Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bladluis in fruitbomen


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Range : @Roel : @martin : Vergis je niet. Deze symphatieke diertjes zijn roofdieren.

 

 

Lief? Ze bijten die krengen!

 

Ik gebruik altijd brandnetelgier tegen luizen.

Een emmer vullen met brandnetels en aanvullen met water, 3 weken laten staan met doek erover en dagelijks even roeren. Gaat heerlijk stinken ! Dit zeven en verdunnen met wat water en op de planten/bomen spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene zeep - spiritus recept:

 

Doe in een emmertje 20 gram ouderwetse groene of zachte zeep (geen moderne synthetische zeep!) en ongeveer 20 ml spiritus. Voeg daar 1 liter lauw tot warm water aan toe. Goed roeren en dan overgieten in een plantenspuit. Met de plantenspuit de hele plant of struik goed inspuiten, vooral de plekken waar de bladluizen zichtbaar zijn. Dit moet een aantal dagen achter elkaar herhaald worden voor een optimaal resultaat. Liever niet spuiten in de volle zon. Let bij het spuiten overigens wel op dat er niet al lieveheersbeestjes actief zijn, want die kunnen net als de bladluis ook niet tegen zeepwater-spiritus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik heb zojuist mijn appelboom ingespoten met mijn recept. Ben benieuwd naar het resultaat:D

 

Ik heb nog even spiritus aan de groene zeep, water oplossing toegevoegd en weer gesproeid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de bomen omzagen. Ben je van de luis af en heb je een voorraadje brandhout :confused:

Hout van fruitbomen brand best lekker. Genoeg appelbomen bij mijn ouders zien veranderen in as :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de bomen omzagen. Ben je van de luis af en heb je een voorraadje brandhout :confused:

Hout van fruitbomen brand best lekker. Genoeg appelbomen bij mijn ouders zien veranderen in as :) .

 

Zonde want appelbomen hebben een jaar of 3 nodig voordat ze echt vrucht gaan dragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Zonde want appelbomen hebben een jaar of 3 nodig voordat ze echt vrucht gaan dragen!

 

Deze zijn al 17 en 14 jaar en ieder jaar doen ze het beter

de ene hoort officieel om het jaar te geven maar geeft ieder jaar appels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perenboom hier heeft nooit last van bladluis, maar de aalbessen zaten elk jaar onder. Alles geprobeerd, water groene zeep spiritus oplossing werkte aardig, maar altijd tijdelijk.

Wat bij fruit struikjes wel goed werkt is de toppen eruit halen. Maar zou eerlijk gezegd niet weten wat het doet bij een fruitboom dus ff googlen :)

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat 2 aalbes struiken de verspreiding van bladluis door rest van tuin niet waard is. Weg ermee dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zijn al 17 en 14 jaar en ieder jaar doen ze het beter

de ene hoort officieel om het jaar te geven maar geeft ieder jaar appels.

 

Ik had het niet over de frequentie maar van poten tot aan de eerste vrucht. Na 3 jaar geven ze vrucht en dan (afhankelijk van het soort) elk jaar of om het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn inmiddels zo'n anderhalve week verder...

 

Ik heb op aanraden van meerdere personen de spiritus uit het mengsel gelaten en de appelboom enkel besproeit met groene zeep en water. Het lijkt er op dat het werkt. Er zit momenteel zeker 80% minder bladluis op de boom. Morgen controleer ik weer verder en blijf dit proces net zolang herhalen totdat alle bladluis verdwenen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Ls.

 

ik ben wellicht heel noob maar wij zijn net 2 jaar geleden verhuisd van een appartement naar een woning met tuin. En natuurlijk ook fruitbomen geplant. Eerste jaar helemaal geen succes door bladluizen alle bomen zaten onder. Nou ben ik maar een simpele elektricien maar na veel lezen kwam ik er achter dat mieren samenwerken met de zwarte luizen, waardoor lieveheersbeestjes geen kans maken en ander insecten tegen die luizen. Dit jaar heb ik koperdraad ca. 20cm vanuit de grond gewikkeld om de stam waardoor er geen mieren meer op en af gaan om de luizen poep war ze dol op zijn te eten. En de goede insecten te verjagen. Voor nu zijn de bomen weer vrij van de luizen en de bladeren trekken niet krom en de onderkant van de bladeren zijn ook vrij van zwarte luizen. 
 

dit is mijn ervaring werkt wel goed. Als je foto’s wil stuur dan een bericht heb mijn e-mail achtergelaten op de forum. 
 

hoop dat het bij jullie ook goed gaat 

 

groet Duc 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijd terug een stukje gezien van een permaciltuur YT-er. En hij denkt dat bladluizen mede te vinden zijn in bomen die niet helemaal gezond zjin (In zijn geval waren ze overbemest). Sinds hij de bemesting flink heeft teruggeschroeft heeft hij nog nauwelijks bladluizen (en wel prima oogst)

In mijn moestuin gebruik ik een lokplant. Ze gaan graag in zonnebloemen en dan heb ik niks in de rest van de moestuin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...