Ga naar inhoud
GENEGEERD

Joule thief misschien ook een IDEE?


duck

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb wat rond gezocht op de form maar kon het niet vinden de joule thief misschien ook een leuk idee om dat te maken het bespaart je best veel op batterijen..

ik heb er zelf al veel gemaakt en het werkt super

op 1,5 volt AA batterij kan je max 88 leds laten branden voor ongeveer 4 dagen ( non-stop ).

op 3 volt 2x AA batterij kan je ze 9 dagen laten branden ( non-stop ).

op 3 volt 2x AA batterij kan je max 280 leds laten branden voor 3 dagen ( non-stop ).

dan heb je er best veel licht van en je kan er goed bij lezen ( zonder te turen bedoel ik )

maar als je er strips van 40 op zet heb je voldoende licht om andere dingen te doen ( wat je normaal met een 20 watt lamp doet )

de materialen kan je bijna in alles vinden en is makkelijk te bouwen ..

misschien iets voor jullie ?

 

 

Succes met bouwen

 

 

PS dit werkt op batterijen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

meer nog, het is een onstabiele oscillator.

die "doet maar wat", wat leuk is omdat je zo elk restje energie uit de batterij krijgt.

 

nadeel is dat de uitgangsspanning allesbehalve stabiel is, waardoor de toepassingen gelimiteerd zijn.

 

als simpele spanningsbooster om ledjes aan te sturen werkt het natuurlijk prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@duck ik heb in één van die post ergens in de DIY (kan hem ook niet meer vinden :o ) het over de Joule thief gehad , met name om er LEDs mee te laten branden

in combinatie met zelf gemaakte batterijen als aluminium /koolstaaf batterijtjes want de opgewekte spanning en stroom zijn erg laag maar met twee in serie geschakelde

van die batterijen (en zelfs met 1 gaat het nog) kun je goed een LED(jes) laten branden en dat is wel heel interessant . @fragalot een stabiele uitgangsspanning levert het niet doch je kan er toch goed mbv wat ''lege'' batterijtjes of zonnecel ed een accu'tje mee opladen (op een veel hogere spanning

zelfs Li-ion batterijtjes dit lijkt mij toch een zeer handig iets

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@duck ik heb in één van die post ergens in de DIY (kan hem ook niet meer vinden :o ) het over de Joule thief gehad , met name om er LEDs mee te laten branden

in combinatie met zelf gemaakte batterijen als aluminium /koolstaaf batterijtjes want de opgewekte spanning en stroom zijn erg laag maar met twee in serie geschakelde

van die batterijen (en zelfs met 1 gaat het nog) kun je goed een LED(jes) laten branden en dat is wel heel interessant . @fragalot een stabiele uitgangsspanning levert het niet doch je kan er toch goed mbv wat ''lege'' batterijtjes of zonnecel ed een accu'tje mee opladen (op een veel hogere spanning

zelfs Li-ion batterijtjes dit lijkt mij toch een zeer handig iets

gr will

 

Bedankt voor je reactie

Kijk dat zou ik graag willen leren zelf je batterijen maken op you-flop vind je ze wel maar leggen het niet echt goed uit maar goed dat komt nog.

 

Joule thief Onstabiel.... eerlijk gezegd boeit het me niet het gaat er om dat je met 1 bijna lege aa batterij toch licht heb en met een solartje er bij werkt het goed

ik heb het zelf hier hangen en dacht dat ook voor de andere onder ons het handig zou zijn ! en ja LB ( Lekker belangrijk ) dat hij niet echt zuiver is toch ? =o)

 

maar toch bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Wafels ik benadruk nogmaals het gevaar van lithium accu's als het fout gaat.

Hier zo'n voorbeeld van een lithium polymeer maar lithium ion geeft soortgelijke resultaten als je die niet juist laad of Doorboord

 

[video=youtube_share;wUFxlf4fXjo]

 

Daarom weiger ik in een prius of andere auto te stappen met dit soort accu's.

Je zit in een rijdende brandbom als je een ongeluk krijgt en de accubak vervormd.

Leuk vooruitzicht :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper

ik heb het hier ook niet over een grote accu maar gewoon zo'n klein gevouwen pakketje , en ja ik weet dat ze branden :rolleyes: mar ik heb het toch niet voor elkaar

gekregen om dat kapot te krijgen of in de fik te krijgen .Ik heb het ook niet over laden met 50 tot 100 mA of meer .Als je werkt met een kleine zelf gemaakte

''batterij '' van potlood stiften en aluminium folie dan heb je het over 0, 7 volt en 10 a 20 mA MAX !! wat je met een \Joule thief verhoogt tot plm 4 volt en een paar mA

en als je accu's laadt moet je altijd oppassen voor brand dat geldt ook voor NiCad of NimH . @duck wat ik heb geprobeerd is alles behalve een hoogstandje;) Eerder low tech waarbij ik ervan uitga dat je bij een SHTF situatie toch nog altijd aan materialen als

koperen buis , oude letterlijke echte dode batterijen (voor de koolstaaf) zink ijzer buis aluminium ed kunt komen om daarmee simpele batterijen te maken

plus het voordeel van een zelfgemaakte batterij ondanks dat hij veel groter zal zijn (mbt het vermogen van een commerciele batterij) als commerciele batterijen

is dat hij niet leeg loopt want mijn ervaring is toch wel dat een batterij of accu altijd leegloopt na verloop van een paar jaar .

Een zelfgemaakte batterij zou je kunnen maken van bijvoorbeeld 40 mm PVC buis met twee eindkappen (één vaste en één schroefdop)

met daarin een koperen buis en een aluminium buis goed van elkaar gescheiden .Als electroliet zou je water zout of azijn of chloor (natrium hypochloriet in tablet vorm kunnen nemen waarbij je enkel water erin zou moeten doen om de cel te activeren .

en @duck ik heb een paar jaar geleden wat experimentjes gedaan met zo maar 1 of 2 bright leds , joule thiefs en van die simpele ''batterijtjes '' en het verschil is ,als je geen licht hebt in je huis en in een shtf zal het buiten ook niet licht zijn je letterlijk je nek breekt in je huis en je niets kunt doen

terwijl als ook al zijn het maar twee kleine lampjes je toch gewoon kunt leven , je kan dingen doen , rondlopen in je huis , eten klaar maken etc

dat ik toch zeker wel een meer waarden zie van zelfs low tech zef gemaakte batterijen en joule thiefs en ledjes .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Wafels een kleine 1 cel 150mah lion die ik onder een bloempot aan het laden was buiten met een goede degelijke lader zorgde voor een explosie die die bloempot Tot puin veranderde.

En ja ik deed alles volgens het boekje met een top of the line lader voor modelbouw.

 

ook moet je een bepaalde laad methode gebruiken en niet simpel een hoger voltage er op rammen Met x aantal mah.

Lithium accu's zijn gevaarlijk punt.

Doe je het wel en gebeurt er wat zal ik geen kaartje sturen naar Beverwijk want een gewaarschuwd mens telt voor 2.

 

Iets wat je niet moet vergeten is dat hier ook jongeren komen die denken wel even te prutsen zonder kennis met een penlite en de telefoon accu.

Als een telefoon accu in je gezicht ploft mag je hopen dat je blijft leven al is dat waarschijnlijk zonder gezichtsvermogen.

zet zo'n waarschuwing er even bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lang met RC vliegtuigen gevlogen en velen zien crashen met ongeveer zelfde accu's...dat zijn bommen....we hebben zelfs gewonden gehad op de club door laders die plots door de soep draaien en een accu verkeerd gaan laden waardoor die ontploft...of wanneer een vlieger neergaat dat de accu geraakt is dat het ding in vlammen opgaat.

Heel voorzichtig wezen met die zaken.

Dan ook zeker..Als je een lithium of een li ion of eender leegtrekt volledig is die stuk...

 

In het schema staat ook geen weerstand die nodig is om de LED bescherming te bieden.

Zelf maakte ik in het verleden een LED bord met rode led's om tijdens mijn avonden sterrenkijken de sterrenkaarten te kunnen lezen.

Dit werkt op 2x 1,5 V batterij Nimh ...weerstand altijd nodig..

 

led.jpg.5382430d5b2b26e537d5ff99f48beaf6.jpg

 

 

 

@ghostwhiper juist...in de modelbouw moet je echt goede laders gaan gebruiken want anders gaat het falikant mis...de instellingen zijn voorgeprogrammeerd en je mag je niet missen of het gaat de lucht in...gevaarlijke toestanden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je WEL veilig kan laden met een simpel circuit zijn NiMH batterijen..

daar kan je prima een paar mA continu op zetten zonder dat je ze om zeep helpt...

 

en tom, in het geval van een joule thief is een weerstand meestal niet nodig omdat ze toch maar een heel beperkte stroom kunnen leveren.

die bouwt de spanning op, de LEDs sluiten het kort eenmaal de spanning hoog genoeg is, en de joule thief kan niet genoeg stroom opwekken of de spanning verder omhoog krijgen om echt schade aan te richten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je WEL veilig kan laden met een simpel circuit zijn NiMH batterijen..

daar kan je prima een paar mA continu op zetten zonder dat je ze om zeep helpt...

 

en tom, in het geval van een joule thief is een weerstand meestal niet nodig omdat ze toch maar een heel beperkte stroom kunnen leveren.

die bouwt de spanning op, de LEDs sluiten het kort eenmaal de spanning hoog genoeg is, en de joule thief kan niet genoeg stroom opwekken of de spanning verder omhoog krijgen om echt schade aan te richten..

 

Je kan nimh inderdaad veilig laden als de laadstroom niet meer is dan 10% van de laadcapaciteit van de batterij.

Je kan die zo laten laden en laten ''hangen '' zonder problemen...Zo wordt de batterij onder stroom gehouden.

Wel gebruik je best een cyclus lader die de batterij ook belast alsof ze werkelijk wordt gebruikt...zo blijft de levensduur van de batterij gewaarborgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper mijn excuus je hebt helemaal gelijk en ik ben blij dat je me er op wijst dat er zijn hier ook jongere mensen die wellicht iets willen proberen ,daar had ik niet aan gedacht , dank je :o

dan schrappen we de Li-ion cel direct van het lijstje . ik heb wel zo'n cel open gemaakt en op afstand in de fik gestoken (want ben wel degelijk voorzichtig ),gewoon uit nieuwsgierigheid en ploffen heeft het niet gedaan maar het plaatje metaal was dan ook niet verpakt of opgesloten maar gewoon open en ja het brandde stevig

 

Wat mij wel bevreemd is ik heb vorig jaar een aanatal van die led zaklampjes met zo'n zonnecel gekregen en er dus één open gemaakt om te zien wat er in zat

en als ik je verhaal zo lees dan krijg ik het idee dat ik dan van geluk mag spreken want in die dingen zat dus een li-ion cel en enkel maar de zonnecel

die was er direct op aangesloten zonder lader of wat ook .?

maar het gaat mij niet zo zeer om deze exotische high tech dingen , mijn interesse ligt meer in een gewone galvanische cel van azijn of zout met water en twee metalen

zoals ik hiervoor al aangaf gewoon low tech , geen gevaarlijke dingen want cellen met chloor leveren zonder meer meer mA maar is ook weer niet zonder gevaar en moeilijker te bekomen

azijn en vooral zoutwater is altijd te krijgen en dit in combinatie met een Joule Thief en bright led geeft een goede noodverlichting waar weinig mee mis kan gaan

enkel echt draagbaar (handigheid) is wat minder .plus ook in slechte tijden kun je zo'n batterij maken en echt technisch hoef je niet eens te zijn .

ik weet het hoor , je hebt olielampen , kaarsen etc maar ik hou ervan om zoveel mogelijk wegen te weten om iets als licht en vuur ed te kunnen maken

Eed led kun je niet maken maar de levensduur van een led is behoorlijk lang en hij gaat niet snel kapot bij gewoon gebruik en opslag.

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name=Wafels.

@duck ik heb een paar jaar geleden wat experimentjes gedaan met zo maar 1 of 2 bright leds , joule thiefs en van die simpele ''batterijtjes '' en het verschil is ,als je geen licht hebt in je huis en in een shtf zal het buiten ook niet licht zijn je letterlijk je nek breekt in je huis en je niets kunt doen

terwijl als ook al zijn het maar twee kleine lampjes je toch gewoon kunt leven , je kan dingen doen , rondlopen in je huis , eten klaar maken etc

dat ik toch zeker wel een meer waarden zie van zelfs low tech zef gemaakte batterijen en joule thiefs en ledjes .

gr will

 

 

Kijk daar gaat het ook om als je niets anders meer heb kan je ze toch gebruiken in huis of waar je dan ook maar bent ....

ik gebruik het iedere dag en ben er zeker blij mee want nu kan een klein zonnepaneeltje van een tuin lampje mijn plaats goed verlichten .

ook binnen werkt alles op led en met 2 kleine zonnepaneeltjes

maar goed wat ik handig vind hoeft niet iedereen te vinden =o)

 

 

accus maken: ik heb ook het een en het ander gevonden over potjes met aarde er in 1 volt per unit .... when SHTF is het toch best handig een Joule Thief =o)

bedankt voor jullie reacties

 

Misschien handig als je ook wat bouwtekeningen linkt ?

van dat zwarte ding met ledjes .....

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...