Ga naar inhoud
GENEGEERD

werken aan onafhankelijkheid : limonade


lewieke

Aanbevolen berichten

Je hebt kinderen of wil zelf een verfrissend drankje. De limonade uit de winkel is ofwel sterk overprijsd of bevat te veel suikers. Hoe kan het lekkerder, onafhankelijker, gezonder ?

 

Na een tijdje googlen kwam ik op volgend recept uit dat ik net probeerde en proefondervindelijk (2 fijnproevers in huis) bijstel naar de smaak van de kinderen :

 

1 liter water

6 eetlepels suiker

200 g gemberknol

1 citroen

24 blaadjes gehakte munt.

 

Je raspt de knol. Schillen hoeft niet, te veel werk. Wat te klein is om te raspen snij je in kleinere stukken.

De geraspte gember doe je in een kookpot, samen met de suiker en het water.

Je laat het zootje even koken, een paar minuten, om alle smaakstoffen uit de gember te halen.

 

Daarna giet je alles door een trechter en filter in een grote kan.

Je lengt aan met ongeveer 3 liter spuitwater toe.

Je voegt naar eigen smaak citroen toe.

Om het geheel wat zoeter (maar toch gezond) te krijgen kan je sacharose toevoegen. Of blaadjes stevia uit de tuin. Dat moet ik nog eens testen maar je zou ze kunnen meekoken. Ik weet nog niet welke invloed dat heeft op de kleur en de smaak. Wordt vervolgd.

 

Om het geheel lekker fris te krijgen voeg je wat ijsblokjes toe.

 

Mijn eerste testje verliep positief maar ik had geen citroen in huis en gebruikte limoensap. Ook de munt voegde ik nog niet toe.

Van het steviaplantje in de tuin weet ik nog niet of het plantje zal gedijen. Als dat wel het geval is, dan wil ik het aantal plantjes vergroten en de blaadjes gebruiken als zoetstof.

 

Bemerking. Gember is een tropische plant die volgens mij n een bloempot binnen wel te kweken moet zijn. Binnenkort wil ik hiermee ook wat gaan testen. Als dat lukt, dan worden we nog wat onafhankelijker. Suiker halen we uit onze ijzeren voorraad. Als alternatief zou je kunnen suikerbiet kweken of kunstmatige zoetstof gebruiken of -dat is nog even afwachten- stevia uit de tuin. Dat laatste lijkt mij de eenvoudigste oplossing.

 

Schol !

 

[ATTACH=CONFIG]17884[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ow, dat is inderdaad mooi. Groeit ie gemakkelijk ?

 

Ik had de hele pol uitgestoken om naar de BOL te vervoeren.

Het jaar daarna kwamen er alweer drie nieuwe scheuten naar boven op de plek waar ik hem had uitgestoken.

Enige nadeel met deze cultivar is de zeer late opkomst.

Nu nog steeds niets te zien boven de grond.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even het recept bijgesteld. Met enkele wijzigingen -SUIKERVRIJE LIMONADE

 

De gemberknol hak ik in de keukenrobot in kleine stukken. Zo laat ie beter zijn geur- en smaakstoffen los. Dat doe ik in grote hoeveelheden. 1 kg knol kost 4.8€. Je hebt maar 200 g nodig voor het maken van één batch limonade. Ik stop ze in zakjes van 200g in de vriezer.

 

De 200g gehakte gember kook ik in 1 liter water en laat het nog even doorsudderen.

Dat water giet ik door een zeef en vang het op in een fles.

 

Daarna neem ik het de gember uit de zeef en doe nog een keer het zelfde. Zo haal je alles uit je gember.

 

Van de liter kooksap neem ik 350g, dit is het concentraat.

Daar voeg ik 35g citroensap aan toe. Van verse citroenen. Ook de restjes vruchtvlees gaan in de fles.

Zelf voeg ik er nog 35g limoensap (uit fles) aan toe. Het kan ook met citroen maar dan heb je er wel veel nodig.

Hierna voeg ik 2 ml sucralose toe (een vloeibare zoetstof).

De rest van de 2liter fles vul ik aan met water.

 

Nu heb je dus 2 l limonade en nog 1.65l concentraat. Daar kan je dus heel veel limonade van maken.

 

Tip :

 

Je kan er ok een blaadje munt aan toevoegen.

Met ijsblokjes smaakt het nog lekkerder

 

 

Kostprijs per liter limonade

 

Gember : 200g 1€ goed voor 2 l concentraat dus 0.15€/l

citroensap /l 1 citroen 0.65€

limoensap 0.10€

zoetstof 0.1€

water 0.005€

elektra/gas 0.005€

 

Totaal 0.92€

 

Door te kiezen voor limoen- of citroensap uit fles kan je de kostprijs drukken met 0.55€ en dus eindigen met 0.37€/l

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...