Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gas kookstelletje en gas lamp


Aanbevolen berichten

ik heb van m'n moeder een Zibro gas kookstel gekregen , nog een ander gas brandertje en een gas lamp :)

 

Is vroeger gebruikt toen we vaker gingen camperen met het gezin maar heeft de laatste jaren ongebruikt op zolder gelegen .

 

Ik ben er nu wel blij mee , als het water er om wat voor reden ooit eens uit ligt voor langere perioden is het goed mogelijk dat er ook geen gas uit de leiding komt .

 

Ik ben een voorraad voedsel in aan het slaan ( oa maccaroni ) en dan is het wel handig als je het ook klaar kunt maken , dat lukt niet zo goed in koud water haha

 

Ik moet alleen nog gas vullingen kopen , ik ga me een aantal gas flesjes kopen en een grote gasfles met een paar liter inhoud .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk Hendrik. Beetje te grote foto dus ik zie eigenlijk niet goed wat het is. Maar je bent er blij mee zo te lezen. Altijd goed.

Ga je nog een hooikist maken, altijd handig om minder energie te verbruiken.

 

 

In dit deel van het forum staan vooral de recepten en alles rondom het eten.

Alles rondom waar je mee kookt staat in het deel Vuur, verwarming en energie, dus de leemovens, de kacheltjes, de kookpitjes.

 

 

Moderator @Dr.Prepper kan je dit verplaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasbrandertjes zijn duur in de aanschaf van gasflesjes. Nadeel is 1x inprikken vaak opgebruiken en niet navulbaar.

 

Zelf heb ik een Primus gasbrander met diverse busjes, maar ook een Coleman F442 benzinebrander. Top brander van een goeie 2,2 kW.

Brander kost de aanschaf nu eenmaal van 90 euro. Maar benzine is relatief goedkoop en voorlopig nog wel te verkrijgen.

Ook als SHTF alle auto's stilstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van prikblikjes boven benzine is wel dat je die blikjes ongelimiteerd kan bewaren zolang ze niet roesten.

 

Gas heeft voor en nadelen.

Het gebruik is erg makkelijk, geen gedoe met voorverwarmen, knop om, aansteken en gaan. Ook zonder problemen in binnenshuis te gebruiken. Al sinds m'n 17e heb ik hetzelfde brandertje (ben nu 43), maar sinds ik ook kampeer als het wat frisser is, overgestapt op een multifuelbrander (benzine, diesel, petroleum, sterke drank, als 't maar vloeibaar is en fikt :p). De prikblikjes kun je werkelijk overal krijgen in Europa, maar inderdaad vrij dure manier van koken vergeleken bij de wasbenzine die je standaard in zo'n multifuel/benzine brander gooit.

 

Het grote nadeel aan gas is namelijk dat het slecht werkt bij lage temperaturen. Beneden de 5 graden kansloos, maar zelfs daarboven krijg je al problemen omdat zo'n prikblikje afkoelt door de expansie van het gas. Een pan water koken als het 12 graden is kan dan vreselijk lang duren. Er zijn weer speciale gassoorten te krijgen met hoger propaan gehalte, maar volgens mij niet als prikblikje en dat soort gas is reteduur.

 

Ook is een multifuel (of benzine) brander veel krachtiger, die 2,7kWatt van dat ding van mij is geeneens de krachtigste en vergelijkbaar met de grote gaspit van je gasstel in huis. Met gasblikjes duurt alles wat langer, want die brandertjes zijn een stuk minder krachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas heeft voor en nadelen.

Het gebruik is erg makkelijk, geen gedoe met voorverwarmen, knop om, aansteken en gaan. Ook zonder problemen in binnenshuis te gebruiken. Al sinds m'n 17e heb ik hetzelfde brandertje (ben nu 43), maar sinds ik ook kampeer als het wat frisser is, overgestapt op een multifuelbrander (benzine, diesel, petroleum, sterke drank, als 't maar vloeibaar is en fikt :p). De prikblikjes kun je werkelijk overal krijgen in Europa, maar inderdaad vrij dure manier van koken vergeleken bij de wasbenzine die je standaard in zo'n multifuel/benzine brander gooit.

 

Het grote nadeel aan gas is namelijk dat het slecht werkt bij lage temperaturen. Beneden de 5 graden kansloos, maar zelfs daarboven krijg je al problemen omdat zo'n prikblikje afkoelt door de expansie van het gas. Een pan water koken als het 12 graden is kan dan vreselijk lang duren. Er zijn weer speciale gassoorten te krijgen met hoger propaan gehalte, maar volgens mij niet als prikblikje en dat soort gas is reteduur.

 

Ook is een multifuel (of benzine) brander veel krachtiger, die 2,7kWatt van dat ding van mij is geeneens de krachtigste en vergelijkbaar met de grote gaspit van je gasstel in huis. Met gasblikjes duurt alles wat langer, want die brandertjes zijn een stuk minder krachtig.

 

Ben het helemaal met je eens dat een MSR/Coleman/Raycoupenstein multifuel brander stukken goedkoper en sneller is als je kampeert al vallen kooktijden met een alu fluitketeltje reuze mee. Hangt er ook een beetje van af of je uitgebreid gaat koken of alleen water aan de kook moet brengen voor gevriesdroogd voer en warme dranken.

 

Voor iemand die prept voor een grote storing in de nutsvoorzieningen lijkt me wat gasblikjes inslaan wel de beste optie, zeker als je al een gasbrander en lamp hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met je eens dat een MSR/Coleman/Raycoupenstein multifuel brander stukken goedkoper en sneller is als je kampeert al vallen kooktijden met een alu fluitketeltje reuze mee. Hangt er ook een beetje van af of je uitgebreid gaat koken of alleen water aan de kook moet brengen voor gevriesdroogd voer en warme dranken.

 

Voor iemand die prept voor een grote storing in de nutsvoorzieningen lijkt me wat gasblikjes inslaan wel de beste optie, zeker als je al een gasbrander en lamp hebt.

 

Op benzine kook je veel en veel goedkoper dan op gas.

 

En wat @Raycoupe zegt. Onder een bepaalde temperatuur of bepaalde hoogte werkt een gewoon gasbusje niet. Je aansteker ook niet. Een zippo of lucifer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op benzine kook je veel en veel goedkoper dan op gas.

 

En wat @Raycoupe zegt. Onder een bepaalde temperatuur of bepaalde hoogte werkt een gewoon gasbusje niet. Je aansteker ook niet. Een zippo of lucifer wel.

 

Zo'n aansteker zit in je zak, dus blijft wel lekker warm, nooit een probleem mee gehad.

M'n gasbrandertje met prikblikjes heb ik regelmatig meegenomen in de slaapzak, kon ik toch net een bakje pleur zetten 's morgens als het nog koud was.

@Vladimir: Inderdaad, voor binnen is gas te prefereren, daarvoor heb ik gewoon een tweepits toestel met fles propaan staan en propaan doet het ook gewoon bij -25.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb van m'n moeder een Zibro gas kookstel gekregen , nog een ander gas brandertje en een gas lamp :)

 

Is vroeger gebruikt toen we vaker gingen camperen met het gezin maar heeft de laatste jaren ongebruikt op zolder gelegen .

 

Ik ben er nu wel blij mee , als het water er om wat voor reden ooit eens uit ligt voor langere perioden is het goed mogelijk dat er ook geen gas uit de leiding komt .

 

Ik ben een voorraad voedsel in aan het slaan ( oa maccaroni ) en dan is het wel handig als je het ook klaar kunt maken , dat lukt niet zo goed in koud water haha

 

Ik moet alleen nog gas vullingen kopen , ik ga me een aantal gas flesjes kopen en een grote gasfles met een paar liter inhoud .

Het is in ieder geval een begin .Als ik jou was zou ik er ook blij mee zijn .

De vullingen zijn in de action ook te koop . Veel goedkoper dan campinggas bv. Gaan wel iets minder lang mee .

Kousjes voor in de lamp koop je best van campinggas zelf .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okeej

 

De Action ligt bij mij op de hoek

Ik zal morgen eens kijken of ze gasvulligen hebben liggen .

 

Zoja zal ik er een paar kopen en testen hoe lang de gaslamp het volhoud op 1 vulling van de Action . Ben wel benieuwd zelf .

 

Volgens spec's van Coleman zou ik 7 uur moeten kunnen branden op 1/2 liter benzine a 1,50.

 

1/2 liter water kookt binnen 3 minuten.

 

Ben benieuwd naar jouw ervaringen met je gasbusjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens spec's van Coleman zou ik 7 uur moeten kunnen branden op 1/2 liter benzine a 1,50.

 

1/2 liter water kookt binnen 3 minuten.

 

Ben benieuwd naar jouw ervaringen met je gasbusjes.

 

Probeer dat maar eens uit, want het lijkt me erg zonnig ingeschat. :o

Zelf kan ik met een litertje wasbenzine een dag of vijf koken, inclusief de koffie, etc en dat is zeker nog geen 7 uur totale brandtijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dat maar eens uit, want het lijkt me erg zonnig ingeschat. :o

Zelf kan ik met een litertje wasbenzine een dag of vijf koken, inclusief de koffie, etc en dat is zeker nog geen 7 uur totale brandtijd.

 

Wasbenzine heeft "geloof ik" een ander kooktraject dan euro 95. Dus ook een andere calorische warmte. Meer koolwaterstoffen, en minder water is altijd goed.

Spiritus is leuk, maar zeker niet zaligmakend. Leuk om er een spiritusbrander erbij te hebben, net als als Esbit, maar zeker geen prio 1.

Daarnaast zit er in euro95 diverse additieven die gum kunnen veroorzaken. Dus dichtslibben van verbranders, roetaanslag e.d.

 

Goed heet stoken, dat is mijn raad. Op een blauwe vlam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik wist niet dat er ook benzine kooktoestellen waren . Wat is een goed merk ?

 

Coleman :)

 

ik schat dat ik met de 2 pitter ongeveer een uur of 3 a 4 op een vol tankje kan koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coleman , net op hun site bij campeerspullen gekeken .

 

Die hebben leuke benzine brandertjes en lampen . Denk dat ik me die eens ga kopen .

Lijkt me een stuk goedkoper als die gasvullingen .

 

Kun je Aspen benzine gebruiken in dat spul ?

Lijkt mij perfect omdat ik ze niet vaak zal gebruiken en Aspen benzine niet oud wordt . Dat spul blijft 10 jaar goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wasbenzine heeft "geloof ik" een ander kooktraject dan euro 95. Dus ook een andere calorische warmte. Meer koolwaterstoffen, en minder water is altijd goed.

Spiritus is leuk, maar zeker niet zaligmakend. Leuk om er een spiritusbrander erbij te hebben, net als als Esbit, maar zeker geen prio 1.

Daarnaast zit er in euro95 diverse additieven die gum kunnen veroorzaken. Dus dichtslibben van verbranders, roetaanslag e.d.

 

Goed heet stoken, dat is mijn raad. Op een blauwe vlam.

 

Coleman gebruikt altijd hun eigen '(was)benzine', Colemanfuel, daar zijn ook hun specificaties op gebaseerd. Wasbenzine, Euro 95, E10, Coleman fuel, het verschilt qua verbrandingswarmte nauwelijks van elkaar (spiritus heel ander verhaal)

 

Ik wist niet dat er ook benzine kooktoestellen waren . Wat is een goed merk ?

 

Google op multifuel of benzine brander en er zijn legio modellen en merken. Zie ook de diverse draadjes op dit forum over multifuelbranders bv.

 

Zelf zou ik een MSR Whisperlite Universal combo nemen, want daar zit ook een aansluiting voor een gasblikje op en in tegenstelling tot de meeste benzine/multifuel branders maken ze zo'n vreselijke herrie. 70 a 75 dB is een stuk aangenamer dan zo'n 100dB wat veel branders produceren aan lawaai. Andere modellen van de MSR Whisperlite serie zijn ook aan te raden, op marktplaats kom je ze wel eens tegen maar vaak is het even zoeken en wachten tot er iets leuks voorbij komt voor half geld. Onderdelen en onderhoudskitjes (aanrader) zijn altijd te krijgen, ook voor de oudere modellen als de MSR Whisperlite International.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coleman , net op hun site bij campeerspullen gekeken .

 

Die hebben leuke benzine brandertjes en lampen . Denk dat ik me die eens ga kopen .

Lijkt me een stuk goedkoper als die gasvullingen .

 

Kun je Aspen benzine gebruiken in dat spul ?

Lijkt mij perfect omdat ik ze niet vaak zal gebruiken en Aspen benzine niet oud wordt . Dat spul blijft 10 jaar goed :)

 

Jazeker. Wij gebruiken nu ruim 1 jaar Aspen 4-takt (niet de 2 vanwege de toegevoegde smeerolie!!) in al onze Coleman toestellen (3-pitter, 2-pitter en de lampen).

 

Het blijft idd 10 jaar goed, brandt schoner, is goedkoper dan Coleman fuel en te koop in grotere verpakkingen.

 

Enige nadeel is dat Aspen iets minder energie afgeeft (koken duurt langer en het geeft een lagere lichtopbrengst).

 

Pas op met wasbenzine, het tast je apparaten sneller aan (corrosie van metaal en vervuiling). Ook zit er in wasbenzine relatief veel benzeen wat vrijkomt bij de verbranding en dat is niet zo best voor je gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik een MSR Whisperlite Universal combo nemen, want daar zit ook een aansluiting voor een gasblikje op en in tegenstelling tot de meeste benzine/multifuel branders maken ze zo'n vreselijke herrie. 70 a 75 dB is een stuk aangenamer dan zo'n 100dB wat veel branders produceren aan lawaai. Andere modellen van de MSR Whisperlite serie zijn ook aan te raden, op marktplaats kom je ze wel eens tegen maar vaak is het even zoeken en wachten tot er iets leuks voorbij komt voor half geld. Onderdelen en onderhoudskitjes (aanrader) zijn altijd te krijgen, ook voor de oudere modellen als de MSR Whisperlite International.

 

Die universal heeft dan wel weer alleen een aansluiting voor (non-campinggas) schroefblikjes die nog een stuk duurder zijn dan prikblikjes.

Zelf heb ik dan ook liever een normale Whisperlite en een losse msr-pocket-rocket-brander. Kost samen hetzelfde bij Bever en totaalgewicht is 9 gram meer maar je hoeft ze niet altijd alletwee mee te nemen.

 

Om nog even terug te komen op wasbenzine, naar aanleiding van de opmerking van @Peerke over hooggebergte en kou ben ik nog even gaan googlen en schijnt dat wasbenzine beter brandt bij kou en ijle lucht dan autobenzine. Uit eigen ervaring weet ik wel dat je sproeier bij normale benzine vrij snel verstopt bij een whisperlite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die universal heeft dan wel weer alleen een aansluiting voor (non-campinggas) schroefblikjes die nog een stuk duurder zijn dan prikblikjes.

Zelf heb ik dan ook liever een normale Whisperlite en een losse msr-pocket-rocket-brander. Kost samen hetzelfde bij Bever en totaalgewicht is 9 gram meer maar je hoeft ze niet altijd alletwee mee te nemen.

 

Om nog even terug te komen op wasbenzine, naar aanleiding van de opmerking van @Peerke over hooggebergte en kou ben ik nog even gaan googlen en schijnt dat wasbenzine beter brandt bij kou en ijle lucht dan autobenzine. Uit eigen ervaring weet ik wel dat je sproeier bij normale benzine vrij snel verstopt bij een whisperlite.

 

Interessant, dat wist ik niet van wasbenzine.

Wel heb ik de ervaring dat gewone benzine idd veel meer vervuilt dan wasbenzine. Colemanfuel is het schoonst en het beste, wasbenzine met stip de nummer 2.

Veel mensen kopen 1 litertje Colemanfuel per jaar en stoken hiermee aan het begin van het jaar een half litertje en aan het einde van het seizoen een half litertje om de boel schoon te houden.

Zelf doe ik dat niet en heb eerlijk gezegd nog nooit een probleem gehad, komt wellicht ook omdat die brander van mij iedere keer als je het kraantje op en dicht draait de sproeier doorprikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag bij de Action 10 gasvullingen van het merk Campingaz gekocht

 

Zal vanavond eens kijken hoelang m'n lampje op zo'n vulling brand .

 

 

Ik heb vandaag ook op Marktplaats een haast nieuwe Coleman Northstar benzinelamp gekocht :)

En heb ik op zolder nog een Coleman zaklamp gevonden ook vrijwel nieuw .

 

Nu alleen nog een Coleman benzine pitje voor te koken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...