Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Stom toevallig liep ik vandaag tegen een pamflet aan van "Break The System" een beweging ontstaan uit de succesvolle facebook pagina "Regeringswaanzin".

Ons doel is om de burger centraal te stellen en Nederland weer humaan en sociaal te krijgen, met als gevolg een gezonde economie!Dit kan alleen behaald worden, wanneer er ingrijpende veranderingen plaatsvinden in de politiek, de wet en onze samenleving

Zie: http://www.breakthesystem.nl/

Deze beweging is niet verbonden aan vakbonden, politieke partijen, rijke particulieren of de media, maar komt voort uit ontevreden burgers waar er hier ook heel wat van rond lopen.

Ik begrijp prima dat niet iedereen het eens zal zijn met hun standpunten, betaalbare zorg en onderwijs, geen winstoogmerk voor publieke zaken (zorg, onderwijs, energie, water, openbaar vervoer en wonen) of een basisinkomen, maar ik vind een dergelijke initiatief weer een lichtpuntje in donkere tijden.

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Was dit laatst niet al een onderwerp op het forum? Misschien niet direct maar via via...

Staat me iets van bij..hmm

Deze post delen

Ik heb er inderdaad ook iets over geschreven toen ze een grote demonstratie op touw zetten.

Uiteindelijk zijn er veel minder mensen naartoe gegaan en deed de politie / ME vervelend.

Veel kritiek van participanten dat ze zich teveel aan de regels hielden (bv door niet nasr het binnenhof te gaan).

Was er zelf niet bij. Moest werken want het was op ern dinsdag.

Maar het is een begin en sympathiek initiatief.

Deze post delen

Zowiezo is iets wat "break the system" heet al gedoemd om te falen.

Als 't nou "fix the system" of "replace the system" of zelfs "revolutie! nu!" zou zijn, dan biedt het nog een positieve kijk op de toekomst, maar alleen maar slopen is nog nooit iets beter op geworden.

• Leuk 3

Deze post delen

Tja Enki, ik ben bang dat je gelijk hebt... negatief zijn over iets doet het meestal niet zo goed, er kan beter iets opbouwend in zitten...

• Leuk 2

Deze post delen

@White Eagle: Sorry, die heb ik gemist, het is inderdaad een probleem dat er zo weinig mensen in beweging zijn te krijgen.

Kennelijk is alleen al de naam van een beweging voldoende voor mensen om af te haken. (zie reacties @Enki en @Roel)

Als dat al zo belangrijk is en niet de standpunten, dan zal het inderdaad nooit wat worden. :o

Misschien zijn we al zo individualistisch dat het onmogelijk blijkt om een grote groep mensen te mobiliseren.

"Verdeel en Heers", 't werkt goed.

• Leuk 1

Deze post delen

Mijn idee is dat het nog steeds te goed gaat in Nederland. Natuurlijk is er een grote groep mensen die aan de rand van de afgrond bungelt of er zelfs al in zitten maar als ik zo op de weg kijk en zie wat er aan auto's rijdt en in de supermarkt naar de winkelwagentjes kijk die tot de rand toe vol zitten met A-merken dan gaat het op zijn minst niet slecht. Als ik een makelaar bel over een huid wat ik wil huren wordt ik 8 van de tien keer niet terug gebeld. Vergeet niet dat wij hier met een groep mensen bij elkaar komen die allemaal heel alert zijn op wat er speelt. Dat zijn echter een ruime 3500 personen. Alleen al op de Kop van Zuid woont meer dan het dubbele aantal mensen. Als je het in dat perspectief zet zijn we maar met een heel klein groepje.

Deze post delen

Mijn idee is dat het nog steeds te goed gaat in Nederland. Natuurlijk is er een grote groep mensen die aan de rand van de afgrond bungelt of er zelfs al in zitten maar als ik zo op de weg kijk en zie wat er aan auto's rijdt en in de supermarkt naar de winkelwagentjes kijk die tot de rand toe vol zitten met A-merken dan gaat het op zijn minst niet slecht. Als ik een makelaar bel over een huid wat ik wil huren wordt ik 8 van de tien keer niet terug gebeld. Vergeet niet dat wij hier met een groep mensen bij elkaar komen die allemaal heel alert zijn op wat er speelt. Dat zijn echter een ruime 3500 personen. Alleen al op de Kop van Zuid woont meer dan het dubbele aantal mensen. Als je het in dat perspectief zet zijn we maar met een heel klein groepje.

Ben bang dat je helemaal gelijk hebt. :(

We zitten in een vliegtuig wat door de piloten op ramkoers met een berg wordt gestuurd, iedereen ziet het, maar niemand doet wat want ze hebben hun bordje eten nog niet op en denken allemaal de passagiers die voorin zitten het eerst te maken krijgen met de klap.

Bijsturen is toch echt een stuk plezieriger dan achteraf de brokken oprapen.

Deze post delen

Ben bang dat je helemaal gelijk hebt. :(

We zitten in een vliegtuig wat door de piloten op ramkoers met een berg wordt gestuurd, iedereen ziet het, maar niemand doet wat want ze hebben hun bordje eten nog niet op en denken allemaal de passagiers die voorin zitten het eerst te maken krijgen met de klap.

Bijsturen is toch echt een stuk plezieriger dan achteraf de brokken oprapen.

Mja, maar om dan een oproep te doen om de cockpit op te blazen ("break the system"), lijkt me niet echt een strak plan.

En dat is nou net waar bijna al deze initiatieven stuklopen. Een hoop geschreeuw over wat er allemaal fout is, maar niemand komt met daadwerkelijke oplossingen.

Slopen kunnen we allemaal, maar dat brengt geen verbetering. Dat komt daarna en voordat je gaat slopen moet je een plan hebben voor de her-opbouw.

Deze post delen

Mja, maar om dan een oproep te doen om de cockpit op te blazen ("break the system"), lijkt me niet echt een strak plan.

En dat is nou net waar bijna al deze initiatieven stuklopen. Een hoop geschreeuw over wat er allemaal fout is, maar niemand komt met daadwerkelijke oplossingen.

Slopen kunnen we allemaal, maar dat brengt geen verbetering. Dat komt daarna en voordat je gaat slopen moet je een plan hebben voor de her-opbouw.

Als je de site bekijkt, wordt er niet gesproken over opblazen en afbreken, je fixeert te veel op dat naampje. Als er had gestaan "Change The System" was het wel goed geweest? :p

Deze post delen

Als je de site bekijkt, wordt er niet gesproken over opblazen en afbreken, je fixeert te veel op dat naampje. Als er had gestaan "Change The System" was het wel goed geweest? :p

Dan had ik ze iets minder on-serieus genomen. Maar ook na het uitgebreid doorkijken van de website ben ik bepaald niet onder de indruk. Ja, ze hebben wat goeie punten zoals 't basisinkomen en zaken als onderwijs en zorg aanpassen zodat ze niet voor winst gaan. Maar HOE ze dat willen doen staat nergens.

Begrijp me niet verkeerd, er moet absoluut een hoop veranderen, maar dit soort initiatieven heeft weinig tot geen kans, zolang ze niet VEEL beter uitgewerkt worden. Mensen zijn gewoontedieren, wijzigingen worden niet makkelijk geaccepteerd en ingrijpende wijzigingen al helemaal niet. Mensen blijven over 't algemeen het liefst bij "The Devil you know" dan de gok te nemen en een heel nieuw systeem te omarmen.

Deze post delen

Dan had ik ze iets minder on-serieus genomen. Maar ook na het uitgebreid doorkijken van de website ben ik bepaald niet onder de indruk. Ja, ze hebben wat goeie punten zoals 't basisinkomen en zaken als onderwijs en zorg aanpassen zodat ze niet voor winst gaan. Maar HOE ze dat willen doen staat nergens.

Begrijp me niet verkeerd, er moet absoluut een hoop veranderen, maar dit soort initiatieven heeft weinig tot geen kans, zolang ze niet VEEL beter uitgewerkt worden. Mensen zijn gewoontedieren, wijzigingen worden niet makkelijk geaccepteerd en ingrijpende wijzigingen al helemaal niet. Mensen blijven over 't algemeen het liefst bij "The Devil you know" dan de gok te nemen en een heel nieuw systeem te omarmen.

Stap 1 is het mobiliseren van zoveel mogelijk mensen. Op het moment dat een klein clubje volledig uitgewerkte plannen presenteert zijn er weer massa's die het met een enkel punt niet eens zijn en dat werk dus niet.

De manier HOE is altijd lastig, omdat we in NL maar twee keuzes hebben. Of je begint zelf een politieke partij, of je gaat massaal demonstreren zodat de politiek niet om de eisen/wensen van die massa heen kan. Je zult dus inderdaad nooit een plan zien van: "Op 25 mei bestormen we het parlement en kielhalen we die hele zooi" :D

Wachten totdat ergens een beweging begint met compleet uitgewerkte plannen die naadloos aansluiten bij jouw wensen, tja, zo is nog nooit een revolutie begonnen. :)

Fundamentele veranderingen zijn idd enorm lastig, temeer omdat alles in de wereld steeds meer samenhangt en mensen altijd bang zijn voor veranderingen, want dat brengt onzekerheden met zich mee.

Deze post delen

Stom toevallig liep ik vandaag tegen een pamflet aan van "Break The System" een beweging ontstaan uit de succesvolle facebook pagina "Regeringswaanzin".

Daar ga ik me eens in verdiepen. Als het ook te benaderen is zonder facebook!

Goed gevonden, Ray.

Deze post delen

Daar ga ik me eens in verdiepen. Als het ook te benaderen is zonder facebook!

Goed gevonden, Ray.

Yep, zonder dat Facebook gedoe.

Het forum is akelig leeg op die site, maar ja het is er nog maar net.

@Stuudje: Dat punt sneed ik al aan, als iedereen hele specifieke onderwerpen en standpunten kiest raakt het versnipperd, doe je dat niet, krijg je het verwijt dat het niet 'uitgewerkt' genoeg is.

Deze post delen

Ja ik denk het wel eigelijk.

Het is een interessant initiatief maar de naam is erg belangrijk. De presentatie van zo ongeveer alles is de laatste jaren erg belangrijk geworden,we gaan meer en meer op amerika lijken.

Een nieuwe beweging zou hier rekening mee moeten houden en (helaas) vorm boven inhoud moeten plaatsen,je zal het spel op dezelfde manier moeten spelen als de tegen partij het doet.

Die naam zal dus echt veranderd moeten worden willen ze wat kunnen bereiken.

Denk ook wel dat andere gelijk hebben, er lopen in Nederland niet genoeg ontevreden mensen rond. We hebben het erg goed hier. In griekenland zou een dergelijke beweging meer kans hebben bijvoorbeeld.

Toch kan het wel in Nederland denk ik. Je zou kunnen zoeken naar de grootste gedeelde ergenis onder de bevolking en daarmee beginnen, niet gelijk een grote aanpassing of oplossing daarvan maar kleine veranderingen met kleine en redelijke,voor iedereen begrijpbare verbeteringen,

Je werkelijke agende houd je dan zo lang mogelijk op de achtergrond, als je dan op een punt iets bereikt hebt kan je aan een volgend punt gaan werken dat een groot deel van de bevolking begrijpt en steunt.

Wat ook zou kunnen werken is je richten op een doelgroep die ontvankelijk is om te protesteren, bejaarden gaan dat waarschijnlijk niet meer doen, mensen opgegroeid in de jaren 70, toen protesteren nog heel gewoon was,hebben het nu ook veel te goed. Ik denk dat jongeren tot 30 jaar als groep het meest interessant is om je op te richten,zoek uit wat hun gedeelde ergenissen zijn.

Het klinkt allemaal erg opportunistisch en manipulatief maar dit is helaas de manier waarop het werkt (en voor mij overigens een rede om me er helemaal niet aan te beginnen,maar over nadenken mag altijd)

Wat er mis is met het system, en de groot schalige corruptie die er is in het westen maar op een of andere manier gelegaliseerd is,dat is veel te ingewikkeld voor de meeste mensen om te zien. En men geeft er ook niet zo heel veel om zolang men het zelf maar goed heeft. Op een gegeven moment gaat dit natuurlijk fout en krijgt het volk de rekening, mijn schatting is over 10 tot 15 jaar. Tot die tijd en met een tevreden bevolking zal je invloed moeten proberen te winnen op een gelijdelijke manier denk ik.

Deze post delen

Een van de redenen dat de opkomst naar hun protesten laag is, is waarschijnlijk doordat ze dit op werkdagen plannen. Ja, natuurlijk kan je vrijnemen maar je krijgt meer mensen op de been als dat niet nodig is. Jan Modaal zit toch met werk, kids die vsn school gehaald moeten enz. En hoewel Jan Modaal een stijgend gevoel vsn onvrede en onrust heeft, is dat net niet genoeg om er vrij voor te vragen (want vakantiedagen zijn al schaars ) of uit angst dat de werkgever het niet zint en hij ook op straat komt te staan.

Inderdaad ook teveel versnippering in protest. Eigenlijk moet het roer volledig om maar het moet in hapklare brokken.

Inderdaad zoals @rassy zegt moet je met de grootste ergenis beginnen bij de meest protestbereide doelgroep en daarop bouwen. Een revolutionaire golf beginnen.

Simpelweg: de juiste boodschap aan de juiste doelgroep en aanzetten tot actie.

Pure marketing. En een charismatische en intelligente, eloquente, leider wil ook helpen.

Iemand die ook de middenklasse kan aanspreken.

Deze post delen

Eigenlijk moet het roer volledig om maar het moet in hapklare brokken.

Inderdaad zoals @rassy zegt moet je met de grootste ergenis beginnen bij de meest protestbereide doelgroep en daarop bouwen. Een revolutionaire golf beginnen.

.

Dat zouden dan de krakers zijn (of wat daar voor doorgaat). Daar hebben Occupy en de Bunge/Maagdenhuisbezetters zich ook al op verkeken.

Deze post delen

Als je je daarop richt dan krijg je de grotere middenmoot niet mee. Ik zou me eerder richten op de afbraak van zorg en voorzieningen. Dat treft een grote groep. Lastige is dat die groep vaak onvoldoende in staat is om te protesteren.

Deze post delen

Moet je eens kijken als IEDEREEN stopt met het betalen van zijn belastingen, als IEDEREEN zijn huur of hypotheek stopt te betalen, als IEDEREEN de hand op de knip houdt niets of weinig koopt en een tijdje van zijn voorraad gaat leven, al IEDEREEN zoveel mogelijk zijn auto laat staan. etc. etc.

Dan denk ik dat het met "Ria" en de rest van de regering zo gebeurd is en het hele systeem KABOEM zegt.:(

Deze post delen

Moet je eens kijken als IEDEREEN stopt met het betalen van zijn belastingen, als IEDEREEN zijn huur of hypotheek stopt te betalen, als IEDEREEN de hand op de knip houdt niets of weinig koopt en een tijdje van zijn voorraad gaat leven, al IEDEREEN zoveel mogelijk zijn auto laat staan. etc. etc.

Dan denk ik dat het met "Ria" en de rest van de regering zo gebeurd is en het hele systeem KABOEM zegt.:(

Er zijn nu al grote groepen die aangewezen zijn op de voedselbanken en weggeefwinkels.

Deze groep zal groter worden en zich uitbreiden met mkb-mensen, de zogenaamde middenklasse.

Dan heb je eindelijk een grote invloedrijke groep die via de weg van consu-minderen de balans kan verstoren.

Het begint echter bij minder consumeren en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn!

Deze post delen

@White Eagle: Sorry, die heb ik gemist, het is inderdaad een probleem dat er zo weinig mensen in beweging zijn te krijgen.

Kennelijk is alleen al de naam van een beweging voldoende voor mensen om af te haken. (zie reacties @Enki en @Roel)

Als dat al zo belangrijk is en niet de standpunten, dan zal het inderdaad nooit wat worden. :o

Misschien zijn we al zo individualistisch dat het onmogelijk blijkt om een grote groep mensen te mobiliseren.

"Verdeel en Heers", 't werkt goed.

Tja, het verdeel en heers-principe is dan ook al een zeer oude en beproefde methode :D

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...