Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handboog voor beginner


Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het beginnen met handboogschieten. Ik ben zoekende naar een handboog, op het forum las ik dat je met een lichte boog moet beginnen, maar wat is licht?? 15 pond, 20 pond? En wat voor rol speelt de lengte?

Het liefst zou ik een longbow willen, dat lijkt mij de boog die het minst snel stuk zou gaan aangezien het een heel simpel ontwerp is (zeer mooi).

Ik ben niet lang (1,69) en ook niet echt sterk, ik heb wel al vaker met een boog geschoten, maar dat was geen succes omdat ik een RH boog had en ik ben links, dus dat hield voor geen meter vast. Dit moet zeker geen topic worden als het topic "Beste handboog", want dat ging voor de helft over een discussie over wild.

De boog gaat gewoon gebruikt worden als hobby, en als het er op aan komt SHTF dan wel voor kleine jacht (veel vogels hier).

Alvast bedankt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zelf heb ik 25lbs recurve wedstrijd boog. Dat schijnt wel vrij gangbaar te zijn.

Je hebt ook hele zware bogen van 60lbs, maar om daar mee nauwkeurig te schieten kost heel wat jaren oefening. Overigens schoot ik met mijn boog alsnog door telefoonboek heen alsnog stevig in 't hout erachter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet eerst bepalen of je links of rechts oog-ig bent, en je treklengte

 

http://www.pijlenboog.be/index.php/Bepalen_van_je_dominantie_van_je_oog:_Linkse_vs_Re chtse_schutters

http://www.pijlenboog.be/index.php/Je_treklengte_bepalen

 

De treklengte heeft invloed op je booggrootte, aangezien je klein bent heb je waarschijnlijk ook korte armen en kan je gewoon alle gangbare longbows gebruiken. Boog lengte is vooral van belang voor grote mensen.

 

Ze raden aan om inderdaad met een wat lichtere boog te beginnen zodat je veel kan oefenen zonder moe te worden. een emmer water van 10 liter optillen is 22 pound.

 

De poundage is bij de standaard treklengte (vaak 28") als je verder doortrekt is de boog zwaarder.

 

 

 

ik heb zelf ook wat op longbows gezocht en falcos lijken me het beste voor een kwaliteits boog, klassieke looks maar wel met composite

 

 

http://home.falco.ee/products_eng/falco_longbows/legend/ dit is hun instapper

 

250 a 300 euro ben je wel kwijt voor een goede boog met pijlen en handschoen en beschermers

 

[video=youtube;yBWyvWp4z-I]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het beginnen met handboogschieten. Ik ben zoekende naar een handboog, op het forum las ik dat je met een lichte boog moet beginnen, maar wat is licht?? 15 pond, 20 pond? En wat voor rol speelt de lengte?

Het liefst zou ik een longbow willen, dat lijkt mij de boog die het minst snel stuk zou gaan aangezien het een heel simpel ontwerp is (zeer mooi).

Ik ben niet lang (1,69) en ook niet echt sterk, ik heb wel al vaker met een boog geschoten, maar dat was geen succes omdat ik een RH boog had en ik ben links, dus dat hield voor geen meter vast. Dit moet zeker geen topic worden als het topic "Beste handboog", want dat ging voor de helft over een discussie over wild.

De boog gaat gewoon gebruikt worden als hobby, en als het er op aan komt SHTF dan wel voor kleine jacht (veel vogels hier).

Alvast bedankt!

 

Is al uitgebreid info over: http://preppers.nl/forum/threads/4535-Beste-handboog?highlight=handboog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zoek een vereniging in de buurt, leer daar schieten met verenigingsmateriaal en ga dan pas een boog kopen.

Komt een hoop bij kijken en het voordeel van een vereniging is dat als je zo ver bent om een boog aan te schaffen kun je de trainer vragen om mee te gaan.

het is een maatwerk pakket wat wel bij jou moet passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens bij Lars Kossen in Warns, Friesland. Die geeft workshops (samen met jan van veen die er een boekje over heeft geschreven) waarin je er zelf 1 kunt maken, maar die verkoopt ook kant en klare longbows of boogstaven als je zelf wilt knutselen. Hij maakt alles zelf en kan je prima van advies voorzien.

Tevens de tip: zoek een lokale vereniging. Er zijn er behoorlijk wat op gebied van boogschieten.

 

Waar je op moet letten:

-Trekgewicht

-Lengte armen

-Evt links-/rechtshandig

-Budget

 

Succes

 

Staat trouwens ook op Marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m919649724-handboog-engelse-longbow-traditionele-longbow-boogschieten.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een goede boog winkel (dus geen internet winkel) kunnen ze je ook een goed advies geven en laten schieten met die boog.

Zo even afgaande op jouw info zou ik een 20-25lbs boog nemen. Neem je een te zware boog dan leer je nooit goed schieten en ben je alleen maar bezig je boog op te rekken met al je kracht.

En wat eerder werd genoemd, ga eens bij een vereniging in de buurt kijken, ze willen je vast wel helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier in de buurt een handboogvereniging, met een jaarcontributie van €133, is dat veel?

Ligt eraan he, is iets meer dan een tientje per maand...dus iets meer dan 2,50 per week.

Als ik een keer per week ga zwemmen ben ik op jaarbasis 250 kwijt. De voetbalclub kost ook zoiets. De sportschool kost minstens 25 per maand...

Dus het is maar waar je het mee vergelijkt.

 

Overigens is de boogschuttersclub hier in de buurt duurder, 170 per jaar.

Wel moet je eerst de beginnerscursus doen. Die is niet zo goedkoop, maar goed, dan krijg je wel goed les.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[MENTION=765] Er is hier in de buurt een handboogvereniging, met een jaarcontributie van €133, is dat veel?

 

 

Als dat met verzekering bij is, zeker niet duur.

 

Maar dan is het de vraag kan je met andere bogen schieten --> linkshandige bogen zijn meestal dun bezaaid en niet iedereen is even gewillig om met zijn persoonlijke boog te laten schieten.

 

- krijg je deftige instructies? (techniek en ergonomie)

- wat is je einddoel blijven met recurve of een upgrade naar compound?

- over welke afstand wil je kunnen schieten?

- welk budget heb je voor ogen qua aankoop materiaal? --> eventueel veiligheidsmateriaal (doel en net) om thuis te oefenen.

-...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zilver Dat ga ik morgen bepalen, maar eerst ga ik het advies van @ghostwhiper volgen. Er is hier in de buurt een handboogvereniging, met een jaarcontributie van €133, is dat veel?

 

Je kunt voor een ruiterboog kiezen, die zijn niet OF links OF rechts maar kun je langs beide zijden schieten.

 

scythian1.jpg.61d6ac107b1c52ad3cd705f6fdc80077.jpg

 

Zo iets heb je al met glasvezel voor 179euro, daar ben ik ook mee begonnen, prima te doen.

http://www.bijlenboog.nl/shop/index.php?_a=viewProd&productId=146

 

En als je naar een vereniging gaat, bij een goede vereniging hoef je niet gelijk lid te worden, je kunt eerst een paar keer langsgaan om te kijken of het wat voor je is en of ze een boog voor je hebben.

Prijs is bijna gelijk bij de boogvereniging bij ons, die is 140 per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Two Socks als je wil leren schieten raad ik je heen longbow aan. Een goede longbow staat juist bekend om zijn enorme kracht, en daar komt ook een hoop trekkracht bij kijken. Als je hier wel mee wil schieten loont het om je spieren te gaan trainen.

@hhpp liet ook de naam van Jan van Veen vallen. Deze heeft een fantastisch boek over bogen maken en legt daarin ook uit wat voor boog bij je past (aan de hand van lengte, kracht en het doel waar je de boog voor wilt gebruiken).

 

In jouw geval zou ik een boog van 20-30lbs kopen. Voor jouw lengte heb je aan een boog van ongeveer 65 inch lengte wel genoeg.

Maar geen longbow dus. Zoals ik al zei zijn deze gemaakt om hard en ver mee te schieten. Een longbow van 30lbs is pure verspilling van het ontwerp. Daarbij zijn longbows helemaal niet sterker dan andere bogen. Het ontwerp is juist wat onbetrouwbaarder. Daarom worden ze vaak gemaakt van hardhout. Dit compenseert het ontwerp ruimschoots en daardoor zijn het ook zulke goede bogen, maar dit laat de prijs ook flink stijgen.

Een flat bow met recurven is al snel te vinden. Thuis heb ik er ook een liggen, ca 20lbs en voor maar €100. Ik merk wel dat de latten na een jaar schieten hun kracht beginnen te verliezen, maar deze zijn gewoon te bestellen via de site (de naam weet ik even niet meer, PM me maar als je het wilt weten dan zoek ik het op). Een goede beginnersboog in ieder geval. Ik ben er ook mee begonnen en ga nu zelf een boog maken met behulp van het boek van Jan (met een beetje oefening heb je al zo een boog van 50lbs gemaakt die toch nog zeer handzaam is! Als je daar niet enthousiast van wordt... ;) ).

 

Veel succes met het maken van een keuze in ieder geval! Als je geen groot grasveld in de buurt heb is een schietvereniging zeker een aanrader (zelf schiet ik in een groot park in de buurt, als er niemand is natuurlijk. Daar kan je het ook prima keren). Bescherming heb je wat mij betreft niet nodig. Een boogpees hoeft je arm niet te raken als je de boog goed vasthoud. Een handschoen voor de hand waar je mee schiet is wel fijn, wat na een paar uur schieten zijn je vingers helemaal rauw geschuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Two Socks als je wil leren schieten raad ik je heen longbow aan. Een goede longbow staat juist bekend om zijn enorme kracht, en daar komt ook een hoop trekkracht bij kijken. Als je hier wel mee wil schieten loont het om je spieren te gaan trainen.

@hhpp liet ook de naam van Jan van Veen vallen. Deze heeft een fantastisch boek over bogen maken en legt daarin ook uit wat voor boog bij je past (aan de hand van lengte, kracht en het doel waar je de boog voor wilt gebruiken).

 

In jouw geval zou ik een boog van 20-30lbs kopen. Voor jouw lengte heb je aan een boog van ongeveer 65 inch lengte wel genoeg.

Maar geen longbow dus. Zoals ik al zei zijn deze gemaakt om hard en ver mee te schieten. Een longbow van 30lbs is pure verspilling van het ontwerp. Daarbij zijn longbows helemaal niet sterker dan andere bogen. Het ontwerp is juist wat onbetrouwbaarder. Daarom worden ze vaak gemaakt van hardhout. Dit compenseert het ontwerp ruimschoots en daardoor zijn het ook zulke goede bogen, maar dit laat de prijs ook flink stijgen.

Een flat bow met recurven is al snel te vinden. Thuis heb ik er ook een liggen, ca 20lbs en voor maar €100. Ik merk wel dat de latten na een jaar schieten hun kracht beginnen te verliezen, maar deze zijn gewoon te bestellen via de site (de naam weet ik even niet meer, PM me maar als je het wilt weten dan zoek ik het op). Een goede beginnersboog in ieder geval. Ik ben er ook mee begonnen en ga nu zelf een boog maken met behulp van het boek van Jan (met een beetje oefening heb je al zo een boog van 50lbs gemaakt die toch nog zeer handzaam is! Als je daar niet enthousiast van wordt... ;) ).

 

Veel succes met het maken van een keuze in ieder geval! Als je geen groot grasveld in de buurt heb is een schietvereniging zeker een aanrader (zelf schiet ik in een groot park in de buurt, als er niemand is natuurlijk. Daar kan je het ook prima keren). Bescherming heb je wat mij betreft niet nodig. Een boogpees hoeft je arm niet te raken als je de boog goed vasthoud. Een handschoen voor de hand waar je mee schiet is wel fijn, wat na een paar uur schieten zijn je vingers helemaal rauw geschuurd.

 

Bedankt voor alle informatie! Het boek van Jan van Veen zal ik even opsnorren en misschien kopen. Deze bogen http://bijlenboog.nl/shop/index.php?_a=viewCat&catId=1 zijn er al vanaf 25 lbs voor een schappelijke prijs. Ik denk dat ik af ga zien van de moderne bogen die je uit elkaar kunt halen, ik houd het liever op de traditionele bogen uit 1 stuk. En over een groot grasveld hoef ik mij geen zorgen te maken, wij hebben hier genoeg op eigen terrein;). Het langste stuk is 50 meter in de tijden dat er bollen op het land staan, anders heb ik 240 meter tot mijn beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil leren boogschieten kan je imo beter ineens een goede investering maken om een goede boog te kopen die minstens 20-30 jaar meegaat (wel af en toe onderhoud aan doen of laten doen), dat schiet ook prettiger en consequenter.

 

Toen oa goedkopere merken hun intrede bij de sportschutters deden leek het wel voor sommigen wel kermis, zoveel boog voor weinig geld... tot de meerderheid na minder dan een maand bijna hun boog naar het doel gooide omdat ze niet consequent schoten, verder problemen kregen met de pezen, kammen, latten en zelfs een kader dat doorscheurde.. dit waren mensen die regelmatig pijltjes gingen knallen.

 

Als je leert boogschieten is vaak oefenen de sleutel, als na een maand tot 3 maand je belangrijkste item faalt gaat de motivatie ook achteruit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle informatie! Het boek van Jan van Veen zal ik even opsnorren en misschien kopen. Deze bogen http://bijlenboog.nl/shop/index.php?_a=viewCat&catId=1 zijn er al vanaf 25 lbs voor een schappelijke prijs. Ik denk dat ik af ga zien van de moderne bogen die je uit elkaar kunt halen, ik houd het liever op de traditionele bogen uit 1 stuk. En over een groot grasveld hoef ik mij geen zorgen te maken, wij hebben hier genoeg op eigen terrein;). Het langste stuk is 50 meter in de tijden dat er bollen op het land staan, anders heb ik 240 meter tot mijn beschikking.

 

Genoeg terrein inderdaad! Een schietvereniging is wat mij betreft dan niet noodzakelijk. Tja, een longbow met 25lbs vind ik zelf een beetje zonde van het ontwerp. Maar de boog die je bedoeld is niet zo heel erg 'long' en ik zag niet goed of de werparmen nou rond of plat waren. In dat laatste geval heb ik niks gezegd. Dan is het gewoon een 'flatbow' en dat is prima! Zijn de werparmen rond dan vind ik het

Zonde van het ontwerp, maar dat is aan jou.

@carismo er zijn ook mensen die graag willen leren schieten maar geen €300 hebben. Ik vind een boog van €100 dan een prima aankoop. De boog die ik thuis heb word nu al een jaar intensief gebruikt en vertoont geen schade. Enkel wat minder spanning op de werparmen maar dat is tot nu toe nog niet noemenswaardig. Ik rek de boog soms verder uit dan goed zou zijn dus gezien de huidige status van de boog vind ik het een zeer te prijzen dingetje. En hij was echt maar €100.

Uiteindelijk is een goeie dure boog die tientallen jaren mee gaat het best, maar als je een beginner bent met weinig budget zie ik niet in wat er mis is met een goedkopere boog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genoeg terrein inderdaad! Een schietvereniging is wat mij betreft dan niet noodzakelijk. Tja, een longbow met 25lbs vind ik zelf een beetje zonde van het ontwerp. Maar de boog die je bedoeld is niet zo heel erg 'long' en ik zag niet goed of de werparmen nou rond of plat waren. In dat laatste geval heb ik niks gezegd. Dan is het gewoon een 'flatbow' en dat is prima! Zijn de werparmen rond dan vind ik het

Zonde van het ontwerp, maar dat is aan jou.

@carismo er zijn ook mensen die graag willen leren schieten maar geen €300 hebben. Ik vind een boog van €100 dan een prima aankoop. De boog die ik thuis heb word nu al een jaar intensief gebruikt en vertoont geen schade. Enkel wat minder spanning op de werparmen maar dat is tot nu toe nog niet noemenswaardig. Ik rek de boog soms verder uit dan goed zou zijn dus gezien de huidige status van de boog vind ik het een zeer te prijzen dingetje. En hij was echt maar €100.

Uiteindelijk is een goeie dure boog die tientallen jaren mee gaat het best, maar als je een beginner bent met weinig budget zie ik niet in wat er mis is met een goedkopere boog.

 

Als ik goed naar de boog kijk, lijk ik te zien dat de armen in rondheid afnemen naarmate ze meer naar de punt gaan. Een half/half dus. Maar ik snap de term "zonde van het ontwerp" niet helemaal, ik vind longbows al sinds jonge leeftijd erg tof en het is een boog uit de west-europese streek, dus is het ook een beetje een originele boog wat mij erg aanspreekt.

Ik vind €200 voor een boog en wat materieel voor nu even genoeg, ook neem ik wat lessen bij de vereniging, om de goede houding aan te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed naar de boog kijk, lijk ik te zien dat de armen in rondheid afnemen naarmate ze meer naar de punt gaan. Een half/half dus. Maar ik snap de term "zonde van het ontwerp" niet helemaal, ik vind longbows al sinds jonge leeftijd erg tof en het is een boog uit de west-europese streek, dus is het ook een beetje een originele boog wat mij erg aanspreekt.

Ik vind €200 voor een boog en wat materieel voor nu even genoeg, ook neem ik wat lessen bij de vereniging, om de goede houding aan te leren.

 

Een longbow is helemaal rond, het zij dat de rug van de boog wat afgevlakt is. Als alleen de punten rond zijn en de rest van de boog plat is, dan is het geen 'echte' longbow. Een longbow hoor bovendien even lang als de schutter te zijn.

Longbows werden zo lang gemaakt om heel ver en hard mee te kunnen schieten. (De boog die jij laat zien is net zo lang als elke andere boog, longbows zijn langer) In de tijd dat ze werden gebruikt was het oorlog en moest een boog zo snel mogelijk worden gemaakt. Een ronde boog heeft minder bewerking nodig, maar een rond ontwerp is minder sterk. Daarom werd er hardhout (met name taxus) gebruikt voor de boog. Door de harde houtsoort en de grootte van de boog waren ze wel 120/200lbs! Je begrijpt wel: de boogschutters moeten behoorlijk wat kracht hebben gehad om zo'n boog te hanteren.

 

Omdat taxus niet veel voorkomt op het vasteland van Europa moesten onze voorouders ander hout gebruiken. Omdat dit zwakker is was een rond ontwerp geen aanrader. De spanning van de boog werd namelijk maar over een klein oppervlakte verdeeld en zonder hardhout resulteert dat in veel gebroken bogen. Daarom werden bogen plat gemaakt. De spanning wordt dan over een veel breder oppervlakte verdeeld. Veel mensen denken dat dit een Amerikaans ontwerp is, maar deze bogen werden al ver voor de longbow in Europa gebruikt. Als je dus een orginele boog zoekt is zo'n zogenaamde flatbow dus ook zeer geschikt. En ze zijn vaak nog lichter en sneller ook. En met recurves er in kan je de 200 meter ook wel halen.

 

Maar zoals ik al zei: de boog die je liet zien heeft niet heel veel weg van een orginele longbow ;) Verdiep je eens wat in boogsoorten en de geschiedenis er van. Heel interessant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed naar de boog kijk, lijk ik te zien dat de armen in rondheid afnemen naarmate ze meer naar de punt gaan. Een half/half dus. Maar ik snap de term "zonde van het ontwerp" niet helemaal, ik vind longbows al sinds jonge leeftijd erg tof en het is een boog uit de west-europese streek, dus is het ook een beetje een originele boog wat mij erg aanspreekt.

Ik vind €200 voor een boog en wat materieel voor nu even genoeg, ook neem ik wat lessen bij de vereniging, om de goede houding aan te leren.

 

wees nou niet zo eigenwijs en ga EERST lessen nemen, laat je goed informeren en opmeten en ga daarna pas een boog aanschaffen. Na 10.000 jaar boogschieten is er aardig wat kennis verzameld. Dikke kans namelijk dat die mooie boog van 200 euro een rotding is of misschien wel een redelijke boog maar niet voor jou. Het is geen enkele kunst om vijf pijlen te schieten, maar de kunst is om er 30 te schieten, die liefst ook nog, op basis van een goede techniek, op dezelfde plek terecht komen. En door een goede techniek jezelf niet te blesseren.

 

Booglengte, lengte van je pijl, trekkracht - tis allemaal belangrijk. Je hoeft niets van mij aan te nemen hoor, of van één van die andere mensen met adviezen. Maar dan ook niet miepen als je een onderdeel van je boog in je gezicht krijgt, of erger. En heb je dit topic nou al eens doorgelezen? http://preppers.nl/forum/threads/4535-Beste-handboog?highlight=handboog - het lijkt namelijk alsof je de info daarin niet hebt opgeslagen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een longbow is helemaal rond, het zij dat de rug van de boog wat afgevlakt is. Als alleen de punten rond zijn en de rest van de boog plat is, dan is het geen 'echte' longbow. Een longbow hoor bovendien even lang als de schutter te zijn.

Longbows werden zo lang gemaakt om heel ver en hard mee te kunnen schieten. (De boog die jij laat zien is net zo lang als elke andere boog, longbows zijn langer) In de tijd dat ze werden gebruikt was het oorlog en moest een boog zo snel mogelijk worden gemaakt. Een ronde boog heeft minder bewerking nodig, maar een rond ontwerp is minder sterk. Daarom werd er hardhout (met name taxus) gebruikt voor de boog. Door de harde houtsoort en de grootte van de boog waren ze wel 120/200lbs! Je begrijpt wel: de boogschutters moeten behoorlijk wat kracht hebben gehad om zo'n boog te hanteren.

 

Omdat taxus niet veel voorkomt op het vasteland van Europa moesten onze voorouders ander hout gebruiken. Omdat dit zwakker is was een rond ontwerp geen aanrader. De spanning van de boog werd namelijk maar over een klein oppervlakte verdeeld en zonder hardhout resulteert dat in veel gebroken bogen. Daarom werden bogen plat gemaakt. De spanning wordt dan over een veel breder oppervlakte verdeeld. Veel mensen denken dat dit een Amerikaans ontwerp is, maar deze bogen werden al ver voor de longbow in Europa gebruikt. Als je dus een orginele boog zoekt is zo'n zogenaamde flatbow dus ook zeer geschikt. En ze zijn vaak nog lichter en sneller ook. En met recurves er in kan je de 200 meter ook wel halen.

 

Maar zoals ik al zei: de boog die je liet zien heeft niet heel veel weg van een orginele longbow ;) Verdiep je eens wat in boogsoorten en de geschiedenis er van. Heel interessant!

 

Taxus werd gebruikt omdat de houtvezels zo lang zijn. Hoe langer de vezels, hoe dunner de boog kan zijn. Hardhout heeft meestal kortere vezels (de tropische houtsoorten dus, die meestal aangeduid worden als hardhout). Hardhout is (meestal) afkomstig van loofbomen en taxus is een naaldboom. Hardhout is 'dus' minder geschikt voor het maken van een boog. Jan van Veen legt dat prima uit in zijn boek.

 

Hoe dikker je de boog maakt, hoe meer kracht je moet gebruiken. In de middeleeuwen hadden de boogschutters waarschijnlijk maar 10-20 pijlen, daarna waren ze aangewezen op pijlen die ze op het slagveld vonden. De zware boog was dan ook een prima ding om flink mee te meppen. De zwaarste bogen werden waarschijnlijk afgeschoten door liggend, met de voeten tegen de boog en de pijl tussen de voeten, te schieten, waardoor honderden meters verderop de pijl terechtkwam. Het verklaard ook de zeer zware metalen pijlpunten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou niet gaan piepen, @Keyser Suze; als er geen mensen als @Two Socks zouden bestaan, zou jij zonder werk zitten. :p

 

Het zal de eerste niet zijn die zo lekker hard aan de pees trekt en dan achter zijn oor loslaat.....of men heeft een boog gekocht voor hun treklengte (bij lichaamslengte van 1,65m) en dan komt er een lange vriend die de boog in tweeën trekt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...