan je eens een foto maken van de kachel zonder de buiten kast .

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.zibro.nl/416/wat-is-het-verschil-tussen-een-laser.htm

 

Wat is het verschil tussen een Laser-kachel en een Turbo- of Control-kachel?

 

Alleen de Laserkachels werken met een geavanceerde, elektronisch gestuurde brander. Het zogenoemde 'Laser-verbrandingssysteem'. Twee vlamsensoren garanderen een schone, veilige verbranding en de temperatuur is tot op de graad nauwkeurig regelbaar. Bij gebruik van de juiste brandstof is de storingsgevoeligheid ongekend laag, mede dankzij een uniek brandstoffilter en het zelfreinigend vermogen van de brander. De Turbokachels van Zibro werken als enige ter wereld met het gepatenteerde dubbel verbrandingssysteem. Door de efficiënte Turbo-brander is de kachel razendsnel op temperatuur en overal in huis te gebruiken. Dit gepatenteerde 'Turbo-verbrandingssysteem' levert een vrijwel reukloze verbranding op en een brandstofrendement van bijna 100%. Dit komt doordat na een eerste verbranding bij 800°C in de tweede bovenste kamer extra zuurstof toegevoegd wordt om bij 1200°C de verbranding te optimaliseren.

 

Een Laserkachel heeft altijd stroom nodig om te kunnen ontsteken. Een Turbokachel heeft batterijen nodig om te kunnen ontsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een elektrische kachel, geen petroleum kachel.

Erg duur in verbruik (elektra). Waarschijnlijk staat er wel iets op hoeveel watt hij verbruikt. Meestal tussen de 1000 en 2000 watt.

 

Er gaat toch echt peutrolium in hoor :)

Hij werkt op stroom .

 

Ik ken deze kachels bijzonder goed. Ik ken verschillende locaties waar deze kachels gebruikt worden (waaronder mijn eigen locaties). Zibro (tegenwoordig heet het bedrijf Qlima) levert verschillende modellen petroleumkachels, zowel versies die helemaal geen elektra verbruiken, als versies die een beetje elektra verbruiken.

 

Het type dat jij toont heeft een elektrische onsteking en een ventilator en wat elektronische regeling.

Op zich valt het vermogen dat die kachels vragen qua elektra reuze mee. Tijdens de ontsteking zal zo'n 300W noodzakelijk zijn. Bij het normaal gebruik zal het opgenomen elektrisch vermogen tussen 50 en 150 Watt zijn (met name afhankelijk van de ventilatorregeling).

 

Deze kachels lenen zich uitstekend voor een SHTF situatie waarbij er nog wel elektriciteit is, maar waarbij de gaslevering is onderbroken. De kachels leveren qua warmte een vermogen tussen 1 en 3 kW.

 

Uiteraard kun je deze kachels ook prima laten draaien op een kleine omvormer.

 

Let bij het gebruik van laserpetroleumkachels s.v.p. wel altijd op het aspect VENTILATIE.

Je kunt deze kachels niet gebruiken in ruimtes met onvoldoende ventilatie.

Bij het verbranden van de petroleum komt CO2 vrij. Nu is dat ook precies wat wij als mensen uitademen, maar een te hoog gehalte aan CO2 is schadelijk, en vanaf bepaalde grenswaardes dodelijk.

Ook is het zinnig om bij gebruik van deze kachels een CO melding (koolMONOxide) te gebruiken. Koolmonoxide komt vrij in het geval van een onvolledige verbranding.

Hoewel de uitgebreidere Zibro/Qlima kachels sensoren hebben om te controleren op een goede verbranding, is extern meten van zowel CO als CO2 altijd verstandig (dat geldt niet alleen voor petroleumkachels maar eigenlijk voor alle vormen van kachels!).

 

Brandstof

Zibro heeft een speciale lijn geurloze petroleum die bij gebruik nagenoeg reukloos is (op het opstarten en afsluiten van de kachel na, dan is de brander nog niet volledig opgewarmd). Ik heb met die brandstof meer dan uitstekende ervaringen!

Er zijn ook diverse petroleumhandelaren die brandstof voor deze kachels leveren. Als je lab-technisch de samenstelling en zuiveringsgraad van de meeste brandstoffen van olie-handelaren gaat vergelijken met die Zibro geurloze petroleum, dan blijkt dat je in veel gevallen bij die olie-handelaren toch minder gezuiverde brandstof koopt dan die van Zibro.

Dat merk je uiteindelijk dubbel en dwars als je die kachels vervolgens in huis wilt gaan gebruiken (geur, roetaanslag).

 

Zelf zou ik naast zo'n Zibro/Qlima model met elektrische afhankelijkheid ook altijd een model plaatsen dat volledig off-grid kan werken, zie http://qlima.nl/assortiment/verwarmen/petroleumkachels/r4024tc/

 

Niet bedoeld als advertentie. Wel een oprecht meedenken van iemand die inmiddels zelf 6 Zibro kachels heeft staan :-)

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit behoorlijk wat elektronica in zie ik nu .

Denk dat ik hem maar gewoon wegbreng voor een beurt .

 

Kun je hem dan op een accu laten lopen ?

 

Ja. In principe kan deze kachel ook op een kleine omvormer op een accu lopen.

De piekbelasting van 300 W is alleen op het moment van ontsteking. Daarna vraagt de kachel tussen 50 en 150W voor het inbedrijfhouden van de kachel (electronica en ventilator).

 

Een omvormer als deze in combinatie met een serieuze accu zou het prima kunnen.

Er zijn ook omvormers die een acculader/relais bevatten waardoor je wellicht meerdere toepassingen in één apparaat kunt onderbrengen.

Natuurlijk is een omvormer ook geschikt om meerdere apparaten van elektra te voorzien.

Doordat je maar 50 tot 150 W aan elektrisch vermogen opneemt, maar wel 3kW aan warmte krijgt, is dit een prima kachel.

Bovendien zijn er veel scenario's denkbaar waarbij bijvoorbeeld wel water en gaslevering verstoord zijn, maar de elektralevering wel gewoon doorgaat.

In de afgelopen winter hebben we daar verschillende voorbeelden in Nederland van gezien.

 

Als je op een omvormer ook gevoelige(re) electronica wil hangen, dan kun je het beste kiezen voor een type omvormer die een zuivere sinus levert (zie hier voor een voorbeeld.)

 

Over onderhoud: als je zelf een beetje handig bent, kun je het onderhoud van deze kachel ook zelf uitvoeren.

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het jammere van dit type is dus dat als de poep in het rond vliegt en er geen gas of elektra is je er niets an hebt.

 

Neem je een Aladdin gloeikouslamp dan heb je warmte en licht, neem je een ander type kachel dan heb je genoeg warmte.

 

Keuzes altijd maar keuzes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey een Zibro, mooi spul.

Ik heb er vier staan, waarvan twee van dit type. De oude met 'pot' kun je zelf servicen.

Deze nieuwe heb ik nog nooit geserviced. Maar de winkel waar ik mijn petrolium haalde deed ook de service beurten op deze nieuwe(re) kachels. Mijn idee is dat als zij het kunnen, dan ik ook.

Maar het is er nog niet van gekomen. Naar wat ik begrepen heb is het verbrandingsmechanisme 'kwetsbaar'.

 

Afijn, het zijn prima kachels. Met als grote nadeel datbze netstroom nodig hebben. Tijdens stroomuitval heb je er niks aan. Daarom heb ik ook nog twee van het oude type staan.

In de afgelopen jaren heb ik ze toch al een aantal keer voor nood nodig gehad.

 

Als je de Zibro een beurtje laat geven ben ik er van overtuigd dat je er nog lang mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zit een fiberglas brandmatje" in wat met speciale pasta lijm vastgemaakt moet worden dat vervangen ze met een beurt.

Dit matje vergast de brandstof

En ze halen al het stof uit de kachel.

dat kan je prima zelf doen schrik niet van de prijs van onderdelen en zoek even een voordelig adres de verschillen in prijs van onderdelen zijn enorm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n zelfde. Ook een Zibro maar een iets ander model. Heb 'm al meer dan 20 jaar en alles dat ik doe is 'm leeg laten branden aan het eind van de winter en voor ik 'm weer in gebruik neem spuit ik alle ventilatie openingen schoon met spuitlucht. Verder nooit onderhoud nodig gehad. De 220 aansluiting is omdat er een klok/timer inzit. Je kunt dan instellen dat ie in de ochtend automatisch aangaat en de gewenste temperatuur instellen.

Heb vorig jaar een 2de zibro gekocht, wel gewoon een met een batterij (voor als de 220 uitvalt).

 

Ik gebruik die klok nooit om 'm aan te zetten. Ik houd er niet van als er iets dat petroleum verbrand aangaat terwijl ik nog in bed lig te maffen. Heb wel een co meter maar geen co2 meter. Ik zet 'm in de winter gewoonlijk een kwartiertje aan zodat de kou uit de woonkamer is en zet dan de cv op 17. Scheelt een hoop gas en ik vind de warmte ook fijner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...